Τα "γνωστά και άγνωστα έργα" του Σπύρου Παπαλουκά

Η έκθεση «Σπύρος Παπαλουκάς. Ερευνητής του αινίγματος της ζωγραφικής. Γνωστά και άγνωστα έργα» πρόκειται για ένα αφιέρωμα στο έργο του καλλιτέχνη και θα παρουσιαστεί στο Ίδρυμα Θεοχαράκη.

Σπύρος Παπαλουκάς, Σαλαμίνα,1926, λάδι σε χαρτόνι, 27x33 εκ., Συλλογή Ιδρύματος Β&Μ Θεοχαράκη

Το Ίδρυμα Β.&Μ. Θεοχαράκη εγκαινιάζει στις 12 Ιουλίου την έκθεση "Σπύρος Παπαλουκάς. Ερευνητής του αινίγματος της ζωγραφικής. Γνωστά και άγνωστα έργα".

Ο Σπύρος Παπαλουκάς (1892- 1957) συγκαταλέγεται μεταξύ των σημαντικών δημιουργών των αρχών του 20ού αιώνα, που συνέβαλαν στην αναμόρφωση και στον εκσυγχρονισμό της ελληνικής ζωγραφικής. Συνεχίζει και διευρύνει το έργο των πρωτοπόρων, Κωνσταντίνου Παρθένη, Κωνσταντίνου Μαλέα, Γεωργίου Μπουζιάνη, ενώ με τους Νικόλαο Λύτρα, Μιχάλη Οικονόμου, Νικόλαο Οθωναίο προτείνουν καινοτόμους τρόπους απόδοσης της φύσης. Το έργο του Παπαλουκά χαρακτηρίζεται από έναν διαρκή προβληματισμό και την αμφίδρομη σχέση κατανόησης του μοντέρνου, μέσα από τα δεδομένα της δικής μας παράδοσης και αντίστοιχα τη χρήση στοιχείων της παράδοσης κατά την ερμηνεία της μοντέρνας τέχνης.

Γεννημένος στη Δεσφίνα Φωκίδας, απόκτησε τις πρώτες γνώσεις ζωγραφικής κοντά σε αγιογράφο της πατρίδας του, συνέχισε τις σπουδές του στην Αθήνα, στο Σχολείο Καλών Τεχνών και, την ίδια εποχή, συνάντησε τον Φώτη Κόντογλου και τον Στρατή Δούκα, δύο προσωπικότητες που τον σημάδεψαν. Η γνωριμία του με τη μοντέρνα τέχνη κατά την παραμονή στο Παρίσι (1917-1921) υπήρξε καθοριστική για την εξέλιξή του και φαίνεται πως επηρεάστηκε από τις πιο συντηρητικές τάσεις της ευρωπαϊκής ζωγραφικής, του μετεμπρεσιονισμού των Ναμπί και μιας ήπιας εκδοχής του φωβισμού.

Σπύρος Παπαλουκάς, Παρνασσός, λάδι σε χαρτόνι, 20x16,5 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Β&Μ Θεοχαράκη
Σπύρος Παπαλουκάς, Παρνασσός, λάδι σε χαρτόνι, 20x16,5 εκ. Συλλογή Ιδρύματος Β&Μ Θεοχαράκη

Μετά την εμπειρία του Παρισιού, η παραμονή του Παπαλουκά επί έναν χρόνο στο Άγιον ΄Ορος, με τον Στρατή Δούκα, συνέβαλε αποφασιστικά στη διαμόρφωση του καλλιτεχνικού του ιδιώματος. Εργάστηκε πυρετωδώς, ζωγραφίζοντας τοπία, μοναστήρια, αρσανάδες και αντέγραψε τοιχογραφίες, εικόνες, χειρόγραφα και έργα μικροτεχνίας, πολλά από τα οποία επεξεργάστηκε αργότερα στην αγιογράφηση του ναού της Ευαγγελίστριας στην Άμφισσα (1927-1932). Ο ίδιος αποφαίνεται για την επίδραση της βυζαντινής τέχνης: "Μου έδωσε την πίστη σε καθετί που μου ήταν ακόμα αναζήτηση. Εκεί πάνω στον Άθω είδα καθαρά πως η τέχνη σε κάθε μεγάλη εποχή της δεν είναι παρά φόρμα και χρώμα που έπρεπε να έχουν ανταπόκριση σε μια "μορφή",…ένα σύνολο αισθητικών κανόνων που σύμφωνα με αυτό ένας λαός και σε μια εποχή θεραπεύουν τις ανάγκες της ζωής".

Οι τόποι που κατά καιρούς έμεινε και ζωγράφισε, Αίγινα, Λέσβος, Σαλαμίνα, Παρνασσός, Πάρος, Ύδρα, δημιουργούν διακριτές τεχνοτροπικά ενότητες, που ανταποκρίνονται κάθε φορά στα αιτήματα της εποχής, με πρωταρχικό αξίωμα ότι "η ζωγραφική πρέπει να συγκινεί με τα υλικά της μέσα και όχι με το θέμα". Παράλληλα, ζωγράφισε πορτρέτα, γυμνά, νεκρές φύσεις και ασχολήθηκε με τη σκηνογραφία και την εικονογράφηση βιβλίων.

Σπύρος Παπαλουκάς, Αυτοπροσωπογραφία στη Μυτιλήνη, 1925, Λάδι σε χαρτόνι, 37x36εκ, Συλλογή Ιδρύματος Β&Μ Θεοχαράκη
Σπύρος Παπαλουκάς, Αυτοπροσωπογραφία στη Μυτιλήνη, 1925, Λάδι σε χαρτόνι, 37x36εκ, Συλλογή Ιδρύματος Β&Μ Θεοχαράκη

Βασικός στόχος της έκθεσης είναι η ανάδειξη της καλλιτεχνικής πορείας του Παπαλουκά, με κύριο χαρακτηριστικό τη συνεχή και μεθοδική αναζήτηση της προσωπικής του ζωγραφικής έκφρασης, όπως αναδεικνύεται από τα πολλαπλά σχέδια και τις σπουδές της προετοιμασίας ως την επιτέλεση του τελικού πίνακα. Είναι μια πρόκληση για τον θεατή, να έχει την αίσθηση πως βρίσκεται στο εργαστήριο του ζωγράφου και παρακολουθεί τις διαδοχικές φάσεις της δημιουργίας ενός πίνακα, ενώ συγχρόνως διαπιστώνει τις μεταλλάξεις του τεχνοτροπικού του ύφους, από τα αχνά τοπία της Αίγινας στις αυστηρά δομημένες συνθέσεις του Όρους, στους έντονους χρωματικά και σχηματικά πίνακες της Σαλαμίνας ως τις αφαιρετικές απόψεις της Πάρου και τα λιτά εκθαμβωτικά στιγμογραφικά έργα της τελευταίας περιόδου. Παράλληλα, στις μακέτες των μνημειακών του θρησκευτικών και κοσμικών εικονογραφήσεων, αναδεικνύεται η πρωτοτυπία του προσωπικού του ύφους, με σεβασμό πάντα στην παράδοση και στη λειτουργικότητα των χώρων.

Τέλος, επιχειρείται με τις ενότητες των πινάκων και των σχεδίων της έκθεσης (πολλά από τα οποία παρουσιάζονται για πρώτη φορά), την παράθεση αποσπασμάτων και σχολίων του ίδιου του Παπαλουκά, να προβληθεί το ευρωπαϊκό προφίλ του καλλιτέχνη και να τονιστεί η προσφορά του στην εξέλιξη της νεοελληνικής ζωγραφικής.

Επιμέλεια: Ευθυμία Γεωργιάδου - Κούντουρα

Info: Ίδρυμα Β. & Μ. Θεοχαράκη | 12/7-16/10 | Ώρες λειτουργίας: Δευτ.-Κυρ.: 10 π.μ. – 6 μ.μ. | Είσοδος: €7, Μειωμένο €4

©φωτογραφίας εξωφύλλου: Σπύρος Παπαλουκάς, Σαλαμίνα,1926, λάδι σε χαρτόνι, 27x33 εκ., Συλλογή Ιδρύματος Β&Μ Θεοχαράκη

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Αυτή είναι η νέα ψηφιακή έκθεση της Εθνικής Βιβλιοθήκης

Το πρότζεκτ φέρνει το κοινό σε επαφή με το έργο ενός ιστορικού δημιουργού.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/09/2025

Σεπτέμβριος στο Σπίτι του Ελύτη: Τι θα δούμε αυτόν το μήνα στην Πλάκα

Δείτε εντός τις δράσεις που θα κάνουν τον Σεπτέμβριο καλύτερο μέσα από μουσική και ποίηση.

"Fire Spirits": Τα ανεκπλήρωτα όνειρα μπορούν να μας στοιχειώσουν

Ένα νέο ομαδικό πρότζεκτ στον χώρο του Haus N.

Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας (8-14/9)

Τα εικαστικά πρότζεκτ που σημειώνουμε για τις επόμενες μέρες.

Κωνσταντίνος Αγγελάκης: "Το Φεστιβάλ Βιβλίου υπενθυμίζει ότι η ανάγνωση είναι ακόμα απαραίτητη στην εποχή μας"

Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Εκδοτών Βιβλίου, που διοργανώνει το 53ο Φεστιβάλ Βιβλίου στο Πεδίον του Άρεως, μας μιλά για τα προβλήματα του κλάδου, την τεχνητή νοημοσύνη αλλά και τον λόγο που επιλέχθηκε ως φετινή θεματική το παιδί και η φιλαναγνωσία.

"One Year Later": Μελετώντας το αμετάκλητο πέρασμα του χρόνου

Τρεις καλλιτέχνες εγκαινιάζουν τη νέα σεζόν στην γκαλερί Alma.

Μαρία Κάλλας, Μέριλιν Μονρό και Τσάρλι Τσάπλιν σε μία εντυπωσιακή pop art έκθεση

Εμβληματικές μορφές πρωταγωνιστούν στα έργα του Μάνου Ιωαννίδη.