
#1 Rush, Rash, Rush
Φέροντας επιρροές από το residency στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Μασαχουσέτης (MASS MoCA) και παρουσιάσεις έργων σε μεγάλα εικαστικά σημεία του εξωτερικού, ο Γιώργος Μαραζιώτης –που πλέον ζει και εργάζεται στην Αμβέρσα– κάνει στάση στο Κολωνάκι από 7 Φεβρουαρίου και μεταμορφώνει τη Nitra gallery σε ένα χώρο γεμάτο ένταση και αντιθέσεις. Με σημείο εκκίνησης τη διάλεξη «Bauen, Wohnen, Denken» του Γερμανού φιλόσοφου Χάιντιγκερ, το «Rush, Rash, Rush» διερωτάται πάνω στον τόπο και τη σχέση μας με αυτόν, χρησιμοποιώντας διαφορετικά μέσα όπως γλυπτική, ψηφιακά τυπώματα, υφάσματα, φυσική ύλη και διάλογο. Είναι άραγε τόσο ήρεμα όλα όσο φαίνονται; Κατά τη διάρκεια της έκθεσης, ο καλλιτέχνης θα συνεργαστεί με τον αρχιτέκτονα και ακαδημαϊκό Δημήτρη Θεοδωρόπουλο για τη δημιουργία ενός συμμετοχικού έργου.
Nitra gallery | 7/2-23/3 | Τρ.-Παρ.: 12 μ.-8 μ.μ., Σάβ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
#2 Αυτή η θάλασσα η μεγάλη και ευρύχωρος

Ο Σωκράτης Σωκράτους, ένας από τους δημιουργούς που χαρακτηρίζεται για τις πολιτικές αιχμές στο έργο του και έχει παρουσία σε σημαντικά μουσεία του εξωτερικού (βλ. Centre Pompidou στο Παρίσι, του Μουσείου Belvedere στη Βιέννη κα), έρχεται στο αθηναϊκό αδερφάκι της οικογένειας The Breeder. Για ακόμη μία φορά, τον πρωταρχικό λόγο έχει η φόρτιση του υλικού. Ξεκινώντας από ένα εδάφιο θρησκευτικού ψαλμού, ο Κύπριος καλλιτέχνης ψάχνει καταφύγιο ανάμεσα σε μία εύθραυστη γη. Γλυπτά, εγκαταστάσεις και φωτογραφίες προσεγγίζουν τις έννοιες των συνόρων, της συλλογικής μνήμης και του χώρου, χρησιμοποιώντας στοιχεία από τον τόπο που αναφέρονται. Υπάρχει άραγε κάπου καταφύγιο; Απάντηση από 7/2.
The Breeder | 7/2-9/3 | Τρ.-Παρ.: 12 μ.-8 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
#3 Your history, it’s not my story

Η πορεία τις Αρτέμιδος Ποταμιάνου στη φεμινιστική εξερεύνηση και την αμφισβήτηση των κοινωνικών δομών συμπληρώνεται με την νέα της ατομική έκθεση που ξεκαθαρίζει: Your history, it’s not my story. Από τις 8 Φεβρουαρίου μεταμορφώνει την Enia gallery σε ένα πολυσήμαντο χώρο με διαφορετικά σημεία να εξετάσει ο επισκέπτης. Περίτεχνα κλουβιά πουλιών που περιέχουν άλλα μικρότερα κλουβιά στο εσωτερικό τους, παραπέμπουν σε αναφορές παλαιότερων εποχών και αναπτύσσουν το αίσθημα εγκλεισμού, σχολιάζοντας το άπιαστο όνειρο της γυναικείας ελευθερίας και της φυλετικής ισότητας. Από την άλλη, γυναικείες μορφές από γνωστούς πίνακες της ιστορίας της τέχνης, των Goya, Da Vinci, Vermeer, Freud, και άλλων, μεταμορφώνονται στα χέρια της εικαστικού με στοιχεία κολλάζ, αναδομώντας το γυναικείο μύθο/ πρότυπο.
Enia gallery | 8/2-4/5 | Τετ., Σάβ.: 12 μ.-5 μ.μ., Πέμ., Παρ.: 12 μ.-7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
#4 Πολύτιμα έργα ζωγραφικής από το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου

Περισσότερα από ενενήντα σημαντικά έργα ελληνικής ζωγραφικής αφήνουν για λίγο το μόνιμο χώρο τους, το Μουσείο Νεοελληνικής Τέχνης Δήμου Ρόδου, και έρχονται στην πόλη μας. Έργα κυρίως του 20ου αιώνα που κατοχύρωσαν τη δυναμική της εγχώριας καλλιτεχνικής δημιουργίας παγκοσμίως και καθόρισαν τη φυσιογνωμία της Νεοελληνικής τέχνης –με υπογραφές όπως του Κωνσταντίνου Παρθένη, Φώτη Κόντογλου, Γιάννη Τσαρούχη, Νίκου Εγγονόπουλου, Γιάννη Ψυχοπαίδη, Δημήτρη Μυταρά κά– εγκαινιάζονται τη Δευτέρα 11 του μηνός στο Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Β. & Μ. Θεοχαράκη. Συμπεριλαμβάνονται προσωπογραφίες, τοπιογραφίες, συνθέσεις και νεκρές φύσεις, μέσα από διαφορετικές αισθητικές και τεχνοτροπίες.
Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών Β. & Μ. Θεοχαράκη | 11/2-12/5 | Δευτ.-Τετ., Παρ.-Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Πέμ.: 10 π.μ.-8 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 7, μειωμένο εισίτ.: € 4
#5 The Other Self

Ο άλλος εαυτός, ως η ad hoc πρωταγωνιστική φιγούρα ενός ονειρικού κόσμου, απασχολεί συχνά τους καλλιτέχνες. Η νέα έκθεση στη γκαλερί Ελένη Κορωναίου ενώνει δυο διαφορετικές γενιές γυναικών καλλιτεχνών που ασχολούνται με τη συγκεκριμένη έννοια μέσω της ζωγραφικής και του σχεδίου. Από τη μία, η Βελγίδα Nel Aerts (γεν. 1987) χρησιμοποιεί διαφορετικά μέσα στη δουλειά της (ζωγραφική, σχέδιο, κολάζ, γλυπτική, περφόρμανς) και εμφανίζει πολύχρωμες παιγνιώδεις καρικατούρες με τον κωμικό της alter ego. Από την άλλη, η Αμερικανίδα Ellen Berkenblit (γεν. 1958) βάζει τον άλλο εαυτό της μέσα σε ένα κόσμο σκληρό και αιχμηρό, όπου τα άκρα του γυναικείου της σώματος συναντούν πορτραίτα από τίγρεις και λεοπαρδάλεις. Εγκαίνια στις 15 του μηνός.
Γκαλερί Ελένη Κορωναίου | 15/2-30/3 | Τρ,-Παρ.: 12 μ.-6 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
#6 Η απάντηση του καθρέπτη

Η Λαμπρινή Μποβιάτσου, μια ανερχόμενη εικαστικός που ζει και εργάζεται στα Χανιά, χρησιμοποιεί αρκετά το μοτίβο του καθρέπτη στα έργα της σαν μια μυσταγωγική είσοδο στον αλλοιωμένο ρεαλισμό. Η νέα έκθεση που έρχεται στην Πινακοθήκη Γιώργου Ν. Βογιατζόγλου συγκεντρώνει έργα από την τελευταία πενταετία της εικαστικού – από τη ζωγραφική και τη γλυπτική ως τις κατασκευές και τις εγκαταστάσεις. Με εγκαίνια στις 18 Φεβρουαρίου, ο αντικατοπτρισμός και η οπτική παραμόρφωση πρωταγωνιστούν σε άχρωμες ή έγχρωμες συνθέσεις, «δημιουργώντας ένα νέο χωροχρόνο ευρηματικής συνύπαρξης άυλου και υλικού κόσμου», όπως αναφέρει ο επιμελητής της έκθεσης Ιωάννης Αρχοντάκης
Πινακοθήκη Γιώργου Ν. Βογιατζόγλου | 18/2-6/4 | Πεμ.-Παρ.: 11 π.μ.-7 μ.μ., Σαβ.: 11 π.μ.-3 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη.
#7 Ανατομία Πολιτικής Μελαγχολίας

Το γερμανικό Ίδρυμα Schwarz, που εγχώρια έχει δράση στο νησί της Σάμου φιλοξενώντας κάθε χρόνο καλλιτέχνες εξωτερικού και αναπτύσσοντας τον εικαστικό διάλογο με θέματα εντοπιότητας, καταφτάνει στην πρωτεύουσα. Η έκθεση που παρουσιάστηκε στο Art Space Pythagorion το περασμένο καλοκαίρι έρχεται ενισχυμένη στο Ωδείο Αθηνών από τις 27 του μηνός. Σε επιμέλεια της Κατερίνας Γρέγου, είκοσι ένα διεθνείς καλλιτέχνες και μία κολεκτίβα (αντί έντεκα που ήταν στην πρώτη της έκδοση) εξετάζουν την αυξανόμενη έλλειψη εμπιστοσύνης των πολιτών στην πολιτική και τους πολιτικούς του σήμερα. Πώς φτάσαμε ως εδώ; Μπορούμε να φανταστούμε κάποια διέξοδο; Πώς μπορούμε να ενεργοποιηθούμε πολιτικά, έστω και σε μικρή, τοπική κλίμακα;
Ωδείο Αθηνών | 27/2-13/4 | Δευτ.-Σάβ.: 10 π.μ.-10 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη
#8 The World of Banksy

Προβοκάτορας, ιδιοφυής, ακτιβιστής ή βάνδαλος; Ο Banksy, ο πασίγνωστος πλην ανώνυμος Βρετανός καλλιτέχνης που συνέβαλε όσο κανείς άλλος στην ευρεία αναγνώριση της τέχνης του δρόμου, ξεκίνησε στα εφηβικά του χρόνια από τη Bristol underground σκηνή και μέχρι σήμερα τα αιχμηρά του σχέδια (κυρίως stencil) έχουν εμφανιστεί σε δρόμους, τοίχους και γέφυρες πόλεων όλου του κόσμου, ενώ πρόσφατα μπήκε στο Βρετανικό Μουσείο. Από τις 27 του μηνός, ο κόσμος του Banksy ζωντανεύει στη Τεχνόπολη. Σε διοργάνωση της People Entertainment Group, οι τοίχοι του χώρου ντύνονται με τα κορυφαία δείγματα της street art της εποχής μας, σε ένα urban περιβάλλον με διαδραστικά στοιχεία: ζητήματα υπερ-αστυνόμευσης, αστικής ρομποτοποίησης, κρατικής παρακολούθησης και υπερκατανάλωσης ξεπροβάλουν ιντριγκάροντας το βλέμμα του θεατή. Το σύνολο των κερδών της έκθεσης θα διατεθεί για την ενίσχυση της Διεθνούς Αμνηστίας.
Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων | 27/2-26/3 | Δευτ.-Παρ.: 1.30-11 μ.μ., Σάβ.-Κυρ.: 10 π.μ.-11 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 8 (τα πρώτα 1.000)
#9 Δημοσθένης Σκουλάκης: Ένας μεγάλος αντιφατικός

Ο Δημοσθένης Σκουλάκης, ένας από τους σπουδαιότερους εκπροσώπους της γενιάς του ’70 που συνέβαλε στην απομάκρυνση από την αφαίρεση και την επιστροφή στην πραγματικότητα, πρωταγωνιστεί στο νέο αναδρομικό αφιέρωμα του Μουσείου Μπενάκη. «Είχα σαν στόχο να ξανατοποθετήσω τη ζωγραφική στα επίπεδα από τα οποία την είχε βγάλει ο μοντερνισμός που κυριάρχησε στον εικοστό αιώνα», έλεγε ο ίδιος. Ακολουθώντας βήμα-βήμα την πορεία του, από την πρώιμη περίοδο στα 50’s και τη μαθητεία του σε ΑΣΚΤ και Παρίσι, την πολιτική περίοδο της ζωγραφικής του πριν τη δικτατορία και την αυτοεξορία του στην Ευρώπη, μέχρι τη σημαντικότερη περίοδο της δημιουργίας του (1981-2014), το αφιέρωμα συγκεντρώνει περίπου εκατό έργα. Συνολικά, οκτώ ξεχωριστές ενότητες δίνουν το αντιπροσωπευτικό δείγμα της πορείας του. Εγκαίνια στις 27 Φεβρουαρίου, στο κτίριο της οδού Πειραιώς.
Μουσείο Μπενάκη – κτίριο Πειραιώς | 27/2-5/5 | Πέμ., Κυρ.: 10 π.μ.-6 μ.μ., Παρ., Σάβ.: 10 π.μ.-10 μ.μ. | Γενική είσοδος: € 7, μειωμένο εισίτ.: €3,5
#10 Christiane Löhr

Η Γερμανίδα καλλιτέχνιδα Christiane Löhr έχει γίνει διεθνώς γνωστή για τη χρήση οργανικών υλικών στα έργα της, με αρκετές συμμετοχές σε μεγάλους εικαστικούς θεσμούς να αναγράφονται στο βιογραφικό της. Αντί να δουλεύει σε κάποιο στούντιο, η Löhr πηγαίνει μακρινούς περιπάτους σε λιβάδια και δάση. Εκεί συλλέγει μίσχους φυτών, πικραλίδες, σπόρους από κισσό, γρασίδι, τρίχες αλόγου κά, τα οποία χρησιμοποιεί για την κατασκευή μικροσκοπικών γλυπτών που άλλοτε θυμίζουν αντικείμενα καθημερινής χρήσης κι άλλοτε αρχιτεκτονικές κατασκευές. Στη δεύτερη ατομική της έκθεση στην Αθήνα, στην γκαλερί Bernier/Eliades, η καλλιτέχνιδα θα παρουσιάσει μια μεγάλη εγκατάσταση πλεγμένη από τρίχες αλόγου και βελόνες καθώς και μια επιλογή γλυπτών και έργων σε χαρτί. Εγκαίνια στις 28 Φεβρουαρίου.
Bernier/Eliades | 28/2-24/4 | Τρ.-Παρ.: 10:30 π.μ.-6.30 μ.μ., Σάβ.: 12 μ.-4 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη.
#11 Τα Δημώδη

Η δημώδης παράδοση μέσα από μια σύγχρονη ματιά παρουσιάζεται για όλο το μήνα στη νέα περιοδική έκθεση του Μουσείου Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη». Σε διοργάνωση από τον Οργανισμό Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας Δήμου Αθηναίων, δεκαοκτώ σύγχρονοι καλλιτέχνες εμπνέονται από την αισθητική αποτύπωση των παλαιότερων χρόνων και εκφράζονται με μέσα που χαρακτηρίζουν τη λαογραφία του τόπου: γλυπτά, υφαντά, κεντήματα, ξυλογραφίες, κεραμικά κά. Πώς ενσωματώνεις ένα προβληματισμό του σήμερα στα εργαλεία του χτες; «Είτε έχουμε να κάνουμε με το παραμύθι, είτε με το δημοτικό τραγούδι, αυτό εν τέλει που συγκροτεί το είναι αυτών των αφηγήσεων, τη διάδοση και διάσωσή τους, είναι αυτή η επιτελεστικότητα της επιθυμίας του άλλου», σχολιάζει ο Αποστόλης Αρτινός, επιμελητής της έκθεσης.
Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη» | Έως 17/3 | Τρ.-Παρ.: 9 π.μ.-7 μ.μ., Σάβ.-Κυρ.: 9 π.μ.-2 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη.
#12 Ψυχοσάββατο – Μέρος I

Συνεχίζοντας με ενδιαφέροντα εικαστικά project και παρουσιάσεις, η γκαλερί της Σύλβια Κούβαλη Rodeo στον Πειραιά διοργανώνει την πρώτη ομαδική έκθεση στο χώρο, με καλλιτέχνες που εκπροσωπεί από τη λονδρέζικη βάση της. Από το Ημερολόγιο της Gurbet, δια χειρός της Banu Cennetoğlu, που αποκαλύπτει μια άγνωστη ριζοσπαστική μαχήτρια (και ως έργο πρωτοπαρουσιάστηκε στο πλαίσιο της documenta 14), μέχρι τη σειρά ξυλογραφιών Toxic Institution που φιλοτεχνούν ένα σύγχρονο πορτρέτο μέσω των χημικών δομών των ψυχοδραστικών ενώσεων, το πρώτο μέρος από το «Ψυχοσάββατο» συνθέτει διαφορετικές φωνές, τεχνικές και μέσα με ένα άξονα: την αναφορά σε απόντες, χαμένους ήρωες που δεν συμπεριέλαβε η σύγχρονη ιστοριογραφία. Συνεχίζεται για όλο το μήνα.
Rodeo | Έως 23/3 | Τετ.-Σάβ.: 12 μ.-7 μ.μ. | Είσοδος ελεύθερη