Αντιπροσωπευτικά έργα του Βλάση Κανιάρη φιλοξενούνται στην Kalfayan

Στην έκθεση βλέπουμε γλυπτά, έργα από τη σειρά των ‘Τοίχων’ και μνημειακές γλυπτικές εγκαταστάσεις.

Βλάσης Κανιάρης Kalfayan Bλάσης Κανιάρης, «Εσωτερικό» 1974 (Installation view). Courtesy the Artist’s Estate And Kalfayan Galleries

Στην έκθεση στην γκαλερί Κalfayan που διαρκεί έως τις 2 Νοεμβρίου,  παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικά έργα του Βλάση Κανιάρη (1928-2011) από τις δεκαετίες 1950-1980: γλυπτά, έργα από τη σειρά των ‘Τοίχων’ και μνημειακές γλυπτικές εγκαταστάσεις.

Η έκθεση, που αποτελεί την τέταρτη ατομική παρουσίαση έργων του καλλιτέχνη στην γκαλερί, φωτίζει μία ακόμα  πλευρά του πολυδιάστατου έργου του Βλάση Κανιάρη, ο οποίος είναι ένας από τους σημαντικότερους Έλληνες εικαστικούς της Μεταπολεμικής περιόδου. Το 2009 οι Kalfayan Galleries παρουσίασαν για πρώτη φορά στην Ελλάδα την ιστορικής σημασίας εγκατάσταση με τον τίτλο ‘Arrivederci-Willkommen-1976’ που διαπραγματεύεται το θέμα της μετανάστευσης.

Ο Βλάσης Κανιάρης υπήρξε πάντοτε οξυδερκής παρατηρητής του ιστορικο-κοινωνικού γίγνεσθαι σε εθνικό και διεθνές επίπεδο. Ανήκε στη γενιά των Ελλήνων καλλιτεχνών που έδρασαν την περίοδο του ’60 και του ’70 στην Ιταλία, τη Γαλλία και τη Γερμανία. Δημιούργησε μία καθαρά προσωπική εικαστική γλώσσα, τολμώντας να πειραματιστεί με ποικίλα εκφραστικά μέσα, έξω από τα κυρίαρχα ρεύματα της εποχής του.

Το ενδιαφέρον του Κανιάρη για τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο άνθρωπος στην καθημερινότητά του, ήταν εμφανές από τα πρώτα έργα του. Το τρομερό δυστύχημα στην Marcinelle του Βελγίου το 1957, όπου περίπου 400 Ιταλοί ανθρακωρύχοι έχασαν τη ζωή τους, είχε σαν αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας σειράς αφηρημένων ζωγραφικών έργων, στα οποία προσπάθησε να αποτυπώσει την έντονη συναισθηματική φόρτιση που του προκάλεσε το γεγονός αυτό. Τρία χρόνια αργότερα, στη σειρά έργων με τον τίτλο "Walls”, επιχείρησε να ανακατασκευάσει την ατμόσφαιρα της Αθήνας κατά την διάρκεια της γερμανικής κατοχής. Τη δεκαετία του ’60 εισάγει στο έργο του τη χρήση αντικειμένων της καθημερινότητας, και από τη δεκαετία του 1970 και μετά, η ανθρώπινη μορφή εδραιώνεται ως βασική θεματική στο έργο του. Οι πρώτες εγκαταστάσεις δημιουργήθηκαν το 1971 όταν η προσοχή του καλλιτέχνη στράφηκε στο πρόβλημα της αυξανόμενης ροής οικονομικών μεταναστών στη Γερμανία. Σε αυτά τα έργα ο καλλιτέχνης εντάσσει αντικείμενα που οι άνθρωποι χρησιμοποιούν στην καθημερινή τους ζωή - καρέκλες και παιχνίδια, ποδήλατα, βαλίτσες - προσπαθώντας δια μέσου μιας προσωπικής παρατήρησης να ανακατασκευάσει ατομικές ιστορίες, όνειρα και αλήθειες, το βάρος της οικονομικής ανέχειας. Στα περιβάλλοντα του Κανιάρη είναι έντονη η αίσθηση της αποξένωσης, ενώ ταυτόχρονα επισημαίνεται η δύναμη του ανθρώπινου πνεύματος όταν έρχεται αντιμέτωπο  με κατεστραμμένα όνειρα και απογοητεύσεις.

Το 1988, ο Βλάσης Κανιάρης, μαζί με τον Νίκο Κεσσανλή, εκπροσώπησαν την Ελλάδα στη Μπιενάλε της Βενετίας, και το 1997 παρουσίασε το έργο του στην Documenta. Το έργο του έχει παρουσιαστεί σε πλήθος εκθέσεων στην Ελλάδα, την Ευρώπη και την Αμερική. Έργα του βρίσκονται σε σημεντικές ιδιωτικές και μουσειακές συλλογές συμπεριλαμβανομένων των Pinakothek Der Moderne (Μόναχο), Museum am Ostwall Dortmund, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris, Kunstmuseum Bochum και Tate Moden (Λονδίνο).

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Kalfayan

Χάρητος 11, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το Μουσείο Γουναρόπουλου αναζητά ποια είναι η προϊστορία και η καταγωγή μας

Μία έκθεση σύγχρονης τέχνης με έναυσμα το έργο του Ανδρέα Εμπειρίκου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
03/11/2025

Αφιέρωμα για τον αρχιτέκτονα Δημήτρη Αντωνακάκη στο Μουσείο Μπενάκη

Ένας από τους σημαντικότερους εν ζωή Έλληνες αρχιτέκτονες.

Όλα όσα ετοιμάζει το Ίδρυμα Θεοχαράκη για τη νέα σεζόν

Το ίδρυμα επιδιώκει να επαναφέρει τη σιωπηλή δύναμη της προσοχής.

"Η ντροπή είναι ένα αντικείμενο στο διάστημα": Νέο εικαστικό πρότζεκτ στο Μέγαρο Μουσικής

Πρόκειται για την πρώτη μεγάλης κλίμακας παρουσίαση του νέου σώματος δουλειάς του Ανδρέα Ράγκναρ Κασάπη.

Παράταση για την έκθεση "all aboard" στο αεροδρόμιος "Ελευθέριος Βενιζέλος"

Η Αθήνα γίνεται το επίκεντρο ενός τολμηρού καλλιτεχνικού εγχειρήματος.

Το Ινστιτούτο Γκαίτε φέρνει την πολιτιστική κληρονομιά στο επίκεντρο

Η επόμενη εκδήλωση της σειράς "Heritage in Focus [Η κληρονομιά στο επίκεντρο]" συζητά για τρόπους που η πολιτιστική κληρονομιά ορίζεται, διεκδικείται και επανερμηνεύεται σήμερα.

Τα βιβλιοπωλεία της γειτονιάς μάς συστήνονται: Το "Μπερλίν" στα Άνω Πετράλωνα

Ο μικρός αλλά πολύ δραστήριος χώρος, που ετοιμάζει την πρώτη του έκδοση, παίρνει τη σκυτάλη στη στήλη όπου ιδιοκτήτες συνοικιακών βιβλιοπωλείων μας ξεναγούν στον μικρόκοσμό τους -εκεί που χτυπά ουσιαστικά η καρδιά του βιβλίου.