Η έκθεση "Ways to lose energy" στο Ίδρυμα Θεοχαράκη προβληματίζει για τη σχέση ανθρώπου-φύσης

Η καλλιτέχνιδα Δέσποινα Χαριτωνίδη ασκεί κριτική στην ανθρώπινη επιθετικότητα προς τη φύση και εξετάζει όρους όπως η ευαλωτότητα και ο έλεγχος.

Ways to lose energy

Η σύγχρονη σειρά εκθέσεων THF Raw, του Ιδρύματος Β. & Μ. Θεοχαράκη, παρουσιάζει την ατομική έκθεση της εικαστικού Δέσποινας Χαριτωνίδη, με τίτλο "Ways to lose energy", σε επιμέλεια Οντέτ Κουζού, από 28 Σεπτεμβρίου έως 23 Νοεμβρίου.

Στην έκθεση χτίζεται μια ποιητική σχέση ανάμεσα στην ενέργεια που παράγεται από τον ήλιο και στους τρόπους με τους οποίους αυτή γίνεται εκμεταλλεύσιμη. Τα έργα της Δέσποινας Χαριτωνίδη θέτουν ερωτήματα σχετικά με την παραγωγή και απώλεια ενέργειας, σχολιάζοντας την ανθρώπινη παρέμβαση, καθώς και την προσπάθεια κυριαρχίας του ανθρώπου στη φύση. Η εικαστική γλώσσα που χρησιμοποιεί εκφράζεται μέσω της γλυπτικής, των site-specific εγκαταστάσεων και των επιτελεστικών (performative) έργων. Χρησιμοποιώντας φυσικά στοιχεία – όπως χρυσός, μέταλλα και πηλός – ως δομικά υλικά,  επαναδιαπραγματεύεται τις μεταξύ τους υλικές και εννοιολογικές σχέσεις.

Ways to lose energy

Στα έργα της συναντάμε έννοιες, όπως η ευθραυστότητα, το βάρος, η πτώση, η ισορροπία, καθώς και συνθήκες, όπως οι σχέσεις εξουσίας, που εντείνουν το δίπολο μεταξύ ανθρώπου και φύσης. Η Χαριτωνίδη αντιλαμβανόμενη αυτό το δίπολο ως φαντασιακό, ασκεί κριτική στην ανθρωπόκαινο εποχή και κατ’ επέκταση στην ανθρώπινη επιθετικότητα προς τη φύση.

Ways to lose energy

Αποτελούμενη από τρία κεντρικά σημεία, η έκθεση ξεκινάει με τη γλυπτική εγκατάσταση nelumbo urbanis. Η Χαριτωνίδη χρησιμοποιεί μέταλλα, φαινομενικά σκληρά υλικά, όπως οι ατσάλινες βέργες, δημιουργώντας ένα παιχνίδι υλικότητας σε σχέση με τις ιδιότητες του λωτού. Οι κεραμικές φόρμες δημιουργούν μια ψευδαίσθηση του άνθους του λωτού, σύμβολο με έντονη εννοιολογική και θρησκευτική αξία, που σηματοδοτεί τον κύκλο της ζωής, την αναγέννηση της φύσης, αλλά και μια κατάσταση πνευματικής αναγέννησης. Ο λωτός, όντας υδρόβιο φυτό, γεννιέται μέσα στη λάσπη, ζει και επιβιώνει στο γλυκό νερό και τρέφεται από τις ακτίνες του ήλιου. Το άνθος του υπακούει στον ήλιο, ανοίγοντας και κλείνοντας τα πέταλά του με την ανατολή και τη δύση, καταγράφοντας έτσι την αρχή και το τέλος της ημέρας. Η ζωή του λωτού λειτουργεί ως αλληγορία, υπογραμμίζοντας την προσπάθεια του ανθρώπου να μιμηθεί τη φύση, μεταφράζοντας τη φυσική ενέργεια σε μηχανική.

Ways to lose energy

Στην ομώνυμη γλυπτική εγκατάσταση, Ways to lose energy, μεγάλα πάνελ καλυμμένα με φύλλα χρυσού, καταλαμβάνουν το μπαλκόνι του 5ου ορόφου. Ο χρυσός συνδιαλέγεται με τον ήλιο, εντείνοντας κατ’ αυτόν τον τρόπο τη μεταξύ τους αντίθεση. Η εγκατάσταση, τοποθετημένη με βιομηχανική διάταξη φωτοβολταϊκών κυττάρων, δημιουργεί μια οξύμωρη αλλά και παράλογη, μη χρηστική συνθήκη, λειτουργώντας ως σχόλιο στους τρόπους εκμετάλλευσης της φύσης. Η εικαστικός επιχειρεί να θέσει ερωτήματα γύρω από τη σύγχρονη ενεργειακή οικονομία, όπου η παραγωγή και η απώλεια ενέργειας, αλλά και τα οικονομικά κέρδη που αποφέρουν, κατέχουν κεντρική σημασία. Μπορεί ο άνθρωπος να δαμάσει ακόμα και τον ήλιο; Και αν ναι, πόση ενέργεια απαιτείται από εκείνον;

No-image

Παράλληλα, στην περφόρμανς Νo-body εξετάζεται η εξάντληση των σωμάτων σε μια σχεδόν χορογραφική συνθήκη, όπου δύο performers φυσούν ένα φύλλο χρυσού με στόχο να μην ακουμπήσει το έδαφος. Το σώμα λειτουργεί ως εργαλείο με περιορισμένες δυνατότητες, όντας μη ελέγξιμο, εύθραυστο και με μιμητική επαναληπτικότητα. O χρυσός, ως σύμβολο οικονομικής αξίας, αποτελεί σταθερά στο χρηματοοικονομικό σύστημα, αντιπροσωπεύοντας τη δύναμη και την κυριαρχία από την αρχή της ανθρώπινης ιστορίας. Το επαναλαμβανόμενο φύσημα του φύλλου οδηγεί στο ρυτίδιασμα και στην διάλυση του υλικού σε χιλιάδες κομμάτια, ταυτόχρονα με την σωματική εξάντληση από την καταβολή ενέργειας που απαιτείται. Τα φύλλα χρυσού, όντας εξαιρετικά εύθραυστα, σε μια συνθήκη συνεχούς κίνησης, αλλά και σωματικής και κοινωνικής εξάντλησης για χάρη της οικονομικής "ρευστότητας", επισημαίνουν την παράδοξη σχέση υλικότητας και αξίας. Η Χαριτωνίδη εξετάζει όρους όπως η ευαλωτότητα και ο έλεγχος, και θέτει ερωτήματα σχετικά με την αστάθεια της σύγχρονης ζωής, καθώς και το πεπερασμένο της ανθρώπινης ύπαρξης και των φυσικών πόρων. 

Εγκαίνια: 28/9 (6-9 μ.μ.)

Info: Ίδρυμα Θεοχαράκη | 28/9-23/11 | Ώρες λειτουργίας: Τρ., Τετ., Παρ.: 10 π.μ. - 5 μ.μ., Πεμ.: 5-9 μ.μ. 

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Αρμενάκια": Η Λίτσα Κασούμη ταξιδεύει με χρώματα και μνήμες

Με 70 έργα που γεφυρώνουν παιδικές αναμνήσεις, τοπία και συναισθήματα, η ζωγράφος επιστρέφει με την 14η ατομική της έκθεση, προσκαλώντας το κοινό σε ένα εικαστικό ταξίδι ελευθερίας και ψυχικής ανάτασης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
22/05/2025

Στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων η πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Μαρτίνο Γαβαθά

Οι "Συνάψεις" παρουσιάζουν 90 έργα του καλλιτέχνη σε χαρτί, καμβά και ξύλο, καθώς και έργα που δημιούργησε με μια προσωπική τεχνική κολάζ ξυλογραφίας.

Επιστρέφουν οι θερινές προβολές στην ταράτσα του ΕΜΣΤ

Ταινίες, βίντεο και οπτικοακουστικά καλλιτεχνικά έργα θα προβάλλονται εβδομαδιαία στο μουσείο.

Αμερικάνικο Κολλέγιο Ελλάδος: 150 χρόνια ιστορίας σε ένα εικαστικό αφιέρωμα

Το "A Link and A Break in Time" επιδεικνύει μία πολυσυλλεκτικότητα καλλιτεχνικών μέσων και μεθόδων.

Τρεις γκαλερί μετακομίζουν προσωρινά σε ένα ιστορικό κτίριο στα Εξάρχεια

Στην οδό Τοσίτσα, τρεις χώροι τέχνης ενεργοποιούν ένα ιστορικό μνημείο της Αθήνας.

"Άγνωστες λέξεις": Μια μυθοπλαστική εκδοχή της υπόθεσης Πολκ

Οι εκδόσεις Κέδρος παρουσιάζουν το νέο μυθιστόρημα του Δημήτρη Ψαθόπουλου: "Άγνωστες λέξεις".