Ο αμπιγιέρ

3

Το πολυπαιγμένο και αγαπημένο έργο, που αποτίνει με τον δικό του τρόπο φόρο τιμής στο θέατρο και τους ανθρώπους του, ανεβαίνει σε μία φροντισμένη και ζεστή, αλλά χωρίς κλιμακώσεις, παράσταση.

Αμπιγιέρ Μάνος Γεωργίου©

Το έργο το οποίο καθιέρωσε τον Βρετανό συγγραφέα (και βραβευμένο με Όσκαρ για τον "Πιανίστα" σεναριογράφο) αποτυπώνει κάτι από την προσωπική του εμπειρία, όταν στη δεκαετία του ’50 εργάστηκε ως αμπιγιέρ ενός αναγνωρισμένου σαιξπηρικού ηθοποιού. Γράφτηκε το 1980 αλλά διαδραματίζεται κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου και επικεντρώνεται στη σχέση ενός –επίσης σαιξπηρικού– ηθοποιού που βρίσκεται στη δύση της καριέρας του και του αμπιγιέρ του· βάζοντας, παράλληλα, στη μεγάλη εικόνα συνολικά τους ανθρώπους του θεάτρου και τη φύση του επαγγέλματος: τη ματαιοδοξία αλλά και το πάθος για μια δουλειά που είναι συχνά γεμάτη ματαιώσεις, το εφήμερο της θεατρικής τέχνης αλλά και τη σπουδαιότητά της – μοτίβα που μεγεθύνονται χάρη στο χρονικό πλαίσιο της δράσης, όταν εν μέσω βομβαρδισμών και κακουχιών ο θίασος επιμένει να δίνει καθημερινά παραστάσεις.

Αμπιγιέρ
Μάνος Γεωργίου©

Αυτήν τη γοητεία των έργων που αντλούν από τη μεγάλη δεξαμενή της αυτοαναφορικότητας κουβαλάει ο "Αμπιγιέρ", ειδικά καθώς παίζει και με το μοτίβο του "θεάτρου μες στο θέατρο" και μας βάζει να παρακολουθούμε από τα παρασκήνια μια σκηνή από την παράσταση του "Βασιλιά Ληρ" που δίνει ο θίασος ενώπιον των υποτιθέμενων κατοίκων του Λονδίνου το 1940· παραμένει έτσι ένα έργο που διατηρεί το σκηνικό ενδιαφέρον παρά την κάπως παλιακή, φθαρμένη πια, φόρμα του. Η σκηνοθεσία του Κώστα Γάκη κινείται σε ασφαλή μονοπάτια και αντιμετωπίζει το έργο με φροντίδα, αλλά χωρίς να το οδηγεί σε εξάρσεις ή κλιμακώσεις που θα ευνοούσαν το αποτέλεσμα. Η ιστορία εκτυλίσσεται μέσα στον ωραίο σκηνικό χώρο του Κένι ΜακΛέλαν, που φέρνει σε πρώτο πλάνο το καμαρίνι του Σερ, ενώ στην πορεία επιτρέπει μια πολύ ωραία απόδοση της σκηνής του "Ληρ" – σκηνή που αποτελεί και την κορυφαία της παράστασης, καθώς μεταφέρει με συγκινητικό τρόπο τη μαγεία και το εφήμερο της θεατρικής τέχνης, αυτού του μικρού "θαύματος" που δημιουργείται και καταστρέφεται κάθε βράδυ.

Αμπιγιέρ
Μάνος Γεωργίου©

Οι ερμηνείες των ηθοποιών είναι ζεστές, δεν εμβαθύνουν όμως ιδιαίτερα στα δραματικά πρόσωπα, τα οποία από γραφής δεν είναι μονοδιάστατα: ο Ιεροκλής Μιχαηλίδης δείχνει κάπως κουρασμένος στο ρόλο του Σερ, εστιάζει πάντως στην υπαρξιακή και καλλιτεχνική αγωνία ενός ανθρώπου που βρίσκεται στη δύση της ζωής του και αφήνει σε δεύτερη μοίρα τον επηρμένο και μάλλον τυραννικό χαρακτήρα του. Ο Γεράσιμος Σκιαδαρέσης είναι συγκινητικός στον ρόλο του αφοσιωμένου Νόρμαν, αλλά εμφανίζεται κάπως παροπλισμένος, καθώς προβάλλει κυρίως την ηττοπαθή πλευρά του. Ωραίοι οι ηθοποιοί στους ρόλους των υπόλοιπων συντελεστών του θιάσου: Αντριάνα Ανδρέοβιτς, Τζένη Κόλλια, Άγγελος Νεράντζης, Μάρω Παπαδοπούλου, Απόστολος Πελεκάνος, κ.ά., συνδιαμορφώνουν όλοι μαζί μια παράσταση που μπορεί να μην επιφυλάσσει ιδιαίτερες εκπλήξεις, υπερτονίζει όμως με τον τρόπο της τη διαχρονικότητα του "μηνύματος" που φέρει το έργο, όπως εκφράζεται διά στόματος του Σερ: "ο πολιτισμός απειλείται".

Περισσότερες πληροφορίες

Ο αμπιγιέρ

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 100 '

Στη σκιά του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, πίσω από τις ιστορίες των παρασκηνίων ενός ετοιμόρροπου θεάτρου της αγγλικής επαρχίας, η ακλόνητη σχέση ενός μεγάλου ηθοποιού (Σερ) με τον αμπιγιέρ του (Νόρμαν) και των υπόλοιπων μελών του θιάσου, δημιουργούν ένα παιχνίδι ανάμεσα σε εξουσιαστή και εξουσιαζόμενο. Το κλασικό έργο μέσα από τον μικρόκοσμο των συντελεστών-ηθοποιών ενός θιάσου, έρχεται αντιμέτωπο με τα μεγάλα και διαχρονικά προβλήματα όλων των ανθρώπινων σχέσεων. Ο αιώνιος φόβος της μοναξιάς, η ανάγκη μας για αφοσίωση, πίστη και αυταπάρνηση στον άλλον, δημιουργούν μοιραία σχέσεις αλληλεξάρτησης. Η ισορροπία όμως έρχεται πάντοτε με την αναπόφευκτη σύγκρουση ζωής και θανάτου.

«Τζένη Καρέζη»

Ακαδημίας 3

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Odysseus": Στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά η υπερπαραγωγή του ιστορικού θεάτρου της Φιλιππούπολης

Το Δραματικό Θέατρο της Φιλιππούπολης, Plovdiv Drama Theater, έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα με το πολυβραβευμένο και πολυταξιδεμένο οπτικοακουστικό υπερθέαμα που βασίζεται στο ομηρικό έπος με σαράντα ηθοποιούς επί σκηνής.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
12/04/2024

Πρεμιέρες: Οι νέες θεατρικές παραστάσεις της εβδομάδας

Συγκεντρώσαμε τις θεατρικές παραστάσεις που σηκώνουν αυλαία από 11 έως 17 Απριλίου και ξεχωρίζουν.

Προλάβετε την "Απλή μετάβαση" πριν αναχωρήσει για Θεσσαλονίκη

Μετά από μια επιτυχημένη πορεία στην Αθήνα, το έργο του Γεράσιμου Ευαγγελάτου σε σκηνοθεσία Μίνου Θεοχάρη και μουσική Θέμη Καραμουρατίδη ολοκληρώνει τον κύκλο του στο Ακροπόλ.

ΤΑΝΚ / Όλη νύχτα εδώ

Οι μαρτυρίες όσων βρέθηκαν στην κατάληψη του Πολυτεχνείου τον Νοέμβριο του 1973 δίνουν το υλικό σε μια παράσταση που δεν το προσεγγίζει μόνο από την ιστορική του πλευρά, αλλά επιχειρεί να ανιχνεύσει το αποτύπωμά του μέχρι σήμερα. | Powered by Uber

Περλιμπλίν και Μπελίσα

Ο Δημήτρης Τάρλοου προσεγγίζει το έργο του Λόρκα με τολμηρή, ερωτική διάθεση, προτείνοντας μια ανάγνωση που έχει σκηνικό και εικαστικό ενδιαφέρον, αλλά αφήνει μια διφορούμενη επίγευση. | Powered by Uber

Η Όλια Λαζαρίδου "σε διπλό ταμπλό": "Θεόφιλος Sold" και "Έμιλι Ντίκινσον - Καμιά δεν είμαι εγώ! Κι εσύ;"

Δύο παραστάσεις με το στίγμα της ηθοποιού και σκηνοθέτιδας Όλιας Λαζαρίδου έρχονται αυτή την εβδομάδα.

Ποιοι είναι οι "Αλιγάτορες" με τους Γεράσιμο Γεννατά και Φαίη Ξυλά που σε βάζουν σε ρόλο δικαστή στο θέατρο Γκλόρια;

Αρκεί μια καταγγελία για ν’ αλλάξει όλη σου η ζωή; Για πρώτη φορά ανεβαίνει στην Ελλάδα το επίκαιρο, βραβευμένο ψυχολογικό δράμα του Άντριου Κίτλεϊ, σε σκηνοθεσία Γιάννη Λασπιά.