Κραυγές και γιούχες στο Φεστιβάλ των Κανών

Η δημιοσιογραφική προβολή του «Okja» δεν πήγε όσο καλά περίμεναν οι διοργανωτές.

Κραυγές και γιούχες στο Φεστιβάλ των Κανών

Αν και το ελληνικό διαδίκτυο διαρρέει από το πρωί τη δική του εκδοχή για τη δημοσιογραφική προβολή του «Okja» («Γιουχαϊτά διέκοψαν βίαια την προβολή των Κανών»), όσοι από εμάς βρεθήκαμε μέσα στην αίθουσα βιώσαμε μια λίγο πιο αστεία, σχεδόν κωμικοτραγική και σίγουρα ιστορική για το φεστιβάλ εμπειρία.

Κραυγές και γιούχες στο Φεστιβάλ των Κανών - εικόνα 1
«Okja»

Η ταινία του Κορεάτη Μπονγκ Τζουν Χο («Snowpiercer») είναι μια γυρισμένη στην Κορέα και την Νέα Υόρκη περιπετειώδης σάτιρα που θυμίζει πολύ το δικό του «Επισκέπτη» (2006), παραγωγή του αμερικανικού συνδρομητικού καναλιού/διαδικτυακής πλατφόρμας Netflix. Μαζί με το αντίστοιχο Amazon, το Netflix είναι ο κύριος νέος παίκτης στην «κινηματογραφική» χρηματοδότηση, παράγοντας ταινίες οι οποίες προβάλλονται στη δική του πλατφόρμα είτε αποκλειστικά είτε με σχεδόν ταυτόχρονη, αλλά προς το παρόν περιορισμένη διανομή στις αίθουσες. Πλήθος ταλέντων της μεγάλης οθόνης βρίσκει καταφύγιο σ’ αυτή την εναλλακτική λύση κι έτσι οι φετινές Κάνες υποδέχτηκαν στο διαγωνιστικό πρόγραμμά τους δυο παραγωγές του Netflix, το «Okja και το «The Meyerowitz Stories» του Νόα Μπάουμπαχ, οι οποίες θα προβληθούν άμεσα on line (το «Okja» στις 28/6). Για την αυστηρή πολιτική που ακολουθεί το γαλλικό σινεμά, δίνοντας «παράθυρο προστασίας» μέχρι και 36 μήνες στους αιθουσάρχες, αυτή η εξέλιξη αποτέλεσε… casus belli. Η δημόσια αντιπαράθεση ήταν έντονη, με τον πρόεδρο της κριτικής επιτροπής Πέδρο Αλμοδόβαρ να υπερασπίζεται την «παραδοσιακή» πρακτική και το μέλος της Γουίλ Σμιθ την νέα πραγματικότητα, αναγκάζοντας τη διεύθυνση του φεστιβάλ να υποσχεθεί πως από του χρόνου όσα φιλμ συμμετέχουν στο διαγωνισμό θα υποχρεούνται να προστατεύουν την κινηματογραφική τους διανομή (στη Γαλλία), αλλά και τον Τεντ Σαράντος του Netflix να δηλώνει πως η φεστιβαλική πολιτική του καναλιού θα επανεξεταστεί άμεσα.

Δείτε τους συντελεστές της ταινίας να μιλάνε για το «Okja»:

Μετά απ’ όλα αυτά, η εμφάνιση του λογοτύπου του Netflix στα αρχικά credits «Okja», ενός διασκεδαστικού, θεαματικότατου, εσκεμμένα αφελούς και εφηβικά συγκινητικού διώρου οικολογικής συνειδητοποίησης, έγινε αντικείμενο χλευασμού, ήπιων γιουχαϊτών και ειρωνικών χειροκροτημάτων. Τα οποία άμεσα μετατράπηκαν σε κραυγές και σφυρίγματα, καθώς η ταινία άρχισε να προβάλλεται σε λάθος φορμά (η μισή έξω από την οθόνη). Αυτό συνεχίστηκε για πέντε ολόκληρα λεπτά, μέχρι που η προβολή διακόπηκε και άναψαν τα φώτα. Είναι μόλις η τρίτη φορά που συναντώ κάτι τέτοιο στα 30 χρόνια που παρακολουθώ το φεστιβάλ και μόλις η πρώτη που δεν αφορά μπλεγμένες μπομπίνες. Μετά από άλλα δέκα λεπτά, συνεχή γέλια και μπόλικο χαβαλέ («Δεν τρέχει τίποτα παιδιά, τον άλλο μήνα θα το δείξει το Netflix!») η ταινία ξεκίνησε πάλι από την αρχή και ολοκληρώθηκε, με post credit scene(!), μέσα σε χειροκροτήματα. Από τις στιγμές που έγραψαν φεστιβαλική ιστορία, το «Okja» ήταν μια σαφώς αταίριαστη επιλογή για το διαγωνιστικό τμήμα, το οποίο χθες το βράδυ βίωσε μια ακόμα άτυχη στιγμή του.

Κραυγές και γιούχες στο Φεστιβάλ των Κανών - εικόνα 2
«Το Φεγγάρι του Δία»

Κι όμως, το «Φεγγάρι του Δία» του Ούγγρου Κορνέλ Μουντρούτσο («Λευκός Θεός») ξεκινά με μια πρωτότυπη - και άκρως συμβολική – ιδέα. Ένας Σύρος πρόσφυγας πυροβολείται τρεις φορές στο στήθος από έναν Ούγγρο συνοριοφύλακα και αντί να πεθάνει, αποκτά την ικανότητα να πετά! Αυτό που ακολουθεί είναι ένα χιουμοριστικό, αγωνιώδες και κατά στιγμές σκοτεινό αλληγορικό δράμα, το οποίο προσπαθεί με μερικές χολιγουντιανά εντυπωσιακές σεκάνς να δώσει νεύρο σε ένα μπανάλ στόρι που εξαντλεί γρήγορα τις ιδέες του, μακρηγορεί και εκβιάζει ένα άτσαλο φινάλε.

Την ίδια στιγμή, τα παράλληλα προγράμματα του φεστιβάλ ξεκίνησαν – φυσικά επιμένοντας γαλλικά - με Κλερ Ντενί («Ένας Όμορφος Εσωτερικός Ήλιος») το «Δεκαπενθήμερο Σκηνοθετών» και Ματιέ Αμαλρίκ («Barbara») το «Ένα Κάποιο Βλέμμα», ενώ στο διαγωνιστικό παίρνει το βράδυ σειρά ο Ρόμπερτ Έστλουντ («Ανωτέρα Βία») και το σουηδικό «Η Πλατεία».

Δείτε παρακάτω τη συνέντευξη τύπου για την ταινία «Φεγγάρι του Δία»:

Ευχαριστούμε την Air France για τη βοήθειά της στην πραγματοποίηση του ταξιδιού.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Σινεμά

Μαύρη Φάλαινα

Ο άνθρωπος και η φύση, το παρελθόν και το παρόν, αλλά και ένας πραγματικός κι ένας αόρατος κόσμος αντιπαρατίθενται σε ένα ατμοσφαιρικό θρίλερ τυλιγμένο σε βαθύ υπαρξιακό μυστήριο. | Powered by Uber.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΗΣΤΟς ΜΗΤΣΗς
18/09/2025

Ο Μεσολαβητής

Θρίλερ με στιβαρό αφηγηματικό ρυθμό και καλοστημένη ίντριγκα, το οποίο χάνει τη συγκέντρωσή του όταν επιστρατεύει φλασάτες ανατροπές και κοινότοπες καταδιώξεις. | Powered by Uber.

Έρωτας στη Βαρκελώνη

Τα κλισέ της ρομαντικής δραμεντί λειτουργούν αποτελεσματικά και αβίαστα, φιλτραρισμένα μέσα από ένα προσεγμένο σενάριο, τρυφερά συναισθήματα και έναν γήινο πρωταγωνιστικό χαρακτήρα. | Powered by Uber.

Μολυβένιος Στρατιώτης

Ετοιματζίδικη, δευτεροκλασάτη περιπέτεια, η οποία γυρίστηκε στη Βόρεια Ελλάδα και θυμίζει εποχές βιντεοκασέτας. | Powered by Uber.

Ο Γελωτοποιός 2

Κακοφτιαγμένο και φτηνό, σε κάθε επίπεδο, slasher, το οποίο χαραμίζει με τον ερασιτεχνισμό του κάθε υποψία ενδιαφέρουσας ιδέας. | Powered by Uber.

Το Παιδί-Αστραπή και ο Τιγρούλης

Ένα προσχηματικό στόρι και ένα ασύνταχτο σενάριο προσπαθούν να στηρίξουν μια κοινότοπη, ανώδυνη οικολογική καταγγελία. | Powered by Uber.

Ο Ντάνιελ Ντέι-Λιούις στην Αθήνα και τις 31ες Νύχτες Πρεμιέρας!

Επιστρέφει στην πόλη ο οσκαρικός ηθοποιός με αφορμή το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Αθήνας.