"I’d rather be a Cyborg than a Goddess": Όταν η βιντεοτέχνη μιλά για κλιματικές δυστοπίες και έμφυλες έννοιες

Μια σύμπραξη του Polygreen Culture & Art Initiative (PCAI) και του The Ellinikon Experience Centre.

I’d rather be a Cyborg than a Goddess Αφροδίτη Ψαρρά Αφροδίτη Ψαρρά, «Ventriloquist Ontology», 2022, βίντεο HD, 9'41'(στιγμιότυπο), performer Tingyi Jiang. Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και του PCAI

Από τις 11 Ιανουαρίου, ο πολιτιστικός οργανισμός Polygreen Culture & Art Initiative (PCAI) παρουσιάζει το πρόγραμμα video art "I’d rather be a Cyborg than a Goddess", σε επιμέλεια της Κίκας Κυριακάκου, Καλλιτεχνικής Διευθύντριας του PCAI, με έργα της Συλλογής Έργων Τέχνης PCAI. Το πρόγραμμα θα φιλοξενηθεί στο The Ellinikon Experience Centre, ένα από τα μεγαλύτερα και τεχνολογικά πιο προηγμένα κέντρα επισκεπτών στον κόσμο.

Ένα προοίμιο του αφιερώματος έλαβε χώρα κατά την πρόσφατη, δεύτερη συνάντηση της Διεθνούς Ένωσης Εταιρικών Συλλογών Σύγχρονης Τέχνης (IACCCA) στην Αθήνα. Το πρόγραμμα συγκεντρώνει έργα video art από γυναίκες καλλιτέχνιδες, τα οποία εστιάζουν στις έννοιες της κλιματικής αλλαγής, του καταναλωτισμού, των διαστημικών απορριμμάτων, της τεχνολογίας και του φύλου: σύγχρονες αφηγήσεις, οι οποίες κινούνται από τη γήινη πραγματικότητα στη σφαίρα της δυστοπίας ή της επιστημονικής φαντασίας.

The Ellinikon Experience Centre
Άποψη του The Ellinikon Experience Centre

Το "I’d rather be a Cyborg than a Goddess" απορρέει από το θεμελιώδες δοκίμιο της Donna Haraway του 1985 σχετικά με τις εκφάνσεις και τις σχετικότητες του κυβοργίου (cyborg). Τα επιλεγμένα έργα του PCAI υφαίνουν στο σύνολό τους ένα χαρακτηριστικό αφήγημα που αφορά στην πρωτογενή επιστημονική φαντασία, όπως εκφράστηκε μέσα από την πένα γυναικών συγγραφέων. Έργα που συχνά απηχούν τις ανησυχίες των Octavia Butler και Ursula K. Le Guin σχετικά με το Άλλο. Bίντεο τα οποία εξετάζουν θεματικές σχετικές με τα βικτωριανά κείμενα των Mary Shelley και Rhoda Broughton, από τις πρώτες γυναίκες συγγραφείς που ασχολήθηκαν με το μυθιστόρημα και το διήγημα επιστημονικής φαντασίας.

Διαβάστε Επίσης

Η ανάθεση της Αφροδίτης Ψαρρά, "Ventriloquist Ontology" (2022), που δημιουργήθηκε με αφορμή την έκθεση "Sheltered Gardens", διερευνά τα όρια ελέγχου και υβριδοποίησης μεταξύ ανθρώπου και μηχανής μέσα από τη σχέση μίας περφόρμερ και μιας φορέσιμης συσκευής.

I’d rather be a Cyborg than a Goddess Εύα Παπαμαργαρίτη
Εύα Παπαμαργαρίτη, "Factitious Imprints", 2016, βίντεο HD, 9'20"(στιγμιότυπο). Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και του PCAI

Το έργο της Εύας Παπαμαργαρίτη, "Factitious Imprints" (2016), μέρος παλαιότερης ατομικής έκθεσής της στο New Museum, επικεντρώνεται στην ιδέα μιας κατασκευασμένης φύσης και στο πώς αυτή μπορεί να καταγραφεί και να οριστεί μέσα από ένα παλίμψηστο αποτυπωμάτων που οι ταυτόχρονες ανθρώπινες και φυσικές διεργασίες κατασκευάζουν σε διαφορετικές επιφάνειες και εδάφη.

Το έργο της Almagul Menlibayeva, "Ulugh Beg. New Silk Road in Space" (2020), δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τους καλλιτέχνες Inna Artemova και German Popov με αφορμή τη δεύτερη Μπιενάλε της Λαχόρης. Το βίντεο ξεδιπλώνει την έρευνα της Menlibayeva για τη ζωή του λαμπρού αστρονόμου και ηγέτη Samarkand Sultan Mirzo Ulugh Beg και εκφράζεται μέσα από έναν εκτενή προβληματισμό για τα διαστημικά θραύσματα και τη βιομηχανική μόλυνση στην εποχή της νεωτερικότητας, για τις προγονικές, πατριαρχικές νόρμες διακυβέρνησης και επικράτησης.

I’d rather be a Cyborg than a Goddess Ariana Papademetropoulos
Ariana Papademetropoulos, "Voyage to Venus", 2019, ψηφιακό βίντεο με εκτάχρωμο φιλμ 35mm, 2'57'', (στιγμιότυπο). Παραχώρηση της καλλιτέχνιδας και του PCAI

Το βίντεο της Ariana Papademetropoulos, "Voyage to Venus" (2019), τα γυρίσματα του οποίου έγιναν στο νησί της Μήλου, δομεί την αφήγησή του γύρω από το γλυπτό Αφροδίτη της Μήλου και την κυρίαρχη δύναμη της φύσης. Η καλλιτέχνιδα, ως βικτωριανή Νηρηίδα, αντικαθιστά το συνηθισμένο οικιακό περιβάλλον, επιπλέοντας ανάμεσα σε παράκτια τοπία και σκοτεινές, αβυσσαλέες σπηλιές του Αιγαίου.

Το πρόγραμμα είναι εμπνευσμένο από την αρχιτεκτονική κληρονομιά και το φουτουριστικό όραμα του αρχιτέκτονα Eero Saarinen (1910-1961), ο οποίος σχεδίασε το κεντρικό κτίριο του πρώην ανατολικού αεροδρομίου του Διεθνούς Αερολιμένα της Αθήνας, που λειτούργησε στο Ελληνικό έως το 2000. Ευθυγραμμίζεται επίσης με τον στόχο του The Ellinikon να γίνει όχι μόνο ένα αρχιτεκτονικό ορόσημο, αλλά και μια έξυπνη πόλη που θα μειώνει δραστικά το ανθρακικό αποτύπωμα των κατοίκων της. Το πρόγραμμα σκοπεύει να αναπτύξει περαιτέρω τη ριζοσπαστικότητα και τις οικολογικές και έμφυλες συνδηλώσεις των ορόσημων του σήμερα και πρόκειται να πλαισιωθεί από μία σειρά εκπαιδευτικών εργαστηρίων.

Info: The Ellinikon Experience Centre / 11/1-22/2 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 9 π.μ. – 9 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη κατόπιν κράτησης στο tickets.experiencecentre.theellinikon.com.gr

Η έκθεση θα παραμείνει κλειστή στις: 22-25/01, 30-31/01, 01/02, 05-10/02 και 15/02

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τα φεστιβάλ που έρχονται στην πόλη τον Μάιο

Ο Μάιος ήρθε φέρνοντας μαζί ένα σωρό ενδιαφέροντα φεστιβάλ που μας παροτρύνουν να προγραμματίσουμε τις ανοιξιάτικες εξόδους μας. Ξεκαρδιστικό stand up comedy, μοναδικά live, απελευθερωτικό σινεμά και πολλά ακόμα συνθέτουν τις must-see πολιτιστικές εκδηλώσεις που ανεβάζουν την ένταση λίγο πριν από την έφοδο του καλοκαιριού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΕΙΡΗΝΗ ΝΙΚΟΛΑΚΑΚΗ
05/05/2024

Ο Μάγος του Οζ ζωντανεύει στην έκθεση του Μίλτου Μιχαηλίδη

Στα μέσα του μήνα θα δούμε τη νέα έκθεση που φιλοξενεί η a.antonopoulou.art.

"Finchtopia": Μια εικαστική περιπλάνηση στην Αθήνα των 90s

Η νέα έκθεση του Finch of Athens κατασκηνώνει στο Antisocial και μας ταξιδεύει πίσω στον χρόνο.

Δημιουργικά εργαστήρια για ενήλικες στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Μια νέα σειρά εργαστηρίων καλεί το κοινό να γνωρίσει καλύτερα την τέχνη της χαρακτικής, της κεραμικής και της ιαπωνικής μικροτεχνίας.

Οι Λέσχες Ανάγνωσης στην 20ή Διεθνή Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Οι λέσχες συμμετέχουν για δεύτερη χρονιά στη ΔΕΒΘ.

"Η τέχνη του να μην κάνεις τίποτα και η παράλληλη πεζοπορία": Φαντασία και ρεαλισμός στην έκθεση της Άννας Αμπαριώτου

Το εικαστικό πρότζεκτ παρουσιάζεται στην γκαλερί Citronne σε επιμέλεια του Κώστα Πράπογλου.

"Mindfulness στο Μουσείο": Η αργή τέχνη μπορεί να είναι ευεργετική

Το βιωματικό εκπαιδευτικό εργαστήριο - δράση "Mindfulness στο Μουσείο" στο Ίδρυμα Β&Ε Γουλανδρή στο Παγκράτι μας κάνει να δούμε αλλιώς ένα έργο τέχνης.