Το καλύτερο -ίσως- βιβλίο του Αντρέα Φραγκιά μόλις επανεκδόθηκε

Ο "Λοιμός", το βιβλίο του σημαντικού εκπροσώπου της μεταπολεμικής ελληνικής πεζογραφίας, κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Ποταμός με επιμέτρο του Δημήτρη Χριστόπουλου.

Λοιμός

Επανεκδόθηκε από τις εκδόσεις Ποταμός το καλύτερο -ίσως- βιβλίο του μεταπολεμικού πεζογράφου Αντρέα Φραγκιά, ο "Λοιμός". Στη νέα κυκλοφορία του κειμένου όπου βασίστηκε η ταινία-σταθμός του Νέου Ελληνικού Κινηματογράφου "Χάππυ Νταίη" του Παντελή Βούλγαρη, συμπεριλαμβάνεται και επίμετρο του Δημήτρη Χριστόπουλου.

Ένα απόσπασμα από το βιβλίο

Τους οδήγησαν όλους στην παραλία. Εκεί φέρανε και τα κασόνια με τις αγριόγατες που μάζεψαν στο βουνό. Έβαλαν τον καθένα σ’ ένα σακί και ρίξανε μέσα του και μια γάτα. Δέσανε σφιχτά το σακί με χοντρό σκοινί κι άρχισαν να χτυπούν τη γάτα. Ύστερα βούτηξαν το σακί στη θάλασσα. Το τράβηξαν. Το βουτούσαν και το ξανατραβούσαν πολλές φορές.

Η κριτική του Αλέξανδρου Κοτζιά

"Το βιβλίο αυτό του Φραγκιά πέρα από τ’ άλλα αποτελεί και το χαρακτηριστικότερο ίσως δείγμα της ηθικής εγρήγορσης απέναντι στον εφιάλτη της σύγχρονης ζωής, εγρήγορσης που συνιστά τίτλο τιμής για την τέχνη τόσων και τόσων μεταπολεμικών πεζογράφων μας". 

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

Ο Αντρέας Φραγκιάς (1921-2002) γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα. Σπούδασε οικονομικές επιστήμες στην ΑΣΟΕΕ χωρίς να πάρει το πτυχίο του. Συμμετείχε ενεργά στην Αντίσταση και το 1947 εξορίστηκε στην Ικαρία για οχτώ μήνες. Τη στρατιωτική του θητεία την υπηρέτησε επίσης εξόριστος στη Μακρόνησο.

Ασχολήθηκε επαγγελματικά με τη δημοσιογραφία από το 1945. Πρώτη εφημερίδα με την οποία συνεργάστηκε, η Ελεύθερη Ελλάδα· τελευταία, η Καθημερινή. Έγραφε επίσης στο περιοδικό Αντί με ψευδώνυμο. Ήταν μέλος της Ένωσης Συντακτών Ημερησίων Εφημερίδων Αθηνών. Υπήρξε φίλος και συνεργάτης του Άρη Αλεξάνδρου και του Δημήτρη Χατζή. Στον χώρο της λογοτεχνίας πρωτοεμφανίστηκε το 1955 με το μυθιστόρημα Άνθρωποι και σπίτια και ακολούθησε το 1962 η Καγκελόπορτα (η οποία γυρίστηκε και ταινία, σκηνοθεσία Δημήτρη Μακρή, 1978). Ολιγογράφος, αντλεί τα θέματά του, όπως πολλοί μεταπολεμικοί πεζογράφοι, από την πραγματικότητα που σημάδεψε τη σύγχρονη ελληνική ιστορία, την Κατοχή, τον Εμφύλιο, τα μετα πολεμικά τραύματα που δεν πρόλαβαν να επουλωθούν, λόγω της επιβολής της δικτατορίας. Το έργο του κινείται στην κατεύθυνση του ρεαλισμού, μπολιασμένο με πολλά νεωτερικά στοιχεία. Ειδικά στα δύο τελευταία έργα του, τον Λοιμό (1972) και το δίτομο Το πλήθος (1985-1986), καταθέτει μια γραφή πολύ προσωπική, με έντονο το φανταστικό στοιχείο, που περιγράφει μοναδικά τον εφιάλτη της απανθρωποποίησης στον σύγχρονο πολιτισμό.

Έγραψε με τον Νίκο Βώκο το σενάριο της ταινίας Το μεροκάματο της ευτυχίας (σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρόπουλου, 1960) και με τον Γεράσιμο Σταύρου το θεατρικό Πέντε στρέμματα Παράδεισος (θίασος Βασίλη Διαμαντόπουλου, 1962). Τιμήθηκε με το Α ́ Κρατικό Βραβείο Μυθιστορήματος (1988, για το έργο του Το πλήθος) και το 2000 με το Μεγάλο Κρατικό Βραβείο για το σύνολο του έργου του. Έργα του έχουν μεταφραστεί στα γερμανικά, ρωσικά, ρουμανικά, ουγγρικά και γαλλικά.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μουσείο Μπενάκη: Πώς ο Δημήτρης Πικιώνης σημάδεψε την ελληνική αρχιτεκτονική

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον Έλληνα αρχιτέκτονα εγκαινιάζεται σήμερα (22/10).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.

Εικαστικοί αποκαλύπτουν όσα δεν βλέπουμε στα παρασκήνια μιας καλλιτεχνικής παραγωγής

Το "remnants of ongoing activity" προβάλλει επισφαλείς και συχνά αόρατες συνθήκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.

Διάλεξε το επόμενο έκθεμα του Μουσείου Μαρία Κάλλας

Το μουσείο γιορτάζει δύο χρόνια λειτουργίας και καλεί το κοινό να συμβάλλει ενεργά στη μόνιμή του έκθεση.

6 μεγάλες ληστείες σε μουσεία πριν από εκείνη του Λούβρου

Η Μόνα Λίζα, η Κραυγή και άλλα έργα τέχνης που έχουν πέσει θύματα ληστείας ανά τα χρόνια.

Ποιά είναι η Laila Gohar που θα μαγειρεύει συνεχώς επί τρία 24ωρα φασόλια

Η γκαλερί ARCH μένει ανοιχτή για 72 ώρες και μας καλεί σε Table for One με καλεσμένη την αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα και σχεδιάστρια που χρησιμοποιεί το φαγητό ως μέσο έκφρασης.

Η έκθεση-υπερθέαμα για τον Βαν Γκογκ ανοίγει σήμερα στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδή

Το "Van Gogh: The Immersive Experience" είναι από τις εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε.