
Μπορεί να τον γνωρίζουμε ως έναν καλλιτέχνη που "οργώνει" ακατάπαυστα το μουσικό stage, ο Κώστας Μπίγαλης, παρόλα αυτά, αγαπά πολύ το θέατρο. Τα τελευταία δέκα περίπου χρόνια έχει εμπλακεί ενεργά με αυτό και όπως υπογραμμίζει "λειτουργεί και ψυχοχαλαρωτικά στη συγκεκριμένη φάση της ζωής μου", έχει περάσει και από δραματική σχολή με δάσκαλο τον Γιώργο Θεοδοσιάδη τη δεκαετία του '70 άλλωστε. Φέτος, επιστρέφει για δεύτερη χρονιά στην "Προδοσία" του Χάρολντ Πίντερ, υποδυόμενος τον Τζέρι, σε μια παράσταση που αγκαλιάστηκε από το κοινό και παρουσιάζεται ξανά, αυτή τη φορά στο Θέατρο 'Άβατον από τις 15 Οκτωβρίου.
Οι Βύρων Κολάσης, Κώστας Μπίγαλης και 'Έμμυ Δημητρακοπούλου μοιράζονται τις τρεις πλευρές του ευφυούς ερωτικού τριγώνου που στήνει ο νομπελίστας Πίντερ. Μέσα από τους όρους μιας κινηματογραφικής δομής, το έργο εξελίσσεται σ’ ένα παιχνίδι με το χρόνο και τη μνήμη, που μιλά για τη φθορά των σχέσεων. Ο Βύρων Κολάσης σκηνοθετεί και παράλληλα ενσαρκώνει τον αινιγματικό σύζυγο Ρόμπερτ, η 'Έμμυ Δημητρακοπούλου ερμηνεύει τη σύζυγό του 'Έμμα –μια γυναίκα με σύνθετο ψυχισμό–, ενώ ο Κώστας Μπίγαλης υποδύεται τον ανασφαλή, παθιασμένο και ενοχικό εραστή Τζέρι, σε μετάφραση Μάριου Πλωρίτη.


"Δεν με γοήτευσε κάτι από την αρχή, ομολογώ", τονίζει ο Κώστας Μπίγαλης. "'Όταν όμως διάβασα το κείμενο τρεις-τέσσερις φορές και ξεκίνησα να ψάχνω τον χαρακτήρα του Τζέρι, τότε άρχισε να εμφανίζεται –σαν φωτογραφία από φιλμ– η ιδιοφυΐα του μοναδικού τρόπου γραφής του Πίντερ. Το εκπληκτικό είναι ότι ακόμα και τώρα, μετά από τόσες παραστάσεις, ανακαλύπτω λεπτές αποχρώσεις του ρόλου που δεν είχα αντιληφθεί και τις ενσωματώνω στην ερμηνεία".
Ο τραγουδοποιός και ηθοποιός περιγράφει τον ήρωά του ως μια πρόκληση: "Οι αντιφάσεις του χαρακτήρα του Τζέρι λειτούργησαν σαν ερμηνευτική πρόκληση και βούτηξα μέσα χωρίς φόβο και με πολλή περιέργεια για το πώς θα μπορούσα να τον προσεγγίσω. Δεν δυσκολεύτηκα ιδιαίτερα από τη στιγμή που μπήκα στη διαδικασία να μην αφήσω ανεξερεύνητη ούτε σπιθαμή του ρόλου – ειδικά την ένατη σκηνή, που είναι η κορυφαία για τον Τζέρι ερμηνευτικά".
Η ιστορία μέσα από εννιά σκηνές εξελίσσεται σε μια δεκαετία, που όμως ευρηματικά ξεκινάει από το τέλος προς την αρχή, παρακολουθώντας με αντίστροφη χρονική σειρά όχι μόνο το θυελλώδες ξεκίνημα της παράνομης σχέσης της 'Έμμας και του Τζέρι, αλλά και όλη τη διαδρομή της φθοράς των σχέσεων και των τριών χαρακτήρων. Τα μυστικά, τα ψέματα και οι ίντριγκες πρωταγωνιστούν σε αυτό το υπερβατικό ερωτικό τρίγωνο που θα μπορούσαν να είχαν σχέση όλοι με όλους, όπως ο Πίντερ δεν διστάζει να υπονοήσει.


"Η προδοσία γενικώς, μιλώντας, έχει να κάνει με μια ανέντιμη πράξη", σημειώνει ο Μπίγαλης. "Όταν όμως αναφέρεται σε προσωπικές σχέσεις, όπως στην περίπτωση του έργου του Πίντερ, τότε για μένα η έννοια της προδοσίας είναι πολύ σχετική. 'Όταν μια σχέση έχει κενά, τότε είναι θέμα χρόνου κάποιος από τους δύο να εμπλακεί με τρίτο άνθρωπο – και αυτά γίνονται διαχρονικά στις σχέσεις ή στους γάμους, και τώρα που μιλάμε…".
Ο ίδιος βλέπει το έργο ως "μια πολύ ενδιαφέρουσα ιστορία πολύπλοκων προσωπικών σχέσεων, με κάποια σημεία έξυπνου υπαινικτικού χιούμορ από τον χαρισματικό Βρετανό συγγραφέα". Και προσθέτει: "Το θέατρο ομολογώ με φορτίζει με ένα διαφορετικό είδος αδρεναλίνης από τη μουσική σκηνή που τραγουδάω τόσα χρόνια. Είναι ένας πολύ δυνατός συνδυασμός και θεωρώ μεγάλη τύχη που μπορώ να βιώνω και τα δύο λειτουργώντας συμπληρωματικά".
Η "Προδοσία" αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα του παγκόσμιου θεάτρου, που μέσα από τη συναρπαστική πένα του Πίντερ αποκαλύπτει λιγότερο φωτισμένες πλευρές της ανθρώπινης φύσης.
Τα σκηνικά και τα κοστούμια υπογράφει η Μπέττυ Λυρίτη, τους φωτισμούς ο Γιώργος Δανεσής, ενώ τη μουσική επιμέλεια έχει αναλάβει ο Κώστας Μπίγαλης.
>> 'Όλες οι θεατρικές παραστάσεις στον οδηγό θεάτρου του 'α'
Περισσότερες πληροφορίες
Προδοσία
Μέσα από μια χρονική αντιστροφή εννέα σκηνών εκτυλίσσεται το ερωτικό τρίγωνο ανάμεσα στην Έμμα, τον σύζυγό της Ρόμπερτ και τον εραστή της Τζέρι, αποκαλύπτοντας τη διαδρομή της φθοράς των σχέσεων. Με όχημα το τρίγωνο αυτό, ο Νομπελίστας Πίντερ δημιουργεί ένα πολύ ενδιαφέρον σκηνικό παιχνίδι με το χρόνο και τη μνήμη. Η «Προδοσία» του νομπελίστα Χάρολντ Πίντερ, ένα από τα έργα του συγγραφέα που είναι αφιερωμένα στην “μνήμη” μαζί με τη «Νεκρή ζώνη» και τους «Παλιούς καιρούς», γράφτηκε το 1978, αφού ο Πίντερ χώρισε με την πρώτη του γυναίκα, Βίβιεν Μέρτσαντ και εξιστορεί στην ουσία την εξωσυζυγική σχέση του με την τηλεπαρουσιάστρια του BBC Τζόαν Μπέικγουελ. Η έννοιας της «προδοσίας» επαναπροσδιορίζεται, καλώντας τον θεατή να αναστοχαστεί πάνω στο δικαίωμα ενός ανθρώπου να υπερβεί τα δεσμευτικά όρια μιας κοινωνικής σύμβασης.