"Νομίζω πως σ’ έφτιαξα στο μυαλό μου": Σύλβια Πλαθ, Κική Δημουλά και Μαρία Πολυδούρη στον καμβά της της Νίνας Παπακωνσταντίνου

Η καλλιτέχνιδα πλέκει διαφορετικά αποσπάσματα των κειμένων για να δημιουργήσει μία νέα εμπειρία ανάγνωσης.

Νίνα Παπακωνσταντίνου Νομίζω πως σ' έφτιαξα στο μυαλό μου © Studio Vaharidis

Την Πέμπτη, 31 Οκτωβρίου (7-10 μ.μ.), εγκαινιάζεται στη Citronne η ατομική έκθεση της Νίνας Παπακωνσταντίνου "Νομίζω πως σ' έφτιαξα στο μυαλό μου”.  Ο τίτλος της έκθεσης παραπέμπει στο ποίημα της Σύλβια Πλαθ "Mad Girl’s Love Song”, και υπαινίσσεται την αφετηρία και την πηγή των έργων που παρουσιάζονται, στα οποία η καλλιτέχνιδα χρησιμοποιεί αποσπάσματα ποίησης και πεζογραφίας γυναικών λογοτέχνιδων.

Η Παπακωνσταντίνου ακολουθεί μια ιδιαίτερη διαδρομή: δεν πρόκειται για θεματικές ή καλλιτεχνικές παραλλαγές, αλλά για την χειρωνακτική μετάπλαση κειμένων, για να "φτιάξει μέσα στο μυαλό της" και να αποδώσει τελικά μέσα από το συνδυασμό -το πλέξιμο διαφορετικών αποσπασμάτων- μια οπτική αίσθηση της γραφής, αλλά και μία νέα ανάγνωση.

Νίνα Παπακωνσταντίνου Νομίζω πως σ' έφτιαξα στο μυαλό μου
© Studio Vaharidis
Νίνα Παπακωνσταντίνου, "Φωτιές 6", 2024. Aρχειακοί μαρκαδόροι σε χειροποίητο γιαπωνέζικο χαρτί, 79 x 92 εκ. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Citronne Gallery.

Η επιλογή των κειμένων δεν είναι τυχαία. Οι λογοτέχνιδες προέρχονται από διαφορετικές χώρες, γράφουν σε διαφορετικές γλώσσες, παράγουν σε διαφορετικούς χρόνους. Κοινό στοιχείο ανάμεσά τους είναι το Πάθος, στην κυριολεκτική και στην ψυχολογική του έννοια. Αυτό το κοινό αρχέγονο Πάθος, συναίσθημα σχεδόν ανεξέλεγκτο και, ταυτοχρόνως, πάθημα, δηλαδή πληγή και τραύμα, διέπει τα αποσπάσματα από την Κατερίνα Αγγελάκη-Ρουκ, την Άννα Αχμάτοβα, την Κική Δημουλά, την Μαργκερίτ Γιουρσενάρ, την Σύλβια Πλαθ, την Μαρία Πολυδούρη, την Ανν Σέξτον.

Νίνα Παπακωνσταντίνου Νομίζω πως σ' έφτιαξα στο μυαλό μου
© Studio Vaharidis
Νίνα Παπακωνσταντίνου, "Φωτιές 2", 2024. Aρχειακοί μαρκαδόροι σε χειροποίητο γιαπωνέζικο χαρτί, 67 x 85 εκ. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και της Citronne Gallery.

Τα αποσπάσματα αυτά η Παπακωνσταντίνου τα "επεξεργάζεται”: αντιγράφει, μεταγράφει και περι-γράφει το κείμενο, με μια ιδιόχειρη διαδικασία. Κάθε κείμενο αντιγράφεται· στην συνέχεια αποδομείται, διαχωρίζεται χειρωνακτικά και, κατόπιν, συσχετίζεται με κάποιο άλλο, με την διαδικασία της χειρωνακτικής πλέξης. Επιχειρεί, έτσι, να δημιουργήσει συνθήκες άμεσου, "κυριολεκτικού” διαλόγου ανάμεσα στις διαφορετικές ποιητικές δημιουργίες. Η απορρέουσα εντύπωση είναι η προσωπική εμπλοκή της καλλιτέχνιδος όχι μόνον ως προς την ανάγνωση του λογοτεχνικού κειμένου με τις συνεπαγόμενες δονήσεις και συγκινήσεις, αλλά και σε μια απόπειρα καλυμμένης ή και κρυφής επικοινωνίας. Πίσω από τα προκύπτοντα σχήματα, όπως ο σταυρός και τα χρώματα, όπως το κόκκινο του Πάθους, διακρίνεται αχνά μια διστακτική, αλλά αποκαλυπτική εξομολόγηση. Το αποκύημα αυτής της επεξεργασίας αποτυπώνεται επάνω σε ανάγλυφα χαρτιά ελαιογραφίας, σε ρυζόχαρτα, και σε γιαπωνέζικα χειροποίητα χαρτιά, με μπλε, μαύρο και κόκκινο αρχειακό μαρκαδόρο. Η αποτύπωση της πλέξης, της χειρωναξίας, δημιουργεί μια νέα πλοκή- μια νέα αφήγηση, ενώ τα ίδια τα υλικά στα οποία αποτυπώνεται το αποτέλεσμα της διαδικασίας αυτής, συνδέουν περαιτέρω την πράξη της γραφής με αυτή του εργόχειρου. 

Η έκθεση αναπτύσσεται αφηγηματικά με δύο σειρές επιτοίχια έργα, ένα τετράπτυχο σχέδιο και ένα βιβλιοδετημένο έργο, το οποίο αντλεί από τις ημερολογιακές σημειώσεις της Βιρτζίνια Γουλφ όταν έγραφε την "Κυρία Ντάλογουεϊ", ενώ κλείνει ως περιγραφή-αφήγηση, αποκαλύπτοντας στον θεατή ένα τμήμα του "εργαστηρίου", δηλαδή της διαδικασίας επεξεργασίας του υλικού της. 

Η Νίνα Παπακωνσταντίνου εισάγει μια καινοτόμο έκφραση στην καλλιτεχνική δημιουργία. Προθέτει μια λογοτεχνική ανάγνωση η οποία δεν διαχωρίζει την γραφή σε οπτική μορφή και νοητό περιεχόμενο, σε ύλη και πνεύμα· αντιθέτως, θεωρεί το τυπωμένο κείμενο μια σύνολη δημιουργία την οποία μεταπλάθει, αναζητώντας συνειρμούς, συσχετισμούς και συγγένειες. Πρόκειται, όπως σημειώνει ο Θοδωρής Χιώτης, για "μια βαθιά οπτική προσέγγιση της γλώσσας”. Η φιλολογική ανάγνωση εμπλέκεται με την χειρωνακτική απτή εμπειρία για να παραγάγει μια ανανεωμένη συγκινησιακή πραγματικότητα. Χωρίς να λησμονεί ή να παραγνωρίζει την αρχική λογοτεχνική προέλευση, η Παπακωνσταντίνου προσδίδει μια άλλη διάσταση στο λογοτεχνικό ποιητικό έργο, η οποία εγγράφεται στο προσωπικό της βιωματικό ημερολόγιο.

Info: Citronne | 31/10-7/12 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Πεμ., Παρ. 11 π.μ. – 8 μ.μ., Τετ., Σαβ. 11 π.μ. – 4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Citronne

Πατριάρχου Ιωακείμ 19, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Πέντε νέες προσθήκες στο Εθνικό Ευρετήριο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ελλάδας

Ένα έθιμο, γνώσεις (μικρο)ναυπηγικής, μια αγροτική παράδοση κι η παρασκευή ενός ζυμαρικού, το καθένα κι από μια άλλη γωνιά της χώρας, προστέθηκαν στον κατάλογο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
11/07/2025

Έναν "Έρωτα από τον άλλο κόσμο" φέρνουν οι εκδόσεις Anubis

Ένα ρομαντικό βιβλίο με πολύ χιούμορ που μας θυμίζει ότι η αγάπη και η ζωή αξίζουν κάθε ρίσκο.

Captain Daddi, γιατί να κάνεις μια έκθεση για την ανάπαυση ενώ δεν μπορείς να πάρεις ανάσα;

Μπήκαμε στο συναισθηματικό, κουίρ "κουκούλι" της έκθεσης "Radical Rest" στο Okay Initiative Space στην Κυψέλη που γιορτάζει τη λήξη της με προβολές, performance και sleepover!

Όλα όσα σε περιμένουν στο Μουσείο Ακρόπολης μέχρι το τέλος του καλοκαιριού

Ξεναγήσεις, δράσεις για όλη την οικογένεια και εορτασμοί για την αυγουστιάτικη πανσέληνο.

"Νέα τοπία, κολυμβητές και κεραμικά" συναντάμε στον Τριαντάρο της Τήνου

Ο εικαστικός Γιώργος Χαδούλης συνεργάζεται με την Γκαλερί Σκουφά.

Τα βιβλία του ΠΣΚ: "Εδώ είναι Βαλκάνια"

Βιβλία από τη... "γειτονιά" μας θα βρείτε στις τρεις προτάσεις μας που θα περιλαμβάνονται εντός και θα κάνουν το ΠΣΚ σου καλύτερο.