"Βρικόλακες" της ισότητας των φύλων στο θέατρο Ραντάρ

Η Αναστασία Παπαστάθη μετάφρασε και σκηνοθετεί τους “Βρικόλακες” ένα έργο στο οποίο, όπως διαπιστώνει η ίδια, ο Ίψεν “μίλησε με τόλμη για τα δικαιώματα των γυναικών, την ισότητα των φύλων”.

Βρικόλακες, Θέατρο Ραντάρ 2024-25 Τζούλια Χατζηκωστάκη

Οι "Βρικόλακες” του Χένρικ Ίψεν είναι ένα έργο που επιβεβαιώνει το διεισδυτικό βλέμμα του Νορβηγού δραματουργού και την τελειότητα της γραφής του. Σε όλα τα έργα του αποδεικνύει πως έγραφε όντας σε επαφή με την ίδια τη ζωή γι' αυτό και οι χαρακτήρες του είναι αληθινοί άνθρωποι με πάθη και αδυναμίες. Στους "Βρικόλακες", έργο του 1881, περιγράφει τον αγώνα του ανθρώπου απέναντι στους βρικόλακες που δημιουργεί το σύστημα, η εξουσία, η κοινωνία με τους "ηθικούς" κανόνες που υιοθετεί. Η πολυτάλαντη Αναστασία Παπαστάθη, παραγωγός, σκηνοθέτρια, μεταφράστρια, συγγραφέας και ηθοποιός αναγνωρίζει πώς στο συγκεκριμένο έργο ο Χένρικ Ίψεν έχει την τόλμη να μιλήσει "για τα δικαιώματα των γυναικών, την ισότητα των φύλων, την πάλη της γυναικείας χειραφέτησης και την απαίτηση για αυτοδιάθεση. Είναι συναρπαστικό να διαπιστώνει κανείς πόσο άμεσο και τολμηρό εξακολουθεί να είναι το έργο στην εποχή μας και πως τα θεμελιώδη ανθρώπινα και κοινωνικά ζητήματα που θίγει επανεμφανίζονται στις μέρες μας με νέες μορφές". Την δική της σκηνοθετική ανάγνωση θα δούμε στο θέατρο Ραντάρ από τις 8 Νοεμβρίου

Βρικόλακες, Θέατρο Ραντάρ 2024-25
Τζούλια Χατζηκωστάκη

Η ίδια επωμίζεται τον απαιτητικό το ρόλο της Έλεν Άλβινγκ, της κεντρικής ηρωίδας, η οποία διατηρεί μια σχεδόν οιδιπόδεια σχέση με το γιο της, τον Όσβαλντ (Νεκτάριος Φαρμάκης), συντρίβεται από τον πουριτανισμό της και καταδικάζει τόσο τον εαυτό της όσο και το γιο της σε μια ζωή καταπιεστική και ολέθρια. Την βλέπουμε να διοργανώνει μια μεγάλη γιορτή για να τιμήσει τον άσωτο άντρα της που έχει πεθάνει, ώστε να συντηρήσει την καλή εικόνα του λοχαγού Άλβινκ απέναντι στον γιο της Όσβαλτ και απέναντι στην κοινωνία. Πιστεύει ότι έτσι θα σκεπάσει τα μυστικά της οικογένειας και θα κλείσει τους λογαριασμούς με το σκοτεινό παρελθόν. ‘Όμως οι εξελίξεις και τα γεγονότα την υπερβαίνουν.
 

Για την Αναστασία Παπαστάθη "η Ελένα Άλβινγκ προσπαθεί να ξεφύγει από την καταπίεση ενός κοινωνικού συστήματος που επιβάλλει τη θέση της γυναίκας να είναι υποτακτική και εξαρτημένη από τον άντρα της. Σε ένα σημείο του έργου αναφωνεί: 'Δεν αντέχω πια τις δεσμεύσεις, την υποκρισία, τα ψέματα...Θέλω να νιώσω ελεύθερη!'". Τρεις ικανοί ηθοποιοί συμπληρώνουν τη διανομή Νίκος Αναστασόπουλος (Ένγκστραντ), Μαριλένα Λιακοπούλου (Ρεγγίνα), Θοδωρής Σκούρτας (Πάστορας Μάντερς). Τα σκηνικά και τα κοστούμια σχεδίασε η Κυριακή Πανούτσου, τη μουσική συνέθεσε ο Πάνος Φορτούνας.

Βρικόλακες, Θέατρο Ραντάρ 2024-25
Τζούλια Χατζηκωστάκη

Το Θέατρο Ραντάρ βρίσκεται στην περιοχή του Αγίου Ιωάννη και μέχρι τις 31 Οκτωβρίου ισχύει ειδική τιμή στην αγορά των εισιτηρίων. Ενημερωθείτε και προαγοράστε εισιτήρια από more.com.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βρικόλακες

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Μέσα από την μικρογραφία της οικογένειας Άλβινγκ που καταρρέει, το σημαντικό έργο καταδικάζει την κοινωνική υποκρισία που κρύβεται πίσω από μια βιτρίνα ηθικής, μιλώντας με τόλμη για τη γυναικεία αυτοδιάθεση και την ισότητα των φύλων. Σύμφωνα με την υπόθεση, η Ελένα Άλβινγκ διοργανώνει μια μεγάλη γιορτή για να τιμήσει τον άσωτο άντρα της που έχει πεθάνει, ώστε να συντηρήσει την καλή εικόνα του λοχαγού Άλβινκ απέναντι στον γιο της Όσβαλτ και απέναντι στην κοινωνία. Πιστεύει ότι έτσι θα σκεπάσει τα μυστικά της οικογένειας και θα κλείσει τους λογαριασμούς με το σκοτεινό παρελθόν. Όμως οι εξελίξεις και τα γεγονότα την υπερβαίνουν και γρήγορα θα έρθει αντιμέτωπη με τον εαυτό της και τις επιλογές της.

Radar

Πλατεία Αγίου Ιωάννη και Πυθέου 93 (απέναντι από τη στάση μετρό Άγιος Ιωάννης)

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Ποια έργα σκηνοθετεί στην Κάμιρο ο Γιώργος Παύλου;

Σεβαστίκογλου και Μάγιενμπουργκ ανεβάζει τον Ιανουάριο ο Γιώργος Παύλου και στο επίκεντρο της σκηνοθετικής του προσέγγισης βρίσκεται η διερεύνηση του ποιοι είμαστε πραγματικά και πώς το παρελθόν, οι εμπειρίες και οι κοινωνικές συνθήκες διαμορφώνουν τη ζωή και τις σχέσεις μας.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
08/12/2025

"Misery": Η παράσταση που σε βάζει μέσα στη σκέψη και τα συναισθήματα των χαρακτήρων

Το "Misery", σε σκηνοθεσία Έλενας Καρακούλη με τους Φιλαρέτη Κομνηνού και Αναστάση Ροϊλό, είναι μια παράσταση για όσους θέλουν να νιώσουν, να αγχωθούν και να προβληματιστούν, βιώνοντας τη σκηνή ως κοινή εμπειρία με τους ήρωες. Ένα θέατρο που σε κάνει να αισθανθείς και να σκεφτείς ταυτόχρονα.

Theatre pick: "Τελευταία έξοδος - Ρίτα Χέιγουορθ", το συναρπαστικό best seller σε μια παράσταση ξεχωριστής ατμόσφαιρας και δυνατών ερμηνειών

Η θρυλική ιστορία που ενέπνευσε μία από τις πιο αγαπημένες ταινίες όλων των εποχών ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην επιτυχημένη παράσταση που σκηνοθετούν οι ταλαντούχοι εκπρόσωποι της νέας σκηνοθετικής γενιάς, Δημήτρης και Ορέστης Σταυρόπουλος.

16ο Athens Video Dance Project: Τέσσερις ημέρες αφιερωμένες στο σώμα και την κίνηση

Το 16ο Athens Video Dance Project φέρνει στην Αθήνα ένα δυναμικό σύμπαν χορού, video dance και επιτέλεσης. Με θεματική τις "Φυσικές Αποκρίσεις", το φεστιβάλ παρουσιάζει ένα πολυδιάστατο πρόγραμμα που αναδεικνύει τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία.

"Πτέρυγα Α’ – Κελί 71": Ελευθερία και εγκλεισμός σε παράξενες συνθήκες

Η παράσταση "Πτέρυγα Α’ – Κελί 71" του Βασίλη Τσιράκη στο Αλκμήνη φέρνει δύο διαφορετικούς κόσμους αντιμέτωπους, διερευνώντας ελευθερία, ασφάλεια και ανθρώπινη συνύπαρξη μέσα σε σουρεάλ, αποστειρωμένες φυλακές.

"Οιδίποδας" στη Στέγη σε συνθήκες προσβασιμότητας

Η παράσταση "Οιδίποδας" του Ρόμπερτ Άικ, βασισμένη στον "Οιδίποδα Τύραννο" του Σοφοκλή, είναι από τις μεγάλες θεατρικές στιγμές της σεζόν, μια σύγχρονη, συναρπαστική ανάγνωση ενός κλασικού μύθου γεμάτη ένταση και πολιτικό σασπένς.

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.