Αναζητούνται θεατές: Πώς θα γεμίσουν ξανά τα σινεμά; Οι διανομείς απαντούν

Ξεκινάμε ένα εκτεταμένο ρεπορτάζ στο πλαίσιο του οποίου συνομιλούμε με τους ανθρώπους της αγοράς, αναζητώντας χειροπιαστές λύσεις για το μέλλον του κινηματογράφου.

odeon_opera

Σε μια κρίσιμη συγκυρία για το μέλλον των σκοτεινών αιθουσών, ξεκινάμε στο "α" ένα εκτεταμένο ρεπορτάζ στο πλαίσιο του οποίου συνομιλούμε με τους ανθρώπους της αγοράς, αναζητώντας χειροπιαστές λύσεις που θα διασφαλίζουν την ύπαρξη του κινηματογράφου στην Ελλάδα.

Ανά τα χρόνια ο "θάνατος" του κινηματογράφου έχει αναγγελθεί πολλές φορές. Τη δεκαετία του ’60 με την έλευση της τηλεόρασης στα σαλόνια, στα ‘80s με την εμφάνιση της βιντεοκασέτας, στα ‘10s με τη δημοφιλία του παράνομου downloading και πιο πρόσφατα με την επέλαση του streaming μέσω των ψηφιακών πλατφορμών. Απέναντι σε κάθε πρόκληση το σινεμά μπορεί να δεχόταν ισχυρά πλήγματα, ωστόσο στεκόταν στα πόδια του. Διαχρονικό "όπλο" του η μαγεία της σκοτεινής αίθουσας, ο χώρος ο οποίος δίνει μεταφυσικές διαστάσεις στην προβολή μιας ταινίας και μετατρέπει τη βραδινή έξοδο του θεατή σε κοινωνική εκδήλωση. Το πιο οδυνηρό πλήγμα στον κινηματογράφο έως σήμερα, όμως, ήρθε το 2020 με το ξέσπασμα της πανδημίας. Οι διαδοχικές παρατεταμένες καραντίνες, ο φόβος του κλειστού χώρου και η ταυτόχρονη ραγδαία διάδοση της εξοικείωσης όλων με τις smart συσκευές και τους κανόνες του streaming, απομάκρυναν το κοινό από τη σκοτεινή αίθουσα, το οποίο εύλογα προτίμησε την άνεση της οικιακής ψυχαγωγίας.

Την τελευταία διετία, όπου συντελείται καθολικά η σταδιακή επιστροφή σε μια μορφή κανονικότητας, τα σινεμά επέστρεψαν στη δράση χωρίς όμως τους θεατές τους. Ένα δυσάρεστο γεγονός που τεκμηριώνεται και από τα στοιχεία του ελληνικού box office, όπου τα νούμερα κάθε εβδομάδα εμφανίζουν πτωτικές τάσεις, με πολλές αίθουσες να σημειώνουν ανά προβολή ακόμα και μονοψήφιο αριθμό εισιτηρίων. Η κατάσταση, βέβαια, δεν είναι απολύτως πένθιμη. Τα χρόνια της πανδημίας έχουμε δει τα θερινά σινεμά να αναβιώνουν δυναμικά ως μια καλοκαιρινή συνήθεια, το κοινό να δείχνει εμπιστοσύνη στο ελληνικό σινεμά με arthouse ταινίες να γίνονται αγαπημένα σουξέ, ενώ όποτε πρόκυπτε η ιδανική αφορμή έδινε βροντερό "παρών". Τόσο στα φεστιβάλ, τις στοχευμένες προβολές – event όσο και στην ιστορική φετινή Γιορτή του Σινεμά. Την ημέρα που όλοι οι κινηματογράφοι έκοψαν το ίδιο φθηνότατο εισιτήριο, με αποτέλεσμα σχεδόν κάθε προβολή να είναι ασφυκτικά γεμάτη, αφού περισσότεροι από 100.000 άνθρωποι επισκέφτηκαν εκείνη τη μέρα κάποιο σινεμά.

Ο κινηματογράφος Νιρβάνα Cinemax 1 & 2 μπαίνει σε νέα εποχή

Οι κίνδυνοι, πάντως, για το μέλλον της κινηματογραφικής αγοράς στην Ελλάδα είναι υπαρκτοί. Πρόσφατα ανακοινώθηκε πως τρεις ιστορικοί κινηματογράφοι του κέντρου της Αθήνας (Αελλώ, Άστορ, Ιντεάλ) κινδυνεύουν με λουκέτο, κάτι το οποίο προκάλεσε τη μαζική αντίδραση σινεφίλ και μη. Με δεδομένο, όμως, πως χρειάζονται έμπρακτες παρεμβάσεις ώστε να αλλάξει το κλίμα και να επιστρέψει το ευρύ κοινό στις αίθουσες, αποφασίσουμε να επικοινωνήσουμε με τα γραφεία διανομής σε μια απόπειρα να βρεθούν χειροπιαστές λύσεις.

Για αυτό, λοιπόν, δίνουμε το λόγο στους ανθρώπους που γνωρίζουν εκ των έσω τις σημερινές προκλήσεις, αλλά και τους πιθανούς τρόπους βελτίωσης των συνθηκών. Χωρίς να προσπερνάμε, φυσικά, ότι είναι απαραίτητη η συντονισμένη δράση ιδιωτικών και κρατικών φορέων ώστε, πράγματι, να δούμε σύντομα διαφορά και να προστατευθεί η πολύτιμη 7η τέχνη.

Τις επόμενες μέρες, στο www.athinorama.gr, θα δημοσιεύονται τακτικά οι αναλυτικές απαντήσεις των γραφείων διανομείς σε μια σειρά από ερωτήματα τα οποία θεωρούμε κομβικά ώστε να βρεθεί μια κοινή κατεύθυνση πλεύσης και μελλοντικά δράσης για την προστασία των κινηματογράφων. Μείνετε συντονισμένοι στο "α".

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Η αβεβαιότητα για την Ίριδα παραμένει

Τα μέλη του ΠΟΦΠΑ καταγγέλλουν την παντελή αδιαφορία της διοίκησης του ΕΚΠΑ τόσο για το μέλλον της ιστορικής αίθουσας όσο και για τις δράσεις του Ομίλου.

ΓΡΑΦΕΙ: ΓΙΑΝΝΗς ΚΑΝΤΕΑ-ΠΑΠΑΔΟΠΟΥΛΟς
26/04/2024

Ο Ράιαν Γκόσλινγκ μάς συστήνεται ως ο "Κασκαντέρ"

Δείτε αποκλειστικά στο "α" ένα απόσπασμα από τα παρασκήνια της νέας ταινίας του διάσημου ηθοποιού.

"Stop Making Sense": Στον κόσμο ενός κεφαλιού

Τίποτα δεν έχει νόημα. Αλλά το "Stop Making Sense" έχει.

Η "Φόνισσα" υποψήφια για 16 βραβεία Ίρις

Δείτε αναλυτικά της υποψηφιότητες για την επετειακή 15η απονομή της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου.

Συνεχίζονται οι προβολές του ντοκιμαντέρ "Χρήστος, το Τελευταίο Παίδι"

Η βραβευμένη ταινία της Τζούλια Αμάτι παίζεται για δεύτερη εβδομάδα στους κινηματογράφους.

Αγγελική Παπούλια πώς βρέθηκες στη Σλοβενία για τον "Τελευταίο Ήρωα";

Η καταξιωμένη Ελληνίδα ηθοποιός μιλά στο "α" για τη συμμετοχή της στη σπιρτόζικη δραμεντί όπου υποδύεται μια εκπρόσωπο πολυεθνικής που αναστατώνει μια μικρή φτωχή κοινωνία.

Επαγγελματίας Υπνοβάτης

Ενδιαφέρουσα ιδέα που μένει απλά υποσχόμενη, μιας και υλοποιείται με σεναριακή χοντροκοπιά, ερμηνευτική ανεπάρκεια και αφηγηματική προχειρότητα.