Το σύγχρονο ελληνικό έργο είναι must!

Χαρτογραφούμε την τάση της ελληνικής δραματουργίας, που εμφανίζεται όλο και πιο δυναμική, καθώς νέα έργα προκύπτουν συνεχώς και τα θέατρα υποδέχονται το ένα μετά το άλλο ήδη καθιερωμένους αλλά και δεκάδες νέους συγγραφείς.

Nayagoi

Τα τελευταία χρόνια, το σύγχρονο ελληνικό έργο έχει αναδειχθεί σε βασικό παράγοντα της θεατρικής δραστηριότητας: όλο και περισσότερα ελληνικά έργα βρίσκουν το δρόμο για τη σκηνή και το κοινό επιβραβεύει, πολύ συχνά ζωηρά, αυτές τις προσπάθειες. Ειδικά η επανάκαμψη του ρεαλισμού, που ξεκίνησε πριν μερικές σεζόν, με έργα που μιλάνε με ειλικρινή, και συχνά ωμό τρόπο, για τη σύγχρονη πραγματικότητα, είναι μια τάση που βρήκε μεγάλη απήχηση στους θεατές, χάρη στην αμεσότητα με την οποία ανέβασε στη σκηνή οικείες καταστάσεις. Παραμένει, μάλιστα, ισχυρή και φέτος, όπως μαρτυράει η διαρκής επανάληψη παραστάσεων, όπως το "Άνθρωποι και ποντίκια" του Βασίλη Μπισμπίκη, που έφερε το έργο του Στάινμπεκ στην Αθήνα του σήμερα, τα "Αξύριστα πηγούνια" του Γιάννη Τσίρου, ένα έργο για τον σεξισμό και την πατριαρχία, και τα "170 τετραγωνικά/Moonwalk" του Γιωργή Τσουρή, που βάζει στο μικροσκόπιο τις σύγχρονες οικογενειακές σχέσεις μέσα από το βλέμμα των σημερινών τριανταπεντάρηδων.

Άνθρωποι και ποντίκια
"Άνθρωποι και ποντίκια"

 

Το Θέατρο Τέχνης δίνει τον τόνο

Η τάση του ρεαλισμού δεν είναι η μόνη, καθώς φέτος στα δεκάδες ελληνικά έργα που ήδη παίζονται ή αναμένεται να κάνουν πρεμιέρα αργότερα μέσα στη σεζόν, εντοπίζεται το άνοιγμα του συγγραφικού ύφους και σε άλλα πεδία. Οι θεματικές των περισσότερων έργων εξακολουθούν να έχουν έντονο κοινωνικοπολιτικό πρόσημο: τους συγγραφείς τους απασχολεί η (έμφυλη) βία, οι διαπροσωπικές σχέσεις και συγκρούσεις στο σύγχρονο περιβάλλον, όμως δεν λείπουν δείγματα που στρέφονται και σε άλλες προβληματικές, όπως για παράδειγμα το πρώτο έργο που υπογράφει η Ηρώ Μπέζου, οι "Ναυαγοί", μια ενδιαφέρουσα ιστορία για τη σύγκρουση ζωής και τέχνης, που παίζεται στο Θέατρο Τέχνης. Μάλιστα, το Τέχνης δείχνει να είναι ο μπροστάρης αυτή τη σεζόν, τοποθετώντας το ελληνικό έργο σε περίοπτη θέση στο ρεπερτόριό του: ο  Γιάννης Καλαβριανός, από τους πιο παραγωγικούς συγγραφείς της γενιάς του, υπογράφει τους "Μικρούς πυροβολισμούς μέσα στη νύχτα" , μια διασκευή της κλασικής νουβέλας του Κλάιστ "Μίχαελ Κόλχαας", που εξετάζει πώς μια δίκαιη εξέγερση μπορεί να μετατραπεί σε τρομοκρατία. Θα ακολουθήσουν ο "Δράκος" του Γιώργου Βαλαή, που εμπνέεται από την ομώνυμη ταινία του Κούνδουρου και την έκρηξη του #MeToo (από 28/2), το "Μοτέλ" του Βασίλη Μαυρογεωργίου, που διερευνά το θέμα της έμφυλης βίας (από 4/3), ενώ ο Άρης Ασπρούλης και η Ιόλη Ανδρεάδη με το "Κόκαλο" τολμούν ένα έργο αφιερωμένο στην προσωπικότητα του ρηξικέλευθου καλλιτέχνη και θεωρητικού Αντονέν Αρτό (από 14/2).

Θέλω να σου κρατάω το χέρι
"Θέλω να σου κρατάω το χέρι"

 

Ηθοποιοί-Συγγραφείς

Η Ηρώ Μπέζου, ο Γιώργος Βαλαής και ο Βασίλης Μαυρογεωργίου δεν είναι οι μόνοι ηθοποιοί που δοκιμάζονται φέτος στο πεδίο της συγγραφής. Ήδη παίζονται τα έργα που υπογράφουν ο Τάσος Ιορδανίδης, "Θέλω να σου κρατάω το χέρι", με θέμα την αληθινή ιστορία ενός παράνομου ζευγαριού και τίτλο εμπνευσμένο από τους Beatles (Άλφα), και ο Θοδωρής Αθερίδης, "Μαθήματα κωμωδίας", που γεννήθηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας και η υπόθεσή του περιστρέφεται γύρω από τα διαδικτυακά μαθήματα που αναγκάζεται να παραδώσει ένας ηθοποιός προκειμένου να επιβιώσει (Μικρό Παλλάς) – επιπλέον, ας μην ξεχνάμε την -επί τρεις σεζόν- επιτυχία του πρώτου θεατρικού του Γιώργου Καπουτζίδη, "Όποιος θέλει να χωρίσει… να σηκώσει το χέρι του" (Ήβη). Επίσης, ο Γιώργος Χριστοδούλου γράφει τον "Συνεργό", εμπνεόμενος από ένα πραγματικό έγκλημα, μια γυναικοκτονία που συνέβη πριν μερικά χρόνια  σε πόλη της ελληνικής επαρχίας (Επί Κολωνώ, Φεβρουάριος).

 

Από τα εργαστήρια στο σανίδι 

Το δικό τους, σημαντικό ρόλο παίζουν τα εργαστήρια θεατρικής γραφής, καθώς δίνουν βήμα στις νέες φωνές αλλά και παρέχουν το απαραίτητο πλαίσιο ώστε να μην μείνουν τα έργα στο συρτάρι των συγγραφέων. Έτσι, από το σχετικό εργαστήρι του Δημοτικού Θεάτρου Πειραιά προέκυψε το έργο του Βαγγέλη Δουκουτσέλη, "Lamington", που παίζεται ήδη στο ίδιο θέατρο (σε σκηνοθεσία της Μαριάννας Κάλμπαρη), με θέμα τη φιλία δύο παιδιών διαφορετικής εθνικότητας στη σημερινή Αθήνα, ενώ από το Εργαστήρι Πυροδότησης Θεατρικής Γραφής του θεάτρου Πορεία το "Labor" της Ανθής Τσιρούκη, που εξετάζει τις σκοτεινές πλευρές της γονεϊκής αγάπης, και το "Νυχιάνγκ" της Ευαγγελίας Γατσωτή, μια ιλαροτραγωδία για τα τραύματα που κρύβουμε επιμελώς, που θα παρουσιαστούν τον ερχόμενο Μάιο (σε σκηνοθεσία της Έμιλυς Λουϊζου και του Δημήτρη Τάρλοου, αντίστοιχα). 

Lamington
"Lamington"

Η ζωή και η Ιστορία εμπνέουν

Σε όλα τα παραπάνω, υπάρχουν πολλές ακόμη περιπτώσεις να προστεθούν. Η Κάτια Δανδουλάκη ξεκίνησε τη φετινή σεζόν με ένα νέο ελληνικό έργο, το "Καινούριο παιδί" των Μιχάλη Ρέππα και Θανάση Παπαθανασίου, που γράφτηκε, μάλιστα, κατόπιν μιας δικής της ιδέας, ενώ στο Θέατρο της Οδού Κυκλάδων θα παρουσιαστεί το τελευταίο έργο του έμπειρου Μιχάλη Βιρβιδάκη, "Επαρχία", μια μαύρη κωμωδία που διερευνά τις σχέσεις περιθωρίου και κράτους με αφορμή το πλάνο μιας ληστείας τράπεζας (Φεβρουάριος). Χωριστή κατηγορία αποτελούν τα πρωτότυπα κείμενα που προκύπτουν από devised παραστάσεις, όπως αυτές των 4Frontal: "Η εκπαίδευση εις τα του οίκου διά νεαράς κορασίδας", που αφηγείται τις ιστορίες γυναικών που πάλεψαν για τη χειραφέτησή τους (Θέατρο του Νέου Κόσμου) και "Αριστερόχειρες", με αφορμή τις "παιδουπόλεις" που ίδρυσε η Φρειδερίκη κατά τη διάρκεια του Εμφυλίου (Δημοτικό Πειραιά, Απρίλιος), και τα δύο με την υπογραφή της Νεφέλης Μαϊστράλη, και το "Amalia Melancholia, η βασίλισσα των φοινίκων" της Ζωής Χατζηαντωνίου, που εμπνέεται από τη δραματική ιστορία της ατεκνίας της βασίλισσας Αμαλίας (Δημοτικό Πειραιά, από 29/12 ).

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα
"Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα"

Αν συνυπολογίσουμε μάλιστα τα έργα που ανεβαίνουν με αφορμή τις επετείους του 1821 και του 1922, κυρίως τα πρωτότυπα, όπως η "Παράξενη κοπέλα" που υπογράφει ο Γιώργος Μπλάνας, με αφορμή τη Μικρασιατική Καταστροφή και έμπνευση από τη ζωή της Μαρίκας Νίνου (Τέχνης, από 14/1), το "Κάποτε στο Βόσπορο" του Άκη Δήμου (Βεάκη) και η επανάληψη του "Κι από Σμύρνη Σαλονίκη" της Μιμής Ντενίση (αν και υπάρχουν κι αυτά που βασίζονται σε λογοτεχνικά έργα:  "Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου" του Μ. Καραγάτση στο Πορεία, "Αιολική γη" του Ηλία Βενέζη στο Εθνικό, "Ματωμένα χώματα" της Διδώς Σωτηρίου στο Δημοτικό Πειραιά, από  τον Απρίλιο) δεν μπορούμε παρά να παραδεχτούμε πως το νέο ελληνικό έργο ήρθε για να μείνει.

 

 

Περισσότερες πληροφορίες

Κάποτε στον Βόσπορο

  • Δράμα
  • Διάρκεια: 120 '

Η ιστορία των Ρωμιών της Κωνσταντινούπολης που εκδιώχθηκαν κατά τα Σεπτεμβριανά του 1955 από τις τουρκικές αρχές ζωντανεύει με άξονα τις μουσικές και τα τραγούδια της εποχής.

Οι ναυαγοί

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 105 '

Ένας νεαρός δημοσιογράφος επισκέπτεται το απομονωμένο σπίτι ενός καταξιωμένου συγγραφέα με σκοπό να του πάρει συνέντευξη, στο πρώτο θεατρικό της ηθοποιού, που μιλάει για τη δύναμη του λόγου.

Αξύριστα πηγούνια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το βραβευμένο έργο φλερτάρει με το χιούμορ, το ρεαλισμό και το σασπένς, μιλώντας για την ανθρώπινη εκμετάλλευση, τους μετανάστες, το σεξισμό, τις οικονομικές ανισότητες και τις σχέσεις εξουσίας.

Όποιος θέλει να χωρίσει... να σηκώσει το χέρι του

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 90 '

Ο Γιώργος Καπουτζίδης, μετά τις αξέχαστες επιτυχίες του στη μικρή οθόνη, δοκιμάζει τις δυνάμεις του και στο σανίδι. Στην ξεκαρδιστική του κωμωδία συνυπάρχουν ένας ανομολόγητος έρωτας που κρατάει είκοσι χρόνια, ένας γάμος που διαλύεται από μία απιστία κι ένας άλλος που αναβάλλεται επ’ αόριστον, αλλά κανείς δεν τολμά να το πει στον γαμπρό. Ένας πρώην, ένας νυν, αναρίθμητα ραντεβού μέσω ίντερνετ κι ένα σπίτι που όσο περνά η ώρα πλημμυρίζει (κυριολεκτικά) συνθέτουν το παζλ μίας έξυπνης και ευαίσθητης κωμωδίας, στην οποία οι ήρωες θα αναγκαστούν, λίγο πριν βουλιάξουν οριστικά, να πουν την αλήθεια. Όλοι σε όλους.

Θέλω να σου κρατάω το χέρι

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Το τραγούδι των Μπιτλς «I want to hold your hand» ενέπνευσε ένα έργο με πρωταγωνιστές του δύο «παράνομους» εραστές οι οποίοι αναζητούν διέξοδο στα προβλήματα των γάμων τους. To σκηνικό, ένα δωμάτιο σε ένα ξενοδοχείο ημιδιαμονής. Τα μόνα πρόσωπα, εκείνοι. Απέναντι αλλά και δίπλα. Μαζί αλλά και χωριστά. Μία γυναίκα και ένας άντρας που εμπλέκονται μαζί σε ένα συναισθηματικό και ψυχολογικό bras de fer. Είναι και οι δύο γονείς. Έχουν και οι δύο τα δίκια τους. Έχουν κάνει και οι δύο λάθη. Αυτό που ψάχνουν, όμως, τελικά, μέσα από τις συναντήσεις τους, είναι κάτι απλό: λίγη ουσιαστική συντροφικότητα.

Μαθήματα κωμωδίας

  • Κωμωδία
  • Διάρκεια: 100 '

Το ένατο κατά σειρά έργο του σκηνοθέτη και ηθοποιού, που εμπνέεται από τις μεθόδους εκπαίδευσης πάνω στην κωμωδία, αποτελεί ένα μάθημα γελοιοποίησης όλων όσα μας βασανίζουν. Πρόκειται για μια ξεκαρδιστική κωμωδία που διεισδύει στο χώρο της εκπαίδευσης των ηθοποιών που θέλουν να μάθουν πως να κάνουν κωμωδία. Οι αυτοσχεδιασμοί και οι ασκήσεις τους καθώς και η διαμόρφωση των σχέσεων μεταξύ τους, είναι ο κύριος άξονας της αφήγησης, μιας σημερινής ιστορίας, όπου οι ήρωές της αντιστέκονται με τον τρόπο που μπορεί ο καθένας στο ζοφερό τοπίο των καιρών μας.

170 τετραγωνικά / Moonwalk

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 95 '

Η αγωνιώδης ιστορία δύο αδερφών, που επιστρέφουν στο πατρικό τους, σε μια μικρή πόλη της ελληνικής επαρχίας, μετά το θάνατο του πατέρα τους. Η συνύπαρξη κάτω από την ίδια στέγη θα προκαλέσει αντιθέσεις και διαφωνίες ανάμεσα στη μικρή εγκυμονούσα αδερφή, τον σύντροφό της και τη μεγάλη αδερφή, η οποία επιστρέφει μετά από πολυετή απουσία με σκοπό να το πουλήσει. H εμφάνιση - βόμβα ενός προσώπου, θα φέρει αντιμέτωπους τους αντιήρωες με το παρελθόν, το παρόν και κυρίως το μέλλον τους.

Άνθρωποι και ποντίκια

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 135 '

Το έργο του Τζον Στάινμπεκ μιλάει για την προσπάθεια του ανθρώπου για επιβίωση και την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο, το ρατσισμό αλλά και την αλληλεγγύη, με την πλοκή να μεταφέρεται σε ένα παλιό μηχανουργείο στην περιοχή του Ρέντη.

Κι από Σμύρνη… Σαλονίκη

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 170 '

Η παράσταση αποτελεί τη συνέχεια του έργου «Σμύρνη μου αγαπημένη» και ακολουθεί την πορεία της ζωής των ηρώων που επέζησαν της Μικρασιατικής Καταστροφής στη νέα τους πατρίδα, τη Θεσσαλονίκη.

Ο Κοτζάμπασης του Καστρόπυργου

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 130 '

Θεατρική μεταφορά του λογοτεχνήματος που επιχειρεί να φωτίσει τις σκοτεινές πτυχές της Ελληνικής Επανάστασης και την ανθρώπινη πλευρά των αγωνιστών της, μέσα από τα μάτια ενός αντι-ήρωα, του Μίχαλου Ρούσση, βασισμένου σε ένα υπαρκτό πρόσωπο, τον προπάππου του συγγραφέα, Μήτρο Ροδόπουλο.

Lamington

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 70 '

Μια συγκινητική ιστορία ενηλικίωσης για δύο νέους που έρχονται κοντά μέσα από την κοινή εμπειρία της μετανάστευσης και τη σημασία του να νιώθεις μόνος, ξένος και διαφορετικός.

Αιολική γη

  • Δραματοποιημένο Μυθιστόρημα
  • Διάρκεια: 120 '

Οι παιδικές αναμνήσεις του συγγραφέα πριν τους πρώτους διωγμούς και τη μεγάλη καταστροφή στη Μικρά Ασία σε μία παράσταση που χρησιμοποιεί, μεταξύ άλλων, την τεχνική της sand art.

Μικροί πυροβολισμοί μέσα στη νύχτα

  • Κοινωνικό
  • Διάρκεια: 90 '

Με αφετηρία το «Μίχαελ Κόλχαας» του Κλάιστ και την αληθινή ιστορία ενός φιλήσυχου ανθρώπου που αδικήθηκε από τον Άρχοντα, πήρε το δίκαιο στα χέρια του και κόντεψε να διαλύσει μια χώρα.

Η εκπαίδευση εις τα του οίκου διά νεαράς κορασίδας

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 80 '

Τρεις ηθοποιοί αφηγούνται τις ιστορίες γυναικών που πάλεψαν για τη χειραφέτησή τους και την υπεράσπιση του γυναικείου φύλου από την αρχαιότητα μέχρι τα πρώτα δείγματα του φεμινισμού στην Ελλάδα.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

"Σ’ εσάς που με ακούτε": Η επιτυχία του ΚΘΒΕ κατεβαίνει Αθήνα

Μετά την επιτυχία που γνώρισε στη Θεσσαλονίκη, το έργο της Λούλας Αναγνωστάκη σε σκηνοθεσία Χρήστου Θεοδωρίδη έρχεται για λίγες παραστάσεις στο Αμφι-Θέατρο Σπύρου Ευαγγελάτου.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
26/04/2024

Η "Μαύρη σαμπούκα" γίνεται Grande και επιστρέφει για καλοκαίρι

Μετά από αμέτρητες "τελευταίες παραστάσεις" και 2 sold out περιοδείες, η κωμωδία με τους Τόλη Παπαδημητρίου και Αντώνη Στάμο έρχεται στο Άλσος για μία και μοναδική φορά.

"Βάτραχοι": Γιάννος Περλέγκας και Κι όμως κινείται συνδυάζουν Αριστοφάνη με escape room

Η ομάδα Ελλήνων ακροβατών και χορευτών συνεργάζεται για πρώτη φορά με τον ηθοποιό και ανεβάζει την αρχαία κωμωδία χρησιμοποιώντας τη σκηνική σύνθεση ενός ζωντανού δωματίου απόδρασης.

Ποια είναι η νέα παράσταση που έρχεται το Μάιο στην Πειραματική Σκηνή του Εθνικού Θεάτρου;

Ο Γιώργος Παύλου, απόφοιτος του Τμήματος Σκηνοθεσίας της Δραματική Σχολής του Εθνικού Θεάτρου, ανεβάζει το πιο βιωματικό και ίσως και το ωριμότερο έργο του Χρήστου Βακαλόπουλου για μια γενιά που συνθηκολόγησε και μια Αθήνα που χάθηκε ανάμεσα στους συρμούς.

Τελευταία ευκαιρία για να δεις τον "Τυχαίο θάνατο ενός αναρχικού" (και το καλοκαίρι!)

Η παράσταση "φαινόμενο" αποχαιρετά τη σεζόν και το θεατρόφιλο κοινό με λίγες καλοκαιρινές παραστάσεις και με την αρχική dream team διανομή της πρώτης χρονιάς πριν περάσει στο πάνθεον των παραστάσεων που έγραψαν ιστορία.

Λένα Κιτσοπούλου: Αντίστροφη μέτρηση για το "Και λέγε λέγε", τη νέα της παράσταση στο Θέατρο Τέχνης

Γιάννης Κότσιφας, Ιωάννα Μαυρέα, Πάνος Παπαδόπουλος, Θοδωρής Σκυφτούλης και Γαλήνη Χατζηπασχάλη ανεβαίνουν στη σκηνή μαζί τη σκηνοθέτιδα και δημιουργό σε μια παράσταση που δημιουργήθηκε από τον συνδυασμό διαφορετικών τεχνών και μιλάει για τον έρωτα, την πατριαρχία και πολλά ακόμη.

Το Αγγέλων Βήμα συνεχίζει δύο παραστάσεις του και μετά το Πάσχα

Τα θεατρικά "Ανατολικά της Εδέμ" και "Ιστορίες για ανθρώπους γενναιόδωρους" παρατείνονται για όσους δεν τα πρόλαβαν μόνο για 4 τελευταίες ημερομηνίες.