"Ορέστεια": Δείτε πρώτες φωτογραφίες από τη σύμπραξη του Θεόδωρου Τερζόπουλου με το Εθνικό

Ρίχνουμε μια πρώτη ματιά στο ανεπανάληπτο καλλιτεχνικό γεγονός που έρχεται στη φετινή Επίδαυρο, όπου ο διεθνώς καταξιωμένος σκηνοθέτης ανεβάζει ολόκληρη την τριλογία του Αισχύλου.

Ορέστεια (Τερζόπουλος) © Johanna Weber

Το Εθνικό Θέατρο συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον διεθνώς καταξιωμένο Έλληνα σκηνοθέτη και δάσκαλο Θεόδωρο Τερζόπουλο και παρουσιάζει την Παρασκευή 12 και το Σάββατο 13 Ιουλίου στο Αρχαίο θέατρο της Επιδαύρου, την τριλογία "Ορέστεια", στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου. Ένα ανεπανάληπτο πολιτιστικό γεγονός, μια εμβληματική παράσταση διανοητικού και φιλοσοφικού βάθους, που έρχεται να διευρύνει τα όρια της τέχνης.

Δείτε το τρέιλερ εδώ:

Οι ερμηνευτές

Τον θίασο συναποτελούν οι: Έβελυν Ασουάντ (Κασσάνδρα), Τάσος Δήμας (Φύλακας/Προπομπός), Κωνσταντίνος Ζωγράφος (Πυλάδης), Έλλη Ιγγλίζ (Τροφός), Κώστας Κοντογεωργόπουλος (Ορέστης), Δαυίδ Μαλτέζε (Αίγισθος), Άννα Μαρκά Μπονισέλ (Προφήτις), Νίκος Ντάσης (Απόλλων), Ντίνος Παπαγεωργίου (Κήρυκας), Αγλαΐα Παππά (Αθηνά), Σάββας Στρούμπος (Αγαμέμνων), Αλέξανδρος Τούντας (Οικέτης), Νιόβη Χαραλάμπους (Ηλέκτρα), Σοφία Χιλλ (Κλυταιμνήστρα/Το Είδωλον της Κλυταιμνήστρας).

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Λίγα λόγια για την "Ορέστεια"

Tο 458 π.Χ., σε μια εποχή βίαιων κοινωνικών και πολιτικών ανατροπών, o Αισχύλος παρουσιάζει στη γιορτή των Διονυσίων την Ορέστεια ("Αγαμέμνων", "Χοηφόροι", "Ευμενίδες"), τη μοναδική σωζόμενη τριλογία αρχαίου δράματος και το τελευταίο σωζόμενο έργο του, που συνέταξε δύο μόλις χρόνια πριν από τον θάνατό του, αντανακλώντας πολλές από τις ραγδαίες μεταβολές της εποχής του

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Κεντρικός άξονας της τριλογίας είναι το τραγικό βραχυκύκλωμα του Ορέστη που διαχέεται σε όλα τα πρόσωπα του δράματος και στον χορό μέσα από διαδοχικά στάδια: από την αποσταθεροποίηση στο αδιέξοδο, στην τρέλα. Την κατάσταση αυτή εκμεταλλεύεται η Αθηνά στο τρίτο μέρος της τριλογίας, για να θεσμοθετήσει τη δημοκρατία με τη βία, μέσω μιας αμφιλεγόμενης σύναψης ειρήνης.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber


Στα δύο πρώτα μέρη της τριλογίας, στον "Αγαμέμνονα" και τις "Χοηφόρους", οι δολοφονίες που βάζουν τέλος στις τυραννικές εξουσίες του Αγαμέμνονα και της Κλυταιμνήστρας αποτελούν την κορύφωση μιας νέας περιόδου κρίσης και αποσταθεροποίησης που αντανακλάται στις "Ευμενίδες". Οι Ερινύες, οι χθόνιες θεότητες, εκπροσωπώντας τα ένστικτα και τις παρορμήσεις διαφυλάσσουν τη μνήμη. Γνωρίζοντας ότι κάθε διαμάχη με τους θεούς είναι προδιαγεγραμμένη ήττα, εξεγείρονται και απειλούν την ευταξία της πόλης. Ο Ορέστης πρέπει να πληρώσει για να τιμωρηθεί όχι μόνο το έγκλημα, αλλά και η επανάληψή του, και να διατηρηθεί ζωντανή η μνήμη της σύγκρουσης.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Η Αθηνά προσπαθεί με κάθε τίμημα να συνάψει "σύμφωνο ειρήνης" ανάμεσα στους θεούς και τις Ερινύες, προσφέροντας ανταλλάγματα και προνόμια. Για να πετύχει τη συνθηκολόγηση, μεταφέρει τη βία στο πεδίο της γλώσσας. Ο λόγος της εισάγει τη δόλια πειθώ, το ψέμα και την παραπλάνηση στην πολιτική σφαίρα. Οι Ερινύες υποκύπτουν με τη θέλησή τους. Φορώντας τα χαρακτηριστικά πορφυρά ενδύματα των μετοίκων, ανακηρύσσονται σε Ευμενίδες και απομακρύνονται από τον πυρήνα της πόλης. Οδηγούνται στην αφάνεια, στη λήθη, στα έγκατα της γης. Το δημοκρατικό πολίτευμα έχει εγκαθιδρυθεί. Όχι όμως ανώδυνα. Ό,τι είναι ασύμβατο με το νέο καθεστώς –το μέρος του ζωντανού σώματος που συνδέεται με τη μνήμη, τα ένστικτα, τη ζωική ορμή– έχει εξοριστεί. Η νέα τάξη πραγμάτων επιβάλλεται από τους εξουσιαστικούς μηχανισμούς με τρόπο τέτοιο, ώστε αυτές οι ζωτικές δυνάμεις  μοιάζει σαν να μην υπήρξαν ποτέ.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Οι Ερινύες συμβιβάζονται και αποδέχονται την κοινωνική θέση των μετοίκων, ωστόσο η εσωτερική δομή τους δεν αλλοιώνεται. Όπως τα φυσικά φαινόμενα που δεν εξαφανίζονται από τη γη, αλλά ακολουθούν μια σπειροειδή πορεία μετουσίωσης, κλιμάκωσης και αποκλιμάκωσης, έτσι μπορούμε να φανταζόμαστε και τις χθόνιες θεότητες να οπισθοχωρούν και να αποσύρονται, για να αναδυθούν εκ νέου, παίρνοντας συνεχώς νέες, απροσδόκητες μορφές.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Με τα λόγια του Θεόδωρου Τερζόπουλου

Γιατί η Ορέστεια συνεχίζει να ασκεί τρομακτική έλξη; Μια πιθανή απάντηση θα μπορούσε να είναι επειδή στον άνθρωπο υπάρχει η ανάγκη για μια βαθύτερη σχέση με τον Μύθο. Ο μύθος της Ορέστειας είναι επικίνδυνος, ανήκει στον κόσμο του ανοίκειου και του παράξενου, προκαλεί τον τρόμο, επειδή αποκαλύπτει το ατίθασο, το βίαιο και τους νόμους του βάθους που δεν μπορούν να δαμαστούν. Η Κλυταιμνήστρα μας καλεί να σπάσουμε μαζί τον καθρέφτη, για να γεννηθεί από τα θραύσματά του μια νέα εφιαλτική εικόνα, που ωστόσο θα διατηρεί τις σκοτεινές ρίζες του μύθου.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Πρόθεσή μας είναι η μελέτη του βάθους του μύθου της "Ορέστειας" και η αναζήτηση του απρόβλεπτου, του ασυνήθιστου, του παράδοξου. Τα πρόσωπα προσφέρουν τα σώματά τους στο θυσιαστήριο του ανοίκειου, θέτουν διαρκή ερωτήματα και διλήμματα. Η αισθητική της παράστασης προκύπτει από τη δυναμική σχέση του Σώματος με τον Μύθο, τον Χρόνο και τη Μνήμη. Θέτουμε ξανά το θεμελιώδες οντολογικό ερώτημα "περί τίνος πρόκειται", ένα ερώτημα που δεν επιδέχεται οριστικές απαντήσεις, αλλά διαρκώς μας ενεργοποιεί προς την κατεύθυνση της ολοένα βαθύτερης έρευνας της ρίζας του ήχου, της λέξης, των πολλαπλών διαστάσεων του ανθρώπινου αινίγματος και της ανακατασκευής ενός νέου Μύθου.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Η "Ορέστεια" από το Εθνικό Θέατρο

Η "Ορέστεια" έχει παρουσιαστεί από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο πέντε φορές μέχρι σήμερα: το 1954 και το 1959 σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη, το 1972 σε σκηνοθεσία Τάκη Μουζενίδη, το 2001 σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου και το 2019 με την Ιώ Βουλγαράκη, τη Λίλλυ Μελεμέ και τη Γεωργία Μαυραγάνη, που σκηνοθέτησαν τα έργα "Αγαμέμνων", "Χοηφόροι" και "Ευμενίδες" αντίστοιχα, στην πρώτη τους σκηνοθετική παρουσία στην Επίδαυρο.

Ορέστεια (Τερζόπουλος)
© Johanna Weber

Ο χορός

Τον χορό συναποτελούν οι: Μπάμπης Αλεφάντης, Ναταλία Γεωργοσοπούλου, Κατερίνα Δημάτη, Κωνσταντίνος Ζωγράφος, Πύρρος Θεοφανόπουλος, Έλλη Ιγγλίζ, Βασιλίνα Κατερίνη, Θάνος Μαγκλάρας, Ελπινίκη Μαραπίδη, Άννα Μαρκά Μπονισέλ, Λυγερή Μητροπούλου, Ρόζυ Μονάκη, Ασπασία Μπατατόλη, Νίκος Ντάσης, Βαγγέλης Παπαγιαννόπουλος, Σταύρος Παπαδόπουλος, Μυρτώ Ροζάκη, Γιάννης Σανιδάς, Αλέξανδρος Τούντας, Κατερίνα Χιλλ, Μιχάλης Ψαλίδας, Giulio Germano Cervi.

Προπώληση μέσω more.com εδώ.

Διαβάστε τη συνέντευξη του Θεόδωρου Τερζόπουλου στο "α" εδώ:

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Η ετυμηγορία": Ο Γρηγόρης Βαλτινός στις πρώτες φωτογραφίες της νέας παράστασης που θα δούμε στον Ελληνικό Κόσμο

Το δικαστικό θρίλερ του Μπάρι Ριντ ανεβαίνει τη σεζόν 2024-25 με τη σκηνοθετική υπογραφή του Πέτρου Ζούλια και έναν εξαιρετικό θίασο.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
19/06/2024

Φεστιβάλ Αθηνών: Οι Forced Entertainment γιορτάζουν 40 χρόνια με το "Signal to noise"

Μια πρωτόγνωρη εμπειρία θεάτρου φέρνει στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και την Πειραιώς 260 η παγκοσμίου φήμης βρετανική κολεκτίβα.

Οι Σαολίν έρχονται στο Κατράκειο Θέατρο με το "Shaolin Kung Fu - The Original"

Οι αυθεντικοί Σαολίν από την Κίνα επιστρέφουν στην Ελλάδα στο πλαίσιο της ευρωπαϊκής περιοδείας τους, μέσα από μια εντυπωσιακή παράσταση που είναι αφιερωμένη στη δύναμη της θέλησης.

Στη "Respublika" έζησα το πρώτο μου ρέιβ

Ό,τι έζησε ο καθένας στην παράσταση του Λούκας Τβαρσόφκι στη Μαλακάσα ήταν μοναδικό. Πόσο μοιάζει, όμως, η εμπειρία σου με τη δική μας;

"Τι οφείλουμε στη Δημοκρατία": Ανακοινώθηκαν οι δράσεις του φιλόδοξου πρότζεκτ του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά

Με ελεύθερη πρόσβαση για το κοινό θα δοθούν οι δράσεις της παράστασης-εγκατάστασης που διοργανώνει το Δημοτικό Θέατρο Πειραιά στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, με την υπογραφή του Καλλιτεχνικού Διευθυντή Νίκου Διαμαντή.

"Τι είναι η σκηνογραφία σήμερα;": Μια ενδιαφέρουσα σειρά συζητήσεων για τις παραστατικές τέχνες

Γαλλικό Ινστιτούτο και Ινστιτούτο Γκαίτε συνεργάζονται για το δημόσιο πρόγραμμα του πρότζεκτ "Engaged Scenography".

Φεστιβάλ Αθηνών: Τρία ραντεβού στην Πειραιώς 260

Το Φεστιβάλ Αθηνών συνεχίζεται την εβδομάδα από 20 έως 26 Ιουνίου με δύο παραστάσεις και ένα αφιέρωμα στον Λευτέρη Βογιατζή.