
«Dead can dance!» «Και Tindersticks! Καλά, δεν θα πάμε διακοπές φέτος, θα πηγαίνουμε σε συναυλίες!» «“Νόρμα” από τους La Fura dels Baus!» «Robert Lepage και Théâtre du Soleil, αυτή η παράσταση που έγινε ο χαμός στο Παρίσι και τελικά αναβλήθηκε η πρεμιέρα κι εντάξανε στο έργο και τη διαμάχη με τους αυτόχθονες του Καναδά». Οι ενθουσιώδεις αντιδράσεις από διαφορετικές πλευρές της αίθουσας σύνταξης του «αθηνοράματος» με το που ανακοινώθηκε το πρόγραμμα του Φεστιβάλ Αθηνών κι Επιδαύρου 2019 επιβεβαιώνουν ότι η φετινή διοργάνωση κάνει ακόμη περισσότερο πράξη αυτό που είχε γίνει αισθητό ήδη από πέρυσι.
Ένα καλώς εννοούμενο mainstream πρόγραμμα και όχι μια υπόθεση για μυημένους θεατρόφιλους (όχι ότι δεν υπάρχουν και παραστάσεις γι’ αυτούς), με πρωτοκλασάτες εκδηλώσεις για διαφορετικά κοινά, με μεγάλα διεθνή ονόματα στο μουσικό κομμάτι, που έχει ξαναμπεί δυναμικά στο φεστιβάλ, με δράσεις που αγκαλιάζουν τις νέες τάσεις και ανοίγονται στην πόλη, συμπερίληψη της διαφορετικότητας, έμφαση στην εκπαίδευση και περισσότερες δράσεις για παιδιά κι εφήβους. Και, βέβαια, ένα πρόγραμμα με πολλές επιλογές και για το ολοένα αυξανόμενο ρεύμα των ξένων επισκεπτών της πόλης, που ήδη από πέρυσι τίμησε σε μεγάλο βαθμό το Ηρώδειο. Η στρατηγική κίνηση του καλλιτεχνικού διευθυντή του φεστιβάλ Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου να ανακοινώνεται το πρόγραμμα της (πολύ δυναμικής φέτος) Μεγάλης και της (επίσης ενδυναμωμένης) Μικρής Επιδαύρου ήδη από τον Οκτώβριο και το πλήρες πρόγραμμα του φεστιβάλ τον Φεβρουάριο συμβάλλει σημαντικά στο στοίχημα της ανάπτυξης του πολιτιστικού τουρισμού της χώρας και αγκαλιάστηκε από τους θεσμούς και την ταξιδιωτική αγορά, αφού τους δίνει ένα πολύ ισχυρό εργαλείο προβολής.
Ως προς τη θητεία του, που λήγει στα τέλη Απριλίου, στη συνέντευξη Τύπου για την ανακοίνωση του προγράμματος που έγινε την Τρίτη στο Ωδείο Αθηνών, ο Θεοδωρόπουλος δήλωσε ότι θα ζητήσει παράταση από την υπουργό τουλάχιστον μέχρι το πέρας του φετινού φεστιβάλ, για να ολοκληρώσει τις υποχρεώσεις του. Η θητεία του, πάντως, δεν μπορεί να χαρακτηριστεί κάτι άλλο από επιτυχημένη, αφού ανέλαβε να σώσει την κατάσταση μετά το ναυάγιο της συνεργασίας με τον Γιαν Φαμπρ και κατάφερε την ίδια χρονιά να παρουσιάσει μια διοργάνωση που σε καμία περίπτωση δεν έφερε τη σφραγίδα της κατάστασης εκτάκτου ανάγκης.
Ένα καλώς εννοούμενο mainstream πρόγραμμα και όχι μια υπόθεση για μυημένους θεατρόφιλους (όχι ότι δεν υπάρχουν και παραστάσεις γι’ αυτούς), με πρωτοκλασάτες εκδηλώσεις για διαφορετικά κοινά, με μεγάλα διεθνή ονόματα στο μουσικό κομμάτι, που έχει ξαναμπεί δυναμικά στο φεστιβάλ, με δράσεις που αγκαλιάζουν τις νέες τάσεις και ανοίγονται στην πόλη, συμπερίληψη της διαφορετικότητας, έμφαση στην εκπαίδευση και περισσότερες δράσεις για παιδιά κι εφήβους.
Στη συνέχεια προχώρησε στις στρατηγικές κινήσεις που αναφέραμε και πρότεινε ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα, που ενισχύει την ταυτότητα των διαφορετικών venues, μας φέρνει σε επαφή με σημαντικά ονόματα του διεθνούς φεστιβαλικού κυκλώματος και δίνει χώρο έκφρασης σε Έλληνες δημιουργούς διαφορετικών γενιών, ανάμεσά τους και λιγότερο προβεβλημένους. Φυσικά, μια τόσο σύντομη θητεία δεν δίνει την ευκαιρία για μακροχρόνιο προγραμματισμό (όπως έχει αναφέρει ο ίδιος ο Θεοδωρόπουλος, ήδη θα έπρεπε να σχεδιάζει το πρόγραμμα του 2021 προκειμένου αυτό να μπορεί συνομιλήσει ουσιαστικά με την επέτειο των 200 χρόνων από την Ελληνική Επανάσταση).

Γι’ αυτό και μόνο ο σημερινός καλλιτεχνικός διευθυντής θα άξιζε μια ανανέωση της θητείας του. Αναμένεται, λοιπόν, η απόφαση της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά, η οποία γενικότερα έχει ταχτεί υπέρ των διαγωνισμών για την πλήρωση αντίστοιχων θέσεων, παρ’ όλα αυτά έχει αφήσει ανοιχτό το ενδεχόμενο της παραμονής προσώπων σε οργανισμούς που έχουν καταγράψει αξιόλογο έργο σε διάστημα μιας θητείας.