Τα "Αέρινα Περάσματα" της Μαρίνας Γκενάντιεβα μετατρέπουν την εικαστική μορφή σε ενεργητική εικόνα

Τα "Αέρινα Περάσματα" θέτουν το ερώτημα της διέλευσης των ορίων και, ιδίως, την κίνηση του περάσματος των αόρατων ορίων, όπως αυτών της Νεκρής Ζώνης, τα οποία δεν εξακριβώνονται ούτε στο έδαφος ούτε στους χάρτες, αλλά προσλαμβάνονται μέσω της ενόρασης και της θέασης.

Μαρίνα Γκενάντιεβα Αέρινα Περάσματα @ZoumboulakisGalleries

Η Γκαλερί Ζουμπουλάκη παρουσιάζει την ατομική έκθεση της Μαρίνας Γκενάντιεβα "Αέρινα Περάσματα", που εγκαινιάζεται την Τρίτη 2 Απριλίου.

Ο Τάκης Κουμπής αναφέρει για τα έργα της Μαρίνας Γκενάντιεβα: "Η Νεκρή Ζώνη ορίζεται από το 1974 ως προέκταση της Πράσινης Γραμμής που προσλαμβάνει την ονομασία και τη γεωπολιτική της διάσταση από την οπτική χάραξη της πράσινης μολυβιάς του βρετανού υποστράτηγου Peter Young στον χάρτη της Λευκωσίας. Πρόκειται για την εναρκτήρια χειρονομία που προηγείται του γεωπολιτικού διαχωρισμού προσδίδοντας προτεραιότητα στο πεδίο του εμφανισμού της οπτικής χάραξης και της ουδέτερης ζώνης. Ως εκ τούτου, το έδαφος της Μεσαορίας ανάμεσα στα όρη Τρόοδος και Πενταδάκτυλος χαρακτηρίζεται από την απαγόρευση διέλευσης ανθρώπων, δημιουργώντας ακουσίως μια αρχέγονη Φύση, μια παράδοξη Εδέμ, έναν ζωικό-φυτικό μη-τόπο, ο οποίος υποδέχεται ορισμένα από τα σπανιότερα είδη ενδημικών και απειλούμενων φυτών και ζώων.

Μαρίνα Γκενάντιεβα Αέρινα Περάσματα
@ZoumboulakisGalleries

Αυτή η παράδοξη Φύση επαναθέτει το ερώτημα της φυσικής συνθήκης του οπτικού έργου και καλεί την τέχνη να δείξει τους ορατούς αλλά αδιάκριτους δρόμους, τις αόρατες διελεύσεις των ορίων, τα περάσματα που συνενώνουν τα ίχνη ανθρώπων, φυτών και ζώων, προσφέροντας στην τέχνη τη μοναδική δυνατότητα εξάλειψης του διαχωρισμού ανάμεσα στις μορφές της Φύσης και τα έργα της οπτικής τέχνης.

Τα 'Αέρινα Περάσματα' της Μαρίνας Γκενάντιεβα θέτουν το ερώτημα της διέλευσης των ορίων και, ιδίως, την κίνηση του περάσματος των αόρατων ορίων, όπως αυτών της Νεκρής Ζώνης, τα οποία δεν εξακριβώνονται ούτε στο έδαφος ούτε στους χάρτες, αλλά προσλαμβάνονται μέσω της ενόρασης και της θέασης. Η παρουσία των έργων, εδώ, αποβλέπει να μετατρέψει την εικαστική μορφή σε ενεργητική εικόνα και να θέσει το έργο εν κινήσει μέσω της διάδρασης με τον παρατηρητή. Συνεπώς, δεν πρόκειται για αναπαραστάσεις αλλά για έργα που καθίστανται ενεργήματα εικόνας, καθότι εμπεριέχουν οπτικώς τη μετατροπή τους σε τεχνουργήματα εν ενεργεία.

Μαρίνα Γκενάντιεβα Αέρινα Περάσματα
@ZoumboulakisGalleries

H δεσπόζουσα θεματική της έκθεσης εστιάζεται στο μοτίβο της κουρτίνας, η οποία στη δυτική εικονογραφία οριοθετεί το πλαίσιο του έργου τέχνης, διανοίγοντας ένα πεδίο συμβολισμού και αμφισημίας μέσω της συγκάλυψης / εκκάλυψης διφορούμενων σημείων της εικόνας. Η κουρτίνα (2022, 215 x 335 x 50 εκ.) στα 'Αέρινα Περάσματα', συνίσταται από ενάμισι εκατομμύριο χρωματιστές γυάλινες χάντρες περασμένες στο χέρι, μεταθέτοντας τη ζωγραφική εμπειρία στο χώρο. Η λεπτεπίλεπτη κίνηση που προκαλεί ο αέρας –η αναπνοή του χώρου– δημιουργεί πολλαπλά ανοίγματα, περάσματα προς την περιοχή των αόρατων ορίων, τα οποία διασφαλίζει η εστίαση της χωρο-εικόνας σε ένα ορισμένο μεσοδιάστημα από τον παρατηρητή. Αυτή η εικόνα εν κινήσει δημιουργεί την πραγματική συνθήκη του τοπίου, υποβάλλοντας την αρχέγονη εμπειρία της Φύσης. 

Οι 'Σοροί' νεκρών λουλουδιών, σύμβολα της απουσίας των σωμάτων, των νεκρών ή των αγνοουμένων, επιχειρούν να προσδώσουν σωματικότητα στη ζώσα μορφή της εικόνας.

Μαρίνα Γκενάντιεβα Αέρινα Περάσματα
@ZoumboulakisGalleries

Οι Νάρκες καθιστούν τη Νεκρή Ζώνη μη-τόπο του ουδέτερου καθώς συνιστούν απειλή κατά της ανέγγιχτης φύσης και συνάμα προστασία της. Ως γλυπτά μετατρέπονται σε εικόνες για να απολέσουν την επικινδυνότητά τους και να αποδώσουν την πραγματική ουδετερότητα του μη-τόπου. Τα ενδημικά και σπάνια φυτά της Νεκρής Ζώνης ως απευθείας φυσικά εντυπώματα σε μια βοτανική καταγραφή υποβάλλουν τη συνένωση των εικόνων της επιστήμης και της τέχνης. Οι Κρατήρες ως εκφορές ναρκοθετημένων εκρήξεων μετατρέπονται σε κρατήρες-αγγεία, στόμια που εμφανίζουν το έσωθεν της μορφής ενεργοποιώντας τη λανθάνουσα συνθήκη των εικόνων.

Στο έδαφος της Νεκρής Ζώνης προεικάζεται, σε ανθρωπολογικό και ηθικο-πολιτικό επίπεδο, το πέρασμα των προσφύγων και των μεταναστών προς άλλους τόπους λόγω της καταλυτικής μεσολάβησης της ουδετερότητας. Αντιστοίχως, οι εικόνες της Γκενάντιεβα επιχειρούν να μεταναστεύσουν από την Κύπρο, να διασχίσουν διαφορετικές χώρες και να επιβιώσουν, όπως οι εικόνες του Άτλαντα Μνημοσύνης του Aby Warburg που μεταναστεύουν από τη λεκάνη της Μεσογείου προς το κέντρο της Ευρώπης".

Δείτε όλες τις εκθέσεις της πόλης στον οδηγό τεχνών του athinorama.gr.

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Μαρίνα Γκενάντιεβα. Αέρινα Περάσματα

  • Μεικτά Μέσα

Τα «Αέρινα Περάσματα» θέτουν το ερώτημα της διέλευσης των ορίων και, ιδίως, την κίνηση του περάσματος των αόρατων ορίων, όπως αυτών της Νεκρής Ζώνης, τα οποία δεν εξακριβώνονται ούτε στο έδαφος ούτε στους χάρτες, αλλά προσλαμβάνονται μέσω της ενόρασης και της θέασης. Η παρουσία των έργων, εδώ, αποβλέπει να μετατρέψει την εικαστική μορφή σε ενεργητική εικόνα και να θέσει το έργο εν κινήσει μέσω της διάδρασης με τον παρατηρητή. H βασική θεματική της έκθεσης αφορά το μοτίβο της κουρτίνας, η οποία στη δυτική εικονογραφία οριοθετεί το πλαίσιο του έργου τέχνης, διανοίγοντας ένα πεδίο συμβολισμού και αμφισημίας μέσω της συγκάλυψης διφορούμενων σημείων της εικόνας. Η λεπτεπίλεπτη κίνηση που προκαλεί ο αέρας δημιουργεί πολλαπλά ανοίγματα, περάσματα προς την περιοχή των αόρατων ορίων, τα οποία διασφαλίζει η εστίαση της χωρο-εικόνας σε ένα ορισμένο μεσοδιάστημα από τον παρατηρητή.

Γκαλερί Ζουμπουλάκη

Πλατεία Κολωνακίου 20
  • Εικαστικά

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Τέχνες

Ο ρηξικέλευθος καλλιτέχνης Charles Sandison παρουσιάζει νέα έκθεση στην Αθήνα

Το "The Athens Algorithm" εξερευνά τη σχέση του δυτικού στοχασμού με την εποχή της τεχνητής νοημοσύνης.

ΓΡΑΦΕΙ: ATHINORAMA TEAM
13/11/2025

Νέος κύκλος διαλέξεων ιστορίας της τέχνης στο Μουσείο Γουναρόπουλου

Οι διαλέξεις είναι αφιερωμένες στη δυτική ζωγραφική κατά το δεύτερο μισό του 19ου αιώνα.

"Υλικές Ταξινομίες": Η κεραμική ως πεδίο μελέτης

Νέα έκθεση στο χώρο της Γκαλερί Σκουφά στο Σύνταγμα.

"Changing Grounds": Μυστικά από το αρχείο της Εθνικής Πινακοθήκης ξεδιπλώνονται σε μία νέα έκθεση

Μία τελείως διαφορετική έκθεση από αυτές που έχουμε συνηθίσει έχει δημιουργήσει η εικαστικός Νατάσα Μπιζά μέσα στο μουσείο.

Μια βραδιά για τον "ποιητικό" Θάνο Μικρούτσικο

Οι εκδόσεις Πατάκη διοργανώνουν μια βραδιά αφιερωμένη στον Θάνο Μικρούτσικο και τη σχέση του με την ποίηση, αυτήν που αγάπησε και ως αναγνώστης και ως συνθέτης.

Μιλώντας για "Αυτόχθονες λογοτεχνίες" με αφορμή ένα... "Παράσιτο"

Tο βιβλιοπωλείο Μπερλίν θα φιλοξενήσει την ενδιαφέρουσα συζήτηση που συνδιοργανώνει το ίδιο, οι εκδόσεις Νήσος και το εξαμηνιαίο περιοδικό λογοτεχνικής μετάφρασης "Το Παράσιτο".

"Γραφές ομιλούσες": Σχέδια και ζωγραφική από τις συλλογές της Πινακοθήκης Βογιατζόγλου

Η έκθεση καλύπτει ένα ευρύ χρονολογικό φάσμα από τα μέσα του 19ου αιώνα μέχρι τις μέρες μας.