Ένα φωτογραφικό οδοιπορικό μαρτυρά την αποξένωση της εργατικής τάξης

Ο φωτογράφος Βαγγέλης Γκίνης μελετά τον κόσμο της εργασίας με επίκεντρο την εργατική τάξη στην Ελλάδα.

Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης © Βαγγέλης Γκίνης

Από τις 11 Μαΐου έως τις 18 Ιουνίου, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει στο Πολιτιστικό Κέντρο Λ. Κανελλόπουλος την έκθεση φωτογραφίας "Μυστήριο 139 Αποξένωση". Ένα οδοιπορικό με τη ματιά του φωτογράφου Βαγγέλη Γκίνη και σε επιμέλεια του Βαγγέλη Τάτση, μια οπτικοακουστική έρευνα μέσα από την οποία ο καλλιτέχνης μελετά τον κόσμο της εργασίας με επίκεντρο την εργατική τάξη στην Ελλάδα. 

Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης
© Βαγγέλης Γκίνης

Με αφετηρία την Ελευσίνα, την πόλη όπου ζει και εργάζεται, ο Βαγγέλης Γκίνης ταξίδεψε για έξι μήνες σε όλη τη χώρα, διέσχισε συνολικά 4.755 χιλιόμετρα και επισκέφτηκε 13 πόλεις της Ελλάδας για συνομιλήσει και να φωτογραφίσει 28 εργαζόμενους από διαφορετικούς κλάδους, τους χώρους εργασίας τους αλλά και προσωπικά τους αντικείμενα. Η αρχή του ταξιδιού έγινε, για λόγους ιστορικούς αλλά και συμβολικούς, από τη Σύρο και το Νεώριο, όπου το 1879 ιδρύεται το πρώτο εργατικό σωματείο στην Ελλάδα, ο Αδελφικός Σύνδεσμος Ξυλουργών του Ναυπηγείου Σύρου. Ακολούθησαν η Μεγαλόπολη, η Τρίπολη, η Πάτρα, ο Βόλος. Στη συνέχεια,  το Βελεστίνο, η Λάρισα, η Θεσσαλονίκη, η Λάρυμνα, ενώ η έρευνα ολοκληρώθηκε - φυσικά - στη Δυτική Αττική, τόπο καταγωγής του φωτογράφου αλλά και τον κατεξοχήν τόπο συγκέντρωσης της βιομηχανικής δραστηριότητας της Ελλάδας. 

Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης
© Βαγγέλης Γκίνης
"Μεγαλόπολη"
Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης
© Βαγγέλης Γκίνης
"Εργαζόμενος σε λιγνιτικό ορυχείο"

Ο Γκίνης επιλέγει να τοποθετήσει τα πορτρέτα του σε επαρχιακούς δρόμους, ομιχλώδη τοπία, άγονες εκτάσεις αναδεικνύοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει καθημερινά ο σύγχρονος εργαζόμενος του 21ου αιώνα, τις συνθήκες που του προκαλούν σωματική αλλά και ψυχολογική φθορά. Φροντίζει, μάλιστα, να τον αποκόψει οπτικά από τα μεγάλα βιομηχανικά συγκροτήματα, τα γραφεία, τους χώρους δουλειάς του - χώρους καταναγκαστικής πράξης και όχι δημιουργικής εργασίας, σύμφωνα με τον ίδιο - υποδηλώνοντας έτσι την αίσθηση της αποξένωσης του εργαζόμενου από το αντικείμενο της εργασίας του, που έχει ως επακόλουθο την αποξένωσή του από τους συνανθρώπους του και, τελικά, από τον ίδιο του τον εαυτό. 

Αποξένωση Βαγγέλης Γκίνης
© Βαγγέλης Γκίνης
"Βιομηχανική εγκατάσταση, Αλμυρός Βόλου"

Για τον Γκίνη, η παρουσίαση του "Μυστήριο 139 Αποξένωση" στην Ελευσίνα δεν συνιστά την ολοκλήρωση της οπτικοακουστικής αυτής έρευνας. Δεν θα μπορούσε άλλωστε να ολοκληρωθεί μιας και ο κόσμος της εργασίας και οι δυσκολίες που αυτός αντιμετωπίζει δεν παύουν να υπάρχουν. Αντίθετα, μέσα από το έργο του, ο φωτογράφος φιλοδοξεί να μας υπενθυμίσει το πάντα επίκαιρο ζήτημα με το οποίο ασχολείται, να το αναδείξει, να συμβάλει στη δημόσια συζήτηση, προβληματίζεται και προβληματίζει.

Εγκαίνια: 11/5 (8 μ.μ.)

Info: Πολιτιστικό Κέντρο Λ. Κανελλόπουλος | 11/5-18/6 | Ώρες λειτουργίας: καθημερινά 12-8 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ωδή στο ασπρόμαυρο είναι η νέα έκθεση στο Μέγαρο Χορού Καλαμάτας

Μια πολυδιάστατη συνομιλία γύρω από τα όρια του χρωματικού φάσματος.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
23/10/2025

Ημερίδα για τη διαχρονικότητα των Κυκλάδων ετοιμάζει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η Πρωτοβουλία Cycladic Identity αναδεικνύει τα ελληνικά νησιά ως ένα ζωντανό εργαστήριο συμμετοχής και συνεργασίας.

"Τα Ντοκουμέντα του Πειραιά": Ένα νέο φεστιβάλ αλλάζει τον πολιτιστικό χάρτη της πόλης

Σε ένα ζωντανό σκηνικό ιστορίας, τέχνης και συλλογικής μνήμης μετατρέπεται ο Πειραιάς αυτό το Σαββατοκύριακο.

Μουσείο Μπενάκη: Πώς ο Δημήτρης Πικιώνης σημάδεψε την ελληνική αρχιτεκτονική

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον Έλληνα αρχιτέκτονα εγκαινιάζεται σήμερα (22/10).

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.