Δύο εκθέσεις έρχονται να μας πείσουν ότι το βιβλίο είναι έργο τέχνης

Δύο νέες εκθέσεις εγκαινιάζονται στην Αθήνα, στο πλαίσιο της Αθήνας 2018, Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου.

Δύο εκθέσεις έρχονται να μας πείσουν ότι το βιβλίο είναι έργο τέχνης

Το βιβλίο βρίσκεται στο επίκεντρο έπειτα από την ανάδειξη της Αθήνας σε Παγκόσμια Πρωτεύουσα Βιβλίου και αναγνωρίζεται ως αντικείμενο τέχνης. Με την αφορμή αυτή, ο Οργανισμός Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων παρουσιάζει τις εκθέσεις «Οι Έλληνες καλλιτέχνες και το Βιβλίο, 1910-1967» και «Το βιβλίο ως έργο τέχνης - artist’s books από τα χρόνια του ΄60», από την Πέμπτη 19 Ιουλίου έως και τις 21 Οκτωβρίου, στην Πινακοθήκη δήμου Αθηναίων. Την επιμέλεια των εκθέσεων έχει αναλάβει ο Ντένης Ζαχαρόπουλος.

Δύο εκθέσεις έρχονται να μας πείσουν ότι το βιβλίο είναι έργο τέχνης - εικόνα 1

Η έκθεση «Οι Έλληνες καλλιτέχνες και το Βιβλίο, 1910-1967» παρουσιάζει τη σχέση εικόνας και λόγου στην ελληνική εκδοτική ιστορία. Δεν πρόκειται όμως για πολυτελείς εκδόσεις ή αντικείμενα συλλεκτικά, αλλά για την παρουσίαση των εκδόσεων που προέκυψαν από την φιλία και τη συνεργασία ανάμεσα σε σημαντικούς λογοτέχνες και καλλιτέχνες. Μεταξύ άλλων, θα παρουσιαστούν εικονογραφήσεις από τη συνεργασία του Μάρκου Ζαβιτσιάνου με τον Κωνσταντίνο Θεοτόκη, του Γιάννη Κεφαλληνού με τον Ζαχαρία Παπαντωνίου, του Σπύρου Βασιλείου με τον Άγγελο Σικελιανό, του Γιώργου Γουναρόπουλου με τον Απόστολο Μελαχροινό, του Κώστα Κουλεντιανού με τον Γιώργο Σεφέρη και του Γιάννη Μόραλη με τον Οδυσσέα Ελύτη. Φυσικά, δε θα λείψουν περιπτώσεις προσωπικοτήτων που συνδύαζαν τους δύο ρόλους, του λογοτέχνη και του εικονογράφου σε ένα πρόσωπο, όπως ο Κόντογλου, ο Εγγονόπουλος και ο Πεντίζικης.

Δύο εκθέσεις έρχονται να μας πείσουν ότι το βιβλίο είναι έργο τέχνης - εικόνα 2

Συμπληρωματικά λειτουργεί η έκθεση «Το βιβλίο ως έργο τέχνης - artist’s books από τα χρόνια του ΄60», στην οποία ο επιμελητής Ντένης Ζαχαρόπουλος συνεργάστηκε με τον εικαστικό Κύριλλο Σαρρή. Αντλεί υλικό από ένα φαινόμενο που αναπτύχθηκε μετά τα μέσα του 20ου αιώνα, κατά το οποίο οι εικαστικοί καλλιτέχνες πλέον συλλαμβάνουν και κατασκευάζουν μόνοι τους βιβλία, πλέον σαν αυτούσια έργα τέχνης και όχι σαν απλό χώρο για εικονογράφηση. Με σημείο εκκίνησης το βιβλίο του Duchamp «Παρακαλώ, αγγίξτε», παρουσιάζονται τίτλοι όπου το έργο τέχνης παίρνει τη μορφή βιβλίου. Οι τάσεις και τα κινήματα διατρέχονται, από τον υπερρεαλισμό μέχρι την arte povera αλλά σε όλες τις φάσεις η ευαισθησία των καλλιτεχνών σφραγίζει τη δημιουργία τους. Το βιβλίο γίνεται πλέον μία αυτόνομη κατηγορία στη σύγχρονη τέχνη και ξεφεύγει από τις κλασσικές κατηγορίες ταξινόμησης των μουσείων. Στο πλαίσιο των δύο εκθέσεων, θα πραγματοποιηθούν εκπαιδευτικές δράσεις, ξεναγήσεις αλλά και συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης, οι οποίες θα ανακοινωθούν σταδιακά.

i Τρίτη: 10:00 – 21:00, Τετάρτη – Σάββατο 10:00 - 19:00, Κυριακή 10:00 – 16:00, είσοδος ελεύθερη

Περισσότερες πληροφορίες

Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων

Λεωνίδου & Μυλλέρου, Μεταξουργείο
  • Βινιέτες Τεχνών - City life

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

"Depression Era": Ένα βιβλίο αποτυπώνει την Ελλάδα στην εποχή της κρίσης

Ο τόμος θα παρουσιαστεί την ερχόμενη εβδομάδα στο Ρομάντσο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/12/2025

Bazaar Κεραμικών Reloaded!

Παράταση για το παζάρι κεραμικών στο Vlastaris Antiques με νέες αφίξεις σε μοναδικά κομμάτια από τον ελληνικό και ευρωπαϊκό χώρο του 19ου και 20ού αιώνα.

"L’Infini terrible": Η σαγηνευτική φρικαλεότητα στην τέχνη του Χρήστου Οικονόμου

Η πρώτη ατομική παρουσίαση του καλλιτέχνη στη Roma Gallery.

1945: Το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου γίνεται αφορμή για έκθεση στο Καπνεργοστάσιο

Η έκθεση παρουσιάζεται με αφορμή τη συμπλήρωση 80 ετών από το τέλος του πολέμου.

Τα απομεινάρια αποκτούν δεύτερη ζωή στην ατομική έκθεση της Ελένης Παπάζογλου

Στην έκθεση "Proposing Everything Twice" δίνεται χώρος και χρόνος σε όσα μένουν στη σκιά του στούντιο.

Πως συνδέεται ένα εργαστήριο σχεδιασμού ήχου με έννοιες των Gilles Deleuze και Félix Guattari;

Στο δεύτερο workshop της σειράς του "InnerLand Project" ο Δημήτρης Μενεξόπουλος εμπλέκει την φιλοσοφία στη δημιουργία ηλεκτρονικής μουσικής.