Τα Εργαλεία Αφηγούνται: Η λησμονημένη ιστορία των ξυλόγλυπτων υφαντικών εργαλείων

Μια έκθεση με παραδοσιακά ξυλόγλυπτα εργαλεία που χρησιμοποιούνται για την κλώση, τη ραπτική, το πλέξιμο, το κέντημα και άλλες υφαντικές τεχνικές μικρής κλίμακας. Στα εκθέματα περιλαμβάνεται κι ένα σύνολο εργαλείων ποιμενικής ξυλογλυπτικής και εργαλεία τα οποία έχουν παραχθεί σε ελληνικές φυλακές από τα τέλη του 19ου αιώνα έως περίπου το 1950, ενώ η παρουσίαση συμπληρώνεται και από αντίστοιχα αντικείμενα από τον ευρύτερο ευρωπαϊκό χώρο. Κάθε κατηγορία εργαλείων εκτίθεται σύμφωνα με τη χρήση της και την αντίστοιχη τεχνική, αναδεικνύοντας τον πλούτο και την εφευρετικότητα των ξυλογλυπτών, οι οποίοι, με τα έργα τους, βοήθησαν τις γυναίκες να δημιουργήσουν όχι μόνο εργόχειρα για καθημερινή χρήση αλλά και αριστουργήματα χειροτεχνίας. Η έκθεση συνοδεύεται από πλούσιο φωτογραφικό υλικό της εποχής και από το βιβλίο: «Tales of Tools. The Untold Narrative of Wooden Handiwork Implements from Greece», Flavia Nessi Γιαζιτζόγλου, Εκδοτικός οίκος ΜΕΛΙΣΣΑ, το οποίο αποτελεί και τον κατάλογο της έκθεσης.


Επιμέλεια: Flavia Nessi Γιαζιτζόγλου, Τίνα Βασιλακοπούλου

Ξυλόγλυπτες επιχρωματισμένες ρόκες, μέσα 20ού αι.Αριστερά: απεικόνιση Σταύρωσης και εγχαράξεις: ΙΣ Χ, και ΕΓΑΙΝΗΤΩ1960 / ΦΑΣΟΥΡ πάνω από πολλαπλές σκηνές (σκύλος που τρέχει πίσω από λεωφορείο, ρολόι που δείχνει 6:05, δολοφονία βοσκού, σκηνή με όπλα). Πιθανόν προϊόν φυλακής,ιδιωτική συλλογή. Δεξιά: απεικόνιση Αγίου Δημητρίου που σκοτώνει τον Βούλγαρο Βασιλιά Καλογιάν και εγχαράξεις: ΜΡ ΘΥ ΙΣΧΣ και ΟΛΛΓΑ Ε. ΠΟΛΙΤΗΣ. Ιδιωτική συλλογή
Ξυλόγλυπτες επιχρωματισμένες ρόκες, μέσα 20ού αι.Αριστερά: απεικόνιση Σταύρωσης και εγχαράξεις: ΙΣ Χ, και ΕΓΑΙΝΗΤΩ1960 / ΦΑΣΟΥΡ πάνω από πολλαπλές σκηνές (σκύλος που τρέχει πίσω από λεωφορείο, ρολόι που δείχνει 6:05, δολοφονία βοσκού, σκηνή με όπλα). Πιθανόν προϊόν φυλακής,ιδιωτική συλλογή. Δεξιά: απεικόνιση Αγίου Δημητρίου που σκοτώνει τον Βούλγαρο Βασιλιά Καλογιάν και εγχαράξεις: ΜΡ ΘΥ ΙΣΧΣ και ΟΛΛΓΑ Ε. ΠΟΛΙΤΗΣ. Ιδιωτική συλλογή
Ξυλόγλυπτο πολυεργαλείο σε χρήση: το λείο αμβλύ κάτω μέρος είναι μεζούρα για δίχτυ, που επιτρέπει τη δημιουργία ομοιόμορφων θηλιών
Ξυλόγλυπτο πολυεργαλείο σε χρήση: το λείο αμβλύ κάτω μέρος είναι μεζούρα για δίχτυ, που επιτρέπει τη δημιουργία ομοιόμορφων θηλιών
Ξυλόγλυπτo σκέλος σαρακατσάνικης "ρόκας-σταυρούτσικο" με πυρογραφική. Κεντρική Ελλάδα, μέσα 20ού αιώνα. Ιδιωτική Συλλογή.
Ξυλόγλυπτo σκέλος σαρακατσάνικης "ρόκας-σταυρούτσικο" με πυρογραφική. Κεντρική Ελλάδα, μέσα 20ού αιώνα. Ιδιωτική Συλλογή.
Σαρακατσάνικές ρόκες, Ξηρόμερο Αιτωλοακαρνανίας, αρχές 20ού αι. Αριστερά: με δύο γυναικείες μορφές στο κάτω μέρος και εγχάραξη: Λαμπράκης...Ιδιωτική συλλογή. Δεξιά: με ελικοειδή περιγράμματα αντικριστών φιδιών και δύο γυναικείες μορφές που κρατούν κύπελλο στην κορυφή. Μουσείο Μπενάκη.
Σαρακατσάνικές ρόκες, Ξηρόμερο Αιτωλοακαρνανίας, αρχές 20ού αι. Αριστερά: με δύο γυναικείες μορφές στο κάτω μέρος και εγχάραξη: Λαμπράκης...Ιδιωτική συλλογή. Δεξιά: με ελικοειδή περιγράμματα αντικριστών φιδιών και δύο γυναικείες μορφές που κρατούν κύπελλο στην κορυφή. Μουσείο Μπενάκη.
Ξυλόγλυπτα πολυεργαλεία, προϊόντα φυλακής, με μορφή γυναίκας (ή γοργόνας) που κρατά άγκυρα και κάθεται πάνω από δράκο/ψάρι(ή καταβροχθίζεται από ψάρι),πρώτο μισό 20ού αι. Ιδιωτική συλλογή και Μουσείο Μπενάκη (στο κέντρο).
Ξυλόγλυπτα πολυεργαλεία, προϊόντα φυλακής, με μορφή γυναίκας (ή γοργόνας) που κρατά άγκυρα και κάθεται πάνω από δράκο/ψάρι(ή καταβροχθίζεται από ψάρι),πρώτο μισό 20ού αι. Ιδιωτική συλλογή και Μουσείο Μπενάκη (στο κέντρο).
Δημήτρης Χαρισιάδης Σαρακατσάνα γνέστρα. Φωτογραφία από τον Ζυγό Καβάλας, 1950.Φωτογραφικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη
Δημήτρης Χαρισιάδης Σαρακατσάνα γνέστρα. Φωτογραφία από τον Ζυγό Καβάλας, 1950.Φωτογραφικά Αρχεία Μουσείου Μπενάκη