"Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος" από τη Ραφίκα Σαουίς και το ιστορικό θέατρο La MaMa

Το ιστορικό θέατρο La MaMa της Νέας Υόρκης φέρνει στην Ελλάδα την πολυμεσική παράσταση της Ραφίκα Σαουίς «Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος». Η προπώληση ξεκίνησε.

Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος La MaMa 2024-25 ©Πάτροκλος Σκαφίδας,

Η Αμερικανίδα Έλεν Στιούαρτ ιδρύτρια του νεοϋορκέζικου La MaMa δημιούργησε την δεκαετία του 1950 έναν χώρο όπου καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο μπορούσαν να πειραματιστούν ελεύθερα, να συνεργαστούν και να παρουσιάσουν δουλειές τους. Το θέατρο της, ξεκίνησε ως μια πλατφόρμα για νέους θεατρικούς συγγραφείς και καλλιτέχνες και γρήγορα εξελίχθηκε σε ένα κέντρο για πειραματικές παραστάσεις, πολυπολιτισμικές συνεργασίες και νέες μορφές θεάτρου. Μάλιστα υπήρξε εφαλτήριο για πολλούς διάσημους καλλιτέχνες, όπως οι Σαν Σέπαρντ, Ρόμπερτ Ουίλσον, Μπέτι Μίντλερ, Χάρβεϊ Καϊτέλ κ.ά. 

Το La MaΜa φιλοξένησε πρόσφατα μια παράσταση που έκανε αίσθηση στο κοινό της Νέας Υόρκης και στις 13, 20, 27 Ιανουαρίου θα παιχτεί στην Αθήνα, στο θέατρο Ακροπόλ. Παρουσιάζει σε διασκευή, σκηνοθεσία και ερμηνεία της Ραφίκας Σαουίς μια νέα σύγχρονη απόδοση αρχαίας τραγωδίας, κατά την οποία ο "Αγαμέμνων" αναπαρίσταται ως ένα πολιτικό θρίλερ που εκτυλίσσεται στο σήμερα.  Τη δημιουργική ομάδα συμπληρώνουν ο εικαστικός Μιχάλης Αργυρού, ο μουσικός Μανώλης Μανουσάκης, ο media και documentary artist Αστέρης Κούτουλας, η Γερμανίδα δραματουργός Isabella Sedlak και οι ηθοποιοί Μάνος Βακούσης, Κρις Ραντάνοφ, Σαμουήλ Ακινόλα. Πρόκειται για έναν διάλογο με στοιχεία ντοκιμαντέρ και μυθοπλασίας (Docu-Fiction). 

Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος La MaMa 2024-25
©Πάτροκλος Σκαφίδας

Ο "Αγαμέμνων” σήμερα

Η παράσταση "Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος" μας μεταφέρει στη σύγχρονη πολιτική σκηνή ενός δυτικού κράτους, όπου, στο τέλος του πολέμου, όλοι έρχονται αντιμέτωποι με τη ματαιότητα της ανθρώπινης ύπαρξης. Το έργο ξαναβλέπει την ιστορία από τα μάτια της Κλυταιμνήστρας. Και εδώ η Κλυταιμνήστρα δεν είναι ο εκδικητής, αλλά ο εγκλωβισμένος άνθρωπος που προσπαθεί να σπάσει τον τοίχο της πραγματικότητας που έχει δημιουργήσει για τον εαυτό του. Κι όταν θα προσπαθήσει να αντισταθεί, θα μεταμορφωθεί σε στιγματισμένη, θα γίνει θύμα και θήραμα και θα θυσιαστεί, ως άλλη Ιφιγένεια, στο όνομα της "δικαιοσύνης" που ισοπεδώνει τα πάντα.

Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος La MaMa 2024-25
©Πάτροκλος Σκαφίδας

Η σκηνοθεσία υιοθετεί την προσέγγιση του cinematic theatre, όπου οι σκηνικές δράσεις αποτελούν την τρίτη διάσταση της ταινίας που παρακολουθούμε μέσω προβολής. Η Ραφίκα Σαουίς και οι συνεργάτες της έφτιαξαν μια αυτόνομη κινηματογραφική ταινία που λειτουργεί ως παράλληλη και συγχρονισμένη στη ζωντανή περφόρμανς αφήγηση. Η ταινία που ακολουθεί επί σκηνής τη σόλο περφόρμανς της Ραφίκα Σαούις, ενσωματώνει στοιχεία από την πραγματικότητα του σύγχρονου πολέμου και παρουσιάζεται με εξαιρετικούς ηθοποιούς στην οθόνη, δημιουργώντας ένα μεγάλο χορικό. Ο Μάνος Βακούσης στον ρόλο του Αγαμέμνονα, Αίγισθος ο Κρις Ραντάνοφ,  ο Σαμουήλ Ακινόλα ως Κήρυκας και η Ραφίκα Σαουίς ως Κλυταιμήστρα.

Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος La MaMa 2024-25
©Πάτροκλος Σκαφίδας

Λίγα Λόγια τη Ραφίκα Σαουίς

Όπως αναφέρει το θέατρο La MaMa στην επίσημη ιστοσελίδα του "η Ραφίκα Σαουίς είναι βραβευμένη ηθοποιός και δημιουργός, γνωστή για την εξερεύνηση της μνήμης, του τραύματος, του φύλου και της μετα-αποικιοκρατίας. Η καλλιτεχνική της πρακτική εκτείνεται σε θέατρο, πολυμέσα, προφορικό λόγο και περφόρμανς, ασχολούμενη με επείγοντα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Το 2014, ίδρυσε την πλατφόρμα THE BLIND  PLATFORM μαζί με τον Αντώνη Βολανάκη, ενισχύοντας τη συνεργασία μεταξύ προσφύγων, διεθνών και ντόπιων καλλιτεχνών. Η Ραφίκα Σαουίς έχει βραβευτεί για τη θεατρική της δουλειά και έχει παίξει στον κινηματογράφο και την τηλεόραση, επιδεικνύοντας το πολύπλευρο ταλέντο της. Θα εμφανιστεί στην επερχόμενη σειρά "The Second Attack", σε σκηνοθεσία της αναγνωρισμένης Αυστριακής σκηνοθέτιδας Barbara Eder, η οποία έχει προγραμματιστεί να προβληθεί τον Ιανουάριο του 2025 στο ARD της Γερμανίας.

Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος La MaMa 2024-25
©Πάτροκλος Σκαφίδας

Οι παραστάσεις της έχουν παρουσιαστεί σε πόλεις όπως η Αθήνα, το Όσλο, το Βερολίνο και η Νέα Υόρκη. Έχει συνεργαστεί με αναγνωρισμένους οργανισμούς όπως το  Εθνικό Θέατρο της Ελλάδος, το Εθνικό Θέατρο του Όσλο, το Östgötateatern (το μεγαλύτερο περιφερειακό θέατρο της Σουηδίας), το Πανεπιστήμιο του Πουέρτο Ρίκο (τμήμα θεάτρου) κ.ά, κερδίζοντας αναγνώριση για την συνεισφορά της στη διακαλλιτεχνική πρακτική στο θέατρο και την περφόρμανς. Η Ραφίκα είναι, επίσης, μέλος του Lincoln Theatre Director’s Lab και της Young Curator’s Academy του Θεάτρου Maxim Gorky.

Αγαμέμνων: ο κύκλος του αίματος La MaMa 2024-25
©Πάτροκλος Σκαφίδας

Τέλος, η Ραφίκα Σαουίς διατελεί από το 2022 καλλιτεχνική διευθύντρια του Θεάτρου Μικρό Γκλόρια στην Αθήνα, στο οποίο με την πολύτιμη αρωγή του Μάνου Καρατζογιάννη, έδωσε νέα πνοή στοχεύοντας κυρίως στο νέο ελληνικό έργο και στους σύγχρονους δημιουργούς, μέσα από τις πολύ πετυχημένες παραστάσεις των Δημήτρη Σαμόλη, Ζέτης Φίτσιου  και πολλών άλλων που τίμησαν με την παρουσία τους το θέατρο. Η Ραφίκα Σαουίς είναι η πρώτη Ελληνίδα που προσκαλεί το ιστορικό θέατρο να παρουσιάσει έργο της στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.

Προπώληση εισιτηρίων: more.com

Δείτε το τρέιλερ

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ακροπόλ

Ιπποκράτους 9-11

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

16ο Athens Video Dance Project: Τέσσερις ημέρες αφιερωμένες στο σώμα και την κίνηση

Το 16ο Athens Video Dance Project φέρνει στην Αθήνα ένα δυναμικό σύμπαν χορού, video dance και επιτέλεσης. Με θεματική τις "Φυσικές Αποκρίσεις", το φεστιβάλ παρουσιάζει ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που αναδεικνύει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

"Πτέρυγα Α’ – Κελί 71": Ελευθερία και εγκλεισμός σε παράξενες συνθήκες

Η παράσταση "Πτέρυγα Α’ – Κελί 71" του Βασίλη Τσιράκη στο Αλκμήνη φέρνει δύο διαφορετικούς κόσμους αντιμέτωπους, διερευνώντας ελευθερία, ασφάλεια και ανθρώπινη συνύπαρξη μέσα σε σουρεάλ, αποστειρωμένες φυλακές.

"Οιδίποδας" στη Στέγη σε συνθήκες προσβασιμότητας

Η παράσταση "Οιδίποδας" του Ρόμπερτ Άικ, βασισμένη στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, είναι από τις μεγάλες θεατρικές στιγμές της σεζόν, μια σύγχρονη, συναρπαστική ανάγνωση ενός κλασικού μύθου γεμάτη ένταση και πολιτικό σασπένς.

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.

Χορεύουμε με την "Τοσοδούλα" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μια παράσταση για όλη την οικογένεια που βασίζεται στο παραμύθι "Τοσοδούλα" του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, σε σκηνοθεσία Γκάρι Σιβογιάν.