Το Tag Project Space διερευνά την απειλητική μορφή της "μόρας" μέσα από μια ομαδική έκθεση σύγχρονης τέχνης

Σύμφωνα με τη Σοφία Ξενέλλη, στην Ιαπωνία, μόρα είναι το kanashibari, το αίσθημα ότι είσαι "ακινητοποιημένος με μεταλλικά δεσμά". Για έναν νεαρό φαν του "Lord of the Rings" η μόρα ήταν ένα Nazgul, από το οποίο δεν μπορούσε να κρυφτεί και έμενε παγωμένος μπροστά στον αγγελιαφόρο του θανάτου.

'Μόρα. Εξομολογήσεις υπνικής παράλυσης'

Το Tag Project Space παρουσιάζει την ομαδική έκθεση τεσσάρων καλλιτεχνών: Βούλα Κούκκου, Φωτεινή Πολυδώρου, Garden Thief, to_machola., απόφοιτοι της ΑΣΚΤ, επιμέλεια έκθεσης: Σοφία Ξενέλλη (Ιστορικός Τέχνης/Αρχαιολόγος, Μουσειολόγος), με τίτλο: "Μόρα. Εξομολογήσεις υπνικής παράλυσης / Móra - Confessions of sleep paralysis". Τα εγκαίνια της έκθεσης θα πραγματοποιηθούν το Σάββατο 30 Σεπτεμβρίου στις 6 μ.μ..  Η έκθεση θα έχει διάρκεια έως τις 28 Οκτωβρίου.

Σύμφωνα με τη Σοφία Ξενέλλη, στην Ιαπωνία, μόρα είναι το kanashibari, το αίσθημα ότι είσαι "ακινητοποιημένος με μεταλλικά δεσμά", και οφείλεται συνήθως στα παιχνίδια των πονηρών πνευμάτων yōkai. Για έναν νεαρό φαν του "Lord of the Rings" η μόρα ήταν ένα Nazgul, από το οποίο δεν μπορούσε να κρυφτεί και έμενε παγωμένος μπροστά στον αγγελιαφόρο του θανάτου.

Πλάσματα της νύχτας, αντανακλάσεις του οπτικού μας πολιτισμού, τρέφονται από όλα όσα εναποθέτουμε στη σκιά του μυαλού μας και γίνονται τα ίδια σκιές που μας καταδιώκουν. Αλλάζουν όνομα, χρόνο, τόπο, αλλά προκαλούν την ίδια αίσθηση ασφυξίας, παράλυσης και ανημπόριας, απέναντι σε μια σχεδόν αόρατη απειλή. Στην πιο ευάλωτη στιγμή μας, στον ύπνο, το μυαλό μας αρνείται να παραδώσει τον έλεγχο και σε μια προσπάθεια να μας προστατέψει παράγει αυτό το παράδοξο, δημιουργεί έναν ενδιάμεσο τόπο μεταξύ ύπνου και ξύπνιου. Εκεί, κυριαρχεί ο φόβος και στην προσπάθειά μας να τον αντιμετωπίσουμε, τον προσωποποιούμε. Μπορεί άλλωστε κανείς να παλέψει καλύτερα με έναν ορατό εχθρό, παρά με μια αφηρημένη έννοια.

Ίσως όμως, το ιδιόμορφο αυτό όνειρο να είναι μια συμπυκνωμένη εκδοχή της ζωής μας. Κι αυτό γιατί η μόρα πλανιέται στην πόλη όχι μόνο στη νύχτα, αλλά και στη μέρα της. Η σκληρή απειλή του οξυγόνου που τελειώνει, η αγωνία της επιβίωσης και ο καθημερινός φόβος που παραλύει. Η χθόνια θεότητα περιφέρεται στα κενά μας βλέμματα, στα ηρεμιστικά που τελειώνουν και στο αμφίβολο αύριο.

Εγκαίνια: 30/9 (6 μ.μ.)

Info: Tag Project Space | 30/9-28/10 | Τετ.-Παρ.: 5-9 μ.μ., Σαβ.: 12-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Αρόδου": Το νέο βιβλίο του Στέλιου Μάινα παρουσιάζεται στο Πειραιά

Οι εκδόσεις Ψυχογιός διοργανώνουν την παρουσίαση του μυθιστορήματος στην Ιστορική Βιβλιοθήκη του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
17/10/2025

Τι ιστορίες έχουν να μας πουν 12 γυναίκες άνω των 60 ετών;

Μια έκθεση με ιστορίες δύναμης, τρυφερότητας, σχέσεων, ανθεκτικότητας και αγάπης για τη ζωή.

Για την Gisela McDaniel, το να κάνεις τέχνη είναι σαν να μεγαλώνεις παιδιά

Με αφορμή τη νέα της ατομική έκθεση στα Dio Horia, η Τσαμόρο καλλιτέχνιδα εξηγεί στο "α" πώς η ζωγραφική της δίνει φωνή σε περιθωριοποιημένες θηλυκότητες και αντιτίθεται στο αποικιοκρατικό και πατριαρχικό βλέμμα που κυριαρχεί στην ιστορία της τέχνης.

Πίσω από το βλέμμα των "Cycladic Blues"

Λίγο πριν τη λήξη της έκθεσης της Marlene Dumas, το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης υποδέχεται τη συγγραφέα Jennifer Higgie για τη διάλεξη "The Naked Eye".

"Ο κήπος πάνω από τη θάλασσα": Μια συνταγή του ΚΠΙΣΝ για ανοϊκούς και τους φροντιστές τους

Η δράση περιλαμβάνει δώδεκα δίωρες συναντήσεις ψυχοκοινωνικών παρεμβάσεων στο Πάρκο "Σταύρος Νιάρχος" με τη μορφή ενός εργαστηρίου θεάτρου, στο πλαίσιο της πολιτιστικής συνταγογράφησης.

"Παλιό χώμα": Ιστορίες παράλληλες, 24 αιώνες μακριά

Το νέο βιβλίο του Γιώργου Παπαζαφείριου (εκδ. νήσος) φέρνει στο προσκήνιο μια υπαρξιακή αναζήτηση μέσα από την τομή δύο ιστοριών, ενός αρχαιολόγου κι ενός βετεράνου του μακεδονικού στρατού.

Οι "Αδέσποτες σκύλες" δεν είναι ένα βιβλίο για "Πηνελόπες"

Κυκλοφόρησε από τις εκδόσεις Carnivora το βιβλίο της Μεξικανής Ντάλια δε λα Σέρδα, που αποδομεί σε δεκατρείς ιστορίες το γνώριμο μοντέλο των γυναικών που θυσιάζονται υπομονετικά.