Με νύχια και με δόντια

3
Με νύχια και με δόντια © Πάτροκλος Σκαφίδας

Ο Αμερικανός Θόρντον Ουάιλντερ έγραψε το 1942 μια παράδοξη, διασκεδαστική όσο και συγκινητική αλληγορία που διασχίζει χιλιάδες χρόνια Ιστορίας, σε μια απόπειρα να εμφυσήσει στους συμπατριώτες του πίστη εν μέσω των δραματικών χρόνων του δευτέρου παγκοσμίου πολέμου. Εφευρίσκει μία αρχετυπική οικογένεια, αυτή του κυρίου και της κυρίας Ανθρώπου (Antrobus, στο πρωτότυπο), και την τοποθετεί σε κρίσιμες στιγμές, υπαρκτές ή μυθικές (με αναφορές στην προϊστορική εποχή, τη Βίβλο και την Παλαιά Διαθήκη), που έφεραν την ανθρωπότητα στο χείλος της καταστροφής. Στις ισάριθμες πράξεις του έργου, η οικογένεια του Ανθρώπου -δηλαδή ο Τζωρτζ και η Μάτζι, τα παιδιά τους Χένρι και Γκλάντις, και η υπηρέτριά τους Σαμπίνα-, επιβιώνουν "με νύχια και με δόντια" πρώτα στην εποχή των παγετώνων, έπειτα από μια τρομερή πλημμύρα χάρη στην κιβωτό που φτιάχνει ο Τζορτζ, και τέλος μετά τη λήξη ενός καταστροφικού πολέμου. Το διασκεδαστικό εύρημα να συμπυκνωθούν στιγμές από την ανθρώπινη Ιστορία στη ζωή μιας τυπικής αμερικανικής οικογένειας (την οποία επίσης σχολιάζει περιπαιχτικά ο Ουάιλντερ, και μέσω αυτής την αμερικανική κοινωνία) ενισχύεται από το συχνό σπάσιμο της σύμβασης, στοχείο που προσδίδει στο έργο επιπλέον ενδιαφέρον και γοητεία.

Με νύχια και με δόντια
@Πάτροκλος Σκαφίδας

Ανοιχτό σε ερμηνείες και δοκιμές, το "Με νύχια και με δόντια" δίνει την ευκαιρία στη Σοφία Μαραθάκη για μια παράσταση που παίζει με την κωμική φόρμα. Η σκηνοθέτρια τοποθετεί τη δράση σε ένα κατάλευκο σκηνικό (ωραία η δουλειά του Κωνσταντίνου Ζαμάνη, όπως και στα κοστούμια), επεμβαίνει ευεργετικά στις ρυθμικές αδυναμίες του έργου συντομεύοντάς το, και βλέπει τους ήρωες και τις ιστορίες τους ως καμβά για πειραματισμό στην ερμηνεία, την κίνηση, την έκφραση. Διογκώνει έτσι τον κωμικό χαρακτήρα του κειμένου, προτείνοντας έναν γκροτέσκο τρόπο, που υπηρετείται με ζήλο από τους καλούς ηθοποιούς: Ελεάνα Καυκαλά, Μάριο Παναγιώτου, Μαρία Παρασύρη, Βασίλη Καλφάκη, Νάντια ΚατσούραΓιώργο ΛόξαΓιώργο Σύρμα. Η σκηνοθετική γραμμή πηγάζει ίσως και από το γεγονός ότι τα πρόσωπα του έργου λειτουργούν ως συμβολικές/αρεχτυπικές φιγούρες παρά ως χαρακτήρες και το αποτέλεσμα είναι καλοκουρδισμένο και σε στιγμές απολαυστικό, όμως η συνολικά καλή εντύπωση κάπου σκοντάφτει˙ εν μέρει ίσως στις αδυναμίες του ίδιου του έργου, εν μέρει στο γεγονός ότι το κωμικό παράδοξο λειτουργεί καλύτερα όταν αποδίδεται "σοβαρά", ενώ στην παράσταση υπονομεύεται από το γκροτέσκο ύφος ερμηνείας. Συνολικά, πάντως, πρόκειται για μια αξιοπρόσεκτη δουλειά, μελετημένη στις λεπτομέρειες (στον τρόπο, π.χ., που αποδίδει με ευδιάκριτες πινελιές την αμερικανική σφραγίδα του έργου, αλλά δεν παραμελεί τον οικουμενικό χαρακτήρα του), που καταθέτει το δικό της συγκινητικό, ουμανιστικό μήνυμα.

Περισσότερες πληροφορίες

Με νύχια και με δόντια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 100 '

Εμπνευσμένο από την «Αγρύπνια των Φίνεγκαν» του Τζέιμς Τζόις, το έργο είναι μια παράδοξη ιστορία του ανθρώπινου είδους και μια αλληγορική ανάγνωση για το τέλος του κόσμου και της Ιστορίας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ακρόαση από το θέατρο Αγγέλων Βήμα με προορισμό τη θεατρική Αυστραλία

Ένα θεατρικό αφιέρωμα στη σύγχρονη δραματουργία της Αυστραλίας ετοιμάζει το Αγγέλων Βήμα για τη σεζόν 2025-26.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/07/2025

"Η θάλασσα και ο γέρος": Ο Τάσος Νούσιας στον συγκλονιστικό ρόλο του Σαντιάγο, στην Ηλιούπολη

Ο βραβευμένος Τάσος Νούσιας πρωταγωνιστεί, για 2η χρονιά, στην παράσταση "Η Θάλασσα και ο Γέρος" – μια θεατρική μεταφορά του αριστουργήματος του Έρνεστ Χέμινγουεϊ "Ο Γέρος και η Θάλασσα", σε σκηνοθεσία Μαρλέν Καμίνκσι.

"Στο τσακ!" της Δήμητρας Παπαδοπούλου – Η ξεκαρδιστική κωμωδία επιστρέφει

Η ανατρεπτική κωμωδία της Δήμητρας Παπαδοπούλου "Στο τσακ!" επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Αλέκος Αλεξανδράκης και υπόσχεται γέλιο μέχρι δακρύων, μέσα από παρεξηγήσεις, σύγχρονες σχέσεις και... εκπλήξεις στο τσακ.

Η "Ορέστεια" του Θεόδωρου Τερζόπουλου συνεχίζει την καλοκαιρινή της περιοδεία

Έχοντας ήδη επισκεφτεί κάποια θέατρα της Ελλάδας και του εξωτερικού, η κατά Τερζόπουλο "Ορέστεια" συνεχίζει να περιοδεύει με τελευταίο σταθμό το Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου.

Αποκλειστικό: Ένα θερινό σινεμά γεννιέται στο Επί Κολωνώ

Το Επί Κολωνώ είναι μια κυψέλη πολιτισμού που δεν σταματά να ονειρεύεται και να μοιράζεται ιδέες και εμπειρίες. Φέτος, μετατρέπει την αυλή του σε θερινό σινεμά, προσκαλώντας μας σε βραδιές ποιοτικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, κάτω απ’ τον πλάτανο.

"Ιφιγένεια / Βορά": Από τον βωμό της Αυλίδας, στη σκηνή της Πειραιώς

"Ήρθα εδώ, να δω τη θάλασσα, να διαλογιστώ, ν’ αλλάξω. Πάντα μπορείς να ξαναρχίζεις…". Με αυτή τη φράση ξεκινά το ταξίδι της Ιφιγένειας, όχι στην Αυλίδα αυτή τη φορά, αλλά στην Πειραιώς 260, μέσα από τον θεατρικό μονόλογο "Ιφιγένεια / Βορά", σε κείμενο της Βίβιαν Στεργίου και σκηνοθεσία της Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

"ζ-η-θ, ο Ξένος": Η Κλέλια Ανδριολάτου διασχίζει την Οδύσσεια του Μαρμαρινού

Στην παράσταση "ζ-η-θ, ο Ξένος" του Μιχαήλ Μαρμαρινού, η Κλέλια Ανδριολάτου συμμετέχει σε έναν πολυμελή θίασο και μιλά για τη δύναμη της ομάδας, την έννοια του "ξένου" και τη βιωματική αφήγηση της Οδύσσειας, λίγο πριν δούμε την παράσταση στην Επίδαυρο (11 & 12/7).