Τα χειροποιήτα κεραμικά του Bipolar Studio ενσαρκώνουν την Αθήνα σήμερα σε μορφή, υφή και περιεχόμενο με τον πιο πρωτόγονο τρόπο

Η Ελένη Κοκκώλη Παπαδοπούλου συνομιλεί με τον πηλό εστιάζοντας κάθε φορά σε μία σκέψη ή ένα συναίσθημα. Μας μιλά για το Bipolar Studio στην Κυψέλη και την πρώτη της συλλογή με τίτλο Cusp που βγαίνει από τις ρωγμές της πόλης.

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη
  

Η σχέση της Object Designer Ελένης Κοκκώλη Παπαδοπούλου με τον πηλό ξεκίνησε το 2018, όσο ολοκλήρωνε τη διπλωματική της και αναζητούσε μια διέξοδο να εκτονώνει, όπως μας λέει, τον καταιγισμό ιδεων και συναισθημάτων της που συγκρούεται με την πειθαρχία που χρειαζόταν για να ολοκληρώσει το επιστημονικό της έργο. Και ερωτεύτηκε. Το 2022 αποφάσισε να αλλάξει εργασιακή κατεύθυνση, να φύγει από το corporate περιβάλλον όπου εργαζόταν την τελευταία δεκαετία ως product and retail designer και να επενδύσει στο όραμά της για τη δημιουργία ενός μικρού brand με artful home objects.

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

Σήμερα τη βρίσκουμε στο Bipolar Studio που δημιουργήθηκε σε μία μικρή ηλιόλουστη γωνία της Κυψέλης, ως ένας περιβάλλον που το νιώθει πιο οικείο και από το σπίτι της, και μας μιλά για την πρώτη της συλλογή με τίτλο Cusp που παρουσιάζει "εννέα μοναδικά χειροποίητα κεραμικά αντικείμενα τα οποία συστήνουν τις πυρηνικές αξίες, την αισθητική και την αστική αντίληψη του στούντιο, μέσα από τη διήγηση μιας τόσο απτικής όσο και συμβολικής ιστορίας για το αστικό τοπίο της Αθήνας το 2024. Είναι μια ιστορία για την ικανότητα της ζωής να υπερισχύει του θανάτου".  

Ελένη Κοκκώλη Biopolar Studio κεραμικα αντικείμενα designer

Τι βρήκες στην κεραμική; 
Επιλέγω τον πηλό ως βασικό μέσο δημιουργίας, καθώς πιστεύω ότι είναι το μόνο υλικό που σου επιτρέπει να εκφράζεις το μυαλό σου απευθείας σε αυτό, χωρίς χρειάζεται να η διαμεσολάβηση κανενός άλλου αντικειμένου, εργαλείου ή μέσου. Μπορούν να υπάρχουν μόνο οι σκέψεις μου, τα χέρια μου και ο πηλός, χωρίς τίποτα στο ενδιάμεσο.

Θεωρείς τα έργα σου και χρηστικά αντικείμενα ή τα αντιμετωπίζεις ως γλυπτά; Ή τίποτε από τα δύο;
Η μακραίωνη ιστορία του πηλού και η αναγνωριση του πρωτίστως ως craft, και έπειτα ως τέχνη, μου δημιουργεί συχνά αυτούς τους προβληματισμούς. Τα αντικείμενα που δημιουργώ έχουν πρωταρχική την γλυπτική τους ιδιότητα, με την πιο πρωτόγονη έννοια της. Ωστόσο λόγω του υποβάθρου μου στον ανθρωποκεντρικό σχεδιασμό, η χρηστικότητα και η λειτουργικότητα είναι έννοιες άρρηκτα συνδεδεμένες με τις δημιουργίες μου. Κατά βάση θα τα χαρακτήριζα ως collectible design items.

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

"Καθρεφτίζοντας τα συναισθήματα μου μέσα στα αντικείμενα, τα λάθη, η αδρότητα, τα σπασίματα είναι αναπόσπαστο κομμάτι τους, και τα αποδέχομαι και τα αγκαλιάζω όπως επιθυμώ να κάνουν και οι άλλοι σε μένα".

Η χειρωναξία και η οργανικότητα της φόρμας με ποιόν τρόπο σε ενδιαφέρουν; 
Εστιάζω στη δημιουργία αντικειμένων διοχετεύοντας το συναισθηματικό μου τραύμα μέσα από μορφές πηλού. Δεν ξεκινάω με σχέδιο ή με προγραμματισμό. Συνομιλώ με τον πηλό κάθε φορά εστιάζοντας σε μία σκέψη ή ένα συναίσθημα. Ο πηλός είναι ένα ζωντανό υλικό, ένα μικροκλίμα με δυνατότητες, όρια και επιθυμίες. Νιώθω πως οφείλω να τον ακούω και να τον σέβομαι και να μην προσπαθώ να τον τιθασεύσω στα θέλω μου. Περισσότερο συνεργάζομαι με το υλικό παρά το μεταχειρίζομαι με την κυριολεκτική έννοια. Καθρεφτίζοντας τα συναισθήματα μου μέσα στα αντικείμενα, τα λάθη, η αδρότητα, τα σπασίματα είναι αναπόσπαστο κομμάτι τους, και τα αποδέχομαι και τα αγκαλιάζω όπως επιθυμώ να κάνουν και οι άλλοι σε μένα.

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

"Στο στουντιο φιλοξενείται συχνά μια υβριδική εμπειρία που αποκαλώ "ceramic communions". Το κάθε session ξεκινά με έναν καθοδηγούμενο διαλογισμό όπου τοποθετείται μια πρόθεση. Και έπειτα οι συμμετέχοντες αξιοποιούν τον πολύτιμο και δυσεύρετο στις μέρες μας idle time που τους προσφέρεται για να αποτυπώσουν στον πηλό ο,τι προκύψει."

Με ποιόν τρόπο το εργαστήριό σου λειτουργεί ως safe space; 
Το Bipolar Studio δημιουργήθηκε σε μία μικρή ηλιόλουστη γωνία της Κυψέλης, ως ένας περιβάλλον που το νιώθω πιο οικείο και από το σπίτι μου. Στόχος μου είναι ο χώρος αυτός να λειτουργεί ως μία κοιτίδα συναισθηματικής διακίνησης, τόσο για μένα όσο και για όλα τα άτομα που το επισκέπτονται και γίνονται κοινωνοί της δημιουργικής διαδικασίας και σύντροφοι των αντικειμένων μου. Το Bipolar είναι κάτι περισσότερο από ένα design studio, Ένα καταφύγιο συναισθηματικής έκφρασης, που ενθαρρύνει την ελεύθερη δημιουργία. Μάλιστα, στο πλαίσιο αυτη της φιλοσοφίας, στο στουντιο φιλοξενείται συχνά μια υβριδική εμπειρία που αποκαλώ "ceramic communions". Πρόκειται για one-off εμπειρίες καθοδηγούμενης συναισθηματικής διαχείρισης μέσω του πηλού όπου μικρές ομάδες με λίγους συμμετέχοντες - για να διατηρείται το ασφαλές περιβάλλον - έχουν την ευκαιρία να αξιοποιήσουν την επαφή τους με το υλικό για να διαχειριστούν το στρες τους, κάποιο προβληματισμό, μια προσδοκία ή μια ιδέα. Το κάθε session ξεκινά με έναν καθοδηγούμενο διαλογισμό όπου τοποθετείται μια πρόθεση. Και έπειτα οι συμμετέχοντες αξιοποιούν τον πολύτιμο και δυσεύρετο στις μέρες μας idle time που τους προσφέρεται για να αποτυπώσουν στον πηλό ο,τι προκύψει. Χωρίς καμία προσδοκία, καμία πίεση για να προκύψει ένα τελικό αντικείμενο ή έργο. Οι εμπειρία μου με τους περισσότερους συμμετέχοντες είναι συγκινητική. Αυτή η έλλειψη σκοπού στη δημιουργία ξεκλειδώνει πολύ ανακουφιστικά μονοπάτια.

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

Πώς οι αφηγήσεις των έργων σου εμπνέονται από την πόλη αλλά και από την προσωπική σου ζωή;

"Δεν χρειάζεται κανένα μέσο ή εργαλείο για τη μετάφραση της βιωμένης εμπειρίας της πόλης αυτής. Μόνο ακατέργαστη λάσπη και υγρό γυαλί".

Η πρώτη συλλογή του Bipolar Studio με τίτλο Cusp παρουσιάζει εννέα μοναδικά χειροποίητα κεραμικά αντικείμενα τα οποία συστήνουν τις πυρηνικές αξίες, την αισθητική και την αστική αντίληψη του στούντιο, μέσα από τη διήγηση μιας τόσο απτικής όσο και συμβολικής ιστορίας για το αστικό τοπίο της Αθήνας το 2024. Είναι μια ιστορία για την ικανότητα της ζωής να υπερισχύει του θανάτου. Το εγχειρίδιο για να επιβιώσεις στο πιο άγονο έδαφος. Μικρές υποψίες άγριας, απείθαρχης ζωής διακόπτουν την στιβαρή πολεοδομία της Αθήνας μέσα από ρωγμές. Ζιζάνια σε έναν απολιθωμένο κήπο από μπετόν που αψηφούν τη βρωμιά και τη δυσωδία. Κανείς κηπουρός ή φροντιστής. Μόνο ένας αδυσώπητος ήλιος, λασπόνερα και ποδοπάτημα. Τραύμα. Κι όμως επιμένουν. Διεκδικώντας αφελως χώρο να ανθίσουν στην πρώτη υπόνοια άνοιξης. Nα απορροφήσουν τον ήλιο, να σβήσουν τη δίψα τους σε ένα ξαφνικό μπουρίνι και να παραμείνουν. Να επικρατήσουν. Η συλλογή ενσαρκώνει την πόλη σήμερα σε μορφή, υφή και περιεχόμενο με τον πιο πρωτόγονο τρόπο. Χέρια απευθείας πάνω στον πηλό σμιλεύουν το αποπνικτικό, άνυδρο αθηναϊκό τοπίο: το artificiel στις προσόψεις από τη δεκαετία του ‘60, τα αρχαία ερείπια, τα νεόδμητα των προαστίων με την ενδοδαπέδια θέρμανση σε μια πόλη όπου σπάνια θα χρειαστεί κανείς παλτό, αυτά που η κατεδάφιση τους αντηχεί μέσα από τους μπαζοσωλήνες στις προσόψεις. Δεν χρειάζεται κανένα μέσο ή εργαλείο για τη μετάφραση της βιωμένης εμπειρίας της πόλης αυτής. Μόνο ακατέργαστη λάσπη και υγρό γυαλί. Η έννοια της ισορροπίας, πυρηνική για το Bipolar Studio, παραμένει υπό διαπραγμάτευση σε όλη τη συλλογή, καθώς τα αντικείμενα εξερευνούν εναλλακτικές μορφές διστακτικής, αυτόνομης και υποβοηθουμενης στήριξης.

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

Γιατί Bipolar studio και γιατί στην Κυψέλη;

Το όνομα Bipolar Studio έχει ένα περίεργο ταξίδι. Πρώτα αποφάσισα ότι χρειάζομαι ένα χώρο να υπάρχω δημιουργικά εκτός του σπιτιού μου. Η απόφαση αυτή προέκυψε σε μία πολύ δύσκολη πνευματική φάση στην ζωή μου όπου φλέρταρα με τα υπομανιακά και καταθλιπτικά μου όρια και έψαχνα με απελπισμένα να βρώ μία ισορροπία και υγεία μεταξύ των δύο. Ταυτόχρονα έψαχνα να βρω μία ταυτότητα όπου θα μπορούσε να χωρέσει όλους μου τους εαυτούς, τον δημιουργικό και τον επιχειρηματικό. Και μέσα σε αυτή την κατάσταση είδα σε έναν κατάλογο στην Σύρο, το μέρος που σπούδασα και θεωρώ δεύτερη μητέρα μου, που έγραφε "Κρασιά με Διπολική Διαταραχή”, και ο λαμπτήρας άναψε από πάνω μου. Ένας τίτλος που περιέχει τα πάντα και τίποτα. Τα άκρα και όλα τα ενδιάμεσα σημεία ισορροπίας. 
Επέλεξα την Κυψέλη σαν μέρος όπου θα με φιλοξενήσει καθώς αναζητούσα ένα αστικό περιβάλλον στον αντίποδα των Νοτίων Προαστίων που έχω μεγαλώσει και μένω, και τον βιομηχανικό Ασπρόπυργο που ήταν η εργασία μου εκείνη την περίοδο. 
Η ιστορία του Bipolar Studio είναι να ατελείωτο φλερτ μεταξύ των άκρων.

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

Νιώθεις μέρος μιας κοινότητας κεραμιστριών.ών στην πόλη ή γενικότερα; 

Δεν ξέρω αν νιώθω μέρος της κοινότητας των κεραμιστών στην Αθήνα, αλλά ταυτόχρονα δεν ταυτίζομαι και με τον όρο. Είμαι designer και ο πηλός είναι για μένα ένα μέσο δημιουργίας. Δεν με χαρακτηρίζει η τελειότητα και η πειθαρχία που χαρακτηρίζει τους κεραμίστες. 
Ωστόσο η δημιουργική μου κοινότητα αποτελείται από νέες, έξυπνες και λαμπρές γυναίκες που πρόσφατα έχουν ξεκινήσει τα βήματα τους στον επιχειρηματικό στίβο παράλληλα με εμένα, και κατά την άποψη μου είναι εκείνες που κάνουν τον κόσμο να γυρίζει.

Biopolar Studio, κεραμικά αντικείμενα, Κυψέλη

Που μπορεί να βρει καμιά τα έργα σου πέρα από το Bipolar studio; 

Την παρούσα στιγμή τα αντικείμενα μου πωλούνται μόνο μέσα από το Studio μου όπου κανείς μπορεί να το επισκεφτεί είτε επειδή πέρασε απ’ έξω και του τράβηξε την προσοχή είτε μέσω ραντεβού. 
Το Σαββατοκύριακό 21 - 22 /12 το Bipolar Studio συμμετέχει σε δύο διαφορετικά event: 
Στο POP UP Project που θα λάβει χώρα στο King George και θα παρουσιάσει την συλλογή Cusp. 
το Neraw Studio στο Μεταξουργείο, όπου θα παρουσιάσει μια limited συλλογή τριών αντικειμένων με το όνομα Between the Lights, όπου εξερευνούνται οι πολλαπλές συναισθηματικές αντιθέσεις που φέρνουν στο προσκήνιο οι γιορτινές μέρες, όπου η αστερόσκονη και τα χριστουγεννιάτικα λαμπάκια συχνά ενδυναμώνουν τα εσωτερικά μας σκοτάδια.

Υπάρχουν σχέδια για να παρουσιαστούν και στο πλαίσιο μιας γκαλερί π.χ.; 

Τον Ιανουάριο του 2025 το CUSP θα παρουσιαστεί σε μία νέα gallery στον Βόλο, την γκαλερί The Paddocks, της Λήδας Κουτρουμάνου. 

Biopolar Studio, Εύβοιας 3, Κυψέλη, +30 694 5314466, bipolarstudio.gr

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Cypher: Βρήκαμε καταφύγιο σε μία νέα, ανεξάρτητη γκαλερί της Κυψέλης

Βρεθήκαμε ξανά στην πολυσύχναστη αθηναϊκή συνοικία, για να συναντήσουμε την ιδιοκτήτρια ενός νέου χώρου τέχνης, που στοχεύει να δώσει πίσω στην κοινότητα και όχι να γίνει απλώς άλλη μία τάση.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
24/06/2025

Ένας νέος συλλογικός τόμος εξερευνά την έννοια της φροντίδας

Το Κέντρο Νέων Μέσων και Φεμινιστικών Πρακτικών στο Δημόσιο Χώρο επιμελήθηκε το βιβλίο "Care in Conflict: Artistic Reflections on Broken Worlds/Words", το οποίο θα παρουσιαστεί σύντομα στο καφέ του Μπενάκη.

H εικαστικός Μαρία Ζερβός μάς ανοίγει το καλλιτεχνικό της εργαστήριο

Η καλλιτέχνις προσκαλεί το κοινό στον δημιουργικό της χώρο παρουσιάζοντας μεταξύ άλλων ένα νέο μοντάζ του έργου "Νομαδολογία (Η Έρημος)" που γυρίστηκε στην Χιλή.

Τι είναι ένας "Άτλαντας επούλωσης";

Το πρώτο βιβλίο της κοινωνιολόγου Βάλιας Τσιριγώτη είναι ένα υβριδικό χρονογράφημα-ύμνος στους ανθρώπους που συνεχίζουν, παρά τα ναυάγια.

Η Σαντορίνη υποδέχεται το νέο πολιτιστικό στολίδι της

Το Αρχαιολογικό Μουσείο της Θήρας ανοίγει ξανά τις πύλες του, προσφέροντας ένα μοναδικό ταξίδι στην πλούσια ιστορία και τον πολιτισμό της Σαντορίνης και των Κυκλάδων.

Δύο νέα βιβλία ελληνικής λογοτεχνίας για την απώλεια που μας άγγιξαν

Δύο διαφορετικοί πατέρες αναγκάζονται να κοιτάξουν πίσω καθώς αναμετρώνται με την απώλεια σε δύο σκληρά συγκινητικά βιβλία.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (23-29/6)

Όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε τις επόμενες μέρες.