Φιλιά, Όσκαρ...

2

Ο Θανάσης Τσαλταμπάσης στο ρόλο ενός δεκάχρονου αγοριού που νοσεί από καρκίνο, μέσα σε δώδεκα μέρες, κάνει ένα ταξίδι αυτογνωσίας σε μια παράσταση που έχει χιούμορ και διάχυτη παιδικότητα.

Φιλιά, Όσκαρ © Tony Kris

"Πώς να κρυφτείς απ’ τα παιδιά; Έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα…" λέει (αληθώς) το τραγούδι του Διονύση Σαββόπουλου. Τον δεκάχρονο καρκινοπαθή Όσκαρ που συναντάμε στο δραματικό έργο του Ερίκ Εμάνουελ Σμιτ δεν τον ξεγελούν τα χαμόγελα των νοσηλευτών και των γονιών, που επιχειρούν να κρύψουν την αλήθεια έτσι όπως συνηθίζουν να κάνουν οι ενήλικες. Ο χρόνος κυλά αργά και η αγωνία ταλανίζει τους γονείς του, αλλά κι εκείνον που καταλαβαίνει πως όποια θεραπεία κι αν έχουν επιχειρήσει οι γιατροί δεν έχει αποτέλεσμα. Τελευταία ελπίδα, μια μεταμόσχευση που ο Όσκαρ ανακαλύπτει ότι δεν πήγε καλά κρυφακούοντας την συζήτηση του γιατρού με την οικογένειά του. Δηλώνει πως μισεί τους γονείς του, ίσως επειδή κάθε φορά που διατυπώνει εκείνο το "γιατί" της παιδικής αθωότητας μένει με αναπάντητα ερωτήματα. Ο μικρός περνά τις τελευταίες δύσκολες ημέρες του στο νοσοκομείο, ερχόμενος σε επαφή με άλλα παιδιά, κάνει φίλους, προλαβαίνει να ερωτευτεί την Μπέτυ Μπλου και κυρίως αποκτά μια πολύτιμη σύντροφο, την ηλικιωμένη εθελόντρια Ρόουζ, που βρίσκει ανθρωπιστικό νόημα στις συναντήσεις της με τον Όσκαρ. Έρχονται κοντά όσο του αποκαλύπτει πτυχές της ζωή της και του δίνει την ιδέα να ξεκινήσει μια αλληλογραφία με τον Θεό, ώστε να μιλήσει ανοιχτά για όλα αυτά που τον απασχολούν, για αυτά που τον νευριάζουν και που δεν μπορεί να καταλάβει. Το παιχνίδι που προτείνει η κυρία Ρόουζ τον βοηθά να συνειδητοποιήσει την κατάστασή του, καταφέρνοντας με τη φαντασία του να αναπληρώσει όσα δεν πρόλαβε να ζήσει. Σ’ αυτό βρίσκει χαρά, δημιουργεί καλύτερες σχέσεις με τον περίγυρό του και απολαμβάνει την τρυφερότητα.

Φιλιά, Όσκαρ…

Το έργο είναι γροθιά στο στομάχι και ταυτόχρονα ένα μάθημα ζωής και συνειδητοποίησης. Η μυθοπλασία του Ερίκ Εμάνουελ Σμιτ είναι σχεδιασμένη με ευαισθησία, εξυπνάδα, αισιοδοξία και μια χαριτωμένη παιδικότητα που διαβάστηκε με ναΐφ διάθεση από το σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. Η παράστασή του έχει ένα κλίμα εύθυμης αφέλειας και από την αρχή έως το τέλος μοιάζει να είναι αναποφάσιστος ανάμεσα στο παιδικό θέατρο και το θέατρο ενηλίκων. Η Ισαβέλλα Κασιμάτη, ο Τάσος Θεοφιλάτος, η Ελένη Νάτση και ο Πανάγος Ιωακείμ υποδύονται όλα τα πρόσωπα που συναντάμε γύρω από τον Όσκαρ, τον οποίο ερμηνεύει ο Θανάσης Τσαλταμπάσης. Μοιάζουν σαν καρικατούρες, παίζουν με την υπερβολή και μια απλοϊκότητα που συνήθως συναντάς σε παραστάσεις για παιδιά. Αλλά και η εικονοποιία της παράστασης θυμίζει παιδικό θέατρο, ειδικά η σκηνική παρουσία του Φούσκα και της κυρίας Ρόουζ, την οποία ερμηνεύει η Αγοραστή Αρβανίτη με συνέπεια σε αυτό που της ζητήθηκε να κάνει. Ο πρωταγωνιστής Θανάσης Τσαλταμπάσης, σε μια προσπάθεια να διαχειριστεί το καταθλιπτικό θέμα ποντάρει στο χιούμορ και τον ανάλαφρο τρόπο. Σε πολλά σημεία η παιγνιώδης και πληθωρική κωμικότητα ισορροπεί με τη δραματικότητα, αλλά υπάρχουν και στιγμές που δείχνει πως προσπαθεί να υποδυθεί ένα παιδί με τη σκέψη ενός ενήλικα, αφαιρώντας από τη φυσικότητα της ερμηνείας του. Η σκηνοθεσία άντεχε περισσότερη δημιουργικότητα και φαντασία, αλλά και ερμηνευτικό βάθος. Η παράσταση κοινωνεί μεν το έργο καθιστώντας το εύληπτο, δεν υπεισέρχεται όμως σε μια πιο στοχαστική προσέγγισή του, προωθώντας τη θεατρική σκέψη και πράξη γύρω από το θέμα της ζωής και του θανάτου, γύρω από τον αναπόφευκτο θάνατο ενός ανθρώπου και ιδιαίτερα ενός αθώου και τρυφερού πλάσματος, ενός μικρού παιδιού. 

Περισσότερες πληροφορίες

Φιλιά, Όσκαρ...

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Λίγες ημέρες προτού χάσει τη μάχη με τη λευχαιμία, ένα δεκάχρονο αγόρι παίρνει ένα πολύτιμο μάθημα για τη ζωή.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ακρόαση από το θέατρο Αγγέλων Βήμα με προορισμό τη θεατρική Αυστραλία

Ένα θεατρικό αφιέρωμα στη σύγχρονη δραματουργία της Αυστραλίας ετοιμάζει το Αγγέλων Βήμα για τη σεζόν 2025-26.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/07/2025

"Η θάλασσα και ο γέρος": Ο Τάσος Νούσιας στον συγκλονιστικό ρόλο του Σαντιάγο, στην Ηλιούπολη

Ο βραβευμένος Τάσος Νούσιας πρωταγωνιστεί, για 2η χρονιά, στην παράσταση "Η Θάλασσα και ο Γέρος" – μια θεατρική μεταφορά του αριστουργήματος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο Γέρος και η Θάλασσα", σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνκσι.

"Στο τσακ!" της Δήμητρας Παπαδοπούλου – Η ξεκαρδιστική κωμωδία επιστρέφει

Η ανατρεπτική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου "Στο τσακ!" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης και υπόσχεται γέλιο μέχρι δακρύων, μέσα από παρεξηγήσεις, σύγχρονες σχέσεις και... εκπλήξεις στο τσακ.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία

Έχοντας ήδη επισκεφτεί κάποια θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, η κατά Τερζόπουλο "Ορέστεια" συνεχίζει να περιοδεύει με τελευταίο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Αποκλειστικό: Ένα θερινό σινεμά γεννιέται στο Επί Κολωνώ

Το Επί Κολωνώ είναι μια κυψέλη πολιτισμού που δεν σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει την αυλή του σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, κάτω απ’ τον πλάτανο.

"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

"Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…". Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο "Ιφιγένεια / Βορά", σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

"ζ-η-θ, ο Ξένος": Η Κλέλια Ανδριολάτου διασχίζει την Οδύσσεια του Μαρμαρινού

Στην παράσταση "ζ-η-θ, ο Ξένος" του Μιχαήλ Μαρμαρινού, η Κλέλια Ανδριολάτου συμμετέχει σε έναν πολυμελή θίασο και μιλά για τη δύναμη της ομάδας, την έννοια του "ξένου" και τη βιωματική αφήγηση της Οδύσσειας, λίγο πριν δούμε την παράσταση στην Επίδαυρο (11 & 12/7).