Α. Καραζήσης - Μ. Μαρμαρινός

Φωτογραφήθηκαν για το εξώφυλλό μας μια Παρασκευή μεσημέρι στο αττικό μετρό φορώντας τις μάσκες του Λένιν και του Στάλιν. Ετοιμάζουν μια παράσταση που συνδέει την Αριστερά με το θέατρο. Ο Ακύλας Καραζήσης και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός αρνούνται να μας πουν πολλά, περιμένουν όμως να μας δουν στο Εθνικό Θέατρο, όπου θα αφαιρέσουν το πέπλο πολιτικού μυστηρίου με το οποίο τυλίγουν το «Στάλιν, μια συζήτηση για το ελληνικό θέατρο». Για την ώρα, μας δίνουν τις κατευθυντήριες γραμμές της παράστασής τους.

Α. Καραζήσης - Μ. Μαρμαρινός

Φωτογραφήθηκαν για το εξώφυλλό μας μια Παρασκευή μεσημέρι στο αττικό μετρό φορώντας τις μάσκες του Λένιν και του Στάλιν. Ετοιμάζουν μια παράσταση που συνδέει την Αριστερά με το θέατρο. Ο Ακύλας

Καραζήσης και ο Μιχαήλ Μαρμαρινός αρνούνται να μας πουν πολλά, περιμένουν όμως να μας δουν στο Εθνικό Θέατρο, όπου θα αφαιρέσουν το πέπλο πολιτικού μυστηρίου με το οποίο τυλίγουν το «Στάλιν, μια συζήτηση για το ελληνικό θέατρο». Για την ώρα, μας δίνουν τις κατευθυντήριες γραμμές της παράστασής τους.

Α. Καραζήσης - Μ. Μαρμαρινός - εικόνα 1

Όλα ξεκίνησαν από τον Στάλιν. Από μια δική μας σκέψη, προβληματική και συζήτηση για το εμβληματικό αυτό πρόσωπο της Αριστεράς. Μην ξεχνάμε ότι μέχρι πριν από λίγα χρόνια ο Στάλιν ήταν ακόμη ο «πατερούλης των λαών», με τους πιο φανατικούς οπαδούς και τους πιο φανατικούς αρνητές. Όχι, δεν νεκρανασταίνουμε τον Στάλιν στην παράσταση, ούτε καν τον εμφανίζουμε. Συνολικά όμως μας απασχολούν το πρόσωπό του και η δράση του, χωρίς αυτό να σημαίνει πως η παράσταση είναι μια ιστορική πραγματεία.

Ο Στάλιν και το θέατρο συναντώνται στο ζήτημα της ουτοπίας. Ο Στάλιν αποτελεί για μας ένα πρόσωπο-έμβλημα της Αριστεράς και το θέατρο ένα αναπόσπαστο κομμάτι της προσωπικής μας ζωής. Μόνο που αισθανόμαστε ότι το θέατρο αποτελεί μια πολύ καλή μεταφορά και για τις ζωές άλλων ανθρώπων. μην ξεχνάμε, εξάλλου, ότι αποτυπώνει πολλών ειδών δυνητικές ζωές.

Δεν υπάρχει στην παράσταση κάποια υπόθεση με τη γνωστή έννοια της μυθοπλασίας. υπάρχει, πάντως, μια υπόθεση αντίστοιχη του τίτλου: εκείνη μιας συζήτησης. Μιλάμε για μια «συζήτηση», με την έννοια ότι ζούμε περίπου ογδόντα χρόνια μετά τον Μπρεχτ και έχουμε πλέον εξοικειωθεί με τις «κομματιασμένες» δραματουργίες και με τις παραστάσεις που, στην ουσία τους, είναι συζητήσεις.

Δεν μιλάμε για μια συζήτηση-debate, αλλά για την κουβέντα μιας παρέας, μιας κοινότητας ανθρώπων που άλλοτε ομονοούν κι άλλοτε διαφωνούν. Η Αριστερά και το θέατρο δεν είναι ασφαλώς τα μόνα θέματα που απασχολούν αυτήν την «παρέα». Όταν συζητάς για ένα-δυο θέματα σε βάθος, στην πραγματικότητα συζητάς για ένα σωρό ακόμη. απλώνεσαι σε μια σύνθεση σκέψεων. Αυτό δεν σημαίνει πως η παράστασή μας είναι devised theatre ή προέκυψε μέσω αυτοσχεδιασμών. Το «Στάλιν, μια συζήτηση για το ελληνικό θέατρο» είναι ένα «κανονικό» έργο, το οποίο γράφτηκε από τους δυο μας και σκηνοθετήθηκε επίσης από τους δυο μας.

Α. Καραζήσης - Μ. Μαρμαρινός - εικόνα 2

Η Αριστερά είναι ένα όνομα που πίσω του κρύβει μυριάδες ζητήματα, και μάλιστα περισσότερο θεμελιώδη από εκείνα, λόγου χάρη, των συλλογικών συμβάσεων: ζητήματα υπαρξιακών αναζητήσεων, διεκδικήσεων, πνευματικότητας, χειραφέτησης… Δεν μας ενδιαφέρει η επικαιρικότητα, ούτε η μικροπολιτική. Εκείνο που μας αφορά είναι να μιλήσουμε για την πολιτική εξουσίας ως ιδεολογία και ως οργάνωση κοινωνικής δομής. Η οπτική μας είναι πολιτική και το αντικείμενό της είναι η πολιτική του σήμερα.

Δεν βρίσκουμε πως έχει νόημα να πούμε περισσότερα για ό,τι θα συμβεί επί σκηνής. θα καταργούσαμε έτσι τη φαντασία του θεατή. Ελπίζουμε απ' όσα έχουμε ήδη πει να αποφασίσει να έρθει να μας δει. DATA

Κείμενο-σκηνοθεσία: Ακύλας Καραζήσης-Μιχαήλ Μαρμαρινός. Εκτός από τους δυο τους, στην παράσταση συμμετέχουν επίσης ο φοιτητής θεατρολογίας Γιώργος Κριθάρας, η τραγουδίστρια της μπάντας Mary & the Boy Μαίρη Τσώνη και η Βέρικο Μγκελάτζε, η σύζυγος του Μ. Μαρμαρινού. Τα σκηνικά είναι των Κένι ΜακΛέλαν-Μ. Μαρμαρινού, τα κοστούμια της Katrin Krumbein, τα κινηματογραφικά μέρη του Στάθη και οι φωτισμοί του Γιάννη Δρακουλάκου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μιλά για τη βιωσιμότητα στον πολιτισμό

Η ημερίδα "Sustainable Culture Toolkit" θίγει ένα σημαντικό ζήτημα στον χώρο των παραστατικών τεχνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2025

"Ο Χορός του Γαλαξία": Η μόδα, η επιστήμη και το μπαλέτο ενώνονται στο σύμπαν του Pierre Cardin

Μια βραδιά τέχνης και τεχνολογίας μάς περιμένει στο Christmas Theater, με ένα 3D υπερθέαμα που ενώνει το μπαλέτο, τη μόδα και την κοσμογονία, υπό την έμπνευση του Pierre Cardin, με πρωταγωνιστές τον Roberto Bolle και Tatiana Melnik.

Annie: Οι πρώτες εικόνες από το πιο πολυαναμενόμενο μιούζικαλ της χρονιάς

"Το Αύριο πλησιάζει, ο ήλιος χαράζει και διώχνει το χτες μακριά…" λέει η μικρή "Annie" και μας χαρίζει αισιοδοξία και ελπίδα στο οικογενειακό μιούζικαλ του Broadway, που έσπασε όλα τα ρεκόρ των box office και ανεβαίνει στο Παλλάς από την Θέμιδα Μαρσέλλου με ένα ωραίο καστ.

Θλίψη για τον θάνατο του Γεράσιμου Μιχελή – Ο "κακός" του "Παρά Πέντε" και άνθρωπος του θεάτρου

Ο αγαπημένος ηθοποιός Γεράσιμος Μιχελής, γνωστός από τη σειρά "Στο Παρά Πέντε", έφυγε από τη ζωή. Η είδηση γνωστοποιήθηκε μέσω Facebook από την οικογένειά του, συγκινώντας τον καλλιτεχνικό κόσμο.

100 χρόνια Μάρθα Γκράχαμ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το χορευτικό γεγονός της σεζόν 2025-26 αναμένουμε τον Νοέμβριο καλωσορίζοντας την Martha Graham Dance Company, τη μακροβιότερη ενεργή ομάδα σύγχρονου χορού στις Ηνωμένες Πολιτείες.

"Killing Godot": Παγκόσμια πρώτη για το έργο του Νίκολας Καζάν στο Θέατρο Τόπος Αλλού

Σε παγκόσμια πρώτη κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου στο Θέατρο Τόπος Αλλού το νέο έργο του Νίκολας Καζάν, με τίτλο "Killing Godot", σε σκηνοθεσία του Νίκου Καμτσή με πρωταγωνιστές τους Δημήτρη Φραγκιόγλου και Πάνο Σκουρολιάκο.

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Μαίρης Ραζή "Η Πρόβα": 25 χρόνια μορφώνοντας αυθεντικούς ηθοποιούς

Με έμπνευση, εμπειρία και αγάπη για το θέατρο, η Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Μαίρης Ραζή "Η Πρόβα" προσφέρει ένα σύγχρονο, βιωματικό πρόγραμμα σπουδών, που προετοιμάζει ουσιαστικά τους μελλοντικούς ηθοποιούς. Εδώ η τέχνη γεννιέται μέσα από την πράξη.