Φαντασμαγορικό φινάλε του Φεστιβάλ Αθηνών με έναν "Κήπο των ηδονών"

Με μια πανηγυρική παράσταση στο Ηρώδειο την Παρασκευή 4 Αυγούστου πέφτει η αυλαία του Φεστιβάλ. Το νέο έργο του ανατρεπτικού Φιλίπ Κεν έρχεται στην Αθήνα αμέσως μετά την πρεμιέρα του στην Αβινιόν και μας υπόσχεται μια σουρεαλιστική βραδιά!

Ο κήπος των ηδονών / The garden of delights @Eleni Katrakalidi

Μόλις το 2016 γνωρίσαμε από κοντά τον Γάλλο σούπερ σταρ της αβάντ-γκαρντ, Φιλίπ Κεν, έναν καλλιτέχνη που δείχνει να συνδυάζει αβίαστα την εικαστική ευφυΐα του Μπομπ Ουίλσον με την τρέλα των ντανταϊστών και την αμεσότητα της ποπ κουλτούρας. Η "Μελαγχολία των δράκων" και δύο χρόνια αργότερα το "Crash park: Η ζωή ενός νησιού" (και οι δύο στη Στέγη Ωνάση) μας σύστησαν το σουρεαλιστικό σύμπαν του σκηνοθέτη και εικαστικού, ένα σύμπαν γεμάτο χιούμορ, αλλά και οικολογικές και οντολογικές ανησυχίες, που αναμιγνύει τα πιο παράδοξα υλικά. Ο Κεν επιβεβαίωσε τη μοναδικότητά του και το περσινό καλοκαίρι στην Πειραιώς 260, με τη γοητευτικά δυστοπική "Μοιραία φάρμα" ("Farm Fatale"), μια παράσταση που μίλησε με απρόσμενο τρόπο για την κλιματική αλλαγή, έχοντας ως πρωταγωνιστές πέντε σκιάχτρα, τα μόνο εναπομείναντα όντα από μια τρομακτική καταστροφή, που επιχείρησαν να περισώσουν μνήμες, ήχους και αισθήσεις από τον πλανήτη μας.

Κήπος των ηδονών
Martin Argyroglo©

Ο "Κήπος των ηδονών", με τον οποίο κλείνει το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών στις 4 Αυγούστου αποτελεί μια μάλλον ψυχεδελική εμπειρία: διαδραματίζεται σε έναν προ-αποκαλυπτικό κόσμο που ταλαντεύεται ανάμεσα στον παράδεισο και την κόλαση. Ο τίτλος της εμπνέεται από τον ομώνυμο αναγεννησιακό πίνακα του Ιερώνυμου Μπος, αυτό το τολμηρό βιβλικό τρίπτυχο που απεικονίζει ένα πανόραμα παράδοξων μορφών σε αδιανόητες περιπτύξεις μέσα σ’ ένα φαντασιακό φυσικό τοπίο, ενώ στα πλευρικά φύλλα απεικονίζονται ο Παράδεισος και οι τιμωρίες της Κόλασης.  

Ο κήπος των ηδονών / The garden of delights
@Martin Argyroglo

Ο Κεν έχει δημιουργήσει ένα αλληγορικό υπερθέαμα, μεταξύ ουτοπίας και δυστοπίας, αινιγματικού και γκροτέσκου, που πλημμυρίζεται από παράδοξες εικόνες και γεγονότα. Για να πάρετε μια ιδέα, η παράσταση ξεκινάει με την άφιξη ενός τουριστικού λεωφορείου στο οποίο επιβαίνουν οχτώ ήρωες με εμφάνιση που θυμίζει cowboys και ροκάδες, για να ακολουθήσουν μια περίεργη τελετουργία γύρω από ένα τεράστιο αβγό, ένα εργαστήρι ανάγνωσης, η ανάλυση από Φλαμανδούς επιστήμονες του πίνακα του Μπος, εικονικές πυρκαγιές και καταιγίδες, και όλα αυτά εν μέσω συνεχούς ζωντανής μουσικής που πηγαίνει από το μπελ κάντο μέχρι τα μπαρόκ τραγούδια!

Ο κήπος των ηδονών / The garden of delights
@Eleni Katrakalidi

Η παράσταση έκανε πρεμιέρα στο Φεστιβάλ της Αβινιόν τον περασμένο Ιούλιο, σε ένα εγκαταλελειμμένο λατομείο έξω από την πόλη, το οποίο είχε εγκαινιαστεί από τον Πίτερ Μπρουκ με τη θρυλική "Μαχαμπαράτα" αλλά παρέμενε κλειστό επί επτά χρόνια. Ο Κεν εκμεταλλεύτηκε τον φυσικό χώρο, καθώς πρόκειται για έναν καλλιτέχνη που δεν δημιουργεί παραστάσεις μόνο για θεατρικές σκηνές, αλλά και site-specific περφόρμανς και εικαστικές παρεμβάσεις στο δημόσιο χώρο και σε φυσικά τοπία. Προσάρμοσε έτσι και τον "Κήπο των ηδονών" ειδικά για το Ηρώδειο, ένα χώρο όπου κυριαρχεί –όπως στο λατομείο– η πέτρα, η οποία ανάγεται σε κεντρικό στοιχείο της παράστασης.

Περισσότερες πληροφορίες

Ο κήπος των ηδονών

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 120 '

Σε συμπαραγωγή με το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου παρουσιάζεται η θεαματική παράσταση του Φιλίπ Κεν και της ομάδας του μετά τη θριαμβευτική της πρεμιέρα στην Αβινιόν. Στην τέταρτη επίσκεψή του στην Ελλάδα ο ανατρεπτικός σκηνοθέτης εμπνέεται από τον διάσημο αναγεννησιακό πίνακα του Ιερώνυμου Μπος «Ο κήπος των επίγειων απολαύσεων» και δημιουργεί ένα αλληγορικό υπερθέαμα για την κλιματική αλλαγή, την παρέμβαση του ανθρώπου στη φύση αλλά και τη συλλογικότητα, ισορροπώντας μεταξύ ουτοπίας και δυστοπίας, μακαριότητας και λαγνείας, αινιγματικού και γκροτέσκο. Με φόντο τη δεκαετία του ‘70 κι έναν αυτοσχέδιο καταυλισμό εξελίσσεται η παράσταση που θέτει φιλοσοφικά και πανανθρώπινα ερωτήματα, αξιοποιώντας αφηγήσεις, φράσεις, αποσπάσματα που οι ηθοποιοί χρησιμοποιούν - από Σαίξπηρ για παράδειγμα και ιστορικούς της Τέχνης μέχρι τη σύγχρονη ποιήτρια Λορά Βασκέζ. Οι πρωταγωνιστές παίζουν μουσική, τραγουδάνε, διαλύουν το λεωφορείο και διαλύονται οι ίδιοι σε ομάδες, άνθρωποι που ενώνονται και χωρίζονται.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Δύο έξυπνες κωμωδίες που σχολιάζουν την Ελλάδα

Δύο κωμωδίες made in Greece, από Γιώργο Καπουτζίδη και Ζήση Ρούμπου κοιτάζουν με χιούμορ την Ελλάδα και την ταυτότητά της.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
26/11/2025

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου με Μάριο Μπανούσι και τον Δεκέμβριο

Η παράσταση για την απώλεια και την ενηλικίωση "Taverna Miresia - Mario, Bella, Anastasia" κάνει ένα χειμωνιάτικο πέρασμα στο πλαίσιο των δράσεων του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου "Φθινόπωρο - ΑΠΟΗΧΟΙ".

Δύο πράξεις θεατρικής απελευθέρωσης για την Παγκόσμια Ημέρα Κατά της Βίας των Γυναικών

Σε δύο παραστάσεις που αγγίζουν βαθιά τον θεατή, δύο σπουδαίες και έμπειρες πρωταγωνίστριες, η Κατερίνα Διδασκάλου και η Ελένη Κοκκίδου αναλαμβάνουν να φέρουν στο φως τη διαδρομή γυναικών που έμαθαν να σωπαίνουν – και αποφασίζουν επιτέλους να μιλήσουν.

Τελευταία παράσταση για τα "Πιρούνια σε ακριβά σπορτέξ"

Το έργο του Κωσταντή Ντίσιου, μια ιστορία ενός καλά θαμμένου τραύματος, θα παρουσιαστεί για ακόμη μία φορά στο Red Jasper, σε σκηνοθεσία Τάσου Καρακύκλα.

Νέα ημερομηνία πρεμιέρας για το "Cleansed" του Δημήτρη Καραντζά

Το τολμηρό έργο του 20ού αιώνα παρουσιάζει ο Δημήτρης Καραντζάς από 4/12 με ιδανικό θίασο: Χρήστος Λούλης, Μαίρη Μηνά, Δημήτρης Καπουράνης, Νατάσα Εξηνταβελώνη, Γιώργος Ζυγούρης, Νικολάκης Ζεγκίνογλου, Θανάσης Ραφτόπουλος.

Σύγχρονη ανάγνωση της "Ημερης του Ντοστογιέφσκι" από τον Γιάννη Νταλιάνη

Η "Ήμερη – Η Ανατομία μιας Πτώσης" του Γιάννη Νταλιάνη αναδεικνύει, με σεβασμό στο σκοτεινό σύμπαν του Ντοστογιέφσκι, την κωμικοτραγική μοναξιά των ηρώων και τη διαχρονική ανθρώπινη ανάγκη για ουσιαστική συνύπαρξη.

Οι "Δανειστές" του Στρίντμπεργκ στο Θέατρο 2510

Ένα έργο-σπουδή στον έγγαμο βίο, στη φθορά και στα αδιέξοδα της συμβίωσης που οδηγούν τους ήρωες προς την αναπόφευκτη εξόντωσή τους.