Εγκαίνια: Οι εκθέσεις της εβδομάδας

Φωτογραφίες που απαθανατίζουν την απώλεια και τη λύτρωση, ένα σημαντικό φιλμικό αρχείο στο ΕΜΣΤ και όλα τα εικαστικά πρότζεκτ που αξίζει να δείτε αυτή την εβδομάδα.

Δημήτρης Μυτάς Ελέφαντας

Ελέφαντας

Το "empty nest syndrome" (σύνδρομο της άδειας φωλιάς) διερευνά μέσα από τις φωτογραφίες του ο Δημήτρης Μυτάς, χρησιμοποιώντας 52 ασπρόμαυρες εικόνες που προβάλλουν την απουσία, τη θλίψη, τη μεταμόρφωση και τη λύτρωση. Έμπνευση για τον φωτογράφο υπήρξε η αναχώρηση του γιου του για σπουδές, η οποία δημιούργησε μια βαριά σκιά, που πήρε τη μορφή ενός γιγάντιου ελέφαντα που κατακλύζει τον χώρο του σπιτιού με την παρουσία του. Ο Μυτάς μελέτησε το φωτογραφικό του αρχείο και εντόπισε αποσπάσματα από τη ζωή του γιου του, που, μαζί με νέες εικόνες που δημιουργήθηκαν, σχημάτισαν μια αφήγηση εξελισσόμενη από την απώλεια στην αποδοχή και την ελευθερία.

Εγκαίνια: ΔΛ Gallery, 29/3 (6-10 μ.μ.)

Κινηματογραφώντας...

Διοχάντη κινηματογραφώντας
© Αρχείο Διοχάντης
Η Διοχάντη κινηματογραφώντας στην ομαδική έκθεση Avanguardiae Sperimentazione, Punti Interrogativi Punti di Riferimento, Maggazini del Sale, Βενετία, 1978

Λίγο πριν το ΕΜΣΤ εγκαινιάσει ένα νέο κύκλο εκθέσεων, παρουσιάζει ένα σημαντικό φιλμικό αρχείο από την καλλιτέχνιδα Διοχάντη. Από το 1977 έως το 1986, με μια κάμερα Super 8 στο χέρι, η Διοχάντη κατέγραψε ορισμένες από τις σημαντικότερες ομαδικές εκθέσεις Ελλήνων και Ελληνίδων καλλιτεχνών, σε Ελλάδα και εξωτερικό. Τα βίντεο της Διοχάντης προβάλλονται τώρα στο μεσοπάτωμα του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, προσφέροντας στους επισκέπτες μία μοναδική ευκαιρία να δουν ένα "ανεπίσημο" ντοκουμέντο για τη σύγχρονη τέχνη, την ιστορία των εκθέσεων και της επιμέλειας στην Ελλάδα, αλλά και για την ίδια την καλλιτεχνική πρακτική της Ελληνίδας δημιουργού.

Από 27/3, Μεσοπάτωμα ΕΜΣΤ (Αίθουσα προβολών)

Off Balance

Νίκος Παπαδημητρίου Off Balance

Σε μια εποχή όπου η κλιματική κρίση αναδεικνύεται συνεχώς πιο έντονη και αμεσότερη, η νέα εγκατάσταση του Νίκου Παπαδημητρίου τονίζει την αβεβαιότητα και την αποσταθεροποίηση που προκαλεί η περιβαλλοντική καταστροφή στην καθημερινότητά μας. 

Εγκαίνια: έκφραση – Γιαννα Γραμματοπούλου, 27/3 (7-10 μ.μ.)

Το Ανοιχτό Μουσείο

Το Ανοιχτό Μουσείο Βάνα Ξένου
© Έκτωρ Δημησιάνος

Η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης υποδέχεται το σύνθετο καλλιτεχνικό και ερευνητικό εγχείρημα της εικαστικού Βάνας Ξένου. "Το Ανοιχτό Μουσείο" θα εγκαινιαστεί στο ΙΡΙΣ της Ελευσίνας και πρόκειται για ένα έργο που αναδεικνύει τα πολλαπλά αφηγήματα της πόλης, καθιστώντας ορατές τις πηγές της ιστορικής, φυσικής και ανθρωπολογικής υπόστασης της πόλης. Παράλληλα, ενσωματώνει γραπτές και προφορικές αφηγήσεις, καθώς και απεικονίσεις, αναπαραστάσεις και χαρτογραφήσεις σχετικά με την πόλη στο "Αρχείο από την ευθραυστότητα της μνήμης στην ανάγκη της μαρτυρίας" σε συνδυασμό με πρωτότυπες ερευνητικές εργασίες σχετικά με την Ελευσίνα.

Εγκαίνια: ΙΡΙΣ, 30/3 (12.30 μ.μ.)

Η σονάτα του σεληνόφωτος

Η σονάτα του σεληνόφωτος Απόστολος Φανακίδης

Ανέκαθεν, η τέχνη του Απόστολου Φανακίδη είχε ως σημεία αναφοράς την ποίηση και την (κλασική, κυρίως) μουσική. Στη νέα του έκθεση στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, ο καλλιτέχνης δημιουργεί ένα πορτρέτο-φάντασμα του Κωνσταντίνου Καβάφη, εμπνέεται από το έργο του Γιάννη Ρίτσου, και φιλοτεχνεί παράλληλα μία σειρά γλυπτών αφιερωμένα στη μητρότητα.

Εγκαίνια: Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων, 28/3 (7 μ.μ.)

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Βάνα Ξένου. Το Ανοιχτό Μουσείο

  • Μεικτά Μέσα

Ένα σύνθετο καλλιτεχνικό εγχείρημα το οποίο συνδυάζει πρωτότυπη μεθοδολογία έρευνας και σύνθεσης αρχείου, εικαστικό έργο και ερευνητικές σχεδιαστικές προσεγγίσεις για τον δημόσιο χώρο. Το έργο επιχειρεί να αναδείξει τα πολλαπλά αφηγήματα της Ελευσίνας, καθιστώντας ορατές τις πηγές της ιστορικής, φυσικής και ανθρωπολογικής υπόστασης της πόλης. Παράλληλα, ενσωματώνει γραπτές και προφορικές αφηγήσεις, καθώς και απεικονίσεις, αναπαραστάσεις και χαρτογραφήσεις σχετικά με την πόλη στο «Αρχείο από την ευθραυστότητα της μνήμης στην ανάγκη της μαρτυρίας» σε συνδυασμό με πρωτότυπες ερευνητικές εργασίες σχετικά με την Ελευσίνα.

Νίκος Παπαδημητρίου. Off Balance

  • Εγκαταστάσεις

Σε μια εποχή όπου η κλιματική κρίση αναδεικνύεται συνεχώς πιο έντονη και αμεσότερη, η νέα εγκατάσταση του Νίκου Παπαδημητρίου έρχεται να αναδείξει την αβεβαιότητα και την αποσταθεροποίηση που προκαλεί η περιβαλλοντική καταστροφή στην καθημερινότητά μας. Μέσα από το κεκλιμένο δάπεδο, τα αφηρημένα τοπία και τα βιομηχανικά υλικά, το έργο του Παπαδημητρίου προτείνει έναν δυναμικό εικαστικό διάλογο με την οικολογική κρίση, αποτυπώνοντας την αίσθηση της ανισορροπίας που κυριαρχεί στο σύγχρονο παγκόσμιο τοπίο. Στον υπόγειο χώρο της γκαλερί, η εγκατάσταση κορυφώνεται με τη γλυπτική απόδοση ενός παγόβουνου, το οποίο συμβολίζει την πολύπλευρη παγκόσμια περιβαλλοντική κρίση. Η εικόνα του παγόβουνου –μια επιβλητική αναπαράσταση ανισορροπίας και απειλής– αναδεικνύει τη σύγχρονη κοινωνική, πολιτική και οικονομική δυστοπία, καλώντας σε άμεση και συντονισμένη δράση.

Δημήτρης Μυτάς. Ελέφαντας

  • Φωτογραφία

Το νέο φωτογραφικό έργο του καλλιτέχνη αποτελεί μια βαθιά προσωπική διερεύνηση του συνδρόμου της «άδειας φωλιάς». 52 ασπρόμαυρες φωτογραφίες λειτουργούν ως μια οπτική αναζήτηση της απουσίας, της θλίψης, της μεταμόρφωσης και της λύτρωσης. Το έργο γεννήθηκε από μια καθοριστική στιγμή—την αναχώρηση του γιου του για σπουδές. Η απουσία δημιούργησε μια βαριά σκιά, που πήρε τη μορφή ενός γιγάντιου ελέφαντα που κατακλύζει τον χώρο του σπιτιού με την παρουσία του. Βυθισμένος σε αυτή την συναισθηματική δίνη, ο Μυτάς στράφηκε στο φωτογραφικό του αρχείο, αναζητώντας τον τρόπο να διαχειριστεί αυτή την εμπειρία. Αποσπάσματα από τη ζωή του γιου του, μαζί με νέες εικόνες που δημιουργήθηκαν, σχηματίζουν μια αφήγηση που εξελίσσεται από την απώλεια στην αποδοχή και την ελευθερία.

Απόστολος Φανακίδης. Η σονάτα του σεληνόφωτος

  • Μεικτά Μέσα

Το εικαστικό έργο του Απόστολου Φανακίδη αφορμάται από την ποίηση και τη μουσική, από το σημείο τομής δύο, ή και περισσότερων, τεχνών. Η ατομική του έκθεση στην Πινακοθήκη αρχίζει με ένα μεγάλων διαστάσεων πορτρέτο του Κωνσταντίνου Καβάφη σε νεαρή ηλικία. Παράλληλα, παρουσιάζεται μια σειρά από γλυπτά αφιερωμένα στη μητρότητα, τα οποία αλληλεπιδρούν μεταξύ τους με παιχνιδιάρικη διάθεση.

Διοχάντη. Κινηματογραφώντας

  • Βίντεο

Από το 1977 έως το 1986, με μια κάμερα Super 8 στο χέρι, η Διοχάντη κατέγραψε ορισμένες από τις σημαντικότερες ομαδικές εκθέσεις Ελλήνων και Ελληνίδων καλλιτεχνών, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Το οπτικοακουστικό αυτό υλικό δεν κατατάσσεται εύκολα σε μια συγκεκριμένη κατηγορία· βρίσκεται στο μεταίχμιο μεταξύ καλλιτεχνικού φιλμ, έργου τέχνης και αρχειακού ντοκουμέντου. Από την καταγραφή των εκθέσεων και της εγκατάστασής τους έως στιγμιότυπα από τις καλλιτεχνικές συναναστροφές και τις πόλεις όπου αυτές έλαβαν χώρα -όπως η Βενετία, η Μόντενα, το Άμστερνταμ, η Άμβερσα, η Λευκωσία, και η Αθήνα- τα φιλμ της Διοχάντης συγκροτούν ένα πολυπρισματικό, «ανεπίσημο» ντοκουμέντο για τη σύγχρονη τέχνη, την ιστορία των εκθέσεων και της επιμέλειας στην Ελλάδα, αλλά και για την ίδια την καλλιτεχνική της πρακτική.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ημερίδα για τη διαχρονικότητα των Κυκλάδων ετοιμάζει το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Η Πρωτοβουλία Cycladic Identity αναδεικνύει τα ελληνικά νησιά ως ένα ζωντανό εργαστήριο συμμετοχής και συνεργασίας.

"Τα Ντοκουμέντα του Πειραιά": Ένα νέο φεστιβάλ αλλάζει τον πολιτιστικό χάρτη της πόλης

Σε ένα ζωντανό σκηνικό ιστορίας, τέχνης και συλλογικής μνήμης μετατρέπεται ο Πειραιάς αυτό το Σαββατοκύριακο.

Μουσείο Μπενάκη: Πώς ο Δημήτρης Πικιώνης σημάδεψε την ελληνική αρχιτεκτονική

Το εκθεσιακό αφιέρωμα για τον Έλληνα αρχιτέκτονα εγκαινιάζεται σήμερα (22/10).

"Ατμόσφαιρες στα πόδια μου": Προβολές για τη βιωσιμότητα της Γης στην Ταινιοθήκη

Βίντεο προτείνουν νέους τρόπους κατανόησης της σχέσης του ανθρώπου με τη γη.

Επαγγελματίες του πεδίου του χορού αποκαλύπτουν όσα δεν βλέπουμε στα παρασκήνια μιας καλλιτεχνικής παραγωγής

Το "remnants of ongoing activity" προβάλλει επισφαλείς και συχνά αόρατες συνθήκες ενός καλλιτεχνικού πρότζεκτ.