Αισχύλος από την Αβινιόν στη Μικρή Επίδαυρο

Σκηνοθέτης και συγγραφέας αιρετικός, ο Γαλλοαλγερινός καλλιτεχνικός διευθυντής του περίφημου Φεστιβάλ της Αβινιόν φέρνει στη Μικρή Επίδαυρο (4-5/8) μια μινιμαλιστική σκηνική ανάγνωση του Αισχύλου, προσδιορίζοντας τον Προμηθέα ως «πολιτικό κρατούμενο».

Αισχύλος από την Αβινιόν στη Μικρή Επίδαυρο

Σκηνοθέτης και συγγραφέας αιρετικός, ο Γαλλοαλγερινός καλλιτεχνικός διευθυντής του περίφημου Φεστιβάλ της Αβινιόν φέρνει στη Μικρή Επίδαυρο (4-5/8) μια μινιμαλιστική σκηνική ανάγνωση του Αισχύλου, προσδιορίζοντας τον Προμηθέα ως «πολιτικό κρατούμενο».

Αισχύλος από την Αβινιόν στη Μικρή Επίδαυρο - εικόνα 1
«Προμηθέας δεσμώτης/Ικέτιδες»

Έχει περιγράψει τον εαυτό του ως «ρωμαιοκαθολικό, ομοφυλόφιλο και αμφισβητία», έχει δηλώσει «ήθελα να γίνω ιερέας ή ηθοποιός, τελικά με κέρδισε το θέατρο» και «δεν πιστεύω πια στο Θεό, μόνο στην ποίηση». Ο λόγος για τον Γαλλοαλγερινό Ολιβιέ Πι (γενν. 1965), καλλιτεχνικό διευθυντή του Φεστιβάλ της Αβινιόν από το 2013 κι έναν από τους πιο ριζοσπαστικούς –αισθητικά και πολιτικά– σκηνοθέτες, δραματουργούς, ποιητές και ηθοποιούς της Ευρώπης.

Λάτρης του αρχαίου δράματος και της Ελλάδας, «πρέσβης» της δραματουργίας της στο εξωτερικό (εκείνος είχε την ιδέα για το αφιέρωμα στον Δημήτρη Δημητριάδη του θεάτρου Odeon, εκείνος μετακάλεσε ελληνικές παραγωγές στην Αβινιόν), είναι τακτικός επισκέπτης της χώρας μας, όπως το 2008 με την όπερα «Το ποτάμι με τις τουρλίδες» του Μπέντζαμιν Μπρίτεν ή το 2013 με το έργο του Γιάννη Μαυριτσάκη «Βιτριόλι» στο Εθνικό, αλλά και με το δικό του drag show «Miss Knife» στο Φεστιβάλ Αθηνών. Στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου, θα δούμε τώρα ένα έργο που πρωτοπαρουσίασε πέρυσι στην Αβινιόν, το «Προμηθέας Δεσμώτης/Ικέτιδες» (στη Μικρή Επίδαυρο, στις 4-5/8, στα γαλλικά με ελληνικούς υπέρτιτλους).

Αισχύλος από την Αβινιόν στη Μικρή Επίδαυρο - εικόνα 2

«Σύμβολο αντίστασης και εξέγερσης, ουσιαστικά ο πρώτος πολιτικός κρατούμενος στην ιστορία της ανθρωπότητας»: έτσι αποκαλεί τον Προμηθέα ο Ολιβιέ Πι και, συνδέοντας δύο τραγωδίες του Αισχύλου (τον «Προμηθέα Δεσμώτη» και τις «Ικέτιδες») σε μια low budget παράσταση, επιχειρεί να ευαισθητοποιήσει το κοινό, συσχετίζοντας το λόγο του ποιητή με το σήμερα. Αντίστοιχα, «εξόριστη» χαρακτηρίζει την Ιώ, την οποία ο Δίας μεταμόρφωσε σε αγελάδα για να τη φυγαδεύσει. Προμηθέας και Ιώ αποτελούν για τον Πι «τα δύο θύματα του αυταρχισμού της εξουσίας». Όπως αναφέρει, «ο Προμηθέας έδωσε τη φωτιά στους ανθρώπους κι αυτό μπορεί ίσως να εκληφθεί σαν μια μεταφορά για την ελευθερία της έκφρασης. Τη φωτιά μπορούμε να τη δούμε ως τεχνική αλλά και ως μια απόπειρα εγκατάστασης της δημοκρατίας ανάμεσα στους θεούς και τους ανθρώπους. Η Ιώ, πάλι, διατρέχοντας τη Μεσόγειο, παραδίδει κι ένα μάθημα γεωγραφίας».

Με τρεις μόνο ηθοποιούς και τρόπο λιτό, ο Πι έστησε αυτό το έργο πέρυσι σε διάφορους απρόβλεπτους και μη θεατρικούς χώρους: σχολεία, γυμναστήρια και αίθουσες σωματείων, ακόμη και σε ένα εκθετήριο της αυτοκινητοβιομηχανίας BMW. Στόχος του είναι να ακουστεί παντού ο αρχέγονος ακτιβιστικός λόγος του Αισχύλου, «ένας λόγος που θεμελιώνει τη δημοκρατία», όπως επισημαίνει. Παίζουν τρεις εξαιρετικοί Γάλλοι ηθοποιοί, σταθεροί συνεργάτες του σκηνοθέτη: οι Φιλίπ Ζιράρ, Φρεντερίκ ΛεΣακριπάν και Μιρέιγ Χερμπστμάγιερ.

Περισσότερες πληροφορίες

Προμηθέας Δεσμώτης, Ικέτιδες

  • Σκηνική Σύνθεση

Ο ηθοποιός, ποιητής και σκηνοθέτης επιχειρεί να νοηματοδοτήσει το παρόν μέσα από την επανανάγνωση εμβληματικών έργων του Αισχύλου σε μια παράσταση μινιμαλιστικής φόρμας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Butoh με τις Αλίκη Γερμανού και Νικολέτα Ξεναρίου

Δύο εμβληματικές γυναικείες μορφές του Παρισιού των "Τρελών Χρόνων" ζωντανεύουν μέσα από τη σωματικότητα του Butoh, σε μια χοροθεατρική τριλογία της Αλίκης Γερμανού και της Νικολέτας Ξεναρίου, όπου ο χρόνος γίνεται σώμα, μνήμη και ποίηση στο Θέατρο Ροές.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

Θέατρο Εκστάν: Συνεπές στην τέχνη και την ανθρώπινη ευαισθησία

Το Θέατρο Εκστάν ανεβάζει για δεύτερη χρονιά δύο συγκινητικά γαλλικά έργα, τις "Μέρες ολόκληρες στα δένδρα" της Μαργκερίτ Ντυράς και "Η ιστορία της Μαρί" του Ζωρζ Μπρασσάι, παραμένοντας συνεπές, ποιητικό και βαθιά ανθρώπινο.

O 'Ερρίκος Ε’' και οι πρώτες φωτογραφίες από τις πρόβες του

Οι πρώτες φωτογραφίες και το trailer από τις πρόβες του "Ερρίκου Ε’" μας φέρνουν κοντά στην πολυαναμενόμενη παράσταση του Σαίξπηρ, σε νέα μετάφραση και σκηνοθεσία Αλέξανδρου Διαμαντή, που ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα μετά από 85 χρόνια.

Για τον Δημήτρη Μακαλιά, η κωμωδία είναι το πιο γενναιόδωρο είδος

Ο αγαπημένος ηθοποιός μιλά στο "α" για τον "Ράφτη κυριών" του Ζορζ Φεϊντό (avant première στις 24/10) και το "Σποτ" του Ζήση Ρούμπου (από 27/10). Δύο κωμωδίες που τον κρατούν απασχολημένο και τις επτά ημέρες της εβδομάδας στο θέατρο Γκλόρια.

Οι νέες παραστάσεις της εβδομάδας

Οι θεατρικές παραστάσεις που κάνουν πρεμιέρα από 23 έως 29/10 και ξεχωρίζουν.

Το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας δείχνει τη νέα του δυναμική παρουσία με πλούσιες φθινοπωρινές δράσεις

Με τις νέες πρωτοβουλίες της Τζένης Αργυρίους σηματοδοτείται μια νέα εποχή για το Διεθνές Κέντρο Χορού Καλαμάτας, ένα κέντρο ανοιχτό, δημιουργικό, σε συνεχή διάλογο με τον κόσμο. Αυτές είναι οι Φθινοπωρινές Δράσεις.

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος σε δύο εμβληματικούς ρόλους

Ο Άρης Λεμπεσόπουλος επιστρέφει δυναμικά στη σκηνή, ερμηνεύοντας δύο σπουδαίους ρόλους που αναδεικνύουν την πολυπλοκότητα της ανδρικής ψυχής, την αγωνία, την εξουσία και την αναζήτηση ταυτότητας μέσα στον χρόνο.