Το "α" στην πρόβα του "Don’t look back" του Γιάννη Χουβαρδά στην Ελευσίνα

Βλέπουμε, αποκλειστικά, πρώτες εικόνες από τις πρόβες της πολυαναμενόμενης, sold-out παράστασης και μιλάμε με τους συντελεστές για τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης που ενέπνευσε το έργο, αλλά και για το ρόλο του κοινού στην παράσταση.

Don't look back © John Kouskoutis

Το 2023 αποτελεί μία χρονιά άνθισης για την πόλη της Ελευσίνας. Με αφορμή την ανακήρυξή της ως πολιτιστική πρωτεύουσα της Ευρώπης για το έτος, πλήθος καλλιτεχνικών εκδηλώσεων (ή, καλύτερα, "μυστηρίων”, όπως χαρακτηρίζονται) στηρίζουν επάξια τον νέο της τίτλο. Μέρος αυτού του πλούσιου προγράμματος- και μία από τις κορυφαίες στιγμές για την Ελευσίνα- είναι το "Don’t look back”, η παράσταση που ανεβάζει ο Γιάννης Χουβαρδάς, με αφορμή τον μύθο του Ορφέα και της Ευρυδίκης (19-29/5). Το "α” βρέθηκε στις πρόβες στο χώρο του Παλαιού Ελαιουργείου, το οποίο πρόκειται να μεταμορφωθεί στο ξενοδοχείο-φάντασμα "Hotel Spectre". Έτσι, είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με την Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, τη Στεφανία Γουλιώτη, τη Ράνια Οικονομίδου, τον Κώστα Κορωναίο και τον Παντελή Παπαδόπουλο για την ιδιαίτερη παράσταση, την οποία οι θεατές θα παρακολουθήσουν φορώντας... μάσκες. 

Don't look back - Γιάννης Χουβαρδάς
© John Kouskoutis
Γιάννης Χουβαρδάς 

Το έργο, σε κείμενο Γιάννη Χουβαρδά, αντλεί από τον γνώριμο αρχαίο μύθο για την κατάβαση στον Άδη. Όπως εξηγεί ο Κώστας Κορωναίος, όμως, "το "Don’t look back”, με μια αναλογία, σε βάζει σε μια διαδικασία να κάνεις τη δική σου "κατάβαση”, να επιστρέψεις σε κάποιες εμπειρίες του παρελθόντος που τις έχεις θάψει, που έχουν πεθάνει ή νομίζεις ότι πέθαναν”. Βέβαια, ο μύθος αυτός έχει μεταμορφωθεί μέσα από τη ματιά του σκηνοθέτη. "Για παράδειγμα, εγώ είμαι ένα ανδρόγυνο που φέρω μέσα μου και τον Ορφέα και την Ευρυδίκη. Ακόμα και να μην ήξερε κάποιος την ιστορία, ο τρόπος με τον οποίο τον διαχειρίζεται ο Γιάννης Χουβαρδάς φέρνει τον μύθο ακόμα πιο κοντά μας, παύει να είναι παλιός και κάπως απόμακρος” σχολιάζει η Στεφανία Γουλιώτη.

Don't look back - Στεφανία Γουλιώτη
© John Kouskoutis
Στεφανία Γουλιώτη
Don't look back - Παντελής Παπαδόπουλος
© John Kouskoutis
Παντελής Παπαδόπουλος

Από την άλλη πλευρά, ο Παντελής Παπαδόπουλος, μιλώντας για τον ρόλο του, αναφέρει ότι είναι ένας ηλικιωμένος Ορφέας που μιλά για την περιπέτειά του, πώς κατέβηκε στον Άδη, πώς άρπαξε, αλλά και πώς έχασε, την αγαπημένη του. "Όλη αυτή η ποίηση,  η θεατρικότητα που έχουμε στην παράσταση, όπως αναδεικνύεται και στις πρόβες, πιστεύω πως έχει μοναδικό ενδιαφέρον. Εγώ τουλάχιστον δεν το έχω ξαναζήσει” συμπληρώνει, υπογραμμίζοντας τη χαρά του για τη συνεργασία του με τον Γιάννη Χουβαρδά -αίσθημα που μοιράζονται όλοι οι συντελεστές. 

Don't look back - Κώστας Κορωναίος
© John Kouskoutis
Κώστας Κορωναίος

Διαβάστε Επίσης

Ρωτώντας τους ηθοποιούς για την πρόκληση που θα προκύψει από το γεγονός ότι οι θεατές θα μπορούν να κινούνται ελεύθερα στον χώρο και θα φορούν μάσκες που θα καλύπτουν ολόκληρο το πρόσωπο, ο Κώστας Κορωναίος δέχεται πως είναι σωστή η λέξη "πρόκληση”, καθώς "πρόκειται για μια ασυνήθιστη συνθήκη”. "Πρωτόγνωρη” θα αποκαλέσει τη συνθήκη αυτή η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, η οποία σχολιάζει: "Τα πρόσωπα των θεατών, καλυμμένα από τις μάσκες, θα διατηρούν μια γοητευτική ανωνυμία που μπορεί να κρύβει πολλές εκπλήξεις. Ποιος κάθεται δίπλα σου; Μήπως κάποιος δικός σου χαμένος έρωτας; Οι μάσκες -καθώς θα διαφυλάσσουν το ανεξιχνίαστο των αντιδράσεων και το μυστήριο των συναισθημάτων- θα μεταμορφώνουν και τους θεατές σε σκιές του Άδη, η κατάβαση θα είναι ομαδική, ο καθένας θα είναι ένας Ορφέας ή μια Ευρυδίκη”.

Don't look back - Καρυοφυλλιά Καραμπέτη
© John Kouskoutis
Καρυοφυλλιά Καραμπέτη

Μιλώντας για προκλήσεις, η μεγαλύτερη για τη Στεφανία Γουλιώτη είναι να μην απευθύνεται στο κοινό. "Άλλωστε, όλοι οι χαρακτήρες του έργου έχουν εγκλωβιστεί στο χρόνο και επαναλαμβάνουν τα ίδια λόγια και την ίδια ιστορία, όπως και ο δικός μου χαρακτήρας που έχει πιαστεί στα δίχτυα μιας λούπας. Οι θεατές είναι σαν να βρίσκονται εκεί παρεμπιπτόντως. Έτσι, ενώ, εγώ ως ερμηνεύτρια θέλω να φτάσει η ιστορία μου στα αυτιά τους, δεν πρέπει να τους απευθύνομαι, αν και θα είναι σε απόσταση αναπνοής”. 

Πολύ ενδιαφέρουσα ήταν η τοποθέτηση της ηθοποιού σχετικά με τη μυστηριακή ατμόσφαιρα που επικρατεί στην Ελευσίνα, η οποία συνήθως συνδέεται με τα απόκρυφα μυστήρια του αρχαιοελληνικού κόσμου: "Για μένα πιο πολύ μυστηριακό χαρακτήρα έχουν αρχίσει να έχουν τα πιο σύγχρονα κομμάτια της Ελευσίνας: από την παραλία και τους ανθρώπους που βγάζουν μια πλαστική καρέκλα στο δρόμο και τρώνε, μέχρι τους ψαράδες, τη μυρωδιά από τα εργοστάσια καθώς και το ίδιο το Παλαιό Ελαιουργείο, που είναι ένα αριστούργημα”.

Don't look back - Ράνια Οικονομίδου
© John Kouskoutis
Ράνια Οικονομίδου
Don't look back - Γιάννης Βογιατζής
© John Kouskoutis
Γιάννης Βογιατζής

Στο "λόμπι” αυτού του ξενοδοχείου, η Καρυοφυλλιά Καραμπέτη θα συμμετέχει, όπως μας δήλωσε, σε ένα δρώμενο μαζί με τέσσερις χαρακτήρες, στο οποίο κανείς δεν θα αντιλαμβάνεται την παρουσία των άλλων τριών, αλλά θα μονολογούν τέσσερις παράλληλες μοναξιές. Η ηθοποιός έδωσε μία ιδέα στο "α” και για το τέλος του έργου: "ο τελικός τσάμικος, σήμα κατατεθέν της νεοελληνικής λεβεντιάς και παθογένειας, θα γίνει ο Χορός του Θανάτου της "Έβδομης σφραγίδας" που θα μας οδηγήσει όλους μαζί στην αποκαθήλωση και τη θυσία, με μια τελευταία ελπίδα μήπως βρούμε επιτέλους την κάθαρση και τη λύτρωση”. Βέβαια, η Ράνια Οικονομίδου δεν θα ήθελε να πιστέψουμε ότι η παράσταση είναι "καταθλιπτική”. "Αυτό που μου αρέσει πάρα πολύ είναι ότι το κείμενο είναι ταυτόχρονα ουσιαστικό, αλλά και χαριτωμένο, έχει χιούμορ”.

Don't look back
© John Kouskoutis

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Don't look back

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 90 '

Οι αποθήκες του Παλαιού Ελαιουργείου Ελευσίνας μεταμορφώνονται στο ξενοδοχείο - φάντασμα «Hotel Spectre», όπου τα φαντάσματα των μυθικών εραστών Ορφέα και Ευρυδίκης ζωντανεύουν τις μοιραίες στιγμές του έρωτά τους, μέσα από μια ονειρική διαδρομή που καταργεί τα όρια μεταξύ ηθοποιού και θεατή και δίνει τη δυνατότητα στο κοινό να πάρει κρίσιμες αποφάσεις σε κομβικά σημεία της περιήγησής του. Η προτροπή του Πλούτωνα στον Ορφέα να μην κοιτάξει πίσω στην πορεία του προς τον Κάτω Κόσμο προκειμένου να φέρει πίσω την αγαπημένη του Ευρυδίκη, αποτελεί πηγή έμπνευσης για την παράσταση, παράλληλα με άλλες διάσημες τραγικές ιστορίες αγάπης που αποτυπώνονται σε όλες τις μορφές τέχνης.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το πιο όμορφο σώμα που έχει βρεθεί ποτέ σε αυτό το μέρος

Μια συναρπαστική ερμηνεία από τον Αργύρη Ξάφη σε ένα ενδιαφέρον σύγχρονο έργο, που με τη μορφή πολυπρόσωπης αφήγησης, προσεγγίζει ζητήματα ομοφοβίας, βίας και ενοχής μιας κλειστής κοινωνίας.

ΓΡΑΦΕΙ: ΤΩΝΙΑ ΚΑΡΑΟΓΛΟΥ
18/04/2024

"The doctor": 11 ακόμη παραστάσεις στο Αμφι-θέατρο

Το συνταρακτικό mind game για τα όρια της πολιτικής ορθότητας και την παντοδυναμία της cancel culture σε σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου κατεβάζει αυλαία μέσα στον Απρίλιο.

"Ο κύκλος των χαμένων ποιητών" ανεβαίνει Θεσσαλονίκη

Μετά την επιτυχία στην Αθήνα και το θέατρο Βρετάνια, η παράσταση σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Ασπιώτη με τον Άκη Σακελλαρίου στον ρόλο του αντισυμβατικού Τζον Κίτινγκ "μετακομίζει" στη συμπρωτεύουσα.

Ίσα που προλαβαίνεις αυτές τις 24 θεατρικές παραστάσεις

Συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε έργα για κάθε γούστο που κατεβάζουν αυλαία την εβδομάδα 18 έως 24 Απριλίου.

Updated | "Κήτος": Ο ανέκδοτος μονόλογος του Βαγγέλη Ρωμνιού στο Θέατρο Τέχνης

Ο Ευάγγελος Βογιατζής φέρνει στη σκηνή και ερμηνεύει τον μονόλογο του συγγραφέα του "Χαρτοπόλεμου", που έφυγε πρόωρα από τη ζωή, σε μουσική Σταμάτη Κραουνάκη και κίνηση Φωκά Ευαγγελινού.

Στο "Underground" ο Γιάννης Τσορτέκης υποδύεται έναν μαυραγορίτη που είναι "πρωτεργάτης, επαναστάτης, σύμβολο"

Με αφορμή τις τελευταίες παραστάσεις του θεατρικού όπου πρωταγωνιστεί με τον Βασίλη Χαραλαμπόπουλο και την Αλεξάνδρα Αϊδίνη, ο ταλαντούχος ηθοποιός που... "μισήσαμε" πέρσι στο Maestro μιλά στο "α" για τα Βαλκάνια, τον Κουστουρίτσα και την Ελλάδα του σήμερα.

Τι θα δούμε φέτος στην Επίδαυρο

Διεθνείς παρουσίες, σπουδαία σκηνοθετικά ονόματα, σημαντικές συνεργασίες, σύγχρονες επαναγνώσεις της τραγωδίας και κυριαρχία του τραγικού λόγου έναντι του κωμικού εντοπίζονται στο φετινό πρόγραμμα της μεγάλης και μικρής Επιδαύρου.