Μια ανορθολογική βραδιά συζητήσεων για την εκμετάλλευση του δημόσιου χώρου

Το Γραφείο Ανορθολογικής Διαχείρισης Ανθρωπιστικών Κρίσεων παρουσιάζει μια έκθεση των δράσεων που πραγματοποίησε κατά την περίοδο Δεκέμβριος 2023-Ιανουάριος 2024, με καλεσμένους διακεκριμένους εικαστικούς.

Μαρία Λάππα Πορεία προς την Διεθνή Αορατότητα Μαρία Λάππα, «Πορεία προς την Διεθνή Αορατότητα ή άσταγκ Μελλοθάνατοι» © Γιώργος Σταυριανάκης

Την 1η Μαρτίου (8-11 μ.μ.), στον χώρο του Dot wip (Ζαχαρίτσα 40, 11741, Αθήνα), το ΓΑΔΑΚ (Γραφείο Ανορθολογικής Διαχείρισης Ανθρωπιστικών Κρίσεων) μας προσκαλεί σε μία πρώτη έκθεση των πεπραγμένων του· μια συμπαράθεση ανορθολογικών δράσεων οι οποίες συντελέστηκαν στο δημόσιο χώρο, τον Δεκέμβριο του 2023 και τον Ιανουάριο του 2024.

Προς τα τέλη της δεκαετίας του 1930 στα βάθη του Γουισκόνσιν κατά τη διάρκεια καθαρισμού μηχανημάτων που επεξεργάζονταν καλαμπόκι για ζωοτροφές, η υπερθέρμανση του μουλιασμένου καλαμποκιού που τοποθετούσαν στις οπές του μηχανικού μύλου άλεσης παρέδωσε κατά λάθος στον κόσμο το σνακ που θα γνωρίζαμε ως γαριδάκι, κι έτσι μπορούμε με βεβαιότητα να πούμε πως κάθε φορά που τρώμε γαριδάκια τρώμε επεξεργασμένες ζωοτροφές. 

ANOSIA Against the Ghosts of Land
© Τάσος Βρεττός
ANOSIA, "Against the Ghosts of Land" - 5th action "At Nikolas atelier"

Το γαριδάκι τοποθετείται στο ενδιάμεσο μεταξύ ατυχήματος και μιας παθολογίας τρίτου τύπου που σύμφωνα με τον Μποντριγιάρ βασίζεται σε ανωμαλίες οι οποίες προκύπτουν από την κλινική αποστείρωση που μετατρέπει το υπερπροστατευμένο κατακερματισμένο σώμα σε σώμα ευπαθές. Το ίδιο συμβαίνει και στο κοινωνικό σώμα, όταν του επιβληθούν δυσλειτουργικές συμπεριφορές και αγκυλώσεις "υπερπροστασίας". Γίνεται τρωτό, ευάλωτο και για αυτό πλήττεται ανυπεράσπιστο. Το urgency του ΓΑΔΑΚ είναι να θέσει την καλλιτεχνική του παραγωγή στο κέντρο των καταστροφών, που αλλεπάλληλα διαδέχονται η μια την άλλη, ρηγματώνοντας τον δημόσιο χώρο με δράσεις στο επίκεντρο του συμβάντος. Μέσα σε αυτό το πλέγμα καταστροφών στο οποίο περικλείονται οι ζωές μας, καθώς με το ζόρι μας βύθισαν στην κολυμπήθρα των αποβλήτων απανωτών κρίσεων χωρίς τελειωμό, με την κάθε στιγμή να αποσταθεροποιείται, με το κάθε σώμα να βουλιάζει σε ένα μαγματικό έδαφος και την εξουσία να εξαχνώνει τα εγκλήματά της, με καταστολή, ψεύδη, μεσίστιες σημαίες και εθνικά πένθη, η τέχνη έχει αναντίρρητα λόγο και το ΓΑΔΑΚ αποπειράται να φέρει τις δικές του απαντήσεις όχι στο τι είναι δημόσιος χώρος, αλλά πώς ασκείται και πώς μπορεί να μετασχηματιστεί από κοινός χώρος σε χώρο μοιράσματος.

Μαρία Νικηφοράκη Rollerman
© Μιχαηλάγγελος, Βλάσσης Ζιάκας
Μαρία Νικηφοράκη, "Rollerman", video still

Ο δημόσιος χώρος δεν είναι αδρανής. Είναι ένα παλίμψηστο που μάς περιέχει, που εγγράφουμε και εγγραφόμαστε ως μνήμες, επιθυμίες, τροχιές, δονήσεις, φορτίσεις, δηλαδή ως παλλόμενες ανθρώπινες κοινωνικές σχέσεις. Είναι εξόφθαλμες οι επιχειρήσεις ουδετεροποίησής του από την κάθε λογής εξουσία, που αν τις απογυμνώσουμε από το όποιο προπαγανδιστικό κέλυφος, θα μάς αποκαλυφθεί το καθαρό μίσος που τρέφουν οι άρχοντες του τόπου για τη ζωή. Το ανήκειν διαμορφώνεται στον δημόσιο χώρο, και εκεί ακριβώς βάλλεται.

Όμως δεν είναι δυνατό να πάψει η ανατροφοδότηση και επανανοηματοδότησή του, ούτε θα σταματήσουν να εμφανίζονται θύλακες αντίστασης, ως αστερισμοί πάνω από το αρχιπέλαγος των μετανεωτερικών μας πόλεων. Η τέχνη θυμάται πως μπορεί να απλώνει την παρηγορητική της διάσταση, επάνω στο τραύμα ενώ είναι ακόμη ανοιχτό, κι αυτή είναι η τέχνη που κάνει το ΓΑΔΑΚ.

Πάνος Σκλαβενίτης Άτιτλη Δράση
Πάνος Σκλαβενίτης, Άτιτλη δράση

Συμμετέχουν: Δημήτρης Αμελαδιώτης, Στρατής Βογιατζής, Μιχαηλάγγελος Βλάσσης-Ζιάκας, Εύα Γιαννακοπούλου, Γιώργος Ευθυμίου, Μιχάλης Ζαχαρίας, Υρώ Καζάρα, Εύα Κολιοπάντου, Μαρία Λάππα, Μαρία Νικηφοράκη, Ντάνα Παπαχρήστου, Γιώργος Σαμαντάς, Πάνος Σκλαβενίτης, Συνοδοί Παππού (Μαρκέλλα Ξυλογιαννοπούλου, Τάνια Βαρβέρη, Aλέξανδρος Τιτκώβ, Άγγελος Μανιάτης, Μαρία Κουφομανώλη, Πάνος Σκλαβενίτης), Αλέξης Φιδετζής, Στέφανος Χανδέλης.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τρεις εκθέσεις που πρέπει να δεις πριν κατεβάσουν αυλαία

Πρωτότυπα εγχειρήματα από γυναίκες εικαστικούς και μία ομαδική έκθεση που ολοκληρώνονται τις επόμενες μέρες.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
05/09/2025

"Οι μεταλλάξεις": Νέο σουρεάλ και χιομοριστικό βιβλίο από τις εκδόσεις Carnivora

Ο Χόρχε Κομενσάλ αφηγείται την παράδοξη ιστορία ενός δικηγόρου που δεν μπορούσε πια να μιλήσει εξαιτίας μιας αρρώστιας κι έτσι ανατράπηκε η ζωή του.

"Spiritus Loci": Πώς εξερευνάς την "επιδερμίδα" του τοπίου;

Γλυπτικά και ζωγραφικά έργα διερευνούν την εννοιολογική κατασκευή του τοπίου.

Τρεις συγγραφείς μιλούν για τη ζωγραφική του Αλέκου Κυραρίνη

Με αφορμή την έκθεση "Χρώμα Κόκκινο" στην γκαλερί Citronne.

"Soft Walls": Ένα πολυεπίπεδο πρότζεκτ αφιερωμένο στη φωτογραφία

Η φωτογραφική ομάδα blink παρουσιάζει το αποτύπωμα μιας τριετούς φωτογραφικής διαδικασίας.

Τι δεν θα χάσουμε στο πρώτο τριήμερο του 53ου Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως

Συναυλία με τους Vanila Swing, πάρτι, δραστηριότητες για παιδιά όπως παράσταση μάγου και έκθεση Playmobil, και όλα όσα κάνουν άχαστο το πρώτο τριήμερο του φεστιβάλ 5-7/9.

Μία διεθνής έκθεση τέχνης κάνει στάση στο St. George Lycabettus

Το "Crosslines" για πρώτη φορά στην Ελλάδα, κατά τη διάρκεια του Global Tour 2025- Europe.