
'Ένα γεύμα "που δεν τελειώνει ποτέ" και αποτελείται από μια κατσαρόλα φασόλια σε μια γκαζιέρα που θα μαγειρεύονται συνεχώς για τρεις ημέρες θα ετοιμάσει η Laila Gohar, μια διεθνώς αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα που χρησιμοποιεί το φαγητό ως μέσο έκφρασής της.
Ένα μεσαιωνικό stew
Για το project που παρουσιάζει στη γκαλερί Arch στην Πλάκα από τις 4 ως τις 7 Νοεμβρίου αναφέρει ότι η παράδοση έχει τις ρίζες της στο Μεσαίωνα, όπου ετοιμάζονταν γεύματα που μαγειρεύονταν για ώρες και κατσαρόλα δεν άδειαζε ποτέ. Προστίθενται υγρό σιγά-σιγά για να συνεχίσει το βράσιμο, μερικές φορές για χρόνια. Για το Table for One, η Laila έφτιαξε ένα γεύμα με φασόλια που συχνά ετοιμάζει στο σπίτι για τον εαυτό της και τρώει όλη την εβδομάδα. Για εβδομήντα δύο ώρες, όλοι είναι καλεσμένοι στη γκαλερί για ένα μπολ φασόλια.
Με εικαστικό μέσο το φαγητό

Γεννημένη στην Αίγυπτο το 1988, η Laila Gohar ζει και εργάζεται στις Ηνωμένες Πολιτείες την τελευταία δεκαετία. Δημιουργεί εγκαταστάσεις ("food installations"), που συχνά είναι οπτικά εντυπωσιακές, με χιούμορ και στοιχεία υπερβολής. Το έργο της έχει εκτεθεί σε μουσεία και γκαλερί σε όλο τον κόσμο. Είναι επίσης γνωστή για τις συνεργασίες της με υψηλού προφίλ ονόματα και έχει γίνει το πρόσωπο αναφοράς για συνεργάτες από τον χώρο της μόδας, του σχεδιασμού, της γαστρονομίας και των πολυτελών προϊόντων που ενδιαφέρονται να προσελκύσουν νέο κοινό χρησιμοποιώντας το φαγητό και την οπτική αφήγηση. Μεταξύ των συχνών συνεργατών της Gohar συγκαταλέγονται οι Prada, Hermès, Comme des Garçons, Simone Rocha και Sotheby’s.


Η Gohar ξεκίνησε να δουλεύει σε εστιατόρια, αλλά γρήγορα στράφηκε σε εγκαταστάσεις φαγητού / καλλιτεχνικά project. Καρέκλες από μπριός, πύργοι από μαρσμέλοους, κεριά σε σχήμα φρούτων ή λαχανικών, έργα που μοιάζουν αλλά είναι "φαγητό ή όχι".
Το φαγητό της ντροπής
"Οι άνθρωποι νομίζουν ότι τρώμε συνέχεια εκλεπτυσμένα φαγητά, αλλά αυτό που δεν ξέρουν είναι ότι όταν είμαστε μόνοι ή μόνοι οι δυο μας, τρώμε πολύ, πολύ απλά."
Όπως δηλώνει η ίδια με αφορμή το project στην ARCH: "Μαγειρεύω για να ζήσω. Μαγειρεύω μεσημεριανό για το στούντιο μου κάθε μέρα και για την οικογένειά μου κάθε βράδυ, αφού μαγειρεύω όλη μέρα. Αλλά όταν είμαι μόνη μου και μαγειρεύω μόνο για τον εαυτό μου, μαγειρεύω με διαφορετικό τρόπο. Έχω ένα ειδικό είδος μαγειρικής που είναι αποκλειστικά για μένα. Είναι το πιο απλό, αλλά μερικές φορές και το πιο ικανοποιητικό είδος γεύματος. Μερικές φορές ντρέπομαι να μαγειρεύω με αυτόν τον τρόπο για άλλους ανθρώπους, καθώς μου φαίνεται πολύ απλό.
Μερικές φορές μοιράζομαι αυτό το είδος μαγειρικής με τον φίλο μου Ignacio, ο οποίος είναι και ο πατέρας του γιου μου, Paz. Όταν μαγειρεύω για τον Paz, καταβάλλω περισσότερη προσπάθεια. Με απασχολεί η διατροφή και όλα τα άλλα πράγματα που απασχολούν τις μητέρες. Αλλά με τον Ignacio, δεν ανησυχώ για αυτά. Είναι απλά φαγητό. Ο Ignacio είναι επίσης σεφ. Οι άνθρωποι νομίζουν ότι τρώμε συνέχεια εκλεπτυσμένα φαγητά, αλλά αυτό που δεν ξέρουν είναι ότι όταν είμαστε μόνοι ή μόνοι οι δυο μας, τρώμε πολύ, πολύ απλά. Ο Ignacio έφτιαξε αυτούς τους πίνακες για να συνοδεύσουν τις συνταγές μου. Ζούμε στη Νέα Υόρκη. Οι περισσότεροι άνθρωποι εδώ δεν μαγειρεύουν. Βγαίνουν σε εστιατόρια κάθε βράδυ. Ή παραγγέλνουν φαγητό σε πακέτο. Μισώ το φαγητό σε πακέτο. Μισώ τα πλαστικά δοχεία στα οποία έρχεται. Μισώ όταν το φαγητό κρυώνει. Η ιδέα του ζεστού φαγητού σε πλαστική σακούλα με αηδιάζει. Γιατί στο καλό κάποιος να παραγγείλει φαγητό σε πακέτο για τον εαυτό του, όταν μπορεί να φάει μόνος του με αυτόν τον τρόπο;"

Ο κόσμος της Gohar
Το έργο της πολλές φορές δεν έχει ως κύριο στόχο να φας — και αν τρως, αυτό είναι ένα μέρος της εμπειρίας, αλλά η εμπειρία είναι ευρύτερη. Το 2022 λάνσαρε μαζί με την αδερφή της Nadia Gohar τη μάρκα "Gohar World", με art de la table αντικείμενα, διακοσμητικά αντικείμενα που συνδυάζουν τέχνη, χιούμορ και χειροτεχνία. Τραπεζομάντιλα ραμμένα στο χέρι, σουπλά σε σχήμα αυγού και μεταξωτά καλύμματα για ψωμί φέρνουν χιούμορ και τρυφερότητα στην καθημερινότητα του τραπεζιού.

Οι ανθρώπινες σχέσεις περιγράφονται συχνά με τη γλώσσα της γεύσης: τα πράγματα μπορούν να γίνουν ξινά, να γίνουν αλμυρά με πικρία ή να γίνουν γλυκά με αγάπη.
Η Laila Gohar ασχολείται με το φαγητό και την κουλτούρα του φαγητού για να καλλιεργήσει ένα αίσθημα θαυμασμού, φέρνοντας τους ανθρώπους πιο κοντά στο παιδί που κρύβουν μέσα τους και, με τη σειρά τους, ο ένας στον άλλο. Τα μωρά αρχίζουν να εξερευνούν τον κόσμο με το στόμα τους. Η γεύση συνδέει τις γεύσεις με τη μνήμη, τα συναισθήματα και τον πολιτισμό καθώς περνάμε από την βρεφική ηλικία στην παιδική ηλικία. Χτίζει λεξιλόγιο, οξύνει την περιέργεια και μας διδάσκει για την ασφάλεια, την ταυτότητα και τους κοινωνικούς δεσμούς καθώς ανακαλύπτουμε τι μας αρέσει. Οι ανθρώπινες σχέσεις περιγράφονται συχνά με τη γλώσσα της γεύσης: τα πράγματα μπορούν να γίνουν ξινά, να γίνουν αλμυρά με πικρία ή να γίνουν γλυκά με αγάπη.

Σε συνεργασία με το Laboratorio Paravicini
Οι σειρές για τη ΗΑΥ και τη Marimekko: χαλάρωση στο τραπέζι και το κρεββάτι
Η Gohar έχει δημιουργήσει τη σειρά "Sobremesa" για τον οίκο HAY το 2022 που αναφέρεται στην ισπανική παράδοση της χαλάρωσης μετά το γεύμα — "το να κάτσεις και να απολαύσεις την παρέα σου μετά το φαγητό". Πολύχρωμα σερβίτσια και λινά τραπεζομάντηλα μας καλούν να τα μιξάρουμε με αυτά που έχουμε κληρονομήσει από τη γιαγιά μας.
Το 2025, η Marimekko συνεργάστηκε με την Laila Gohar στο πλαίσιο της Milan Design Week για μια capsule συλλογή και εικαστική εγκατάσταση με θέμα όλα όσα κάνουμε στο κρεβάτι — ύπνος, ανάγνωση, συζήτηση, ακόμη και φαγητό. Η συλλογή αντλεί από το αρχείο των 3 500+ εκτυπώσεων της Marimekko στο Ελσίνκι, ειδικά από τις χαρακτηριστικές ρίγες της σχεδιάστριας Maija Isola. Υφάσματα με πολύχρωμες ρίγες σε προκαλούν να φορέσεις τις… πιτζάμες σου και εκτός σπιτιού. Με αυτή η Gohar επιστρέφει σε μια μάρκα με την οποία έχει προσωπική σύνδεση — όταν ήταν παιδί, φορούσε Marimekko μαζί με την αδελφή της.
Έναρξη στις 4 Νοεμβρίου στις 6 μ.μ.
μέχρι τις 7 Νοεμβρίου στις 6 μ.μ.
Το ARCH θα είναι ανοιχτό 24 ώρες το 24ωρο - για 72 ώρες