Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα

2,5

Το τελευταίο έργο του Γιάννη Καλαβριανού χρησιμοποιεί το είδος του αφηγηματικού θεάτρου για να βάλει στο επίκεντρο το ζήτημα της κοινωνικής αδικίας. Ανεβαίνει σε μια παράσταση σκηνικής αφαίρεσης, που αδικεί τη δυναμική του.

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα

Έχει μια ωραία ιστορία να αφηγηθεί το τελευταίο έργο του Γιάννη Καλαβριανού, γνωστή από την (συχνά ανεβασμένη σε θεατρική μορφή) νουβέλα του 18ου αι. "Μίχαελ Κόλχαας" του Χάινριχ φον Κλάιστ. Βασισμένα σε πραγματικά γεγονότα του 1540, τόσο το πρωτότυπο όσο και το νέο έργο του Καλαβριανού αφηγούνται την ιστορία ενός νομοταγούς εμπόρου αλόγων από το Βραδεμβούργο που, αφού αδικήθηκε κατάφωρα από τον ηγεμόνα της Σαξονίας, εξαπέλυσε έναν οργισμένο αγώνα εκδίκησης, παίρνοντας το νόμο στα χέρια του, καίγοντας και λεηλατώντας τη Βιτεμβέργη – ενώ όσο ο αγώνας του γιγαντωνόταν όλο και περισσότεροι πολίτες έσπευδαν να τον ακολουθήσουν.

Στους "Μικρούς πυροβολισμούς", ο συγγραφέας αφήνει κατά μέρος το δραματουργικό στιλ των τελευταίων έργων του και δημιουργεί ένα κατά βάση αφηγηματικό κείμενο, μοιρασμένο σε τέσσερα πρόσωπα που λειτουργούν ως φορείς μιας παλιάς ιστορίας που πρέπει να συνεχίσει να λέγεται και να ακούγεται. Η κοινωνική και ταξική αδικία και ο αγώνας για δικαιοσύνη, ο ρόλος της Εκκλησίας (βρισκόμαστε στην περίοδο της Μεταρρύθμισης), τα ηθικά ερωτήματα που προκύπτουν (μέχρι πού μπορεί να φτάσει ο καθένας για να βρει το δίκιο του;) μπαίνουν στο επίκεντρο του έργου, μαζί με τη –χαρακτηριστική του συγγραφέα– επιθυμία να αποτυπωθεί κάτι από το προσωρινό διάβα του ανθρώπου από τον κόσμο: ο έρωτας, η σχέση με το θεό, η πάλη της ύπαρξης.

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα
Ελίνα Γιουνανλή©

Από άποψη οικονομίας, το κείμενο ρολάρει επί σκηνής, όμως ο συνεχής καταμερισμός του στα τέσσερα πρόσωπα δημιουργεί μια περίεργη αίσθηση βιασύνης και αποσπασματικότητας. Η αφήγηση κρατάει το ενδιαφέρον χάρη στη δυναμική της ιστορίας, όμως η ψυχή του κειμένου κάπου (μας) διαφεύγει. Ίσως αυτό οφείλεται στο συγκεκριμένο ανέβασμα, που υπογράφει από τη θέση του σκηνοθέτη ο ίδιος ο Καλαβριανός (όπως έχει κάνει με τα πρώτα ανεβάσματα όλων των έργων του). Στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο δρόμος της αφαίρεσης που ακολούθησε αποδεικνύεται ανεπαρκής. Στην άδεια σκηνή, που γεμίζει από τους πηχτούς φωτισμούς του Νίκου Βλασόπουλου, οι μαυροντυμένοι ηθοποιοί (ωραία τα κοστούμια της Βάνας Γιαννούλα) επιδίδονται σε ελάχιστες δράσεις, κι αυτές κυρίως περιγραφικές. Περιγραφική είναι και η κινησιολογία (της Αλεξίας Μπεζίκη), που έχει ως βασικό μοτίβο τον καλπασμό του αλόγου, ενώ η μουσική του Θοδωρή Οικονόμου εξαντλείται σε συνοδευτικό ρόλο, καθοδηγώντας τους ηθοποιούς. Ή ίσως το αποτέλεσμα οφείλεται στις ερμηνείες: καθώς έχουμε να κάνουμε με παράσταση ελάχιστης δράσης επιβάλλεται υψηλή ερμηνευτική δεξιοτεχνία ώστε να ανασυσταθεί ένας ολόκληρος κόσμος μόνο με το λόγο. Εδώ, ο Γιώργος Γλάστρας (στο ρόλο του Κόλχαας) έχει έναν περίεργο στόμφο, ενώ η Χριστίνα Μαξούρη, ο Μάνος Πετράκης και ο Γιώργος Σαββίδης εναλλάσσονται μεν με ευκολία στους πολλαπλούς ρόλους των υπόλοιπων προσώπων της ιστορίας, δεν καταφέρνουν, όμως, να τονώσουν επαρκώς τη σκηνική θερμοκρασία.

Περισσότερες πληροφορίες

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Με αφετηρία το «Μίχαελ Κόλχαας» του Κλάιστ και την αληθινή ιστορία ενός φιλήσυχου ανθρώπου που αδικήθηκε από τον Άρχοντα, πήρε το δίκαιο στα χέρια του και κόντεψε να διαλύσει μια χώρα.

Τέχνης «Κάρολος Κουν»

Φρυνίχου 14, Πλάκα

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

42 θεατρικές παραστάσεις που συνεχίζονται μετά το Πάσχα

Σημαντικά έργα της παγκόσμιας δραματουργίας, η ελληνική δραματουργία σε πολλές διαφορετικές εκφάνσεις, ερευνητικό θέατρο, δικαστικό δράμα και μυστήριο, θέατρο έξω από το θέατρο και ιστορίες αληθινών προσώπων που ενέπνευσαν θεατρικά έργα. Όλα αυτά συμπεριλαμβάνονται στο σύνολο των θεατρικών παραστάσεων που συνεχίζονται μετά το Πάσχα, δίνοντάς μας μια ακόμα ευκαιρία για ανοιξιάτικες εξορμήσεις στη θεατρική Αθήνα.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
10/05/2024

"If I can not dance, I will not be a part of your revolution" δηλώνει η Μαρία Κολιοπούλου στο νέο της έργο

Στο νέο της χορογραφικό έργο μεγάλης κλίμακας, το ιδρυτικό μέλος της ομάδας Πρόσχημα συμπράττει με ερμηνεύτριες διαφορετικών ηλικιών και ικανοτήτων αναζητώντας την βαθιά απόλαυση της στιγμής.

"The last lunch" σερβίρει το πρώτο αγγλόφωνο θέατρο στην Ελλάδα

Το Theatre of the No, μετά την επιτυχία της παράστασης "Περιμένοντας τον Γκοντό", παρουσιάζει τη μουσική κωμωδία του Γιόελ Γούλφχαρτ σε σκηνοθεσία του Μάνου Τσότρα.

"Ηλικία και διακρίσεις" είναι το νέο θέμα του κύκλου συζητήσεων του Εθνικού

Σε συνέχεια της πρωτοβουλίας που πυροδοτεί τον διάλογο για φλέγοντα κοινωνικά ζητήματα, έρχεται μία νέα συζήτηση με ελεύθερη είσοδο, όπου θα μιλήσουν μεταξύ άλλων η Μαριάννα Κάλμπαρη, η Αλίκη Αλεξανδράκη και ο Θέμης Πάνου.

To 3ο Φεστιβάλ σύγχρονου καλλιτεχνικού καμπαρέ έρχεται στο Red Jasper Cabaret Thatre

Το φεστιβάλ της καμπαρέ θεατρικής σκηνής της Κυψέλης είναι και πάλι εδώ για να προσφέρει στο κοινό δέκα ημέρες με παραστάσεις θεάτρου, χορού, cabaret acts, music performances, aerial acrobatics, drag performances και πολλά ακόμη.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

Οι σύγχρονες σχέσεις και οι ρόλοι των δύο φύλων μέσα σε αυτές απασχολούν το πρώτο θεατρικό έργο του Ιορδανίδη, που κινείται με άνεση στο είδος της δραμεντί και παρουσιάζεται σε ένα φυσικό όσο και προσωπικό ανέβασμα. | Powered by Uber

Η κασέτα

Ένα από τα σημαντικότερα έργα της Λούλας Αναγνωστάκη, και συνολικά της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει σχεδόν προφητικά, μέσα από μια οικογενειακή ιστορία, την Ελλάδα στο μεταίχμιο δύο εποχών. Ανεβαίνει από τον Μάνο Καρατζογιάννη σε μία προσεγμένη παράσταση με μερικές πολύ ωραίες ερμηνείες. | Powered by Uber