Το σύγχρονο ελληνικό έργο είναι must!

Χαρτογραφούμε την τάση της ελληνικής δραματουργίας, που εμφανίζεται όλο και πιο δυναμική, καθώς νέα έργα προκύπτουν συνεχώς και τα θέατρα υποδέχονται το ένα μετά το άλλο ήδη καθιερωμένους αλλά και δεκάδες νέους συγγραφείς.

Nayagoi

Τα τελευταία χρόνια, το σύγχρονο ελληνικό έργο έχει αναδειχθεί σε βασικό παράγοντα της θεατρικής δραστηριότητας: όλο και περισσότερα ελληνικά έργα βρίσκουν το δρόμο για τη σκηνή και το κοινό επιβραβεύει, πολύ συχνά ζωηρά, αυτές τις προσπάθειες. Ειδικά η επανάκαμψη του ρεαλισμού, που ξεκίνησε πριν μερικές σεζόν, με έργα που μιλάνε με ειλικρινή, και συχνά ωμό τρόπο, για τη σύγχρονη πραγματικότητα, είναι μια τάση που βρήκε μεγάλη απήχηση στους θεατές, χάρη στην αμεσότητα με την οποία ανέβασε στη σκηνή οικείες καταστάσεις. Παραμένει, μάλιστα, ισχυρή και φέτος, όπως μαρτυράει η διαρκής επανάληψη παραστάσεων, όπως το "Άνθρωποι και ποντίκια" του Βασίλη Μπισμπίκη, που έφερε το έργο του Στάινμπεκ στην Αθήνα του σήμερα, τα "Αξύριστα πηγούνια" του Γιάννη Τσίρου, ένα έργο για τον σεξισμό και την πατριαρχία, και τα "170 τετραγωνικά/Moonwalk" του Γιωργή Τσουρή, που βάζει στο μικροσκόπιο τις σύγχρονες οικογενειακές σχέσεις μέσα από το βλέμμα των σημερινών τριανταπεντάρηδων.

Άνθρωποι και ποντίκια
"Άνθρωποι και ποντίκια"

 

Το Θέατρο Τέχνης δίνει τον τόνο

Η τάση του ρεαλισμού δεν είναι η μόνη, καθώς φέτος στα δεκάδες ελληνικά έργα που ήδη παίζονται ή αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα αργότερα μέσα στη σεζόν, εντοπίζεται το άνοιγμα του συγγραφικού ύφους και σε άλλα πεδία. Οι θεματικές των περισσότερων έργων εξακολουθούν να έχουν έντονο κοινωνικοπολιτικό πρόσημο: τους συγγραφείς τους απασχολεί η (έμφυλη) βία, οι διαπροσωπικές σχέσεις και συγκρούσεις στο σύγχρονο περιβάλλον, όμως δεν λείπουν δείγματα που στρέφονται και σε άλλες προβληματικές, όπως για παράδειγμα το πρώτο έργο που υπογράφει η Ηρώ Μπέζου, οι "Ναυαγοί", μια ενδιαφέρουσα ιστορία για τη σύγκρουση ζωής και τέχνης, που παίζεται στο Θέατρο Τέχνης. Μάλιστα, το Τέχνης δείχνει να είναι ο μπροστάρης αυτή τη σεζόν, τοποθετώντας το ελληνικό έργο σε περίοπτη θέση στο ρεπερτόριό του: ο  Γιάννης Καλαβριανός, από τους πιο παραγωγικούς συγγραφείς της γενιάς του, υπογράφει τους "Μικρούς πυροβολισμούς μέσα στη νύχτα" , μια διασκευή της κλασικής νουβέλας του Κλάιστ "Μίχαελ Κόλχαας", που εξετάζει πώς μια δίκαιη εξέγερση μπορεί να μετατραπεί σε τρομοκρατία. Θα ακολουθήσουν ο "Δράκος" του Γιώργου Βαλαή, που εμπνέεται από την ομώνυμη ταινία του Κούνδουρου και την έκρηξη του #MeToo (από 28/2), το "Μοτέλ" του Βασίλη Μαυρογεωργίου, που διερευνά το θέμα της έμφυλης βίας (από 4/3), ενώ ο Άρης Ασπρούλης και η Ιόλη Ανδρεάδη με το "Κόκαλο" τολμούν ένα έργο αφιερωμένο στην προσωπικότητα του ρηξικέλευθου καλλιτέχνη και θεωρητικού Αντονέν Αρτό (από 14/2).

Θέλω να σου κρατάω το χέρι
"Θέλω να σου κρατάω το χέρι"

 

Ηθοποιοί-Συγγραφείς

Η Ηρώ Μπέζου, ο Γιώργος Βαλαής και ο Βασίλης Μαυρογεωργίου δεν είναι οι μόνοι ηθοποιοί που δοκιμάζονται φέτος στο πεδίο της συγγραφής. Ήδη παίζονται τα έργα που υπογράφουν ο Τάσος Ιορδανίδης, "Θέλω να σου κρατάω το χέρι", με θέμα την αληθινή ιστορία ενός παράνομου ζευγαριού και τίτλο εμπνευσμένο από τους Beatles (Άλφα), και ο Θοδωρής Αθερίδης, "Μαθήματα κωμωδίας", που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας και η υπόθεσή του περιστρέφεται γύρω από τα διαδικτυακά μαθήματα που αναγκάζεται να παραδώσει ένας ηθοποιός προκειμένου να επιβιώσει (Μικρό Παλλάς) – επιπλέον, ας μην ξεχνάμε την -επί τρεις σεζόν- επιτυχία του πρώτου θεατρικού του Γιώργου Καπουτζίδη, "Όποιος θέλει να χωρίσει… να σηκώσει το χέρι του" (Ήβη). Επίσης, ο Γιώργος Χριστοδούλου γράφει τον "Συνεργό", εμπνεόμενος από ένα πραγματικό έγκλημα, μια γυναικοκτονία που συνέβη πριν μερικά χρόνια  σε πόλη της ελληνικής επαρχίας (Επί Κολωνώ, Φεβρουάριος).

 

Από τα εργαστήρια στο σανίδι 

Το δικό τους, σημαντικό ρόλο παίζουν τα εργαστήρια θεατρικής γραφής, καθώς δίνουν βήμα στις νέες φωνές αλλά και παρέχουν το απαραίτητο πλαίσιο ώστε να μην μείνουν τα έργα στο συρτάρι των συγγραφέων. Έτσι, από το σχετικό εργαστήρι του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά προέκυψε το έργο του Βαγγέλη Δουκουτσέλη, "Lamington", που παίζεται ήδη στο ίδιο θέατρο (σε σκηνοθεσία της Μαριάννας Κάλμπαρη), με θέμα τη φιλία δύο παιδιών διαφορετικής εθνικότητας στη σημερινή Αθήνα, ενώ από το Εργαστήρι Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του θεάτρου Πορεία το "Labor" της Ανθής Τσιρούκη, που εξετάζει τις σκοτεινές πλευρές της γονεϊκής αγάπης, και το "Νυχιάνγκ" της Ευαγγελίας Γατσωτή, μια ιλαροτραγωδία για τα τραύματα που κρύβουμε επιμελώς, που θα παρουσιαστούν τον ερχόμενο Μάιο (σε σκηνοθεσία της Έμιλυς Λουϊζου και του Δημήτρη Τάρλοου, αντίστοιχα). 

Lamington
"Lamington"

Η ζωή και η Ιστορία εμπνέουν

Σε όλα τα παραπάνω, υπάρχουν πολλές ακόμη περιπτώσεις να προστεθούν. Η Κάτια Δανδουλάκη ξεκίνησε τη φετινή σεζόν με ένα νέο ελληνικό έργο, το "Καινούριο παιδί" των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, που γράφτηκε, μάλιστα, κατόπιν μιας δικής της ιδέας, ενώ στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων θα παρουσιαστεί το τελευταίο έργο του έμπειρου Μιχάλη Βιρβιδάκη, "Επαρχία", μια μαύρη κωμωδία που διερευνά τις σχέσεις περιθωρίου και κράτους με αφορμή το πλάνο μιας ληστείας τράπεζας (Φεβρουάριος). Χωριστή κατηγορία αποτελούν τα πρωτότυπα κείμενα που προκύπτουν από devised παραστάσεις, όπως αυτές των 4Frontal: "Η εκπαίδευση εις τα του οίκου διά νεαράς κορασίδας", που αφηγείται τις ιστορίες γυναικών που πάλεψαν για τη χειραφέτησή τους (Θέατρο του Νέου Κόσμου) και "Αριστερόχειρες", με αφορμή τις "παιδουπόλεις" που ίδρυσε η Φρειδερίκη κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου (Δημοτικό Πειραιά, Απρίλιος), και τα δύο με την υπογραφή της Νεφέλης Μαϊστράλη, και το "Amalia Melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων" της Ζωής Χατζηαντωνίου, που εμπνέεται από τη δραματική ιστορία της ατεκνίας της βασίλισσας Αμαλίας (Δημοτικό Πειραιά, από 29/12 ).

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα
"Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα"

Αν συνυπολογίσουμε μάλιστα τα έργα που ανεβαίνουν με αφορμή τις επετείους του 1821 και του 1922, κυρίως τα πρωτότυπα, όπως η "Παράξενη κοπέλα" που υπογράφει ο Γιώργος Μπλάνας, με αφορμή τη Μικρασιατική Καταστροφή και έμπνευση από τη ζωή της Μαρίκας Νίνου (Τέχνης, από 14/1), το "Κάποτε στο Βόσπορο" του Άκη Δήμου (Βεάκη) και η επανάληψη του "Κι από Σμύρνη Σαλονίκη" της Μιμής Ντενίση (αν και υπάρχουν κι αυτά που βασίζονται σε λογοτεχνικά έργα:  "Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου" του Μ. Καραγάτση στο Πορεία, "Αιολική γη" του Ηλία Βενέζη στο Εθνικό, "Ματωμένα χώματα" της Διδώς Σωτηρίου στο Δημοτικό Πειραιά, από  τον Απρίλιο) δεν μπορούμε παρά να παραδεχτούμε πως το νέο ελληνικό έργο ήρθε για να μείνει.

 

 

Περισσότερες πληροφορίες

170 τετραγωνικά / Moonwalk

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 95 '

Η αγωνιώδης ιστορία δύο αδερφών, που επιστρέφουν στο πατρικό τους, σε μια μικρή πόλη της ελληνικής επαρχίας, μετά το θάνατο του πατέρα τους.

Αξύριστα πηγούνια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το βραβευμένο έργο φλερτάρει με το χιούμορ, το ρεαλισμό και το σασπένς, μιλώντας για την ανθρώπινη εκμετάλλευση, τους μετανάστες, το σεξισμό, τις οικονομικές ανισότητες και τις σχέσεις εξουσίας.

Άνθρωποι και ποντίκια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 135 '

Το έργο του Τζον Στάινμπεκ μιλάει για την προσπάθεια του ανθρώπου για επιβίωση και την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, το ρατσισμό αλλά και την αλληλεγγύη, με την πλοκή να μεταφέρεται σε ένα παλιό μηχανουργείο στην περιοχή του Ρέντη.

Όποιος θέλει να χωρίσει... να σηκώσει το χέρι του

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Γ. Καπουτζίδης μας αναλύει, μας ψυχαναλύει και μας διασκεδάζει, επιστρατεύοντας το χιούμορ, σε αυτό το πρώτο θεατρικό έργο του με θέμα τον έρωτα.

Κι από Σμύρνη… Σαλονίκη

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 170 '

Η παράσταση αποτελεί τη συνέχεια του έργου «Σμύρνη μου αγαπημένη» και ακολουθεί την πορεία της ζωής των ηρώων που επέζησαν της Μικρασιατικής Καταστροφής στη νέα τους πατρίδα, τη Θεσσαλονίκη.

Μαθήματα κωμωδίας

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Το ένατο κατά σειρά έργο του σκηνοθέτη και ηθοποιού, που εμπνέεται από τις μεθόδους εκπαίδευσης πάνω στην κωμωδία, αποτελεί ένα μάθημα γελoιοποίησης όλων όσα μας βασανίζουν.

Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 130 '

Θεατρική μεταφορά του λογοτεχνήματος που επιχειρεί να φωτίσει τις σκοτεινές πτυχές της Ελληνικής Επανάστασης και την ανθρώπινη πλευρά των αγωνιστών της, μέσα από τα μάτια ενός αντι-ήρωα, του Μίχαλου Ρούσση, βασισμένου σε ένα υπαρκτό πρόσωπο, τον προπάππου του συγγραφέα, Μήτρο Ροδόπουλο.

Lamington

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Μια συγκινητική ιστορία ενηλικίωσης για δύο νέους που έρχονται κοντά μέσα από την κοινή εμπειρία της μετανάστευσης και τη σημασία του να νιώθεις μόνος, ξένος και διαφορετικός.

Αιολική γη

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Οι παιδικές αναμνήσεις του συγγραφέα πριν τους πρώτους διωγμούς και τη μεγάλη καταστροφή στη Μικρά Ασία σε μία παράσταση που χρησιμοποιεί, μεταξύ άλλων, την τεχνική της sand art.

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Με αφετηρία το «Μίχαελ Κόλχαας» του Κλάιστ και την αληθινή ιστορία ενός φιλήσυχου ανθρώπου που αδικήθηκε από τον Άρχοντα, πήρε το δίκαιο στα χέρια του και κόντεψε να διαλύσει μια χώρα.

Η εκπαίδευση εις τα του οίκου διά νεαράς κορασίδας

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Τρεις ηθοποιοί αφηγούνται τις ιστορίες γυναικών που πάλεψαν για τη χειραφέτησή τους και την υπεράσπιση του γυναικείου φύλου από την αρχαιότητα μέχρι τα πρώτα δείγματα του φεμινισμού στην Ελλάδα.

Κάποτε στον Βόσπορο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η ιστορία των Ρωμιών της Κωνσταντινούπολης που εκδιώχθηκαν κατά τα Σεπτεμβριανά του 1955 από τις τουρκικές αρχές ζωντανεύει με άξονα τις μουσικές και τα τραγούδια της εποχής.

Οι ναυαγοί

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Ένας νεαρός δημοσιογράφος επισκέπτεται το απομονωμένο σπίτι ενός καταξιωμένου συγγραφέα με σκοπό να του πάρει συνέντευξη, στο πρώτο θεατρικό της ηθοποιού, που μιλάει για τη δύναμη του λόγου.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το τραγούδι των Μπιτλς «I want to hold your hand» ενέπνευσε ένα θεατρικό έργο με πρωταγωνιστές δύο παράνομους εραστές και τις συναντήσεις τους σε ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Άντρες με τα όλα τους": Η πιο αποκαλυπτική κωμωδία της σεζόν

Χορός, τραγούδι και…στριπτίζ! Κάπως έτσι ξορκίζουν τις δυσκολίες της ζωής οι "Άντρες με τα όλα τους", μια ομάδα ανδρών της διπλανής πόρτας που θα σας κάνει να δείτε τη ζωή με άλλο μάτι.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
09/12/2022

Δυο ολοκαίνουργιες παραστάσεις κάνουν πρεμιέρα στο Εθνικό Θέατρο

Συνεχίζει να ξετυλίγεται το πλούσιο και πολυσυλλεκτικό ρεπερτόριο του Εθνικού Θεάτρου. Αυτή την εβδομάδα καλωσορίζουμε τις σκηνές του, ένα κλασικό δράμα του Κλάιστ, αλλά κι ένα σύγχρονο ελληνικό έργο του Γιάννη Αποσκίτη.

"I Am (VR)": Ταξίδι στο κέντρο του εαυτού

Μια μοναδική εμπειρία εικονικής πραγματικότητας μας υπόσχεται η ιδιότυπη περφόρμανς-εγκατάσταση της ρηξικέλευθης Γερμανίδας σκηνοθέτριας Σουζάνε Κένεντι, που έρχεται στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση.

Ο Μίνως Θεοχάρης είναι η Hedwig

Στο επαναστατικό πανκ ροκ μιούζικαλ του Μπρόντγουεϊ "Hedwig and the Angry Inch" του Τζον Κάμερον Μίτσελ πρωταγωνιστεί ο χαρισματικός ηθοποιός από τα μέσα Δεκεμβρίου στο θέατρο Αλκυονίς.

Παράταση για το "Σπιρτόκουτο The Musical" στη Στέγη

Η παράσταση "Σπιρτόκουτο The Musical" βασισμένη στη θρυλική ταινία "Σπιρτόκουτο" του Γιάννη Οικονομίδη. δεν είναι ένα συνηθισμένο μιούζικαλ. Είναι ένα πολλαπλό στοίχημα που πέτυχε και συνεχίζει στη σκηνή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση.

Τελευταίες παραστάσεις για το "Ανάμεσα σε δύο κόσμους" στο Σύγχρονο Θέατρο

Το κύκνειο άσμα του Ιβάν Τουργκένιεφ σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνας Νικολαΐδη συνεχίζεται για μερικές ακόμα παραστάσεις.

"Πόρνη από πάνω" η Κατερίνα Διδασκάλου ξανά στο θέατρο Μουσούρη

Ο αριστουργηματικός μονόλογος του Αντώνη Τσιπιανίτη, με την βαθιά συγκινητική ερμηνεία της Κατερίνας Διδασκάλου, επιστρέφει για 12η χρονιά.