"Στα όρια των πολιτιστικών βιομηχανιών": Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας θέτει ερωτήματα για τα όρια της πολιτιστικής μεταβιομηχανίας

Μια διημερίδα για τις πολιτικές, πρακτικές και θεωρίες των πολιτιστικών και δημιουργικών τομέων.

Στα όρια των πολιτιστικών βιομηχανιών

Το Τμήμα Πολιτισμού και Δημιουργικών Μέσων και Βιομηχανιών του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (ΤΠΔΜΒ) οργανώνει την πρώτη του διημερίδα κριτικής θεώρησης των πολιτικών, πρακτικών και θεωριών που αφορούν στους πολιτιστικούς και δημιουργικούς τομείς (ΠΔΤ). 

Θέτοντας ερωτήματα που εκκινούν από την υφιστάμενη χαρτογράφηση των ΠΔΤ ως προς τα όρια της πολιτιστικής μεταβιομηχανίας, θα διερευνηθούν πλαίσια, πρακτικές και πολιτικές πολιτιστικής παραγωγής που δρουν πέραν των υφιστάμενων οικονομικών συστημάτων, όπως για παράδειγμα: περιβάλλοντα και διαδικασίες δημιουργίας, παραγωγής, προώθησης και χρήσης πολιτιστικών αγαθών και υπηρεσιών που να συνάδουν με τις μεταβιομηχανικές επιταγές για τοπικοποίηση και κοινωνική δικαιοσύνη.    

Ερευνητές/τριες και εργαζόμενοι/ες στον πολιτισμό από διαφορετικούς κλάδους αλλά και από τις διατομές αυτών (πολιτικές, ακαδημαϊκή έρευνα και διδασκαλία, καλλιτεχνική πρακτική, επιμέλεια, παραγωγή, κοινωνικές εφαρμογές, συλλογικότητες κ.α.) συμμετέχουν με σύντομες παρεμβάσεις και συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης.

Μερικά από τα ερωτήματα που θα συζητηθούν:

  • Πως μπορούν οι ΠΔΤ να συμμετάσχουν στη διαμόρφωση των ευρωπαϊκών στόχων και όχι μόνο στην επίτευξή τους;   
  • Ποια είναι η θέση της πολιτιστικής πολιτικής στη διαμόρφωση του πεδίου τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο;   
  • Αποτελεί αυτή η έμφαση στους ΠΔΤ ένα ριζοσπαστικό ή ένα κανονιστικό πρόγραμμα νοηματοδότησης της κοινωνίας;   
  • Πως η Βιομηχανία 4.0 συνδέεται με τη λιγότερο προβεβλημένη αλλά εξίσου καίριας σημασίας επανάσταση που αφορά τη διακυβέρνηση του Κράτους;   
  • Σε ποια σημεία τέμνονται η ακαδημαϊκή έρευνα με την καλλιτεχνική πράξη και την πολιτιστική παραγωγή; Ποιες είναι οι προοπτικές αλλά και τα όρια τέτοιων διαλόγων;  
  • Πώς μπορούμε να σκεφτούμε εκ νέου τις σπουδές πολιτισμού στο πρίσμα των πολυεπίπεδων κρίσεων του 21ου αι. και να αναστοχαστούμε το ρόλο τους σε θεωρητικό, πρακτικό και εφαρμοσμένο επίπεδο –και δη στο πλαίσιο ενός περιφερειακού δημόσιου πανεπιστημίου;   
  • Πώς το τοπίο επηρεάζεται από τη ρευστότητα της πολιτισμικής παραγωγής και των δημιουργών;   
  • Πώς μπορούμε να εντοπίσουμε την πολυτροπικότητα της μετάβασης της δημιουργίας και παραγωγής από το εργαστήριο στον δημόσιο χώρο; Τι είδους διαφορετικές και ενίοτε διαφιλονικούμενες "οικονομίες" διέπουν αυτή την μετάβαση;  

Δείτε εδώ το αναλυτικό πρόγραμμα της διημερίδας.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μουσείο Μπενάκη: Πώς ο Δημήτρης Πικιώνης σημάδεψε την ελληνική αρχιτεκτονική

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον Έλληνα αρχιτέκτονα εγκαινιάζεται σήμερα (22/10).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.

Εικαστικοί αποκαλύπτουν όσα δεν βλέπουμε στα παρασκήνια μιας καλλιτεχνικής παραγωγής

Το "remnants of ongoing activity" προβάλλει επισφαλείς και συχνά αόρατες συνθήκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.

Διάλεξε το επόμενο έκθεμα του Μουσείου Μαρία Κάλλας

Το μουσείο γιορτάζει δύο χρόνια λειτουργίας και καλεί το κοινό να συμβάλλει ενεργά στη μόνιμή του έκθεση.

6 μεγάλες ληστείες σε μουσεία πριν από εκείνη του Λούβρου

Η Μόνα Λίζα, η Κραυγή και άλλα έργα τέχνης που έχουν πέσει θύματα ληστείας ανά τα χρόνια.

Ποιά είναι η Laila Gohar που θα μαγειρεύει συνεχώς επί τρία 24ωρα φασόλια

Η γκαλερί ARCH μένει ανοιχτή για 72 ώρες και μας καλεί σε Table for One με καλεσμένη την αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα και σχεδιάστρια που χρησιμοποιεί το φαγητό ως μέσο έκφρασης.

Η έκθεση-υπερθέαμα για τον Βαν Γκογκ ανοίγει σήμερα στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδή

Το "Van Gogh: The Immersive Experience" είναι από τις εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε.