"Woodscapes": Η Erieta Attali απαθανατίζει τα ξύλινα αρχιτεκτονικά έργα του Kengo Kuma

Πρόκειται για πολυεπίπεδες εικόνες, με χωρικές και νοητικές προεκτάσεις, που αποτυπώνουν συνοπτικά και συγκεφαλαιωτικά όλη την ουσία της δικής της προσέγγισης στην αρχιτεκτονική φωτογραφία ως μία σειρά από διαρκώς μεταβαλλόμενες οπτικές γωνίες και εμπειρίες.

Woodscapes © Erieta Attali

Νέα περιοδική φωτογραφική έκθεση της διεθνώς αναγνωρισμένης και πολυβραβευμένης Ελληνοϊσραηλινής φωτογράφου αρχιτεκτονικής και τοπίου κας Erieta Attali, με τίτλο: "Woodscapes/Erieta Attali on Kengo Kuma", θα παρουσιάζεται από τη 16η Ιουνίου 2023 στους χώρους του Βυζαντινού & Χριστιανικού Μουσείου.

Μετά την πολύ επιτυχημένη φωτογραφική έκθεση με τίτλο: "Limina", το καλοκαίρι του 2021, η Attali επανέρχεται στο Β.Χ.Μ με μια άλλη έκθεση, η οποία εστιάζει στα ξύλινα αρχιτεκτονικά έργα του Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kengo Kuma, που βρίσκονται από τα πιο απόμακρα σημεία της Ιαπωνίας μέχρι το κέντρο της πόλης του Παρισιού.

Woodscapes
© Erieta Attali

Τα φωτογραφικά πρότζεκτ της Erieta Attali, αναπτύσσονται με πλήθος εικόνων και πολυετή -συχνά- αφοσίωση στο ίδιο θέμα. Ωστόσο, αυτή η δεύτερη έκθεσή της στο ίδιο Μουσείο, μέσα από μια επιλογή δεκαπέντε φωτογραφιών, αποτελεί απόσταγμα του ουσιαστικού προσωπικού της διαλόγου με την αρχιτεκτονική. Πρόκειται για πολυεπίπεδες εικόνες, με χωρικές και νοητικές προεκτάσεις, που αποτυπώνουν συνοπτικά και συγκεφαλαιωτικά όλη την ουσία της δικής της προσέγγισης στην αρχιτεκτονική φωτογραφία ως μία σειρά από διαρκώς μεταβαλλόμενες οπτικές γωνίες και εμπειρίες.

Woodscapes
© Erieta Attali

Σε αντίθεση με την εμπορική φωτογραφία, η οποία αποτυπώνει σχεδιασμένα αντικείμενα προς κατανάλωση στο πλαίσιο ενός διαρκούς ανταγωνισμού και, ως εκ τούτου, παράγεται-διανέμεται υπό τη σκιά μίας νοητής ημερομηνίας λήξης, η τέχνη της Attali γεννιέται μέσα από το σύνολο του έργου ενός και μόνο σχεδιαστή, επιχειρώντας πάντα να προσεγγίσει την ατμόσφαιρα, την ουσία και την ανασχηματιζόμενη από έργο σε έργο κεντρική ιδέα της σύλληψης.

Woodscapes
© Erieta Attali

Σε ένα διάστημα που ξεπερνά το ένα τέταρτο του αιώνα, ανάμεσα στις ελάχιστες σχέσεις που διαμόρφωσε η φωτογράφος Attali, καμία δεν ήταν πιο αμοιβαία από αυτή με τον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kengo Kuma, καθώς η συγχώνευση του σχεδιασμένου χώρου και του περιβάλλοντος είναι κοινός στόχος αρχιτέκτονα και φωτογράφου.

Woodscapes
© Erieta Attali

Συνδυάζοντας το μηχανικό και κατασκευαστικό άθλο των αδιάκοπων, τεράστιων γυάλινων επιφανειών με καινοτόμες ερμηνείες της παραδοσιακής ιαπωνικής ξύλινης αρχιτεκτονικής, ο Kengo συνθέτει χώρους που αναφέρονται τόσο οπτικά όσο και βιωματικά στις μεταβαλλόμενες αξίες του φυσικού περιβάλλοντος. Τα έργα του πάλλονται σε έναν σχεδόν υπερφυσικό συντονισμό με τη φωτογραφική πρακτική της Attali. Μέσα από τους γυάλινους φακούς των αναλογικών φωτογραφικών μηχανών της, αναζητά και αποτυπώνει τη διαπερατότητα του φυσικού και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, συγχωνεύοντας τις σκληρές και αντανακλαστικές επιφάνειες σε πολυεπίπεδες εικόνες γεμάτες από την ατμόσφαιρα της καθαυτής ουσίας της αρχιτεκτονικής τέχνης του Kuma.

Woodscapes
© Erieta Attali

Δεν αποτελεί έκπληξη το γεγονός ότι η Attali αναγνωρίζει την πρώτη της συνάντηση με την αρχιτεκτονική του Kuma, στο γύρισμα της χιλιετίας, ως την κομβική στιγμή των δύο δημιουργών. Κατά ειρωνεία της τύχης, η πρώτη της επαφή με το έργο του Ιάπωνα αρχιτέκτονα ήταν μέσα από την οπτική ενός άλλου φωτογράφου: μιας δημοσιευμένης φωτογραφίας του -πλέον πολυδημοσιευμένου- πρώιμου έργου του, Water/Glass House, στο Atami της Ιαπωνίας. Σε αυτό το κτήριο η αδιαφάνεια και η αμφιταλαντευόμενη διαφάνεια αποτελούν τα πραγματικά δομικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής. Η διαδικασία καταγραφής αυτών των άυλων στοιχείων μεταμόρφωσε τη φωτογραφική τέχνη και το αισθητικό κριτήριο της Attali.

Συνεπαρμένη από την αίσθηση πως στο έργο του Kuma είχε βρει το σύγχρονο αρχιτεκτονικό ισοδύναμο της σχέσης μεταξύ περιβάλλοντος και κτηρίου, τοπίου και αρχιτεκτονικής (μίας σχέσης που -επί χρόνια- εξερευνούσε φωτογραφίζοντας αρχαιολογικούς χώρους), η Attali βίωσε το έργο του Kuma ως σημείο καμπής, εστιάζοντας πλέον τον φακό της στην εισαγωγή του νέου σε αρχαία και άχρονα περιβάλλοντα. Όπως αφηγείται σε μια συνέντευξη με τον ιστορικό/κριτικό Ariel Genandt, η συνάντηση ήταν μεταμορφωτική: "Αυτό που με γοήτευσε στο Water/Glass House ήταν ότι το κτήριο βιώνεται σαν μία ατμοσφαιρική συνθήκη: όταν είσαι μέσα σε αυτό, αισθάνεσαι μέρος του τοπίου. Η συνάντησή μου με το σπίτι με βοήθησε να αποκρυσταλλώσω μια συγκεκριμένη φωτογραφική αντίληψη, όπου η αρχιτεκτονική και το τοπίο αποτελούν ένα αδιάσπαστο συνεχές".

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Woodscapes. Erieta Attali on Kengo Kuma

  • Φωτογραφία

Μετά την πολύ επιτυχημένη φωτογραφική έκθεση με « Limina», το καλοκαίρι του 2021, η Attali επανέρχεται στο Β.Χ.Μ με μια άλλη έκθεση, η οποία εστιάζει στα ξύλινα αρχιτεκτονικά έργα του Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kengo Kuma, που βρίσκονται από τα πιο απόμακρα σημεία της Ιαπωνίας μέχρι το κέντρο της πόλης του Παρισιού. Τα φωτογραφικά πρότζεκτ της Erieta Attali, αναπτύσσονται με πλήθος εικόνων και πολυετή -συχνά- αφοσίωση στο ίδιο θέμα. Ωστόσο, αυτή η δεύτερη έκθεσή της στο ίδιο Μουσείο, μέσα από μια επιλογή δεκαπέντε φωτογραφιών, αποτελεί απόσταγμα του ουσιαστικού προσωπικού της διαλόγου με την αρχιτεκτονική. Πρόκειται για πολυεπίπεδες εικόνες, με χωρικές και νοητικές προεκτάσεις, που αποτυπώνουν συνοπτικά και συγκεφαλαιωτικά όλη την ουσία της δικής της προσέγγισης στην αρχιτεκτονική φωτογραφία ως μία σειρά από διαρκώς μεταβαλλόμενες οπτικές γωνίες και εμπειρίες. Σε αντίθεση με την εμπορική φωτογραφία, η οποία αποτυπώνει σχεδιασμένα αντικείμενα προς κατανάλωση στο πλαίσιο ενός διαρκούς ανταγωνισμού και, ως εκ τούτου, παράγεται-διανέμεται υπό τη σκιά μίας νοητής ημερομηνίας λήξης, η τέχνη της Attali γεννιέται μέσα από το σύνολο του έργου ενός και μόνο σχεδιαστή, επιχειρώντας πάντα να προσεγγίσει την ατμόσφαιρα, την ουσία και την ανασχηματιζόμενη από έργο σε έργο κεντρική ιδέα της σύλληψης. Σε ένα διάστημα που ξεπερνά το ένα τέταρτο του αιώνα, ανάμεσα στις ελάχιστες σχέσεις που διαμόρφωσε η φωτογράφος Attali, καμία δεν ήταν πιο αμοιβαία από αυτή με τον Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kengo Kuma, καθώς η συγχώνευση του σχεδιασμένου χώρου και του περιβάλλοντος είναι κοινός στόχος αρχιτέκτονα και φωτογράφου. Συνδυάζοντας το μηχανικό και κατασκευαστικό άθλο των αδιάκοπων, τεράστιων γυάλινων επιφανειών με καινοτόμες ερμηνείες της παραδοσιακής ιαπωνικής ξύλινης αρχιτεκτονικής, ο Kengo συνθέτει χώρους που αναφέρονται τόσο οπτικά όσο και βιωματικά στις μεταβαλλόμενες αξίες του φυσικού περιβάλλοντος. Τα έργα του πάλλονται σε έναν σχεδόν υπερφυσικό συντονισμό με τη φωτογραφική πρακτική της Attali. Μέσα από τους γυάλινους φακούς των αναλογικών φωτογραφικών μηχανών της, αναζητά και αποτυπώνει τη διαπερατότητα του φυσικού και του ανθρωπογενούς περιβάλλοντος, συγχωνεύοντας τις σκληρές και αντανακλαστικές επιφάνειες σε πολυεπίπεδες εικόνες γεμάτες από την ατμόσφαιρα της καθαυτής ουσίας της αρχιτεκτονικής τέχνης του Kuma.

Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο

Βασ. Σοφίας 22, Κολωνάκι
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

4 φράσεις του Jack Kerouac που έφυγε σαν σήμερα (21/10) από τη ζωή

Εμβληματικές φράσεις από τα βιβλία του, που αντικατοπτρίζουν τη φιλοσοφία και τις ανησυχίες του σημαντικού συγγραφέα.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
21/10/2025

"Σκυλονουάρ": Από τα σκυλάδικα στα βιβλιοπωλεία

Το graphic novel των Δημήτρη Κερασίδη και Δημήτρη Κρις-Αγκαράι (εκδ. Μικρός Ήρως) που καταπιάνεται με τη δεκαετία του ‘80 παρουσιάζεται στο Κομπραί.

Ο Δήμος Αθηναίων τιμά τον Μανώλη Γλέζο με νέο πολυχώρο

Ο Δήμαρχος Αθηναίων, Χάρης Δούκας, επιβεβαίωσε σε σχετική συνάντηση την πρόθεσή του Δήμου να προχωρήσει στη δημιουργία Πολυχώρου Μνήμης και Δράσης.

"Cosmic Theatre": Τι σχέση έχουν τα αστρονομικά φαινόμενα με τη σύγχρονη τέχνη;

Μια σειρά πολιτιστικών δράσεων πραγματοποιούνται έως τον Νοέμβριο στον Πειραιά.

Όλα όσα θα δούμε στο εναρκτήριο event της 9ης Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης Θεσσαλονίκης

Μια έκθεση και πολλές εκπλήξεις περιμένουν τους κατοίκους της συμπρωτεύουσας.

OpenArtLink 2025: Ένα φεστιβάλ μεταμορφώνει τον Πειραιά σε ζωντανό σημείο αναφοράς

Η διεθνής πλατφόρμα σύγχρονης τέχνης εγκαινιάζεται αυτή την εβδομάδα.

Τι μας λέει και τι όχι η έκθεση για την Έφη Στρούζα στο ΙΣΕΤ;

O επιμελητής Χριστόφορος Μαρίνος γράφει για το αφιέρωμα "Έφη Στρούζα: ένα νέο ταξίδι".