Δημόσια τέχνη και συλλογική μνήμη: Πόσο μας αφορά το γλυπτό "Κρίση", δέκα χρόνια μετά;

Ανοιχτό κάλεσμα προς καλλιτέχνες με αφορμή τη δεκαετή επέτειο του δημόσιου έργου τέχνης από τον γλύπτη Αναστάσιο Νυφαδόπουλο.

Κρίση

Στις 26 Απριλίου 2015, το γλυπτό "Κρίση" αποκαλύφθηκε στο κοινό, προκαλώντας παγκόσμιο ενδιαφέρον, με πληθώρα δημοσιεύσεων από διεθνή μέσα ενημέρωσης, μεταξύ των οποίων το Associated Press, ο Guardian, το Público και το Xinhua. Πρόκειται για το πρώτο δημόσιο γλυπτό στον κόσμο με θέμα την Παγκόσμια Οικονομική Κρίση και τις συνέπειές της. Φιλοτεχνήθηκε από τον γλύπτη Αναστάσιο Νυφαδόπουλο σε ηλικία μόλις 22 ετών και εκτίθεται μόνιμα στον Δήμο Ελληνικού - Αργυρούπολης, επί της Λεωφόρου Βουλιαγμένης 602Α.

Με αφορμή τη δεκαετή επέτειο, η σύμβουλος τέχνης Δήμητρα Φωτοπούλου, σε συνεργασία με τον καλλιτέχνη, προσκαλούν γλύπτες, ζωγράφους, ποιητές, φωτογράφους και χαράκτες να συμμετάσχουν σε ομαδική έκθεση, δημιουργώντας έργα εμπνευσμένα από το γλυπτό "Κρίση".

Το έργο αποτίει φόρο τιμής στα θύματα των κοινωνικοοικονομικών κρίσεων και στις οικογένειές τους που συνεχίζουν να σηκώνουν το βάρος. Και τώρα, οδηγούμαστε σε μια νέα οικονομική ύφεση; Με τους δασμούς της εποχής Τραμπ να προκαλούν παγκόσμια σοκ, οι συμβολισμοί του "Κρίση" – των απρόσωπων δυνάμεων και της προσωπικής ανθεκτικότητας – γίνονται πιο επίκαιροι από ποτέ.

Κρίση

Στο γλυπτό βλέπουμε έναν άνθρωπο έτοιμο να πηδήξει από έναν οικονομικό δείκτη που καταρρέει, συντρίβοντας τη βάση του. Πραγματοποιεί ένα άλμα για να τερματίσει τη ζωή του ή ένα άλμα προς μια νέα αρχή; Η διχοτόμηση του δείκτη σε δύο συμμετρικά μέρη, όπου στο ένα υπάρχει ο άνθρωπος ενώ στο άλλο όχι, και η παρουσία δύο όμοιων υποδημάτων στη συντετριμμένη βάση, αποτυπώνουν τη συνύπαρξη των δύο ερμηνειών. Το αριστερό χέρι εκφράζει την εσωτερική ανάγκη του ανθρώπου να πάψει να υποφέρει, ενώ το δεξί μας ρωτά: "Γιατί;" Όντας ενδεχομένως μπροστά σε μια νέα κρίση, γιατί δεν αλλάζουμε τις πράξεις μας;

Μιλώντας για το εδώ και τώρα και εκφράζοντας τόσο τον πόνο όσο και την ελπίδα των κοινωνιών, το δημόσιο γλυπτό "Κρίση" έχει καταστεί ορόσημο της σύγχρονης τέχνης. Το 2018, ο Αναστάσιος Νυφαδόπουλος τιμήθηκε για τη δημιουργία του με το πρώτο βραβείο στον διεθνή διαγωνισμό του βρετανικού οργανισμού Red Line Art Works, ανάμεσα σε συμμετοχές από 28 χώρες. Στα δέκα χρόνια του, το έργο έχει εμπνεύσει 17 διακεκριμένους καθηγητές από πέντε διαφορετικά πανεπιστήμια να γράψουν για τη σημασία του, διευρύνοντας έτσι τον διάλογο στην καλλιτεχνική, ακαδημαϊκή και δημόσια σφαίρα.

Κρίση

Η Μπετίνα Ντάβου, Καθηγήτρια Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, μιλάει για τον θεραπευτικό ρόλο του έργου: "Το γλυπτό Κρίση είναι σαν μια μορφή αφήγησης ριζωμένη στη συγκίνηση, που, γεννώντας την οικεία ηδονή, οδηγεί στην κάθαρση. Αυτή η τέχνη έχει τη δύναμη να επιστρέψει στους ανθρώπους τα συναισθήματά τους και, συν-κινώντας, να αποδώσει συνοχή και ερμηνεία στην ανθρώπινη εμπειρία, συμβάλλοντας έτσι στην επούλωση του τραύματος. Το γλυπτό Κρίση συν-κινεί και παρα-κινεί τους περαστικούς να δημιουργούν τη δική τους αφήγηση για όσα έζησαν τον καιρό της κρίσης και να αναζητούν, μέσα στην ελληνική ψυχή τους, τα ψήγματα της αντίστασης και της ψυχικής ανθεκτικότητας που έκαναν αυτόν τον λαό να επιβιώνει τα απανωτά εθνικά τραύματα ξεριζωμών, εμφυλίων και δικτατοριών και να ξαναστήνει τη ζωή του από την αρχή".

Όροι συμμετοχής για το ανοιχτό κάλεσμα

  • Μπορείτε να συμμετάσχετε δωρεάν με ένα έργο ζωγραφικής, γλυπτικής, ποίησης, φωτογραφίας ή χαρακτικής.  
  • Η μέγιστη επιτρεπόμενη διάσταση των εικαστικών έργων είναι 140 cm.  
  • Η προθεσμία υποβολής συμμετοχών λήγει στις 30/07/2025, ώρα 23:59.  
  • Παρακαλείσθε να μην συμπεριλάβετε το ονοματεπώνυμό σας.  
  • Θα ενημερωθείτε για τα αποτελέσματα έως τις 30/08/2025.  
  • Για να συμμετάσχετε, συμπληρώστε την απαραίτητη φόρμα

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μιλώντας για "Αυτόχθονες λογοτεχνίες" με αφορμή ένα... "Παράσιτο"

Tο βιβλιοπωλείο Μπερλίν θα φιλοξενήσει την ενδιαφέρουσα συζήτηση που συνδιοργανώνει το ίδιο, οι εκδόσεις Νήσος και το εξαμηνιαίο περιοδικό λογοτεχνικής μετάφρασης "Το Παράσιτο".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/11/2025

"Γραφές ομιλούσες": Σχέδια και ζωγραφική από τις συλλογές της Πινακοθήκης Βογιατζόγλου

Η έκθεση καλύπτει ένα ευρύ χρονολογικό φάσμα από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι τις μέρες μας.

Τι σχέση έχει ένα πολύτιμο διαμάντι με το ευτελές πλαστικό;

Μια πολύχρωμη και παιχνιδιάρικη έκθεση έρχεται στο Κολωνάκι.

Τι θα συμβαίνει προσεχώς 'everynight' στους κινηματογράφους της Αθήνας;

Από τις 2 Δεκεμβρίου, καθημερινά για δύο εβδομάδες, ένα διαφορετικό έργο εντάσσεται εμβόλιμα στον προγραμματισμένο κορμό προβολών κάθε αίθουσας, πριν από την κύρια ταινία της βραδιάς.

Η ιστορική Athanasiadou Gallery ανοίγει ξανά στην Αθήνα με νέο όραμα και κάτι από David Bowie

Λίγο πριν η γκαλερί εγκαινιάσει το νέο της χώρο στο Κουκάκι, μιλήσαμε με την ιδρύτριά της για όλα όσα ετοιμάζει για τη φετινή εικαστική σεζόν.

Μια γκαλερί στο κέντρο της Αθήνας μετατρέπεται σε ερημωμένο συνεργείο αυτοκινήτων

Θέματα μνήμης, μεταμόρφωσης και της αθόρυβης ροής του χρόνου διατρέχουν την έκθεση του Νικόλα Βεντουράκη.

"Οι Αόρατοι της Γης": Μπορεί η ζωγραφική να αλλάξει τον τρόπο που βλέπουμε τον κόσμο;

Η καλλιτέχνιδα Σμαρώ Τζενανίδου παρουσιάζει μία νέα σειρά έργων με θέμα την κλιματική κρίση.