Αν ο Ρομπέρτο Μπολάνιο ζούσε σήμερα, θα γινόταν εβδομήντα χρονών

Μεγάλος και παλιός όπως ένα κλασικός συγγραφέας. Νέος όπως ένας συγγραφέας που γράφει τώρα, που γράφει γρήγορα, που ξέρει πως δεν πρόκειται να σωθεί.

Roberto Bolano

Αν ο Ρομπέρτο Μπολάνιο ζούσε σήμερα, θα γινόταν εβδομήντα χρονών. Μα δεν ζει. Η αλήθεια είναι πως αν ζούσε, θα ήταν πολύ μεγαλύτερος και πολύ νεότερος. Την ίδια στιγμή. Μεγάλος και παλιός όπως ένα κλασικός συγγραφέας. Νέος όπως ένας συγγραφέας που γράφει τώρα, που γράφει γρήγορα, που ξέρει πως δεν πρόκειται να σωθεί. Αν ανοίξει κανείς τα βιβλία του, θα το διαπιστώσει ιδίοις όμμασι: το γράψιμό του έχει εκείνη την πολύπλοκη απλότητα την οποία συναντάς στα κείμενα που φαίνεται ν’ αντέχουν στο χρόνο (στρωτή γλώσσα, ελαφρύς πειραματισμός, αγάπη για την ανθρωπότητα), αλλά κι ένα νεανικό σφρίγος, λες και οι λέξεις έχουν βγει από την πλευρά της νύχτας –ή της μέρας- που μόνο αυτή γνωρίζει το ελιξίριο της νεότητας στην παρωδία που ονομάζεται λογοτεχνία και που τόσο καλά περιέγραψε ο Μπολάνιο.

Αν και γεννήθηκε στη Χιλή, η παραμονή του στην Πόλη του Μεξικού τον διαμόρφωσε οριστικά. Τα βιβλία του έχουν άλλωστε όλα τα χαρακτηριστικά της πόλης: είναι δαιδαλώδη, ασφυκτικά, τρυφερά, μολυσμένα, ευγενικά, βίαια, σκονισμένα, άνυδρα, κατακλυσμιαία. Έχουν το φως της πόλης, σαν λάμψη μετά από πυρηνική έκρηξη, τις απότομες εναλλαγές της, από την πιο ήσυχη γωνιά, προσγειώνεσαι απότομα σ’ έναν χαοτικό αυτοκινητόδρομο, και βέβαια περιέχουν το πλέον επικίνδυνο χαρακτηριστικό της: ανά πάσα στιγμή μπορείς να χαθείς. Όπου κι αν βρίσκεσαι. Και να εξαφανιστείς για πάντα.

Αν και γεννήθηκε στη Χιλή, η παραμονή του στην Πόλη του Μεξικού τον διαμόρφωσε οριστικά. Τα βιβλία του έχουν άλλωστε όλα τα χαρακτηριστικά της πόλης: είναι δαιδαλώδη, ασφυκτικά, τρυφερά, μολυσμένα, ευγενικά, βίαια, σκονισμένα, άνυδρα, κατακλυσμιαία.

Είναι περίεργο λοιπόν που ο Μπολάνιο επέζησε από το θόρυβο των δρόμων της και κατάφερε να γράψει μερικά από τα πιο σπουδαία βιβλία των τελευταίων δεκαετιών. Κανονικά δεν θα έπρεπε να διασωθεί τίποτα από το έργο του και αυτό είναι το πιο αστραφτερό εξάρτημα της γραφής του, το κομμάτι που εξακολουθεί να μας γοητεύει. Γιατί, κατά βάθος, έχουμε κουραστεί με όσους προσπαθούν με νύχια και με δόντια να μας υπενθυμίζουν τα κατορθώματά τους, τις υποτροφίες και τα βραβεία τους, λανσάροντας αδιάκοπα τον εαυτό τους. Έτσι, ο Μπολάνιο έρχεται ως ένα ανακουφιστικό αντιπαράδειγμα, σχεδόν παλαιομοδίτικο, σίγουρα ένα ρομαντικό μοντέλο για τους κυνικούς, που όμως τα κατάφερε περίφημα: διέσωσε μια ολόκληρη γενιά ποιητών, ένα είδος υπό εξαφάνιση, περιγράφοντας τις περιπέτειές τους στην κιβωτό που ονομάζεται "Άγριοι ντετέκτιβ", ενάντια σε όλες τις προγνώσεις. Ποιος θα το περίμενε πως εκείνη η παρέα της δεκαετίας του ’70 που σερνόταν στη λεωφόρο Ρεφόρμα και στα μπαρ της οδού Μπουκαρέλι, πίνοντας μεσκάλ και κάνοντας μπάφους, θ’ άφηνε το ανεξίτηλο χνάρι της στην ιστορία της παγκόσμιας λογοτεχνίας –ό,τι κι αν σημαίνει αυτό- μέσα από ένα μυθιστόρημα εξακοσίων σελίδων; Και μάλιστα λες και η πόλη χτίστηκε γύρω από το κείμενο και όχι το αντίστροφο, που γράφτηκε με το "απεγνωσμένο βλέμμα ενός ντετέκτιβ πριν από ένα υπέροχο ηλιοβασίλεμα", όπως αναφέρει ο Μπολάνιο σ’ ένα πρώιμο ποίημά του.

Αλήθεια, τι θα έγραφε αν είχε ζήσει στην Αθήνα; Κανείς δεν ξέρει. Ίσως τίποτα. Ίσως έγραφε όπως γράφει ο μέσος Έλληνας συγγραφέας, μικρά κείμενα σαν σοκάκια που καταλήγουν σε μαντρότοιχους, κάνοντας το γράψιμο μια δειλή χειρονομία αποδοχής της κατάστασής μας. Μπορεί βέβαια να είχε εφεύρει μια άλλη Αθήνα, λιγότερη στενή, περισσότερο ατόφια, δηλαδή βρώμικη, κομψή και τρωτή, ένα λαβύρινθο του νότου, αποφεύγοντας ωστόσο να εκδώσει οτιδήποτε, αφού "οι εκδοτικοί οίκοι θυμίζουν γραφεία δικηγόρων που επειδή μίσησαν τη νομική, αποφάσισαν να την εξασκήσουν εκδικητικά εις βάρος των ποιητών", όπως γράφει στους "Ντετέκτιβ". 

Ο ίδιος πάντως κατάφερε να γεννήσει μια ολόκληρη χώρα, μια ολόκληρη ήπειρο, ένα ολόκληρο έθνος και να το σύρει στο μικρό του γραφείο στο Μπλάνες, έξω από τη Βαρκελώνη, γράφοντας ασταμάτητα για μια δεκαετία προτού πεθάνει το 2003, σε μια γλώσσα που δεν θα έπρεπε να υπάρχει. Και επειδή υπάρχει, αστράφτει. Αν ζούσε σήμερα, θα γινόταν εβδομήντα χρονών. Όμως δεν ζει. Αν και δεν βάζω το χέρι μου στη  φωτιά. Ούτε στη σκόνη.

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

ΥΠΠΟΑ: Εγκαίνια της έκθεσης του Μιχάλη Οικονόμου, στην Πινακοθήκη Αβέρωφ

Η έκθεση φιλοξενείται στην Πινακοθήκη Αβέρωφ και στη συνέχεια θα μεταφερθεί στο Ιδρυμα Θεοχαράκη. Η Λίνα Μενδώνη επεσήμανε πόσο σημαντική είναι αυτή η συνέργεια ανάμεσα στα δυο Ιδρύματα, που δίνουν την ευκαιρία τόσο στην Περιφέρεια Ηπείρου όσο και στην Αθήνα να γνωρίσουν το θαυμάσιο έργο του Οικονόμου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
02/10/2023

Μουσείο Μπενάκη: Συναντήσεις για το έργο του Γιώργου Χατζημιχάλη

Στο πλαίσιο της αναδρομικής έκθεσης του καλλιτέχνη θα υπάρξουν συναντήσεις με ξεχωριστούς καλεσμένους: Κατερίνα Ζαχαροπούλου, Κύριλλος Σαρρής, Ηλίας Παπαηλιάκης, Άννα Καφέτση.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (2-8/10)

Απόκοσμες εικόνες στο Radio Athènes, η κρυφή πλευρά της Αθήνας και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτήν την εβδομάδα.

Ο Δημήτρης Τρίκας αναβιώνει τη γειτονιά του Ελαιώνα με έναν αναπάντεχο τρόπο, ταξιδεύοντάς μας στο χθες και το σήμερα της περιοχής

Ο Δημήτρης Τρίκας μάς ξεναγεί στη νέα έκθεση που επιμελείται στο μετρό και τη γύρω περιοχή του Ελαιώνα, σε μια προσπάθεια να αναδειχθεί η μακρόχρονη - και για αρκετούς άγνωστη - ιστορία της.

Στη limbo της χαρμολύπης: η διαχείριση της απώλειας θα μας απασχολήσει και καλλιτεχνικά τη φετινή σεζόν

Η τέχνη και η ψυχαγωγία ως αντίδοτο στη θλίψη και ως όχημα μετακίνησης και αντίστασης ποτέ δεν ήταν τόσο απαραίτητες. Το τραύμα και η δυστοπία κονταροχτυπιέται διαρκώς με την "απόλαυση της μαχητικότητας" αλλά και την ανάγκη της χαράς στα πολιτιστικά πράγματα της πόλης (και όχι μόνο).

Η 6η έκθεση Γλυπτικής στο ΒΧΜ παρουσιάζει 101 γλυπτά-δημιουργίες της τελευταίας πενταετίας

Το φιλότεχνο κοινό και οι επισκέπτες του Μουσείου θα γνωρίσουν την πιο πρόσφατη εικαστική παραγωγή στον τομέα της γλυπτικής.

"Οι καστανοκόκκινοι βράχοι": Έκθεση φωτογραφίας του Clement Chapillon στο Γαλλικό Ινστιτούτο

Ο καλλιτέχνης διερευνά, στο νησιωτικό περιβάλλον του Αιγαίου, την έννοια της απομόνωσης, τόσο σε γεωγραφικό όσο και σε νοητικό επίπεδο.