Oliviero Toscani: Πέθανε ο διάσημος Ιταλός φωτογράφος μόδας

Ο οραματιστής φωτογράφος που καθόρισε την έννοια της προκλητικής διαφήμισης και έδωσε φωνή σε σημαντικά κοινωνικά ζητήματα μέσα από τον φακό του, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών.

Oliviero Toscani © shutterstock

Ο Oliviero Toscani, οραματιστής φωτογράφος, γνωστός για τις διαφημιστικές καμπάνιες του για την ιταλική εταιρεία ένδυσης Benetton, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών. Την είδηση επιβεβαίωσε η οικογένειά του. 

Γεννημένος στις 28 Φεβρουαρίου 1942 στο Μιλάνο, ο Oliviero Toscani ήταν γιος ενός φημισμένου φωτογράφου της εφημερίδας "Corriere della Sera" και σπούδασε τέχνες στη Ζυρίχη. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του, συνεργάστηκε με κορυφαία περιοδικά μόδας, όπως το Vogue και το GQ, ενώ βοήθησε στην ανάδειξη της καριέρας της Μόνικα Μπελούτσι. Ο Toscani φωτογράφισε πολιτιστικές προσωπικότητες όπως ο Άντι Γουόρχολ, ο Τζον Λένον και ο Φεντερίκο Φελίνι. Ωστόσο, έγινε παγκοσμίως γνωστός ως καλλιτεχνικός διευθυντής της Benetton, όπου εργάστηκε για 18 χρόνια.

Οι καμπάνιες του έθιξαν ευαίσθητα κοινωνικά θέματα όπως η πανδημία του AIDS, ο ρατσισμός, ο πόλεμος και η θανατική ποινή. Εμβληματικά έργα του περιλαμβάνουν φωτογραφίες των αιματοβαμμένων ρούχων ενός στρατιώτη που σκοτώθηκε στη Βοσνία, καθώς και του ετοιμοθάνατου Ντέιβιντ Κίρμπι, ο οποίος έπασχε από AIDS. Μία άλλη καμπάνια παρουσίασε τρεις πανομοιότυπες ανθρώπινες καρδιές με τις ετικέτες "μαύρη", "λευκή" και "κίτρινη", τονίζοντας τον ρατσισμό στη μόδα. Επίσης, η διαφήμιση με έναν ιερέα να φιλά μια καλόγρια προκάλεσε έντονες αντιδράσεις και τελικά απαγορεύτηκε.

Το 2000, αποχώρησε από τη Benetton μετά από διαμάχες για την τελευταία του καμπάνια, που παρουσίαζε θανατοποινίτες με τη λεζάντα "καταδικασμένοι σε θάνατο". Το 2007, μια φωτογραφία του για την καμπάνια κατά της ανορεξίας της εταιρείας Nolita προκάλεσε παγκόσμια αίσθηση. Το πορτραίτο της Γαλλίδας μοντέλου Ιζαμπέλ Καρό, με το εξαιρετικά αδύναμο σώμα της, απαγορεύτηκε σε πολλές χώρες, αλλά άνοιξε έναν παγκόσμιο διάλογο για τα πρότυπα ομορφιάς. Παρόλο που επανήλθε στη Benetton το 2017, η συνεργασία τους διακόπηκε τρία χρόνια αργότερα, όταν υποβάθμισε τη σημασία της τραγωδίας στη Γέφυρα Μοράντι στη Γένοβα, που στοίχισε τη ζωή σε 43 ανθρώπους.

Η Benetton τον αποχαιρέτησε με μια φωτογραφία του από το 1989, συνοδευόμενη από το μήνυμα: "Για να εξηγήσεις ορισμένα πράγματα, τα λόγια δεν αρκούν. Μας το δίδαξες αυτό. Αντίο, Ολιβιέρο. Συνέχισε να ονειρεύεσαι".

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Πού θα γιορτάσουμε τις φετινές Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς;

Η Αθήνα εξερευνά το φετινό θέμα "Αρχιτεκτονική Κληρονομιά - Γεφυρώνοντας το παρελθόν με το μέλλον" σε τέσσερις χώρους πολιτισμού: Πινακοθήκη, Ψηφιακό Μουσείο Ακαδημίας Πλάτωνα, Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα", Μουσείο "Αγγελική Χατζημιχάλη".

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
18/09/2025

Μια μελέτη για το προσφυγικό ως πεδίο σύγκρουσης στην ελληνική κοινωνία

Κυκλοφόρησε μόλις από τις εκδόσεις νήσος ο συλλογικό τόμος "Το "Προσφυγικό ζήτημα" ως διακύβευμα κοινωνικών συγκρούσεων στην Ελλάδα | Έρευνα των αλληλέγγυων, των προσφυγικών και των ρατσιστικών δράσεων σε Λέσβο, Χίο και Σάμο".

Το 11ο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Αθηνών ξεκινά!

Το Μέγαρο Μουσικής υποδέχεται ποιητές από την Ελλάδα και το εξωτερικό για την τελετή έναρξης, που θα συνοδευτεί και από μουσική με αφορμή το ποίημα που ένωσε Σεφέρη-Θεοδωράκη.

Καλλιτέχνες με νοητικές αναπηρίες συνθέτουν το δικό τους εικαστικό λεξιλόγιο

Το Ατελιέ του ΕΕΑ "Μαργαρίτα" σβήνει 5 κεράκια και το γιορτάζει με μία αναδρομική έκθεση.

Ευρωπαϊκές Ημέρες Πολιτιστικής Κληρονομιάς στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Το ΕΑΜ συμμετέχει στον εορτασμό που θα πραγματοποιηθεί με επίκεντρο τον γενικό θεματικό άξονα "Αρχιτεκτονική Κληρονομιά - Γεφυρώνοντας το παρελθόν με το μέλλον"

Αφού υπάρχει το ΕΜΣΤ, τι χρειάζεστε…

Σκέψεις με αφορμή τα τρία χρόνια της νέας εποχής του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Από το δέρμα ως το σπίτι: Πώς ορίζεις σήμερα την "κατοικία";

Η Μαρία Λουίζου φτιάχνει γλυπτά που πραγματεύονται το ζήτημα της κατοικίας.