"Muddy mood": Μια ιδιαίτερη προσέγγιση στην τέχνη της κεραμικής

Μία νέα ομαδική έκθεση κεραμικής σε επιμέλεια του Αποστόλη Αρτινού.

muddy mood Λαδιανός

Η γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζει την ομαδική έκθεση "muddy mood”, σε επιμέλεια του Αποστόλη Αρτινού και κάνει εγκαίνια στις 5 Ιουνίου στις 6 μ.μ.- 9μ.μ.  και διαρκεί έως 28 Ιουνίου με συμμετέχοντες δεκατρείς καλλιτέχνες από τον χώρο της γλυπτικής. 

Μια χύμα κι οργιώδης διάθεση εκκινεί τη δημιουργία. Η πρακτική της κεραμικής έχει κάτι το παιγνιώδες, κάθε κίνηση αποκαλύπτει μορφές. Το μόνο που μας απομένει είναι να τις διευρύνουμε, να τις πολλαπλασιάσουμε, να συνεχίσουμε το παιγνίδι. Αυτό άλλωστε κάνει ένα παιγνίδι συναρπαστικό, το ατελεύτητο των εκδηλώσεών του. Η μορφοποίηση του πηλού ανιχνεύει διαρκώς αυτή τη δυνατότητα, το δημιουργικό της εύρος. Είμαστε μέσα στην αρχή της ηδονής. Η αυθορμησία αυτής της πρακτικής, καθόλου βέβαια ασύνδετη με την εμπειρία και τη τεχνογνωσία της, δεν εξαντλείται στη σαγήνη, αλλά εκδηλώνεται στις διακρίσεις της.

muddy mood
Τσεριώνης

Η κεραμική, ακόμη και στις παραδοσιακές της μορφές, όταν υπηρετούσε δηλαδή τη χρηστική της αλήθεια, πάντα έβρισκε τρόπο να εκθέτει ένα ανοίκειο ίχνος, όπως για παράδειγμα οι ζωόμορφες, ή οι ανθρωπόμορφες κανάτες. Μια παραδοσιακή κανάτα που διαμορφώνεται με τέτοια χαρακτηριστικά εξέρχεται της χρηστικής της φύσης κι αναλαμβάνει έναν άλλο ρόλο, μιαν άλλη δοξασία μέσα στην εμπειρία του καθημερινού. Η μορφολογική αυτή απόκλιση δεν ήταν μόνο μορφολογική, υπηρετούσε κι ένα άλλο νόημα, μιαν άλλη σκηνή της αλήθειας. Το έργο τέχνης, προγραμματισμένο στον ορίζοντα της διαφοράς του, μοιάζει κι η πιο ιδεώδης ενσάρκωσή της. Το ανοίκειο έτσι, ακόμη και στις πιο οικείες μορφές που μπορεί ν’ αναλάβει, καθίσταται αυτή η ίδια η αληθοφάνεια του έργου, το απρόσκλητο ανάγλυφό της, που όμως, πάνω του, μόλις κι ιχνογραφείται.

Ο Αρτινός γράφει στο κείμενό του: "Η τέχνη της κεραμικής θα μπορούσε να χαρακτηριστεί απ’ αυτό που ο Vilém Flusser θα πει τόσο ωραία: "λαιμαργία των χεριών". Γιατί η χειρονομία που εγείρει τον πηλό πάνω στον τροχό, ή στον πάγκο του κεραμίστα, είναι αυτή που αποκαλύπτει το υλικό στο περιβάλλον των εικόνων του. Ένα υλικό, όπως κάθε άλλο, που αντιστέκεται κι αφήνεται, κι όσο εγκαταλείπεται σ’ αυτή τη διττή κίνηση, τόσο κι αποδίδεται σε μορφικές απολήξεις που το διεγείρουν και το υποβάλλουν. Τα έργα δεν είναι αχειροποίητα, τα έργα διαπλάθονται, από μια δισυπόστατη πλατωνική χειρονομία, που εγγράφει το αντικείμενο στην αϋλότητα της ιδέας του και τ’ αντίστροφο. Η μορφή είναι υβρίδιο μιας τέτοιας διαλεκτικής."

Στην έκθεση "muddy mood" κεραμικά και ζωγραφικά έργα δεκατριών καλλιτεχνών εκδηλώνουν το εύρος των διαφορών τους. Οι καλλιτέχνες που συμμετέχουν στην έκθεση είναι: Βανέσσα Αναστασοπούλου, Χρήστος Δεληδήμος, Βασίλης Ζωγράφος, Διονύσης Καβαλλιεράτος, Κωνσταντίνος Λαδιανός, Ναταλία Μαντά, Μάρω Μιχαλακάκου, Δημήτρης Νεβεσκιώτης, Αλίκη Παλάσκα, Βασίλης Παπαγεωργίου, Νίκος Τρανός, Γιώργος Τσεριώνης, Διονύσης Χριστοφιλογιάννης.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Περισσότερες πληροφορίες

muddy mood

  • Κεραμική

Ο επιμελητής Αποστόλης Αρτινός γράφει για την έκθεση: «Η κεραμική, ακόμη και στις παραδοσιακές της μορφές, όταν υπηρετούσε δηλαδή τη χρηστική της αλήθεια, πάντα έβρισκε τρόπο να εκθέτει ένα ανοίκειο ίχνος, όπως για παράδειγμα οι ζωόμορφες, ή οι ανθρωπόμορφες κανάτες. Μια παραδοσιακή κανάτα που διαμορφώνεται με τέτοια χαρακτηριστικά εξέρχεται της χρηστικής της φύσης κι αναλαμβάνει έναν άλλο ρόλο, μιαν άλλη δοξασία μέσα στην εμπειρία του καθημερινού. Το έργο τέχνης, προγραμματισμένο στον ορίζοντα της διαφοράς του, μοιάζει κι η πιο ιδεώδης ενσάρκωσή της. Το ανοίκειο έτσι, ακόμη και στις πιο οικείες μορφές που μπορεί ν’ αναλάβει, καθίσταται αυτή η ίδια η αληθοφάνεια του έργου, το απρόσκλητο ανάγλυφό της, που όμως, πάνω του, μόλις κι ιχνογραφείται».

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"This way the traces never die": Το τέλος του φυσικού τοπίου όπως το γνωρίζαμε

Μια καλλιτεχνική εξερεύνηση για το τοπίο αλλά και ως υλικό αντικείμενο μνήμης, μεταβολής και απουσίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
05/06/2025

"Plásmata 3": Μια γιορτή σύγχρονης τέχνης στο Πεδίον του Άρεως με την ενέργεια της ΔΕΗ

Τέχνη, τεχνολογία και πολιτισμός συνδυάζονται στη νέα έκθεση της Στέγης Ιδρύματος Ωνάση.

Καλοκαίρι στην Αθήνα: πόσες εκδηλώσεις αντέχεις;

Πόσες συναυλίες, εκθέσεις, εκδηλώσεις χωράει το αθηναϊκό καλοκαίρι 2025;

Marlene Dumas: Η ριζοσπαστική καλλιτέχνιδα για πρώτη φορά στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η σύμβουλος προγράμματος σύγχρονης τέχνης του ΜΚΤ, Αφροδίτη Γκόνου, μιλά στο "α" για την πρώτη ατομική έκθεση της Dumas σε ελληνικό μουσείο.

Η φεμινιστική γλυπτική της Lena Henke εκρήγνυται στη γκαλερί ARCH

Η διεθνώς καταξιωμένη εικαστικός που ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη και το Βερολίνο δοκιμάζει τις δυνατότητες της γλυπτικής μέσω καινοτόμων μεθόδων παραγωγής.

Η "Κάθαρσις" μετατρέπει έναν χώρο ιστορικής μνήμης σε τόπο πολιτιστικού διαλόγου και δημιουργίας

Μια πρωτότυπη εικαστική έκθεση ζωντανεύει τον ιστορικά φορτισμένο χώρο του πρώην Δημοσίου Απολυμαντηρίου – Λυσσιατρείου στην Ιερά Οδό, μετατρέποντάς τον σε πεδίο τέχνης, μνήμης και συλλογικού στοχασμού.

Όσα θα δούμε στο Μουσείο Μπενάκη φέτος το καλοκαίρι

Νέες εκθέσεις και συνεργασίες με σημαντικά καλλιτεχνικά ιδρύματα και δημιουργούς.