"Dafne Phono": Το πρώτο ιστορικά έργο όπερας γίνεται καλλιτεχνική εγκατάσταση

Η εγκατάσταση της Nour Mobarak αποτελεί μία παραγωγή της γκαλερί Rodeo.

Dafne Phono © Στάθης Μαμαλάκης

Το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά φιλοξενεί την εγκατάσταση "Dafne Phono Rodeo" της εικαστικού Nour Mobarak,  μια παραγωγή της γκαλερί Rodeo.

Το "Dafne Phono" είναι μία διαειδική εγκατάσταση της πρώτης όπερας, του Τζάκοπο Πέρι και του Οτάβιο Ρινουτσίνι," Δάφνη", που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1598. Οι χαρακτήρες της Δάφνης, του Απόλλωνα, της Αφροδίτης, του Έρωτα, του Οβιδίου, του Πύθωνα και του Χορού αναπαριστώνται εδώ κυρίως από μνημειώδη ή μεγάλης κλίμακας μυκηλιακά γλυπτά που στήνονται ως πίνακες και "τραγουδούν" μέσω ενσωματωμένων ηχείων στο σώμα τους. Χαράσσοντας παραλλήλους μεταξύ των βιολογικών διαδικασιών και των δομών της γλώσσας, το έργο αυτό επεκτείνει την έρευνα της καλλιτέχνιδος σχετικά με τις αναλογίες μεταξύ λόγου, επανάληψης, φθοράς, πολιτισμού, εξουσίας και μεταμόρφωσης. 

Η πρώτη όπερα ήταν εμπνευσμένη από τη δυνατότητα μετατροπής του λόγου σε μουσική και το "Dafne Phono" επεκτείνει αυτό το πείραμα, δίνοντας σε καθέναν από τους κύριους χαρακτήρες τη δική του γλώσσα. Τέσσερις από αυτές τις γλώσσες – Αμπχαζικά, San Juan Quiahije Ανατολικό Chatino, Silbo Gomero και !Xoon– έχουν επιλεγεί για τον πλούτο της μορφοφωνολογίας τους, με σκοπό να δημιουργηθεί μια όπερα με την ευρύτερη δυνατή παλέτα ανθρώπινων φωνητικών ήχων. Τα ιταλικά και τα λατινικά συνδέουν αυτή τη νέα πολυγλωσσική εκδοχή του λιμπρέτου με το πρωτότυπο του Ρινουτσίνι (το οποίο σώζεται, ενώ η μουσική του Πέρι έχει χαθεί). 

Dafne Phono
© Στάθης Μαμαλάκης
Nour Mobarak, Dafne Phono, μυκήλια Pleurotus citrinopileatus και Trametes versicolor, ξύλο, γύψος, πλαστικό PET, σιλικόνη, ατσάλι, σκούπα, τρύπα (11 εκ x 7 εκ), ήχος 15 καναλιών, μονοκάναλο βίντεο, διάρκεια: 21 λ. 44. δευτ., 2021 - 2023. Άποψη εγκατάστασης, Nour Mobarak, Dafne Phono, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, 2023

Η πλοκή βασίζεται στις "Μεταμορφώσεις" του Οβιδίου. Ο Έρωτας τιμωρεί τον Απόλλωνα επειδή καυχιέται για τις κατακτήσεις του, και ρίχνοντας δύο βέλη: το πρώτο κάνει τον Απόλλωνα να ερωτευτεί τη Δάφνη, κόρη του ποταμού θεού. Το δεύτερο, κάνει τη Δάφνη να του αντιμιλήσει. Όταν εκείνη ξεφεύγει από το κυνηγητό του μεταμορφωμένη σε δάφνη, ο Απόλλωνας μετατρέπει το στεφάνι στα χέρια του, σε ένα αιώνιο σύμβολο θριάμβου. Η Δάφνη, τελικά, πρέπει να παραμείνει παγιδευμένη στο δέντρο κάτω από το οποίο ο Απόλλωνας παίζει τραγούδια αγάπης με τη λύρα του. 

Τα θέματα του μύθου της σιώπησης, της υποταγής και της κατάκτησης, εφαρμόζονται στο "Dafne Phono", σε πιο πρόσφατες ιστορίες γλώσσας και κυριαρχίας. Ενώ ο Απόλλωνας μιλάει στο πρωτότυπο, στα ιταλικά, οι υπόλοιποι εκφέρουν πιο σύνθετες φωνητικά γλώσσες. Οι ιδέες αυτές δικαιολογούν επίσης τα υλικά με τα οποία υλοποιείται το έργο. Η βιολογική σύνθεση του μυκηλίου, η μορφή της ρίζας του μανιταριού, είναι ριζωματική, επαναλαμβανόμενη και ανθεκτική μέσα από κύκλους αποσύνθεσης και επανασύνθεσης, όπως η ανθρώπινη γλώσσα. Το διακλαδωτό δίκτυο των νηματωδών κυττάρων του – που ονομάζονται υφές, δημιουργούν έναν πυκνό ιστό που αδρανοποιείται και έπειτα απολιθώνεται και μπορεί να αντέξει επ’ αόριστον. 

Dafne Phono
© Στάθης Μαμαλάκης
Nour Mobarak, Dafne Phono, μυκήλια Pleurotus citrinopileatus και Trametes versicolor, ξύλο, γύψος, πλαστικό PET, σιλικόνη, ατσάλι, σκούπα, τρύπα (11 εκ x 7 εκ), ήχος 15 καναλιών, μονοκάναλο βίντεο, διάρκεια: 21 λ. 44. δευτ., 2021 - 2023. Άποψη εγκατάστασης, Nour Mobarak, Dafne Phono, Δημοτικό Θέατρο Πειραιά, 2023

Η Αφροδίτη, ο Απόλλωνας και ο Έρωτας έχουν δημιουργηθεί από ένα είδος σαπροφυτικών μυκήτων που τρέφονται με νεκρή οργανική ύλη, αντανακλώντας το διαρκές ενδιαφέρον της καλλιτέχνιδος σχετικά με το πώς οι γλώσσες μπορούν να "διασπαστούν” στους ήχους που τις απαρτίζουν και να επανασυναρμολογηθούν σε διαφορετικές μορφές (ένας διαρκής προβληματισμός της μουσικής πρωτοπορίας). Με παρόμοια διαδικασία, οι δίγλωσσοι υπότιτλοι που παρέχονται εδώ, είναι κυριολεκτική μετάφραση από τις γλώσσες που παρουσιάζονται στο "Dafne Phono", το τελευταίο στάδιο σε μια σειρά από μετασχηματισμούς που έχει δει το λιμπρέτο να μετοικίζει από τα ιταλικά στα αγγλικά, και έπειτα στις άλλες πέντε γλώσσες που συμμετέχουν, και από εκεί στα αγγλικά και τα ελληνικά. 

Οι γλώσσες καθορίζουν τα συστήματα γνώσης και γνωστικής λειτουργίας – και κατ’ επέκταση τις πραγματικότητες – στα οποία ζουν οι ομιλητές τους. Το "Dafne Phono" στοχάζεται το τι χάνεται όταν εξαφανίζονται ή απορροφώνται από τις όλο και πιο ηγεμονικές και συρρικνωμένες γλώσσες στις οποίες επικοινωνούμε σήμερα. 

Dafne Phono

To "Dafne Phono" είναι εν μέρει ανάθεση της Rodeo. Αυτά τα γλυπτά δημιουργήθηκαν με τη γενναιόδωρη βοήθεια της "Μανιτάρια Δίρφυς" στην Εύβοια. Για την παραγωγή της Δάφνης και του Χορού, χρησιμοποιήθηκαν το υπόστρωμα, ο σπόρος, οι εγκαταστάσεις της "Μανιτάρια Δίρφυς". Κάποια άλλα έργα τοποθετήθηκαν, επωάστηκαν και αφυδατώθηκαν στον χώρο τους. 

Info: Δημοτικό Θέατρο Πειραιά (κεντρική σκηνή) | 20/7-16/9 | Ώρες λειτουργίας: Τετ.-Σαβ.: 5-9 μ.μ. (κλειστά 5-25/8 | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Nour Mobarak. Dafne Phono

  • Εγκαταστάσεις

Το "Dafne Phono", μια παραγωγή της γκαλερί Rodeo, είναι μία διαειδική εγκατάσταση της πρώτης όπερας, του Τζάκοπο Πέρι και του Οτάβιο Ρινουτσίνι," Δάφνη", που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 1598. Οι χαρακτήρες της Δάφνης, του Απόλλωνα, της Αφροδίτης, του Έρωτα, του Οβιδίου, του Πύθωνα και του Χορού αναπαριστώνται εδώ κυρίως από μνημειώδη ή μεγάλης κλίμακας μυκηλιακά γλυπτά που στήνονται ως πίνακες και "τραγουδούν" μέσω ενσωματωμένων ηχείων στο σώμα τους. Χαράσσοντας παραλλήλους μεταξύ των βιολογικών διαδικασιών και των δομών της γλώσσας, το έργο αυτό επεκτείνει την έρευνα της καλλιτέχνιδος σχετικά με τις αναλογίες μεταξύ λόγου, επανάληψης, φθοράς, πολιτισμού, εξουσίας και μεταμόρφωσης. Τα θέματα του μύθου της σιώπησης, της υποταγής και της κατάκτησης, εφαρμόζονται στο "Dafne Phono", σε πιο πρόσφατες ιστορίες γλώσσας και κυριαρχίας. Ενώ ο Απόλλωνας μιλάει στο πρωτότυπο, στα ιταλικά, οι υπόλοιποι εκφέρουν πιο σύνθετες φωνητικά γλώσσες. Οι ιδέες αυτές δικαιολογούν επίσης τα υλικά με τα οποία υλοποιείται το έργο. Η βιολογική σύνθεση του μυκηλίου, η μορφή της ρίζας του μανιταριού, είναι ριζωματική, επαναλαμβανόμενη και ανθεκτική μέσα από κύκλους αποσύνθεσης και επανασύνθεσης, όπως η ανθρώπινη γλώσσα. Το διακλαδωτό δίκτυο των νηματωδών κυττάρων του – που ονομάζονται υφές, δημιουργούν έναν πυκνό ιστό που αδρανοποιείται και έπειτα απολιθώνεται και μπορεί να αντέξει επ’ αόριστον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Χάρη Μπασκόζο, ποιος είναι ο "τρόπος να χωράς μέσα στην πόλη";

Ο καλλιτέχνης παρουσιάζει ένα πρότζεκτ εμπνευσμένο από την αρχιτεκτονική και τη ζωγραφική.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/05/2025

Διεθνής Ημέρα Μουσείων: Οι εκδηλώσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Θεματικές περιηγήσεις από αρχαιολόγους και μουσικά events ετοιμάζει στις 18/5 το μουσείο.

Το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο συμμετέχει στο Athens City Festival

Μη χάσετε τα εκπαιδευτικά προγράμματα και τις ξεναγήσεις στις περιοδικές εκθέσεις του μουσείου.

Αυτά είναι τα βιβλία που διεκδικούν τα Βραβεία Αναγνώστη 2025

Δείτε ποια βιβλία εκδοτικής παραγωγής του 2024 συμπεριέλαβε το λογοτεχνικό περιοδικό στις μικρές λίστες του.

Γνωρίστε τα "Plásmata" που καταλαμβάνουν το Πεδίον του Άρεως

Η Στέγη Ιδρύματος Ωνάση παρουσιάζει τη συνέχεια του επιτυχημένου πρότζεκτ "Plásmata", στην καρδιά της πόλης.

"Weather or not": Ο Win Knowlton ζωγραφίζει τα αλλόκοτα της κλιματικής αλλαγής

Ο γνωστός Νεοϋορκέζος ζωγράφος και γλύπτης παρουσιάζει έργα του για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

"Mothertongue": Διερευνώντας διαχρονικά ερωτήματα για τη ζωγραφική

Ο Γερμανός καλλιτέχνης Harm Gerdes παρουσιάζει έργα του για πρώτη φορά στην Αθήνα.