"The Self Behind the Window": Η αποστασιοποιημένη ματιά του σύγχρονου ανθρώπου σε μια εικαστική έκθεση

Τα έργα του Δημήτρη Πολυχρονιάδη αποτυπώνουν προσωπικούς του προβληματισμούς σε ό,τι αφορά τη σχέση του ανθρώπου με την τεχνολογία.

Δημήτρης Πολυχρονιάδης The Self Behind the Window

Την Τετάρτη 4 Δεκεμβρίου, από τις 6 έως τις 9 μ.μ., εγκαινιάζεται στο Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα η ατομική έκθεση του Δημήτρη Πολυχρονιάδη, "The Self Behind the Window", σε επιμέλεια της Γαληνής Λαζάνη.

Η επιμελήτρια αναφέρει για το έργο του Πολυχρονιάδη: "Στο βιβλίο του αμερικανού ψυχολόγου Robert Romanyshyn "Technology as Symptom and Dream”,ο Δημήτρης Πολυχρονιάδης βρίσκει την αποτύπωση των προσωπικών του προβληματισμών σε ό,τι αφορά τη σχέση του ανθρώπου με την τεχνολογία, μιας σχέσης που δίχως άλλο μας απασχολεί όλους στο κομβικό σημείο που βρίσκεται σήμερα. Χωρίς κανείς από τους δύο να δαιμονοποιεί τις τεχνολογικές ανακαλύψεις –που σύμφωνα με τον Romanyshyn είναι ταυτόχρονα σύμπτωμα και όνειρο, σύμπτωμα των ασυνείδητων επιθυμιών και φόβων μας και συγχρόνως το όνειρο ενός καλύτερου κόσμου, μέσα στον οποίο οι βαθύτερες επιθυμίες μας μπορούν να εκπληρωθούν– αναρωτιούνται για το αν εντέλει η αποστασιοποιημένη ματιά του σύγχρονου ανθρώπου τον καθιστά κυρίως έναν παρατηρητή που έχει εγκαταλείψει τη βιωματική του σχέση με τον κόσμο. 

Το "παράθυρο” πίσω από το οποίο βρίσκεται απομονωμένος ο εκάστοτε παρατηρητής λειτουργεί ως μια μεταφορά για την οργανωμένη όραση που εφηύρε ο ίδιος ο άνθρωπος και μέσω αυτής κατέκτησε μια σειρά τεχνικών και επιστημονικών επιτευγμάτων, με σκοπό να κατανοήσει καλύτερα τον εαυτό του και όλα όσα τον περιβάλλουν. Με εκκίνηση την γραμμική προοπτική, που μελέτησε τον κόσμο βάσει της απόστασης από τον θεατή, δόθηκε η έμφαση σε αυτήν ακριβώς τη θέαση και όχι στο βίωμα. Το "παράθυρο”, λοιπόν, είναι το πλαίσιο ενός εξαιρετικά οργανωμένου, ορθολογικού κόσμου, τον οποίο ορίζουν ασφυκτικές δομές, διανοητικές ή πραγματικές, και τον καθιστούν τελικά ένα θέαμα προς μέτρηση, χαρτογράφηση, κωδικοποίηση και κατανάλωση. 

Σε συνέχεια των παραπάνω μπορούμε να κατανοήσουμε και τους τρεις πυλώνες πάνω στους οποίους έχτισε ο Πολυχρονιάδης το σώμα της εικαστικής δουλειάς που παρουσιάζει στην ατομική του έκθεση με τίτλο The Self Behind the Window. Τα έργα του αποτελούνται από τρία νοηματικά στοιχεία που σηματοδοτούνται με τρία διαφορετικά μέσα και, όπως αναφέρει ο ίδιος, παρουσιάζονται σαν επαναλαμβανόμενες ασκήσεις που δοκιμάζουν τα όρια και τις εντάσεις ανάμεσά τους. Το "φόντο” πάνω στο οποίο παρουσιάζονται όλα είναι φωτογραφίες από το ψηφιακό αρχείο της NASA και συγκεκριμένα από επανδρωμένες αποστολές σε τροχιά γύρω από τη Γη και τη Σελήνη, που όμως στο απαίδευτο μάτι μοιάζουν ακατανόητες ή κατεστραμμένες. Οι φωτογραφίες αυτές αποτελούν τον προορισμό, δηλαδή τον κόσμο στην ολότητά του. Το δεύτερο στοιχείο αποτελεί ένα τρισδιάστατα εκτυπωμένο χωροδικτύωμα, δηλαδή ένας δομικός φορέας των σύγχρονων υπερ-κατασκευών που, συμβολίζοντας το όχημα της παρατήρησης, κατακερματίζει για τον θεατή τις εικόνες του διαστήματος. Το τρίτο στοιχείο είναι ο εαυτός-πλοηγός. Είναι και το μοναδικό βιωματικό στοιχείο των έργων, καθώς αποτελείται από στίχους μουσικών κομματιών που φέρουν για τον καλλιτέχνη μια συναισθηματική φόρτιση αντίστοιχη των προβληματισμών του, μια φόρτιση γεμάτη αμφιβολία και ανασφάλεια. 

Επιχειρώντας ο Πολυχρονιάδης να αναμετρηθεί με εμβριθή και καθοριστικά ερωτήματα της σύγχρονης ζωής μέσα από το εικαστικό του έργο, δανείζεται στην πρακτική του αναφορές από μία ευρεία γκάμα της ανθρώπινης έκφρασης, που μαρτυρούν και τα ευρύτερα πεδία ενασχόλησής του. Η μινιμαλιστική σχέση των κατασκευών με τον χώρο, η δημιουργία ενός σκηνοθετημένου περιβάλλοντος, η χρήση του κειμένου που βρίσκει εφαρμογή στην pop art και την εννοιολογική τέχνη, η επιτούτου επιλογή της γραμματοσειράς που χρησιμοποιούσε ο Ed Ruscha, ενός καλλιτέχνη που αποτελεί διαρκή έμπνευσή του, έχουν τις ρίζες τους πέρα από την τέχνη, στο αρχιτεκτονικό και κυρίως στο σκηνογραφικό του υπόβαθρο. Και τι πιο ταιριαστό για την παρούσα έκθεση από τη δημιουργία ενός σκηνικού ψευδαισθήσεων –τόσο οπτικών όσο και νοηματικών– που μας κάνει να αναρωτιόμαστε αν οι ενδελεχείς γνώσεις και η λεγόμενη πρόοδος που αυτές επιφέρουν, είναι αυτό που χρειαζόμαστε για να σταθούμε στον κόσμο βιώνοντάς τον πραγματικά". 

Info: Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης Ιλεάνα Τούντα | 4/12/24-25/1/25 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ. 3-8 μ.μ., Τετ., Παρ. 12-8 μ.μ., Σαβ. 12-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Λεζάντα φωτογραφίας εξωφύλλου: "MA-6-40452-032", 2024. Εκτύπωση giclee σε βαμβακερό χαρτί Hahnemuehle photo-rag 308gr, εκτύπωση 3D (FDM), χαρτόνι, κόλλες, ακρυλικά χρώματα, κουτί plexiglass, 61x91x12,5 cm.

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης


 

Περισσότερες πληροφορίες

Κέντρο Σύγχρονης Τέχνης "Ιλεάνα Τούντα"

Αρματολών & Κλεφτών 48, Αμπελόκηποι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"All Colours Will Agree in the Dark": Μία νέα έκθεση design στο Melas Martinos

Η πρώτη έκθεση του καλλιτέχνη Μιχάλη Αναστασιάδη στην Ελλάδα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/11/2025

Ένα αθηναϊκό διαμέρισμα γίνεται χώρος για "speed dating"

Η πρώτη έκθεση του πολυπράγμονα καλλιτέχνη Lukas Gschwandtner στην Αθήνα.

Τα νέα εικαστικά πρότζεκτ που έρχονται στην Breeder

Δύο σύγχρονοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν έργα τους στην γκαλερί.

Το Vima Art Fair επιστρέφει για δεύτερη χρονιά με Έλληνα επιμελητή

Το φεστιβάλ πραγματοποιείται στη Λεμεσό της Κύπρου με στόχο τη δημιουργία μιας πλατφόρμας για τη σύγχρονη τέχνη στην Ανατολική Μεσόγειο και τις τριγύρω περιοχές.

ΕΜΣΤ: Γιατί ήταν τόσο σημαντικός ο "Ελληνικός Μήνας στο Λονδίνο";

Η Πολύνα Κοσμαδάκη μιλά για μια εκδήλωση που σημάδεψε την ιστορία της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

Νέο αφιέρωμα για τον εμβληματικό φωτογράφο Roger Ballen

Η έκθεση παρουσιάζεται παράλληλα με την αναδρομική του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη.

Κάθε Τετάρτη μένουμε ως αργά στην Εθνική Πινακοθήκη

Εκμεταλλευτείτε το διευρυμένο ωράριο του μουσείου για να εξερευνήσετε τις συλλογές του.