"Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός": Μια ερευνητική έκθεση για την Αθήνα από το '60 έως σήμερα

Η έκθεση εξετάζει μια από τις πιο αποφασιστικής σημασίας κοινωνικές συνθήκες των τελευταίων πενήντα ετών: τη σύμπτυξη πόλεων, ανθρώπων, πληροφοριών και υπολογισμών, σε δύο επεισόδια.

Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός – Η μηχανή στην καρδιά του ανθρώπου ©Constantinos and Emma Doxiadis Foundation

Η Στέγη παρουσιάζει από 28 Ιανουαρίου την έκθεση "Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός – Η μηχανή στην καρδιά του ανθρώπου" που εξετάζει μια από τις πιο αποφασιστικής σημασίας κοινωνικές συνθήκες των τελευταίων πενήντα ετών: τη σύμπτυξη πόλεων, ανθρώπων, πληροφοριών και υπολογισμών, σε δύο επεισόδια.

H έκθεση, σε σύλληψη, έρευνα, επιμέλεια και σχεδιασμό των Farzin Lotfi-Jam και Mark Wasiuta και σε εκτελεστική διεύθυνση της Αφροδίτης Παναγιωτάκου και του Πρόδρομου Τσιαβού, εμπνέεται από το έργο του Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη, ο οποίος μέσα από τη συλλογή δεδομένων επιχείρησε να απαντήσει στο εξής ερώτημα: Πώς μπορούν οι άνθρωποι που ζουν στις πόλεις να είναι ευτυχισμένοι; Και πώς το να συλλέγεις δεδομένα χρησιμοποιείται στις μέρες μας;

Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός – Η μηχανή στην καρδιά του ανθρώπου
©Constantinos and Emma Doxiadis Foundation

Στη δεκαετία του 1960, το γραφείο του Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη διεξήγαγε το πρόγραμμα "Ανθρώπινη Κοινότητα", μια έρευνα για τους κατοίκους της Αθήνας, η οποία μέτρησε την προσαρμογή τους στον αναδυόμενο ρυθμό και τους χώρους της μεταπολεμικής πόλης. Για τις ανάγκες της έρευνας, ο Δοξιάδης χρησιμοποίησε έναν υπερυπολογιστή της εποχής, τον οποίο τοποθέτησε στο γραφείο του στο κέντρο της Αθήνας.

Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός – Η μηχανή στην καρδιά του ανθρώπου
©Constantinos and Emma Doxiadis Foundation

Στη συνέχεια, κατάρτισε ερωτηματολόγια που διανεμήθηκαν σε δεκαοχτώ αθηναϊκές γειτονιές, αντίγραφα των οποίων παρουσιάζονται στην έκθεση. Το συμπεριληπτικό πρότζεκτ του εστίασε στις απόψεις των ίδιων των πολιτών για το πώς μπορούν να είναι χαρούμενοι στην καθημερινότητα της ζωής τους στην πόλη.

Στο δεύτερο επεισόδιο ξεδιπλώνονται συστήματα παρακολούθησης στις σύγχρονες πόλεις, τα οποία ενισχύουν τον αποκλεισμό των μειονοτήτων. Εκεί παρουσιάζεται η "Νέα Ανθρώπινη Κοινότητα", μια κριτική αναδρομή της έρευνας του Δοξιάδη που πραγματοποιήθηκε με πρόσφατα αφιχθέντες μετανάστες και πρόσφυγες. Συνολικά, η έκθεση αποκαλύπτει το πώς η σημερινή εποχή μας και η μεταπολεμική περίοδος συνδέονται μέσω τεχνικών εξαγωγής και συσσώρευσης δεδομένων. 

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Κωνσταντίνος Δοξιάδης και Πληροφοριακός Μοντερνισμός: Η Μηχανή στην Καρδιά του Ανθρώπου

  • Αρχιτεκτονική - Design

Με υλικό από το Αρχείο Κωνσταντίνου Α. Δοξιάδη αλλά και με νέα έρευνα στη σύγχρονη Αθήνα, η έκθεση αναδεικνύει το πώς συνδέονται η μεταπολεμική περίοδος με τη σύγχρονή μας εποχή, μέσα από ιδέες σχετικά με τα δεδομένα, τον χώρο και τους ανθρώπους.

Στέγη Ιδρύματος Ωνάση

Λεωφ. Συγγρού 107, Νέος Κόσμος
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Hot Wheels: Τέλος εποχής για την επιδραστική γκαλερί σε Αθήνα και Λονδίνο

Όσα ανακοίνωσαν οι ιδιοκτήτες για το κλείσιμο του χώρου τέχνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/12/2025

Δωρεάν ξεναγήσεις στην έκθεση "Λίλα Ντε Νόμπιλι, Υλικά Ονείρων"

Οι ξεναγήσεις θα πραγματοποιηθούν από τον επιμελητή της έκθεσης Ερρίκο Σοφρά.

Το εικαστικό σύμπαν της Λυδίας Δαμπασίνα στη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων

Το "Red Line, Κόκκινη γραμμή, Ligne rouge" έχει ήδη ανοίξει για το κοινό.

Χαρακτικά δημιουργών μιας άλλης γενιάς συνομιλούν με έργα σύγχρονων καλλιτεχνών στο Electra Art Space

Ο παράλληλος χώρος της Γκαλερί Σκουφά εγκαινιάζει μία νέα έκθεση λίγο πριν τα Χριστούγεννα.

Μια έκθεση ζωγραφικής στο πνεύμα των γιορτών

Η ζωγράφος Εβίτα Κανέλλου δημιουργεί έργα γεμάτα ελπίδα και αισιοδοξία.

Ιστορίες φωτός και αγάπης με αφηγήτρια τη Σάσα Βούλγαρη στο Ίδρυμα Θεοχαράκη

Στις ιστορίες φωτός και αγάπης με αφηγήτρια τη Σάσα Σταμάτη στο Ίδρυμα Θεοχαράκη θυμόμαστε πως τα παραμύθια έφτασαν ως εμάς.