"Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία": Ο θεατρικός μονόλογος του Τάκη Χρυσικάκου επιστρέφει στο θέατρο Τόπος Αλλού

Η θεατρική-μουσική παράσταση ερευνά και προβάλει τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

"Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία", η παράσταση που σκηνοθετεί και ερμηνεύει ο Τάκης Χρυσικάκος, και που παρουσιάστηκε πέρσυ στο θέατρο Τόπος Αλλού και γνώρισε μεγάλη επιτυχία, θα επαναληφθεί από την Τετάρτη 22 Νοεμβρίου για περιορισμένο αριθμό παραστάσεων.

Λίγα λόγια για το έργο 

Δυο στην κυριολεξία Άγιοι της Ελληνικής μουσικής παράδοσης συνεχίζουν στο θεατρικό σανίδι του Τόπος Αλλού να ξυπνούν μουσικές μνήμες αλλά και ιστορικές μια που αυτοί οι δύο σηματοδοτούν σημαίνουσες στιγμές της Ελληνικής ιστορίας, την οποία και βίωσαν κυριολεκτικά στο πετσί τους αλλά και την τραγούδησαν. Είναι ο Μάρκος Βαμβακάρης και ο Μιχάλης Γενίτσαρης. Το κείμενο προέκυψε μετά από βαθύτατη ιστορική-μουσικολογική έρευνα, του έγκυρου καθηγητή εθνομουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Λάμπρου Λιάβα, που εγγυάται και τη μουσική επιμέλεια.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Η θεατρική-μουσική παράσταση ερευνά και προβάλει τις ιστορικές και κοινωνικές συνθήκες που γέννησαν την παράδοση του Ρεμπέτικου και προσδιόρισαν το ύφος και το ήθος του. Αφετηρία αποτελούν οι δραματοποιημένες αφηγήσεις δύο από τους κορυφαίους ρεμπέτες, του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, από τις αρχές του 20ου αιώνα έως τη δεκαετία του ’60, καθώς και άλλα αντιπροσωπευτικά κείμενα της περιόδου. Μέσα από τις μνήμες, τις διηγήσεις και τα τραγούδια τους, ξεκινάμε από την παλιά Σύρα του Μάρκου, για να καταλήξουμε στον Πειραιά της εποχής του Μεσοπολέμου, όπου η σμυρναίικη σχολή παραχωρεί τη θέση της στο πειραιώτικο ρεμπέτικο.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Σε μιαν εποχή κρίσιμη και μεταβατική για την Ελλάδα, με τους πρόσφυγες και τους εργάτες του λιμανιού να εξωθούνται στο περιθώριο, παρακολουθούμε τη μύησή τους στον κόσμο της "πιάτσας" και τη γεμάτη πάθος κι ένταση ζωή του ρεμπέτη, με την ιδιαίτερη ιδεολογία, τις αξίες και τα σύμβολά της. Κύριο μέσο έκφρασης, επικοινωνίας και σύμβολο ταυτότητας αυτού του κόσμου αποτελούν το τραγούδι, η μουσική και ο χορός, μέσα από τα οποία γίνεται και η αντίστοιχη "μύηση" του θεατή στο ύφος και το ήθος του κλασικού Ρεμπέτικου.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Στον θεατρικό μονόλογο ξεδιπλώνονται ανάγλυφα η ξεχωριστή θέση και ο ρόλος των μουσικών ανάμεσα στους μάγκες, η τελετουργία του καφενείου και του τεκέ, η βιωματική σχέση με το μπουζούκι, η σημειολογία του ζεϊμπέκικου, το κυνηγητό από την αστυνομία, η λογοκρισία και οι εκτοπισμοί από τη δικτατορία του Μεταξά, ο ρόλος της δισκογραφίας, η διαφοροποίηση στην επιτέλεση του ρεμπέτικου μετά τον Πόλεμο με την αστικοποίηση και το πέρασμα στους επώνυμους δεξιοτέχνες-σταρ του τραγουδιού.

Τα κατά μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

Η όλη θεατρική προσέγγιση αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στον "τελετουργικό" χαρακτήρα της επιτέλεσης του Ρεμπέτικου, με τη δομή της παράστασης και τη διαμόρφωση του σκηνικού χώρου να υποβάλλουν την ατμόσφαιρα μιας "λαϊκής Λειτουργίας", όπου "ο Ευαγγελιστής Μάρκος (Βαμβακάρης) συναντά τον Αρχάγγελο Μιχαήλ (Γενίτσαρη)".

Προπώληση εισιτηρίων μέσω more.com

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Τα κατά Μάρκον, μια ρεμπέτικη λειτουργία

  • Μουσικοθεατρική
  • Διάρκεια: 105 '

Μέσα από τις διηγήσεις και τα τραγούδια του Μάρκου Βαμβακάρη και του Μιχάλη Γενίτσαρη, ξεκινάμε από την παλιά Σύρα και καταλήγουμε στον Πειραιά του Μεσοπολέμου. Σε μιαν εποχή μεταβατική για την Ελλάδα, με τους πρόσφυγες και τους εργάτες του λιμανιού να εξωθούνται στο περιθώριο, παρακολουθούμε τη μύησή στη γεμάτη πάθος κι ένταση ζωή του ρεμπέτη. Στον μονόλογο ξεδιπλώνονται η ξεχωριστή θέση των μουσικών ανάμεσα στους μάγκες, η τελετουργία του καφενείου και του τεκέ, η βιωματική σχέση με το μπουζούκι, η σημειολογία του ζεϊμπέκικου, το κυνηγητό από την αστυνομία και η λογοκρισία από τη δικτατορία Μεταξά. Η όλη θεατρική προσέγγιση αποδίδει ιδιαίτερη έμφαση στον «τελετουργικό» χαρακτήρα της επιτέλεσης του ρεμπέτικου.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Φιλοσοφία και Μύθος": Δωρεάν διαδικτυακό σεμινάριο με τον Κρις Κούπερ

Το Εργαστήρι Θεάτρου "Ξένια Καλογεροπούλου" διοργανώνει μία ηλεκτρονική συνάντηση με τον Άγγλο συγγραφέα, σκηνοθέτη και καλλιτεχνικό διευθυντή της Accident Time.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
14/10/2024

Τον Νοέμβριο θα δούμε τον "Αόρατο επισκέπτη" στο "Κάτια Δανδουλάκη"

Ορίστηκε η ημερομηνία πρεμιέρας για το έργο του Οριόλ Πάουλο, που θ’ ανέβει στο Θέατρο "Κάτια Δανδουλάκη", σε σκηνοθεσία Σοφίας Σπυράτου. Πρωταγωνιστούν οι Κάτια Δανδουλάκη, Χρήστος Πλαΐνης, Θανάσης Πατριαρχέα, Μελίνα Λεφαντζή, Ντίνος Σπυρόπουλο και Χλόη Μάντζαρη.

Αποκλειστικό: Ο μονόλογος που θα ερμηνεύσει η Νένα Μεντή με την υπογραφή του Πέτρου Ζούλια

"Μια ζωή" ονομάζεται το έργο - ύμνος στον καθημερινό άνθρωπο του γνωστού σκηνοθέτη, το οποίο θα ερμηνεύσει η καταξιωμένη ηθοποιός, σε μια ακόμη συνεργασία τους.

"The land of wanting more": Μία περφόρμανς για τη γυναικεία σεξουαλικότητα στο ΠΛΥΦΑ

Η Μαριάννα Ράντου σκηνοθετεί την παραστάση που συνδυάζει αφήγηση, δραματικό λόγο και μουσική για να δώσει ζωή σε ιστορίες γυναικών που στέκονται αντιμέτωπες και ταυτίζονται με τις επιθυμίες τους.

"Έρωτας: Ο κόσμος των αναμνήσεων": Μια παράσταση για το ρίσκο του να ερωτευόμαστε

"Τι είναι ο Έρωτας; Ένας άνθρωπος, ένα μέρος, μια επανάσταση ή απλά μια ανάμνηση;". Αυτό είναι το ερώτημα που θέτει η παράσταση του Γιώργου Τζερνιά, βασισμένη στο βιβλίο της Μαρίας Τσατσάκη "Έρωτας. Ατάκα. Ιστορία".

"Show what..." κύριε Πάνο Μουζoυράκη;

Το λαϊκό, φουτουριστικό καμπαρέ με τους Πάνο Μουζουράκη, Λευτέρη Ελευθερίου, Στράτο Λύκο και Ηλιάνα Γαϊτάνη, επιστρέφει τις Τρίτες στο Vox.

Η οσκαρική "Φάλαινα" γίνεται παράσταση από τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη

Η "Φάλαινα", το έργο του Σάμιουελ Ντι Χάντερ που λατρέψαμε στην κινηματογραφική μεταφορά του Ντάρεν Αρονόφσκι, ανεβαίνει στη σκηνή από τον Πυγμαλίωνα Δαδακαρίδη, ο οποίος ανέλαβε να σκηνοθετήσει και να ερμηνεύσει τον πολύ απαιτητικό πρωταγωνιστικό ρόλο στη σκηνή του θεάτρου Νέος Ακάδημος (από 16/10).