Μια έκθεση "Δια χειρός" Άλεξ Μυλωνά εγκαινιάζεται στην Αθήνα

Το MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά εγκαινιάζει την πρώτη έκθεση του αφιερώματος «Τέσσερις Καλλιτέχνιδες, Τέσσερις Στάσεις».

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός © Νίκος Μάρκου

Λόγια της Άλεξ Μυλωνά, της πρωτοπόρου της ελληνικής μεταπολεμικής τέχνης, από εκδόσεις, συνεντεύξεις και δικές της σημειώσεις συνθέτουν μαζί με έργα της από όλες της περιόδους δημιουργίας της τελικά την ίδια την προσωπικότητά της στη νέα έκθεση με τίτλο "Άλεξ Μυλωνά –Δια χειρός" που θα παρουσιαστεί στο μουσείο που φέρει το όνομά της, στο Θησείο, από τις 20 Απριλίου έως τις 09 Ιουνίου, σε επιμέλεια της Κατερίνας Σύρογλου.

Η εμπειρία της γυναικείας χειραφέτησης, η ελευθερία επιλογών, η ανεξαρτησία, το θάρρος και η επιμονή παρά τις όποιες αντιξοότητες, ο ενθουσιασμός και η ακατάπαυστη προσπάθεια, αντανακλούν τη ζωή και την τέχνη της γλύπτριας. Το μάρμαρο, το μέταλλο, το χαρτί κυριαρχούν ως υλικά στην έκθεση στους τρεις ορόφους του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά, μαζί με αρχειακό υλικό.

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
© Μάκης Σκιαδαρέσης
Η Άλεξ Μυλωνά στο εργαστήριό της με το έργο της "Γέννηση της Αφροδίτης", 1960

"Μου είπαν να γράψω κάτι για τη δουλειά μου. Δεν έγραψα ποτέ γι’ αυτήν. Έχω κάνει όμως πάρα πολλές σκέψεις πάνω σ’ αυτό το δύσκολο θέμα: την Τέχνη. Νομίζω πως το κυριότερο είναι να είμαι ειλικρινής με τον εαυτό μου. Να δίνω στα αντικείμενα με γενναιότητα τα σχήματα που μου υποβάλλει η δική μου προσωπική αισθητική αντίληψη για τις φόρμες ή τα χρώματα, ανάλογα με την ιδιοσυγκρασία μου.", σημείωνε η Άλεξ Μυλωνά (Νοέμβριος, 1956). 

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
Άλεξ Μυλωνά, Τρίπτυχη πυραμίδα, 1993, σίδηρος, 41Χ86Χ15εκ., MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Μεγάλοι σταθμοί στη ζωή της υπήρξαν η φοίτησή της στο εργαστήριο γλυπτικής του Μιχάλη Τόμπρου στη Σχολή Καλών Τεχνών στην Αθήνα κατά τα μεταπολεμικά χρόνια και φυσικά το 1960, ως μοναδική γυναίκα στην εκπροσώπηση της Ελλάδας στην 30ή Μπιενάλε της Βενετίας, μαζί με τους Γιάννη Σπυρόπουλο, Αλέκο Κοντόπουλο, Λάζαρο Λαμέρα και Ευθύμη Παπαδημητρίου. 

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
Άλεξ Μυλωνά, Καθρέφτης, 1984, μάρμαρο, 63Χ62Χ22εκ., MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Η καλλιτεχνική της πορεία διακρίνεται από κάποια από τα έργα-σταθμούς της: η στοχαστική και εσωστρεφής καμπυλότητα της Μητρότητας (1942), η συμπαγής πέτρινη Αμαζόνα (1953), η σταυρική, τραγική Κραυγή της Μήδειας και η ρυθμική Μπεριόσκα-Ρωσικός χορός (1957), η Γέννηση της Αφροδίτης (1960) από σφυρήλατο σίδερο, βαμμένο μαύρο, με την αυστηρή ακινησία, την μετωπικότητα και τις αιχμηρές απολήξεις που υψώνεται σαν αρχαϊκό σύμβολο, οι Προτάσεις για Αρχιτεκτονική (1976) με τους γλυπτικούς πειραματισμούς της για τον δημόσιο χώρο, τα δύο λιτά και σιωπηλά γλυπτά, η δωρική μαρμάρινη Κόρη (1997) ζευγαρωμένη με τον Κούρο (1997). 

Η ίδια, δημιουργικά αεικίνητη μέσα στις δεκαετίες, ευτύχησε να επιμεληθεί την πραγματοποίηση του ονείρου της το 2004, με την ίδρυση του Μουσείου που φέρει το όνομά της, ενοποιώντας δύο σπίτια – ένα νεοκλασικό του 1920 και ένα δείγμα αγροτικής κατοικίας του 19ου αιώνα –  στην περιοχή του Ψυρρή στο Θησείο, ως έναν πυρήνα για τη σύγχρονη γλυπτική, την έρευνα και την ανάδειξη νέων καλλιτεχνών. 

Άλεξ Μυλωνά Δια χειρός
Άλεξ Μυλωνά, Ήλιος, 1998, μάρμαρο, 77Χ77Χ77εκ., MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά

Η έκθεση είναι η πρώτη παραγωγή του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά για το 2024 σε μια σειρά εκθέσεων-αφιερώματος με τίτλο "Τέσσερις Καλλιτέχνιδες, Τέσσερις Στάσεις", στο οποίο πρωταγωνιστούν γυναίκες εικαστικοί και γυναίκες επιμελήτριες.

Η έκθεση επίσης συντονίζεται με το αφιέρωμα με τίτλο "’Αλεξ Μυλωνά | Εκπλήρωση" που πραγματοποιεί το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ) σε συνεργασία με την Εθνική Πινακοθήκη-Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, στο πλαίσιο του WOW Αθήνα 2024.

Εγκαίνια: 20/4 (12 μ.μ.)

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Άλεξ Μυλωνά: Δια χειρός

  • Αφιερώματα

Το MOMus εγκαινιάζει μία νέα σειρά εκθέσεων προβάλλοντας σημαντικές γυναίκες γλύπτριες. Στην πρώτη από τις τέσσερις συνολικά εκθέσεις παρουσιάζονται πάνω από 100 έργα της Άλεξ Μυλωνά, συνθέτοντας το σύμπαν της γλύπτριας, η οποία είχε ως απόλυτη προτεραιότητα στο έργο της την καινοτομία στη σύγχρονη γλυπτική. Η καλλιτέχνης διοχέτευσε την ενέργεια, τη δύναμη και τη ζωντάνια της στη δημιουργική της πορεία, που ξεκίνησε το 1950 και ολοκληρώθηκε πενήντα χρόνια αργότερα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μουσείο Μπενάκη: Πώς ο Δημήτρης Πικιώνης σημάδεψε την ελληνική αρχιτεκτονική

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον Έλληνα αρχιτέκτονα εγκαινιάζεται σήμερα (22/10).

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/10/2025

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.

Εικαστικοί αποκαλύπτουν όσα δεν βλέπουμε στα παρασκήνια μιας καλλιτεχνικής παραγωγής

Το "remnants of ongoing activity" προβάλλει επισφαλείς και συχνά αόρατες συνθήκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.

Διάλεξε το επόμενο έκθεμα του Μουσείου Μαρία Κάλλας

Το μουσείο γιορτάζει δύο χρόνια λειτουργίας και καλεί το κοινό να συμβάλλει ενεργά στη μόνιμή του έκθεση.

6 μεγάλες ληστείες σε μουσεία πριν από εκείνη του Λούβρου

Η Μόνα Λίζα, η Κραυγή και άλλα έργα τέχνης που έχουν πέσει θύματα ληστείας ανά τα χρόνια.

Ποιά είναι η Laila Gohar που θα μαγειρεύει συνεχώς επί τρία 24ωρα φασόλια

Η γκαλερί ARCH μένει ανοιχτή για 72 ώρες και μας καλεί σε Table for One με καλεσμένη την αναγνωρισμένη καλλιτέχνιδα και σχεδιάστρια που χρησιμοποιεί το φαγητό ως μέσο έκφρασης.

Η έκθεση-υπερθέαμα για τον Βαν Γκογκ ανοίγει σήμερα στο Ολυμπιακό Κέντρο Γουδή

Το "Van Gogh: The Immersive Experience" είναι από τις εκθέσεις που δεν πρέπει να χάσετε.