Το αποτύπωμα της δικτατορίας στη σύγχρονη ελληνική τέχνη

Ο ιστορικός τέχνης Σταμάτης Σχιζάκης γράφει για τα «θολά» σημεία στην ιστορία της ελληνικής πολιτικής τέχνης και τους καλλιτέχνες που εμπνεύστηκαν από την εξέγερση του Πολυτεχνείου.

Δημοσθένης Κοκκινίδης Των δε κακών μνήμη Δημοσθένης Κοκκινίδης «Των δε κακών μνήμη» @ Συλλογή Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης

"Η τέχνη της εποχής της δικτατορίας εξακολουθεί να είναι ένα πεδίο στο οποίο ακόμα υπάρχουν ενεργές διαμάχες και διεκδικήσεις: ποιος έκανε πολιτική τέχνη, ποιος λογοκρίθηκε, ποιος συνεργάστηκε ή συμμετείχε σε εκδηλώσεις διοργανωμένες από την πολιτεία, ποιος δεν κράτησε την στάση της λεγόμενης "αποχής". Η έλλειψη τεκμηρίων, λογικό επακόλουθο του κλίματος φόβου και λογοκρισίας των συνταγματαρχών, δυσκολεύει την ιστορική έρευνα. Για παράδειγμα, έργα με άμεση κριτική στους συνταγματάρχες έμειναν κριμένα καθώς η έκθεση τους ή δημοσίευση τους κατά τη διάρκεια της επταετίας ήταν βέβαιο ότι θα είχε άμεσες συνέπειες στον δημιουργό. Μια τέτοια περίπτωση είναι η σειρά ζωγραφικών έργων "Των δε κακών μνήμη… 1967-1997" του Δημοσθένη Κοκκινίδη: τους πρώτους μήνες της δικτατορίας ο καλλιτέχνης αποτυπώνει ζωγραφικά συμβάντα και εικόνες σε χαρτόκουτα τα οποία κρατάει κρυφά για χρόνια.

Δημοσθένης Κοκκινίδης Των δε κακών μνήμη
Δημοσθένης Κοκκινίδης, "Ιούλιος 1967" 1967. Το έργο εκτίθεται στη μόνιμη έκθεση του ΕΜΣΤ. Aπό τη σειρά: "Των δε κακών μνήμη…" 1967-1997. Ακρυλικό σε χαρτόνι συσκευασίας κολλημένο σε κοντραπλακέ θαλάσσης 60,6 x 117 εκ. Δωρεά του καλλιτέχνη, 2002. Συλλογή Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Αν και η πρώτη συλλογική αντίδραση των καλλιτεχνών ήταν η αποχή από κάθε συμμετοχή και έκθεση έργων τους, σύντομα έγινε αντιληπτό ότι η στάση αυτή δεν βοηθούσε. Οπότε η ίδια η αποχή αμφισβητήθηκε, με καλλιτέχνες όπως ο γλύπτης Θόδωρος να τολμούν να πάρουν αντιμιλιταριστικές θέσεις δημόσια, συσχετίζοντας την τέχνη με τις δομές εξουσίας σε έργα όπως το "Γλυπτική για τη συμμετοχή του κοινού- Απαγορεύεται η συμμετοχή", του 1970, που παρουσιάστηκε σε ατομική έκθεση του στο Ινστιτούτο Γκαίτε την ίδια χρονιά.

Θόδωρος Γλυπτική για τη συμμετοχή του κοινού
Θόδωρος, γλύπτης, "Γλυπτική για τη συμμετοχή του κοινού- Απαγορεύεται η συμμετοχή", 1970-2005. Δύο ψηφιακές εκτυπώσεις 160 x 100 εκ. έκαστη. Δωρεά του καλλιτέχνη, 2007. Συλλογή Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης
Θόδωρος Γλυπτική για τη συμμετοχή του κοινού
Θόδωρος, γλύπτης, "Γλυπτική για τη συμμετοχή του κοινού- Απαγορεύεται η συμμετοχή", 1970-2005. Δύο ψηφιακές εκτυπώσεις 160 x 100 εκ. έκαστη. Δωρεά του καλλιτέχνη, 2007. Συλλογή Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Η σημαντική αλλαγή που συμβαίνει και η οποία γίνεται ευθέως αντιληπτή, ήδη από εκείνα τα χρόνια, είναι ότι η τέχνη που παρουσιάζεται στο κοινό πριν την δικτατορία είναι εντελώς διαφορετική από αυτήν που παρουσιάζεται με την επαναλειτουργία των εκθεσιακών χώρων. Η διαφορά δεν είναι μόνο στη φόρμα και τα καλλιτεχνικά είδη αλλά κυρίως στους κώδικες επικοινωνίας με το κοινό. Υβριδικά έργα κάνουν την εμφάνιση τους, όπως η εγκατάσταση-περφόρμανς της Μαρίας Καραβέλα στην γκαλερί Άστορ, ένα έργο που παραμένει γνωστό μέσα από σύντομες περιγραφές και ελάχιστες φωτογραφίες στα μέσα της εποχής. 

Ειρήνη Ευσταθίου Επέτειος
Ειρήνη Ευσταθίου, "Επέτειος", 2010. 36 λιθογραφίες 28x28 εκ κάθε εκτύπωση (συνολικές διαστάσεις μεταβλητές). To έργο πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος ΕΜΣΤ Νέες Παραγωγές 2010 με την υποστήριξη του Bombay Sapphire gin. Συλλογή Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης

Η μνήμη ξεγελάει και διαστρεβλώνει. Το τι θυμόμαστε και πως το θυμόμαστε είναι και αυτό εν μέρη τουλάχιστον πολιτικά καθορισμένο (όπως και συναισθηματικά). Η ίδια η διαδικασία υπόμνησης είναι μια πολιτική πράξη, ειδικά όταν αναφερόμαστε σε γεγονότα που καθόρισαν την ροή της ιστορίας όπως η κατάληψη της νομικής σχολής Αθηνών τον Φεβρουάριο του 1973. Ένα έργο που αναλαμβάνει αυτό τον ρόλο της υπενθύμισης είναι το έργο "Επέτειος" (2010) της Ειρήνης Ευσταθίου, 36 λιθογραφίες που προέρχονται από πορείες και συγκεντρώσεις της επετείου του πολυτεχνείου από το 1974 έως το 2010". 

-Σταμάτης Σχιζάκης, ιστορικός τέχνης και επιμελητής Φωτογραφίας και Νέων Μέσων στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Μουσείο Μπενάκη και Fougaro Artcenter τιμούν τον Γιάννη Παππά

Μια έκθεση αφιερωμένη στον σπουδαίο γλύπτη θα παρουσιαστεί στα τέλη Ιουνίου στο Ναύπλιο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/05/2024

Τι ετοιμάζει το ΕΑΜ για τις "Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές"

Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο συμμετέχει στην επετειακή δράση που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού.

Έντονα πάθη και ακραία αισθήματα στο νέο βιβλίο της Αγγέλας Καστρινάκη

Το βιβλίο "Έρωτας στον καιρό της ειρωνείας" κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Κίχλη.

Penny Siopis: "Η εννοιολογική τέχνη δεν είναι απαραίτητα διδακτική"

Με αφορμή τη νέα αναδρομική της έκθεση στο ΕΜΣΤ, συζητήσαμε με την καταξιωμένη δημιουργό για πολιτική και τέχνη, τον πειραματισμό της με διαφορετικά εικαστικά μέσα και τη διαρκή επιθυμία του θεατή να φτιάχνει ιστορίες.

"Un1que": Μία έκθεση ενδοσκόπησης και διαπραγμάτευσης της ταυτότητας της πόλης από την όμαδα METAPolis

145 φωτογράφοι μελετούν μέσα από τον φακό τους τις έννοιες της φωτογραφίας δρόμου, της σκηνοθετημένης φωτογραφίας, του αστικού τοπίου, του urban.

Τα υπερρεαλιστικά γλυπτά της Carole A. Feuerman έρχονται στην Αθήνα

Η καταξιωμένη Αμερικανίδα γλύπτρια συνομιλεί εικαστικά με το έργο του Έλληνα εικαστικού Pavlos (Παύλος Διονυσόπουλος).

Tο Μουσείο Ακρόπολης ακολουθεί τις "Πράσινες Πολιτιστικές Διαδρομές"

Το μουσείο συμμετέχει στην επετειακή δράση που διοργανώνει το Υπουργείο Πολιτισμού με τη θεματική παρουσίαση με τίτλο "Ανακαλύπτοντας τα τέσσερα στοιχεία της φύσης στο Μουσείο Ακρόπολης".