Τι συνιστά μια επιτυχημένη φεστιβαλική πολιτική;

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου ανακοίνωσε το νέο του πρόγραμμα και μας έδωσε την ευκαιρία να εξετάσουμε την έως τώρα πορεία του καλλιτεχνικού διευθυντή του.

Τι συνιστά μια επιτυχημένη φεστιβαλική πολιτική;

«Dead can dance!» «Και Tindersticks! Καλά, δεν θα πάμε διακοπές φέτος, θα πηγαίνουμε σε συναυλίες!» «“Νόρμα” από τους La Fura dels Baus!» «Robert Lepage και Théâtre du Soleil, αυτή η παράσταση που έγινε ο χαμός στο Παρίσι και τελικά αναβλήθηκε η πρεμιέρα κι εντάξανε στο έργο και τη διαμάχη με τους αυτόχθονες του Καναδά». Οι ενθουσιώδεις αντιδράσεις από διαφορετικές πλευρές της αίθουσας σύνταξης του «αθηνοράματος» με το που ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου 2019 επιβεβαιώνουν ότι η φετινή διοργάνωση κάνει ακόμη περισσότερο πράξη αυτό που είχε γίνει αισθητό ήδη από πέρυσι.

Ένα καλώς εννοούμενο mainstream πρόγραμμα και όχι μια υπόθεση για μυημένους θεατρόφιλους (όχι ότι δεν υπάρχουν και παραστάσεις γι’ αυτούς), με πρωτοκλασάτες εκδηλώσεις για διαφορετικά κοινά, με μεγάλα διεθνή ονόματα στο μουσικό κομμάτι, που έχει ξαναμπεί δυναμικά στο φεστιβάλ, με δράσεις που αγκαλιάζουν τις νέες τάσεις και ανοίγονται στην πόλη, συμπερίληψη της διαφορετικότητας, έμφαση στην εκπαίδευση και περισσότερες δράσεις για παιδιά κι εφήβους. Και, βέβαια, ένα πρόγραμμα με πολλές επιλογές και για το ολοένα αυξανόμενο ρεύμα των ξένων επισκεπτών της πόλης, που ήδη από πέρυσι τίμησε σε μεγάλο βαθμό το Ηρώδειο. Η στρατηγική κίνηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου να ανακοινώνεται το πρόγραμμα της (πολύ δυναμικής φέτος) Μεγάλης και της (επίσης ενδυναμωμένης) Μικρής Επιδαύρου ήδη από τον Οκτώβριο και το πλήρες πρόγραμμα του φεστιβάλ τον Φεβρουάριο συμβάλλει σημαντικά στο στοίχημα της ανάπτυξης του πολιτιστικού τουρισμού της χώρας και αγκαλιάστηκε από τους θεσμούς και την ταξιδιωτική αγορά, αφού τους δίνει ένα πολύ ισχυρό εργαλείο προβολής.

Ως προς τη θητεία του, που λήγει στα τέλη Απριλίου, στη συνέντευξη Τύπου για την ανακοίνωση του προγράμματος που έγινε την Τρίτη στο Ωδείο Αθηνών, ο Θεοδωρόπουλος δήλωσε ότι θα ζητήσει παράταση από την υπουργό τουλάχιστον μέχρι το πέρας του φετινού φεστιβάλ, για να ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις του. Η θητεία του, πάντως, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί κάτι άλλο από επιτυχημένη, αφού ανέλαβε να σώσει την κατάσταση μετά το ναυάγιο της συνεργασίας με τον Γιαν Φαμπρ και κατάφερε την ίδια χρονιά να παρουσιάσει μια διοργάνωση που σε καμία περίπτωση δεν έφερε τη σφραγίδα της κατάστασης εκτάκτου ανάγκης.

Ένα καλώς εννοούμενο mainstream πρόγραμμα και όχι μια υπόθεση για μυημένους θεατρόφιλους (όχι ότι δεν υπάρχουν και παραστάσεις γι’ αυτούς), με πρωτοκλασάτες εκδηλώσεις για διαφορετικά κοινά, με μεγάλα διεθνή ονόματα στο μουσικό κομμάτι, που έχει ξαναμπεί δυναμικά στο φεστιβάλ, με δράσεις που αγκαλιάζουν τις νέες τάσεις και ανοίγονται στην πόλη, συμπερίληψη της διαφορετικότητας, έμφαση στην εκπαίδευση και περισσότερες δράσεις για παιδιά κι εφήβους.

Στη συνέχεια προχώρησε στις στρατηγικές κινήσεις που αναφέραμε και πρότεινε ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, που ενισχύει την ταυτότητα των διαφορετικών venues, μας φέρνει σε επαφή με σημαντικά ονόματα του διεθνούς φεστιβαλικού κυκλώματος και δίνει χώρο έκφρασης σε Έλληνες δημιουργούς διαφορετικών γενιών, ανάμεσά τους και λιγότερο προβεβλημένους. Φυσικά, μια τόσο σύντομη θητεία δεν δίνει την ευκαιρία για μακροχρόνιο προγραμματισμό (όπως έχει αναφέρει ο ίδιος ο Θεοδωρόπουλος, ήδη θα έπρεπε να σχεδιάζει το πρόγραμμα του 2021 προκειμένου αυτό να μπορεί συνομιλήσει ουσιαστικά με την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση).

Τι συνιστά μια επιτυχημένη φεστιβαλική πολιτική; - εικόνα 1

Γι’ αυτό και μόνο ο σημερινός καλλιτεχνικός διευθυντής θα άξιζε μια ανανέωση της θητείας του. Αναμένεται, λοιπόν, η απόφαση της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά, η οποία γενικότερα έχει ταχτεί υπέρ των διαγωνισμών για την πλήρωση αντίστοιχων θέσεων, παρ’ όλα αυτά έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο της παραμονής προσώπων σε οργανισμούς που έχουν καταγράψει αξιόλογο έργο σε διάστημα μιας θητείας.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Χάρη Φραγκούλη, η τέχνη είναι η μόνη αντίσταση απέναντι στον ακραίο ναρκισσισμό

Ο ατρόμητος ηθοποιός μιλά στο 'α' αφού έχει παραδώσει μία από τις ομορφότερες ερμηνείες του φετινού θεατρικού καλοκαιριού.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
13/09/2025

'Επόμενη Στάση: Κυψέλη': Η γειτονιά γίνεται ξανά θεατρική σκηνή

Η επιτυχημένη θεατρική διαδρομή "Επόμενη Στάση: Κυψέλη" επιστρέφει για 6η χρονιά, μεταμορφώνοντας ξανά την Κυψέλη σε σκηνή γεμάτη μνήμες, ιστορίες, πρόσωπα και εκπλήξεις. Από τις 14 Σεπτεμβρίου, για επτά Κυριακές.

"Το ταξίδι μου" του Γιάννη Ψυχάρη, θεμελιωτή της δημοτικής, στη σκηνή

Το εμβληματικό έργο του Γιάννη Ψυχάρη "Το ταξίδι μου", σε διασκευή-σκηνοθεσία Γιώργου Πετρούνια παρουσιάζεται σε μια παράσταση με λόγο, μουσική και χιούμορ, αφιερωμένη στον θεμελιωτή της δημοτικής γλώσσας.

Το Θέατρο Πορεία έρχεται με "Ηλέκτρα εντός", "Prima facie", "Ντόριαν Γκρέι"

Η σεζόν 2025-26 στο θέατρο του Δημήτρη Τάρλοου ανοίγει με αναπάντεχες σκηνικές προτάσεις, σαρωτικές επαναλήψεις, συγκλονιστικές ερμηνείες, ενδιαφέρουσες συμπαραγωγές και πολλά ακόμη.

Η "Ζιζέλ" στο Ηρώδειο από το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού την Κυριακή 14 Σεπτεμβρίου

H προπώληση ξεκίνησε για τη "Ζιζέλ" του Αντόλφ Αντάμ που παρουσιάζει η Ορχήστρα και το Μπαλέτο της Εθνικής Όπερας της Οδησσού, σε μια μεγαλειώδη παραγωγή στη σκιά της Ακρόπολης.

Λυκόφως 2025-2026: Αυτές είναι οι παραστάσεις που θα συζητηθούν φέτος

9 νέες παραγωγές, 7 επαναλήψεις- Μια νέα εποχή για το ελληνικό θέατρο. Η εταιρία Λυκόφως γιορτάζει τα 20+1 χρόνια της και εγκαινιάζει τη νέα εικοσαετία με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που συνδυάζει κλασικά έργα, διεθνείς επιτυχίες και νέες ελληνικές δημιουργίες, με ισχυρές συνεργασίες και προσβασιμότητα για το κοινό.

Είδατε το πολυσυζητημένο "Relic" του Λασκαρίδη; Επιστρέφει για λίγες παραστάσεις στο Πτι Παλαί

Η παράσταση "Relic" του Λασκαρίδη ανεβαίνει για πέντε μόνο ημέρες στο Πτι Παλαί. Ένα ταξίδι μνήμης, επιθυμιών και παρελθόντος, που συγκινεί και προκαλεί τον θεατή να αναλογιστεί τις δικές του ρίζες.