«Χρωστάω ακόμα πολλά (στην Μαρίνα Αμπράμοβιτς)»

Αυτό ομολογεί μια από τις Ελληνίδες περφόρμερ που μυήθηκε στη Μέθοδο της «ιέρειας της περφόρμανς» και συμμετείχε στο «Αs One» του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και του Marina Abramović Institute (MAI) στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς).

«Χρωστάω ακόμα πολλά (στην Μαρίνα Αμπράμοβιτς)»

Με μια οχτάωρη περφόρμανς προσωπικής αντοχής μπροστά στην …πολλή πραγματικότητα συμμετείχε η Αναστασία Παπαθεοδώρου στο «As One». Στο Μουσείο Μπενάκη, επί οχτώ ώρες καθημερινά, για τρεις μέρες, δημιουργούσε μια αυτοσχέδια σκηνική δράση, διερωτώμενη, όπως δήλωνε, «για την ελαφρότητα με την οποία ο ανθρώπινος νους ανέχεται και δέχεται τα πλέον τραγικά και εξευτελιστικά γεγονότα της εποχής μας μέσω των media». Της ζητήσαμε να μας μιλήσει για την εμπειρία της στη Μέθοδο Αμπράμοβιτς κι εκείνη ανταποκρίθηκε με ένα ποιητικό ημερολόγιο:

«Την πρώτη μέρα μου είπε θα μετράνε ρύζι θα έρθουν ήσυχοι, έτσι ξεφοβήθηκα.

τις φορές που δεν ήξερα πως να ανταποκριθώ, ανέπνεα .. στην αρχή αργά μετά ακόμα πιο αργά μετά έβαζα την πλάτη μου να ακουμπάει τον τοίχο να ευθυγραμμίζεται η στήριξη η τιμωρία τους μήνες πριν, κάθε φορά που θα είχα αναρωτηθεί την διάρκεια του 8ωρου, έψαχνα καταφύγια αποστήθισης έπαιρνα χαρτιά χρωματιστά μολύβια και η μόνη μου μέριμνα ήταν να ξαναγίνομαι παιδί να αναδύω αθωότητες με σταθερή φωνή ενηλίκου έφτιαχνα ιστορίες με αλάτι και κλάμα τις συγκρατούσα μέσα μου μετακινούμενες γεωγραφίες

'την πατρίδαμ έχασα άκλαψα και πόνεσα λύομαι και αροθυμώ ν ανασπάλω κι επορώ'

είδα σιωπές

άκουσα την φωνή μου άγρια να ενηλικιώνεται

σαν μωρό που πνίγεται είδα αντρικά μάτια με δάκρυα

δικά μου καράβια τα βύθιζα

η μουσική ήταν βράχοι τους σκαρφάλωνα

μερικές φορές κοιμήθηκα, με είδαν να κοιμάμαι και είδα ότι έγινα ψάρι και είδα ότι έγινα νερό και είδα λευκά κρεμασμένα σεντόνια και ένα κόκκινο μπαλόνι,

όλα τους τα έλεγα.

'Έγραψαν ότι : Ανταποκρίνεται με τη φωνή της με ποιήματα, τραγούδια προσευχές σε ένα ταξίδι αυτο-εξοστρακισμού με μια συναισθηματική σωματική και νοητική τρωτότητα. Στον δεύτερο όροφο ενός μουσείου με την είσοδό της ελεύθερη.

Αυτή μου θύμιζε την γιαγιά μου την Νάντια γιατί και αυτή πεισματικά κάτι ήθελε να σώσει από τον κόσμο με φύση δυνατή μητριαρχική με δεσποτισμό καυκάσιο.

-ναι, ήταν ευτυχισμένες μέρες - το σώμα πάθαινε μάθαινε έσφυζε ζωή και ερωτήσεις ήταν παρών.

Για καιρό απέφευγα να κοιταχτώ, να δω, μεταφέρθηκα μετέφερα;

και τώρα που γράφω μου είναι δύσκολο, οι λέξεις δεν γνωρίζονται μεταξύ τους ούτε εγώ τις ξέρω.

Θα ήταν ανελέητο αν δεν είχα μετατραπεί σε δοχείο δεν θα άντεχα τόσο χρόνο άδεια.

Στο βάθος το μόνο που ήθελα ήταν συγχώρεση

και σε μια στιγμή αδράνειας μου ένα κορίτσι που είχε καταλάβει, μου διάβασε αυτό:

Σκέψεις Αυτό το "ξύπνημα", έτσι έμοιαζε, δεν είχε τίποτα να κάνει με την αλήθεια ή τη γνώση, αλλά με την πραγματικότητα και την ύπαρξη και την εμπειρία . Ξυπνώντας, δεν πήγαμε πιο βαθιά στην καρδιά των πραγμάτων, στην αλήθεια· συλλάβαμε μόνο, υποδυθήκαμε, ή υποστήκαμε τον ίδιο μας τον εαυτό σε σχέση με την κατάσταση της στιγμής. Φτάσαμε όχι σε νόμους αλλά σε αποφάσεις, δεν κατακτήσαμε το κέντρο του κόσμου, αλλά το κέντρο του εαυτού μας. Και αυτός είναι ο λόγος που όποια κι αν ήταν η εμπειρία μας δεν στάθηκε δυνατόν να μεταδοθεί, ήταν τόσο παράξενα απομακρυσμένη από κάθε είδους πρόταση και διατύπωση· η επικοινωνία από αυτή την περιοχή της ζωής δεν έμοιαζε ν’ ανήκει στους σκοπούς της γλώσσας. Έρμαν Έσσε - χρωστάω ακόμα πολλά».

«Χρωστάω ακόμα πολλά (στην Μαρίνα Αμπράμοβιτς)» - εικόνα 1
photo credits Dina Koumpouli

'Έγραψαν ότι : Ανταποκρίνεται με τη φωνή της με ποιήματα, τραγούδια προσευχές σε ένα ταξίδι αυτο-εξοστρακισμού με μια συναισθηματική σωματική και νοητική τρωτότητα. Στον δεύτερο όροφο ενός μουσείου με την είσοδό της ελεύθερη.

Αυτή μου θύμιζε την γιαγιά μου την Νάντια γιατί και αυτή πεισματικά κάτι ήθελε να σώσει από τον κόσμο
με φύση δυνατή μητριαρχική με δεσποτισμό καυκάσιο.

-ναι, ήταν ευτυχισμένες μέρες - το σώμα πάθαινε μάθαινε έσφυζε ζωή και ερωτήσεις ήταν παρών.
Για καιρό απέφευγα να κοιταχτώ, να δω, μεταφέρθηκα μετέφερα;
και τώρα που γράφω μου είναι δύσκολο, οι λέξεις δεν γνωρίζονται μεταξύ τους ούτε εγώ τις ξέρω.

-θα ήταν ανελέητο αν δεν είχα μετατραπεί σε δοχείο δεν θα άντεχα τόσο χρόνο άδεια.
Στο βάθος το μόνο που ήθελα ήταν συγχώρεση


και σε μια στιγμή αδράνειας μου ένα κορίτσι που είχε καταλάβει, μου διάβασε αυτό:

- Σκέψεις
Αυτό το "ξύπνημα", έτσι έμοιαζε, δεν είχε τίποτα να κάνει με την αλήθεια ή τη γνώση, αλλά με την πραγματικότητα και την ύπαρξη και την εμπειρία . Ξυπνώντας, δεν πήγαμε πιο βαθιά στην καρδιά των πραγμάτων, στην αλήθεια· συλλάβαμε μόνο, υποδυθήκαμε, ή υποστήκαμε τον ίδιο μας τον εαυτό σε σχέση με την κατάσταση της στιγμής. Φτάσαμε όχι σε νόμους αλλά σε αποφάσεις, δεν κατακτήσαμε το κέντρο του κόσμου, αλλά το κέντρο του εαυτού μας. Και αυτός είναι ο λόγος που όποια κι αν ήταν η εμπειρία μας δεν στάθηκε δυνατόν να μεταδοθεί, ήταν τόσο παράξενα απομακρυσμένη από κάθε είδους πρόταση και διατύπωση· η επικοινωνία από αυτή την περιοχή της ζωής δεν έμοιαζε ν’ ανήκει στους σκοπούς της γλώσσας.
Έρμαν Έσσε -

χρωστάω ακόμα πολλά».


Η περφόρμανς της Νάντιας Παπαθεοδώρου με τίτλο «Μια γυναίκα σε κατάσταση αλήθειας» πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του προγράμματος «Αs One» του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και του Marina Abramović Institute (MAI) που διεξήχθη στο Μουσείο Μπενάκη (Πειραιώς) από τις 10/3-24/4/2016.

Commissioned and produced by NEON + MAI, Anastasia Papatheodorou, A Woman in a State of Truth, on the occasion of AS ONE, Benaki Museum, Athens, 10 March – 24 April 2016.


Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μιλά για τη βιωσιμότητα στον πολιτισμό

Η ημερίδα "Sustainable Culture Toolkit" θίγει ένα σημαντικό ζήτημα στον χώρο των παραστατικών τεχνών.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
15/07/2025

"Ο Χορός του Γαλαξία": Η μόδα, η επιστήμη και το μπαλέτο ενώνονται στο σύμπαν του Pierre Cardin

Μια βραδιά τέχνης και τεχνολογίας μάς περιμένει στο Christmas Theater, με ένα 3D υπερθέαμα που ενώνει το μπαλέτο, τη μόδα και την κοσμογονία, υπό την έμπνευση του Pierre Cardin, με πρωταγωνιστές τον Roberto Bolle και Tatiana Melnik.

Annie: Οι πρώτες εικόνες από το πιο πολυαναμενόμενο μιούζικαλ της χρονιάς

"Το Αύριο πλησιάζει, ο ήλιος χαράζει και διώχνει το χτες μακριά…" λέει η μικρή "Annie" και μας χαρίζει αισιοδοξία και ελπίδα στο οικογενειακό μιούζικαλ του Broadway, που έσπασε όλα τα ρεκόρ των box office και ανεβαίνει στο Παλλάς από την Θέμιδα Μαρσέλλου με ένα ωραίο καστ.

Θλίψη για τον θάνατο του Γεράσιμου Μιχελή – Ο "κακός" του "Παρά Πέντε" και άνθρωπος του θεάτρου

Ο αγαπημένος ηθοποιός Γεράσιμος Μιχελής, γνωστός από τη σειρά "Στο Παρά Πέντε", έφυγε από τη ζωή. Η είδηση γνωστοποιήθηκε μέσω Facebook από την οικογένειά του, συγκινώντας τον καλλιτεχνικό κόσμο.

100 χρόνια Μάρθα Γκράχαμ στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

Το χορευτικό γεγονός της σεζόν 2025-26 αναμένουμε τον Νοέμβριο καλωσορίζοντας την Martha Graham Dance Company, τη μακροβιότερη ενεργή ομάδα σύγχρονου χορού στις Ηνωμένες Πολιτείες.

"Killing Godot": Παγκόσμια πρώτη για το έργο του Νίκολας Καζάν στο Θέατρο Τόπος Αλλού

Σε παγκόσμια πρώτη κάνει πρεμιέρα την Παρασκευή 14 Νοεμβρίου στο Θέατρο Τόπος Αλλού το νέο έργο του Νίκολας Καζάν, με τίτλο "Killing Godot", σε σκηνοθεσία του Νίκου Καμτσή με πρωταγωνιστές τους Δημήτρη Φραγκιόγλου και Πάνο Σκουρολιάκο.

Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Μαίρης Ραζή "Η Πρόβα": 25 χρόνια μορφώνοντας αυθεντικούς ηθοποιούς

Με έμπνευση, εμπειρία και αγάπη για το θέατρο, η Ανώτερη Σχολή Δραματικής Τέχνης Μαίρης Ραζή "Η Πρόβα" προσφέρει ένα σύγχρονο, βιωματικό πρόγραμμα σπουδών, που προετοιμάζει ουσιαστικά τους μελλοντικούς ηθοποιούς. Εδώ η τέχνη γεννιέται μέσα από την πράξη.