Επιστολή Μενδώνη για να κηρυχθεί μνημείο το εργαστήριο της κεραμοπλάστριας Ελένης Βερναδάκη

Το εντυπωσιακό αρχιτεκτόνημα σχεδιάστηκε από το Ζενέτο εξ αρχής ως εργαστήριο κεραμικής.

Επιστολή Μενδώνη για να κηρυχθεί μνημείο το εργαστήριο της κεραμοπλάστριας Ελένης Βερναδάκη

Επιμένοντας στον μοντερνισμό την εποχή που η εγχώρια σκηνή αποζητούσε την ανανέωση μέσω νέων προσεγγίσεων στην παράδοση, εμμένοντας στην εξερεύνηση της πλαστικότητας και την τελειότητα της φόρμας κι ατενίζοντας πάντα σεμνά κι αυστηρά το έργο της, η Ελένη Βερναδάκη αποτελεί ίσως το σημαντικότερο κεφάλαιο της καλλιτεχνικής κεραμικής στην Ελλάδα κατά το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα. Κεραμοπλάστρια κι όχι κεραμίστρια, επισημαίνει η ίδια σε κάθε της συνέντευξη, ενώ συχνά εκφράζει τη λύπη της για την απουσία της Πολιτείας όλα αυτά τα χρόνια που ήταν ενεργή.

Το κενό προτίθεται να καλύψει το παρόν Υπουργείο Πολιτισμού κι η Λίνα Μενδώνη, η οποία απηύθυνε επιστολή προς τον Γενικό Γραμματέα Πολιτισμού Γιώργο Διδασκάλου, στην οποία ζητά την άμεση εισαγωγή του εργαστηρίου της Ελένης Βερναδάκη στο Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων για την κήρυξη ή μη ως μνημείου.

Πρόκειται για τον εντυπωσιακό χώρο που σχεδίασε ο Τάκης Ζενέτος το 1973, εξαρχής ως εργαστήριο κεραμικής, κι εκεί όπου μεγαλούργησε η Βερναδάκη, αφήνοντας ελεύθερο το δημιουργικό της νου. Το άπλετο φως χωρίς άμεσο ήλιο, η μελετημένη θερμοκρασίας κι η ευχάριστη ανοιχτοσιά είναι τα συστατικά αυτού του εμπνευσμένου αρχιτεκτονήματος που αυτόματα εμπνέει όποιον το διαβεί.

Επιστολή Μενδώνη για να κηρυχθεί μνημείο το εργαστήριο της κεραμοπλάστριας Ελένης Βερναδάκη - εικόνα 1

«Η μεγάλη δημιουργός της τέχνης της κεραμοπλαστικής Ελένη Βερναδάκη δούλεψε, από το 1974 και για 46 έτη, στο Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών, στην Κάντζα», αναφέρει η επιστολή, «το εργαστήριο ως αρχιτεκτόνημα επηρέασε άμεσα την Ελένη Βερναδάκη στην τέχνη της – η συνεύρεση των δύο δημιουργών ήταν καθοριστική για την καλλιτεχνική έκφραση και τη δημιουργία της Βερναδάκη. Εδώ έγκειται και η υποχρέωση της Πολιτείας».

Έως το 2015, στο κτήριο του Ζενέτου λειτούργησε το Μορφολογικό Κέντρο Αθηνών - adc (Athens Design Center), το οποίο ίδρυσε η καλλιτέχνιδα με τον σύζυγό της Νίκο Παπαδάκι και αποτέλεσε σημείο αναφοράς για τη δημιουργία και την προώθηση κεραμικών έργων.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Τα νέα εικαστικά πρότζεκτ που έρχονται στην Breeder

Δύο σύγχρονοι καλλιτέχνες παρουσιάζουν έργα τους στην γκαλερί.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
07/11/2025

Το Vima Art Fair επιστρέφει για δεύτερη χρονιά με Έλληνα επιμελητή

Το φεστιβάλ πραγματοποιείται στη Λεμεσό της Κύπρου με στόχο τη δημιουργία μιας πλατφόρμας για τη σύγχρονη τέχνη στην Ανατολική Μεσόγειο και τις τριγύρω περιοχές.

ΕΜΣΤ: Γιατί ήταν τόσο σημαντικός ο "Ελληνικός Μήνας στο Λονδίνο";

Η Πολύνα Κοσμαδάκη μιλά για μια εκδήλωση που σημάδεψε την ιστορία της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

Νέο αφιέρωμα για τον εμβληματικό φωτογράφο Roger Ballen

Η έκθεση παρουσιάζεται παράλληλα με την αναδρομική του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη.

Κάθε Τετάρτη μένουμε ως αργά στην Εθνική Πινακοθήκη

Εκμεταλλευτείτε το διευρυμένο ωράριο του μουσείου για να εξερευνήσετε τις συλλογές του.

Ένα επιβλητικό έργο του Κώστα Τσόκλη κοσμεί πλέον το Καπνεργοστάσιο

Ο κορυφαίος εικαστικός παρουσιάζει το νέο του έργο, "Δέος 2025".

Monet, Warhol και άλλοι ιστορικοί καλλιτέχνες σε μια μεγάλη έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή

Τρεις γενιές, μία συλλογή, ένα ταξίδι στην εξέλιξη της μοντέρνας τέχνης.