Φιλιά, Όσκαρ...

2

Ο Θανάσης Τσαλταμπάσης στο ρόλο ενός δεκάχρονου αγοριού που νοσεί από καρκίνο, μέσα σε δώδεκα μέρες, κάνει ένα ταξίδι αυτογνωσίας σε μια παράσταση που έχει χιούμορ και διάχυτη παιδικότητα.

Φιλιά, Όσκαρ © Tony Kris

"Πώς να κρυφτείς απ’ τα παιδιά; Έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα…" λέει (αληθώς) το τραγούδι του Διονύση Σαββόπουλου. Τον δεκάχρονο καρκινοπαθή Όσκαρ που συναντάμε στο δραματικό έργο του Ερίκ Εμάνουελ Σμιτ δεν τον ξεγελούν τα χαμόγελα των νοσηλευτών και των γονιών, που επιχειρούν να κρύψουν την αλήθεια έτσι όπως συνηθίζουν να κάνουν οι ενήλικες. Ο χρόνος κυλά αργά και η αγωνία ταλανίζει τους γονείς του, αλλά κι εκείνον που καταλαβαίνει πως όποια θεραπεία κι αν έχουν επιχειρήσει οι γιατροί δεν έχει αποτέλεσμα. Τελευταία ελπίδα, μια μεταμόσχευση που ο Όσκαρ ανακαλύπτει ότι δεν πήγε καλά κρυφακούοντας την συζήτηση του γιατρού με την οικογένειά του. Δηλώνει πως μισεί τους γονείς του, ίσως επειδή κάθε φορά που διατυπώνει εκείνο το "γιατί" της παιδικής αθωότητας μένει με αναπάντητα ερωτήματα. Ο μικρός περνά τις τελευταίες δύσκολες ημέρες του στο νοσοκομείο, ερχόμενος σε επαφή με άλλα παιδιά, κάνει φίλους, προλαβαίνει να ερωτευτεί την Μπέτυ Μπλου και κυρίως αποκτά μια πολύτιμη σύντροφο, την ηλικιωμένη εθελόντρια Ρόουζ, που βρίσκει ανθρωπιστικό νόημα στις συναντήσεις της με τον Όσκαρ. Έρχονται κοντά όσο του αποκαλύπτει πτυχές της ζωή της και του δίνει την ιδέα να ξεκινήσει μια αλληλογραφία με τον Θεό, ώστε να μιλήσει ανοιχτά για όλα αυτά που τον απασχολούν, για αυτά που τον νευριάζουν και που δεν μπορεί να καταλάβει. Το παιχνίδι που προτείνει η κυρία Ρόουζ τον βοηθά να συνειδητοποιήσει την κατάστασή του, καταφέρνοντας με τη φαντασία του να αναπληρώσει όσα δεν πρόλαβε να ζήσει. Σ’ αυτό βρίσκει χαρά, δημιουργεί καλύτερες σχέσεις με τον περίγυρό του και απολαμβάνει την τρυφερότητα.

Φιλιά, Όσκαρ…

Το έργο είναι γροθιά στο στομάχι και ταυτόχρονα ένα μάθημα ζωής και συνειδητοποίησης. Η μυθοπλασία του Ερίκ Εμάνουελ Σμιτ είναι σχεδιασμένη με ευαισθησία, εξυπνάδα, αισιοδοξία και μια χαριτωμένη παιδικότητα που διαβάστηκε με ναΐφ διάθεση από το σκηνοθέτη Τσέζαρις Γκραουζίνις. Η παράστασή του έχει ένα κλίμα εύθυμης αφέλειας και από την αρχή έως το τέλος μοιάζει να είναι αναποφάσιστος ανάμεσα στο παιδικό θέατρο και το θέατρο ενηλίκων. Η Ισαβέλλα Κασιμάτη, ο Τάσος Θεοφιλάτος, η Ελένη Νάτση και ο Πανάγος Ιωακείμ υποδύονται όλα τα πρόσωπα που συναντάμε γύρω από τον Όσκαρ, τον οποίο ερμηνεύει ο Θανάσης Τσαλταμπάσης. Μοιάζουν σαν καρικατούρες, παίζουν με την υπερβολή και μια απλοϊκότητα που συνήθως συναντάς σε παραστάσεις για παιδιά. Αλλά και η εικονοποιία της παράστασης θυμίζει παιδικό θέατρο, ειδικά η σκηνική παρουσία του Φούσκα και της κυρίας Ρόουζ, την οποία ερμηνεύει η Αγοραστή Αρβανίτη με συνέπεια σε αυτό που της ζητήθηκε να κάνει. Ο πρωταγωνιστής Θανάσης Τσαλταμπάσης, σε μια προσπάθεια να διαχειριστεί το καταθλιπτικό θέμα ποντάρει στο χιούμορ και τον ανάλαφρο τρόπο. Σε πολλά σημεία η παιγνιώδης και πληθωρική κωμικότητα ισορροπεί με τη δραματικότητα, αλλά υπάρχουν και στιγμές που δείχνει πως προσπαθεί να υποδυθεί ένα παιδί με τη σκέψη ενός ενήλικα, αφαιρώντας από τη φυσικότητα της ερμηνείας του. Η σκηνοθεσία άντεχε περισσότερη δημιουργικότητα και φαντασία, αλλά και ερμηνευτικό βάθος. Η παράσταση κοινωνεί μεν το έργο καθιστώντας το εύληπτο, δεν υπεισέρχεται όμως σε μια πιο στοχαστική προσέγγισή του, προωθώντας τη θεατρική σκέψη και πράξη γύρω από το θέμα της ζωής και του θανάτου, γύρω από τον αναπόφευκτο θάνατο ενός ανθρώπου και ιδιαίτερα ενός αθώου και τρυφερού πλάσματος, ενός μικρού παιδιού. 

Περισσότερες πληροφορίες

Φιλιά, Όσκαρ...

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 90 '

Λίγες ημέρες προτού χάσει τη μάχη με τη λευχαιμία, ένα δεκάχρονο αγόρι παίρνει ένα πολύτιμο μάθημα για τη ζωή.

Αθηνών

Βουκουρεστίου 10

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Αλίφειρα": Τελευταίες παραστάσεις για την πικρή κωμωδία του Ανδρέα Στάικου

Το έργο του συγγραφέα και σκηνοθέτη που αντλεί έμπνευση από την μυστηριώδη αρχαία πόλη της Αρκαδίας ολοκληρώνει τον κύκλο του.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/04/2024

"Ριχάρδος III*": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από το έργο του Σαίξπηρ σε διασκευή Ανδρέα Φλουράκη

Ο αστερίσκος στον "Ριχάρδο ΙΙΙ*" καταδεικνύει τις σκοτεινές ιστορίες κατάχρησης εξουσίας πίσω από τις κλειστές πόρτες των προβών, που όλο και πιο συχνά πλέον έρχονται στη δημοσιότητα, στην παράσταση που σκηνοθετεί η Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη.

Πρεμιέρα στη Νέα Υόρκη για τη νέα παράσταση της Ιόλης Ανδρεάδη "The Cenci Family"

Από το Μανχάταν ξεκινά την πορεία της η νέα παράσταση της σκηνοθέτιδας που υπογράφει το έργο μαζί με τον Άρη Ασπρούλη, αντλώντας από το ρηξικέλευθο πνεύμα του Αντονέν Αρτώ και την πραγματική ιστορία της πρώτης γυναίκας που εναντιώθηκε στην πατριαρχία και δολοφονήθηκε.

Προλάβετε το "Μια άλλη Θήβα" τον Μάιο

Η επιτυχημένη παράσταση σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου θα συνεχιστεί για λίγο ακόμη, με τους Θάνο Λέκκα και Δημήτρη Καπουράνη στο δίδυμο του έργου του Σέρχιο Μπλάνκο.

"Πόθεν έσχες" ρωτάνε οι 4Frontal στο θέατρο Βεάκη

Ένας απατεώνας που εκμεταλλεύτηκε τις παθογένειες της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, γίνεται το σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής στο νέο έργο της Νεφέλης Μαϊστράλη που έρχεται το Μάιο από την επιτυχημένη ομάδα.

"Ink": Που θα βρείτε το βιβλίο του Δημήτρη Παπαϊωάννου με αφορμή την παράσταση

"Sketches from life" είναι ο τίτλος της πρώτης έκδοσης του βιβλίου με τα σχέδια του διεθνούς φήμης δημιουργού, για το φως και το σκοτάδι του σώματος, αυτή τη φορά με την ιδιότητα του ζωγράφου.

Άνοιξε η πλατφόρμα για την υποβολή καλλιτεχνικών προτάσεων στα φεστιβάλ του Δήμου Αθηναίων

Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων των φεστιβάλ θα επιμεληθεί ο ΟΠΑΝΔΑ και θα περιλαμβάνει συναυλίες, θεατρικές παραστάσεις, χορό και αφιερώματα, αναδεικνύοντας τις ιδιαιτερότητες επτά δημοτικών κοινοτήτων της Αθήνας.