Ο εικονογράφος Νικόλας Ανδρικόπουλος παρουσιάζει μια νέα έκθεση στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα"

Ο βραβευμένος καλλιτέχνης χρησιμοποιεί τη ζωγραφική για να μιλήσει για τη βία κατά των παιδιών και των γυναικών.

Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή Νικόλας Ανδρικόπουλος

Ο ΟΠΑΝΔΑ παρουσιάζει μια νέα έκθεση ζωγραφικής από τον βραβευμένο εικονογράφο Νικόλα Ανδρικόπουλο, στο Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" του Δήμου Αθηναίων. Η έκθεση "Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή" εγκαινιάζεται την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου, στις 7.30 μ.μ.

Ο καλλιτέχνης γράφει για τη νέα του σειρά έργων: "Ανάμεσα από τα πινέλα και τα υλικά μου, στα χρώματα για το επόμενο έργο μου που ολοκληρώνεται οσονούπω, αναφορικά με την σε ανάπτυξη δουλειά μου, αποτυπώνω τις σκέψεις μου λίγο στο χαρτί γραφής κι ύστερα στον υπολογιστή. Εδώ και κάποια χρόνια τώρα, που θυμώνω, λυπάμαι και οργίζομαι βλέποντας ή ακούγοντας τις ειδήσεις των βίαιων αντρικών συμπεριφορών, με σεξιστικά αλλά όχι μόνο κίνητρα, απέναντι σε αδύναμα πλάσματα, γυναίκες, παιδιά ή ζώα, δεν βρήκα άλλο τρόπο να αντιδράσω και να εκφραστώ πέρα από τη ζωγραφική.

Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή Νικόλας Ανδρικόπουλος

Η έμφυλη βία, η βία κατά των γυναικών και η γυναικοκτονία, η βία απέναντι στα παιδιά  και τα ζώα, η παιδοκτονία και ζωοκτονία είναι πια λέξεις της καθημερινότητας. Αν από αγανάκτηση  για όλα  αυτά φώναζα στους δρόμους, πέρα από την γραφικότητα της πράξης μου, θα έχανα το δίκιο του θυμού και της διαμαρτυρίας  μου. Έτσι, ο πιο φυσικός και οικείος "φωναχτός" τρόπος σε μένα, είναι η γλώσσα που γνωρίζω και αγαπώ. Η γλώσσα της ζωγραφικής. Εργάστηκα ριζικά αντίθετα προς τον γνωστό στους περισσότερούς σας τρόπο του εικαστικού μου έργου, που είναι η εικονογράφηση βιβλίων για παιδιά.

Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή Νικόλας Ανδρικόπουλος

Στην παρούσα δουλειά μου, εκφράστηκα με τρόπο που προσομοιάζει με αυτόν των θυτών των πιο πάνω βίαιων πράξεων. Δηλαδή με βίαιες πινελιές, παλέτα δυνατών χρωματικών αντιθέσεων και βίαιη ανατομική παραμόρφωση στις φιγούρες . Με πολλή και, έντονη συμβολική χρήση διαφόρων αποχρώσεων και τόνων των θερμών κόκκινων,  που αντιπαρατίθενται  των όμορων τους ψυχρών μπλε, δίνοντας μια δραματικότητα και τραγικότητα στη θέαση των έργων. Και αυτό, αντιλαμβανόμενος το συναίσθημα στη θέαση αυτής της δουλειάς. Ο στόχος μου έτσι κι αλλιώς είναι να θυμώσω, να αγανακτήσω αλλά και να "επαναστατήσω" τον θεατή της, κάνοντάς τον να φωνάξει: "ως εδώ! Φτάνει πια!". Και τέλος κάνοντας τον θεατή, να συνομιλεί με το έργο, να οικειοποιείται το ειρωνικό  χαμόγελο των εικονιζόμενων θυμάτων. Τότε ίσως λυτρωθεί. 

Ο τίτλος της έκθεσης "μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή", έχει την εξής ερμηνεία: Το μήλο συμβολίζει το σεξισμό. Το χαμόγελο την ειρωνική στάση που λέει: "Ε, και; με έδειρες, με βασάνισες, με βίασες, με σκότωσες. Εγώ όμως είμαι ακόμα εδώ. Πλανώμαι στη θετική σκέψη των ανθρώπων. Ενώ εσύ είσαι στο αρνητικό θυμικό τους". Το χαμόγελο είναι η λύτρωση. Ταυτόχρονα προσπαθώ με το χαμόγελο και τα χρώματα, να κάνω τον θεατή τους να αγαπήσει, να συμπονέσει, να συμπαρασταθεί να περιθάλψει, να το κάνει οικείο του και γιατί όχι, να ταυτιστεί με το θύμα. Άλλωστε η απεικόνιση της βιαιότητας στα έργα μου δεν είναι τίποτα άλλο από την καταγραφή του αποτελέσματος της βιαιότητας των θυτών επάνω στα θύματά τους.

Μήλο & χαμόγελο και άλλα συναφή Νικόλας Ανδρικόπουλος

Από την άλλη, υπάρχει επιρροή από μεγάλους ζωγράφους και αναφορά σ’ αυτούς. Αφού υπάρχει το μήλο του Rene Magritte όπως υπάρχει και η βιαιότητα του Francis Bakon. Επειδή όμως τα πιθανά μοντέλα μου, θα ήταν του στενού περιβάλλοντός μου, δεν ήθελα επ’ ουδενεί και με κανέναν τρόπο να τα πληγώσω. Γι’ αυτό αποφάσισα, εκτός από τις αυτοπροσωπογραφίες μου που μπορώ να τις μεταχειριστώ όπως θέλω, να δουλέψω τελικά χωρίς μοντέλα. Ταυτόχρονα με την δουλειά μου των δυόμισι τελευταίων χρόνων, που είναι το "Μήλο & χαμόγελο", πρόσθεσα και τις δύο προηγούμενες, που με κάποιον τρόπο,  είχαν προμηνήσει την επερχόμενη κραυγή μου. Η πρώτη είναι τα "πράσινο στο κόκκινο", με τη βίαιη χρωματική αντίθεση, βασικό κόκκινο απέναντι στο αντίθετο συμπληρωματικό πράσινο, και τα πρόσωπα που είτε κραυγάζουν είτε τρομάζουν, μαζί με τις χοντρές παρηκμασμένες αλύτρωτες πόρνες με τα πράσινα μήλα. Η δεύτερη οι "μήνες", που μαζί με το κυρίως θέμα τους και μεσολαβούντος το "υπέρ-κόπωσις", συνυπάρχουν οι παραμορφωμένες ή σε αποσύνθεση ανθρώπινες φιγούρες. Δηλαδή, ερήμην μου η μία ενότητα έδινε σκυτάλη συνέχειας στην επόμενη".

Info: Πολιτιστικό Κέντρο "Μελίνα" Δήμου Αθηναίων | 2-15/2 | Ώρες λειτουργίας: Τρ.-Παρ.: 11 π.μ. – 7 μ.μ., Σαβ., Κυρ.: 10 π.μ. – 3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων «Μελίνα»

Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Το Athens Digital Arts Festival ανατρέχει σε 20 στιγμές από τα 20 χρόνια πορείας του

Με αφορμή την επετειακή επιστροφή του φεστιβάλ, ο ιδρυτής του Ηλίας Χατζηχριστοδούλου γράφει για τις στιγμές που σημάδεψαν το ADAF αλλά και τον ίδιο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
17/05/2024

"Poor Things", Athens Photo Festival και νέες εκθέσεις στο Μουσείο Μπενάκη

Το μουσείο ανακοίνωσε το νέο πρόγραμμα εκθέσεων που θα εγκαινιαστεί τον Ιούνιο.

"Before and After Science": Ο ΝΕΟΝ εκθέτει στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών

Ο ΝΕΟΝ αναθέτει στην Ίριδα Τουλιάτου την υλοποίηση του Έργου στην Πόλη 2024.

"Η Άγνωστη Νήσος": Σοφία Κυριακού και Λία Πέτρου καλούν το κοινό σ’ έναν υπαρξιακό περίπατο

Οι δύο καλλιτέχνιδες φτιάχνουν έναν ιδιοσυγκρασιακό και ευαίσθητο διάλογο πάνω στις στερεοτυπικές μας αντιλήψεις γύρω από την περιήγηση.

Νύχτα Μουσείων στο Ιστορικό Αρχείο της Εθνικής Τράπεζας

Εκθέσεις, δημιουργικά εργαστήρια για παιδιά αλλά και συναυλία μαθητών του Μουσικού Σχολείου Αθήνας, στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων 2024.

Το 20ο Athens Digital Arts Festival είναι γεγονός!

Ξεκινάει σήμερα το μεγαλύτερο ελληνικό φεστιβάλ αφιερωμένο στις ψηφιακές τέχνες, κάνοντας μια ψηφιακή επανάσταση μέσα στα Πρώην Δικαστήρια Σανταρόζα και την Πλατεία Δικαιοσύνης.

Συνθέσεις της παραδοσιακής τέχνης "IKEBANA" στην Πινακοθήκη Γκίκα

Η έκθεση παρουσιάζεται με αφορμή το το "2024: Έτος Πολιτισμού και Τουρισμού Ιαπωνίας-Ελλάδας".