Παντελής Καναράκης: "Το θέατρο είναι πάντα πρώτο και μόνο του στην κορυφή"

Ο Παντελής Καναράκης με αφορμή το όνειρό του να ανεβάσει το "Το φιλί της γυναίκας αράχνης" συζητά μαζί μας για τον ήρωά του, σχολιάζει την επικαιρότητα παραθέτοντας τις σκέψεις του για Προεδρικό Διάταγμα 85, ενώ μάς απαντά στο ερώτημα αν τελικά υπάρχουν όρια στην κωμωδία.

Το φιλί της γυναίκας αράχνης

Ανάμεσα σε θέατρο, μουσική, κινηματογράφο, εκείνος επιλέγει πάντα το θέατρο. Ο λόγος για τον Παντελή Καναράκη, που πρωταγωνιστεί στην παράσταση "Το φιλί της γυναίκας αράχνης", ένα πολιτικό μεν έργο, που γράφτηκε το μακρινό 1976 στο επίσης μακρινό Μεξικό, αλλά πλημυρισμένο από συναίσθημα, γλύκα και τρυφερότητα μέσα από σκληρές καταστάσεις, όπως μας λέει ο ηθοποιός. Ο Παντελής Καναράκης, με αφορμή το όνειρό του να ανεβάσει αυτό το έργο, συζητά μαζί μας για τον ήρωά του, σχολιάζει την επικαιρότητα παραθέτοντας τις σκέψεις του για Προεδρικό Διάταγμα 85, ενώ μάς απαντά στο ερώτημα αν τελικά υπάρχουν όρια στην κωμωδία.

Το φιλί της γυναίκας αράχνης

Πείτε μας δυο λόγια για την παράσταση "Το φιλί της γυναίκας αράχνης" και τον ήρωα που υποδύεστε.
Είναι ένα έργο που λατρεύω. Το είχα όνειρο να το ανεβάσω και είμαι ευτυχής που φέτος πραγματοποιήθηκε. Είναι ένα πολιτικό μεν έργο αλλά πλημυρισμένο από συναίσθημα, γλύκα και τρυφερότητα μέσα από σκληρές καταστάσεις. Παρακολουθούμε τη ζωή δυο φυλακισμένων τη δεκαετία του εβδομήντα στην Αργεντινή και στην σκληρή δικτατορία που μαύρου δικτάτορα. Δυο διαφορετικοί άνθρωποι, δυο ξένοι σε πρώτο επίπεδο, δυο κόσμοι που αρχικά δείχνουν να μην μπορούν να ενωθούν με τίποτα. Ο Μολίνα που υποδύομαι είναι ένας ήρωας που διατηρεί την παιδικότητα του, ζει στο δικό του κινηματογραφικό κόσμο και δεν θέλει να του χαλάει τίποτα τη μαγεία ακόμα και μέσα στις απάνθρωπες συνθήκες της φυλακής. Αποδεικνύεται βέβαια ότι τελικά είναι μια ηρωική, γενναία και γεμάτη αγάπη ψυχή.

Το φιλί της γυναίκας αράχνης

Ποιο στοιχείο ξεχωρίζετε στον ήρωά σας και γιατί;
Την αγάπη που κρύβει μέσα του παρόλο που η κοινωνία του τη στέρησε. Και τον ηρωισμό που δείχνει κόντρα στα θέλω και τα προσωπικά του πρέπει. Είναι ένας υπέροχος και άκακος άνθρωπος.

Ένα έργο που γράφτηκε το μακρινό 1976 στο επίσης -για μας- μακρινό Μεξικό, πόσο επίκαιρο μπορεί να είναι σήμερα;
Δυστυχώς είναι. Και λέω δυστυχώς, γιατί θα ήθελα να μην ήταν επίκαιρο. Αλλά όσο η ανθρώπινη ελευθερία καταπατάται, όσο παγκόσμια χλευάζονται ή και σε πολλές χώρες διώκονται άνθρωποι για τις πολιτικές τους πεποιθήσεις, για την εμφάνισή τους, για τον σεξουαλικό τους προσανατολισμό, για τη χώρα καταγωγής τους και για τόσα άλλα ζητήματα τότε δυστυχώς θα είναι επίκαιρα τέτοια έργα. Μέχρι ο κόσμος να γίνει καλύτερος.

Το φιλί της γυναίκας αράχνης

Πόσο εύκολο είναι τελικά να συνυπάρξουν –σε ένα κελί στην συγκεκριμένη περίπτωση– δύο άνθρωποι με διαφορετικά πολιτικά πιστεύω;
Δεν είναι μόνο τα διαφορετικά τους πολιτικά τους πιστεύω. Είναι όλη τους η διαφορετική ύπαρξη. Ο τρόπος που μεγάλωσαν, που σκέφτονται, που πράττουν, που βλέπουν τον κόσμο και τον αισθάνονται. Φυσικά και είναι δύσκολο έως ακατόρθωτο αλλά η αγάπη έχει μεγάλη δύναμη και αυτό το έργο είναι ένα μήνυμα αγάπης και ένας ύμνος στην ελευθερία. Και αυτό το κάνει σπουδαίο έργο.

Σας έχουμε συνηθίσει να ανεβάζετε βίντεο στα οποία κάνετε εξαιρετικές μιμήσεις. Υπάρχουν πιστεύετε όρια στην κωμωδία;
Όρια υπάρχουν παντού. Απλά σε κάποια πράγματα μεταξύ αυτών και η σάτιρα τα όρια είναι προσωπικά. Ο καθένας έχει το δικό του μέτρο.

Το φιλί της γυναίκας αράχνης

Πόσο επηρεάζει το χιούμορ η πολιτική ορθότητα;
Το χιούμορ επηρεάζεται από πολλά πράγματα. Και αυτό είναι το ενδιαφέρον. Να μπορεί να επηρεάζεται από τα καθημερινά ακούσματα. Το θέμα όμως είναι ακριβώς το αντίθετο, δηλαδή πόσο η πολιτική ορθότητα επηρεάζεται από το χιούμορ.

Θέατρο, μουσική, κινηματογράφος. Πείτε μας με ποια σειρά προτεραιότητας θα τα βάζατε και τις σας γοητεύει περισσότερο στο καθένα; 
Το θέατρο πρώτο και αμέσως μετά το θέατρο, με τρίτο το θέατρο. Όλα έχουν τα ωραία τους και τη γοητεία τους και την ομορφιά τους. Το θέατρο όμως είναι… το θέατρο και είναι πάντα πρώτο και είναι μόνο του στην κορυφή.

Το φιλί της γυναίκας αράχνης

Από τις "Χάντρες", στον Πρωινό Καφέ της Ελένης Μενεγάκη, από το Your Face Sounds Familiar, στο ανατρεπτικό Κάτω Παρτάλι κι από το "Σινέ" στο "Φιλί της γυναίκας αράχνης" πόσο έχει αλλάξει ο Παντελής Καναράκης; Υπάρχει κάποια στιγμή ή περίοδος σε όλη αυτή την πορεία που ξεχωρίζετε και γιατί;
Όλα τα ξεχωρίζω γιατί όλα δικά μου είναι. Και αισθάνομαι πολύ τυχερός και ευτυχισμένος μπορώ να πω άνθρωπος. Τα όνειρα μου γίνονται πραγματικότητα μέχρι τώρα στη ζωή μου, οπότε δεν θέλω να ξεχωρίσω κάτι, έστω κι αν δεν έχουν όλα την ίδια ένταση, την ίδια αγάπη, το ίδιο πάθος αλλά δεν υπάρχει λόγος να διαλέξω κάτι γιατί όλα είμαι εγώ.

Ποιες είναι οι σκέψεις σας για το Προεδρικό Διάταγμα 85;
Για να απαντήσω βάση του διατάγματος θα πρέπει να γυρίσω αρκετά χρόνια πίσω τότε που ήμουν απόφοιτος λυκείου. Μετά όμως σπούδασα στη δραματική σχολή του ΚΘΒΕ, πήρα το πτυχίο μου. Μ’ αυτό έζησα μέχρι σήμερα. Μ’ αυτό πορεύτηκα και αυτό μου είχε αναγνωρίσει το κράτος. Τώρα πώς να πάω τόσα χρόνια πίσω και να απαντήσω σαν απόφοιτος λυκείου; Η μηχανή του χρόνου δεν έχει βρεθεί ακόμα. Ας δουλέψει τουλάχιστον η μηχανή της λογικής κι ας βρούνε λύση για όλο αυτόν τον παραλογισμό.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Το φιλί της γυναίκας αράχνης

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 75 '

Εν μέσω της στρατιωτικής δικτατορίας του Χόρχε Βιδέλα στην Αργεντινή του 1970, σε ένα μικρό κελί της φυλακής Βίλα Ντεβότο του Μπουένος Άιρες, δύο συγκρατούμενοι, ο Βάλεντιν, ένας πολιτικός κρατούμενος για τις αριστερές του ιδέες και ο Μολίνα, ένας διωκόμενος για τις σεξουαλικές του επιλογές, προσπαθούν να χωρέσουν μέσα σε μια ασύμβατη γι’ αυτούς συγκατοίκηση. Σε κόσμους διαφορετικούς, με διαφορετικά πολιτικά πιστεύω, όνειρα ζωής και σεξουαλικές προτιμήσεις, οι δύο ήρωες ακροβατούν ανάμεσα στο παρελθόν, σε μια σκληρή πραγματικότητα και σ’ ένα αβέβαιο μέλλον.

Αλκμήνη

Αλκμήνης 12

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Αλέξανδρος Σωτηρίου: Στο θέατρο ‘Τζένη Καρέζη’, ένα προσωπικό ‘αντίο’ γίνεται επαναστατική πράξη

Στην πρώτη ελληνική παρουσίαση του έργου του Εντουάρ Λουί, "Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας", ο σκηνοθέτης Αλέξανδρος Σωτηρίου καθοδηγεί τους Ελένη Κοκκίδου και Κωνσταντίνο Γεωργόπουλο σε μια ιστορία χειραφέτησης, επιβίωσης αλλά και κάτι ακόμη βαθύτερο.

ΓΡΑΦΕΙ: ΧΡΥΣΑ ΠΑΣΙΑΛΟΥΔΗ
08/12/2025

Σε αυτά τα έργα τέχνης γινόμαστε άλλα ζώα

Οι καλλιτεχνικές αφορμές για να απο-ανθρωποκεντρώσουμε για λίγο το βλέμμα μας και να αντιληφθούμε τον κόσμο από την πλευρά των ζώων πληθαίνουν.

Για τον Χάρη Ρώμα, η ανάγκη να αισθανθούμε ορατοί είναι πιο βαθιά απ’ όσο νομίζουμε

Με αφορμή την πρεμιέρα της νέας του κωμωδίας "Η Πριγκίπισσα των Αγίων Σαράντα" στο Coronet (από 4/12), ο Χάρης Ρώμας μιλά για τη συγγραφή, την υποκριτική, αλλά και για την πολιτική, αποκαλύπτοντας πώς συνδέει το χιούμορ με την κοινωνική κριτική και την προσωπική αλήθεια.

Χορεύουμε με την "Τοσοδούλα" στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Μια παράσταση για όλη την οικογένεια που βασίζεται στο παραμύθι "Τοσοδούλα" του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν, σε σκηνοθεσία Γκάρι Σιβογιάν.

Συζήτηση για τους Αφροέλληνες με αφορμή την παράσταση "Άσπρο Μαύρο" στο Επί Κολωνώ

Οι συντελεστές της παράστασης "Άσπρο Μαύρο" συνομιλούν με τρεις καλεσμένους στην εκδήλωση - συζήτηση "Η Ορατότητα της Αφροελληνικής Κοινότητας στο Σύγχρονο Γίγνεσθαι".

"Μάρτυρας κατηγορίας"- Μυστήριο και αμείωτο σασπένς και 3η χρονιά στο "Δημήτρης Χορν"

Με ένα καστ γεμάτο ταλέντο και ενέργεια, η παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" ζωντανεύει το θρυλικό δικαστικό θρίλερ της Άγκαθα Κρίστι στο θέατρο "Δημήτρης Χορν". Για 3η χρονιά η ένταση και η αληθοφάνεια κρατούν το κοινό καθηλωμένο από την πρώτη στιγμή ως το συγκλονιστικό φινάλε.

"Το μεγάλο μας τσίρκο": Το ιστορικό έργο του Ιάκωβου Καμπανέλλη ξανά στα φώτα της σκηνής

Ο Πέτρος Ζούλιας σκηνοθετεί το έργο-σταθμός της θεατρικής και πολιτικής ιστορίας μας, σε μια μουσικοθεατρική υπερπαραγωγή, με την Ελεωνόρα Ζουγανέλη και τον Δημήτρη Γκοτσόπουλο επικεφαλής του πολυμελούς θιάσου.