To Xbox Scorpio, το software και το δίκοπο μαχαίρι

Πώς γίνεται στον τομέα που η Microsoft υπερέχει, ταυτόχρονα να έχει τόσο μεγάλο πρόβλημα; Έτσι.

Δεν χωρά αμφιβολία στο γεγονός ότι, από την αποκάλυψη και μετά των τεχνικών χαρακτηριστικών του Xbox Scorpio πριν από λίγες μέρες, οι εντυπώσεις που έχουν δημιουργηθεί για το επερχόμενο σύστημα ηλεκτρονικής διασκέδασης της Microsoft είναι θετικές. Και δικαιούνται να είναι: η υπόσχεση των video games σε υπερυψηλή ευκρίνεια (ανάλυση εικόνας 4Κ εξ αρχής και όχι με πολλαπλασιασμό γραμμών) "ακουγόταν" αρχικά πολύ δύσκολο να τηρηθεί από μία συσκευή που δεν θα πρέπει (θεωρητικά) να πωλείται για περισσότερα από $499/€499, όμως όλα δείχνουν πως το νέο Xbox θα το καταφέρει. Η όλη κατάσταση, όμως, γύρω από το συγκεκριμένο προϊόν δεν παύει να υπογραμμίζει το μεγάλο παράδοξο που όλοι παρακολουθούμε να επικρατεί εδώ και πολύ καιρό στο εσωτερικό του αμερικανικού κολοσσού - το οποίο θα μπορούσε, αν δεν αλλάξει κάτι, να επηρρέασει αρνητικά την εμπορική επιτυχία του Xbox Scorpio πριν αυτό βρεθεί καν στα ράφια των καταστημάτων.

Το παράδοξο εντοπίζεται στο εξής: η Microsoft, μία εταιρεία που έχει δομηθεί από την πρώτη μέρα ως απόλυτα εστιασμένη στο software, δείχνει εδώ και πολύ καιρό διχασμένη ως προς τις προτεραιότητές της και την αντίληψη του τί σημαίνει "software" σήμερα. Από την μία πλευρά εκεί όπου ήταν πάντοτε ισχυρή - στον τομέα των λειτουργικών συστημάτων με άλλα λόγια και δη των Windows - συνεχίζει να έχει πλεονέκτημα απέναντι στον ανταγωνισμό της. Η κίνηση της δημιουργίας "κοινής βάσης κώδικα" για τα Xbox και τα PC μέσω των Windows 10 αποδείχθηκε εξαιρετική στρατηγική επιλογή. Όλοι γνωρίζαμε, για παράδειγμα, πως αν το Xbox One βασιζόταν σε πυρήνα των Windows 10 θα ήταν ευκολότερη η "μεταφορά" τίτλων του από PC (ή έστω κοινή ανάπτυξη των δύο έως ένα σημείο σαφώς προχωρημένο). Αλλά κανείς μας δεν φανταζόταν πως π.χ. ολόκληρη η τεχνική υποδομή γραφικών από έναν τίτλο του Xbox One θα "περνούσε" στο Xbox Scorpio μέσα σε 48 ώρες (!) και μάλιστα με... ελάχιστη προσαρμογή.

Αυτή η ανέλπιστα υψηλού βαθμού συμβατότητα προσφέρει κι άλλα "βέλη στη φαρέτρα" του Xbox Scorpio. Πέρα από την δυνατότητα ανάπτυξης games για PC με Windows 10, Xbox Scorpio και Xbox One ταυτόχρονα - την οποία φυσικά δεν θα εκμεταλλευτεί μόνο η Microsoft αλλά οποιαδήποτε μεγάλη εταιρεία ανάπτυξης κυκλοφορεί τους τίτλους της σε πιο πολλά από ένα φορμά - με αυτήν την "κοινή βάση κώδικα" εξασφαλίζεται και η αξιοποίηση των games του Xbox One από το Scorpio από την πρώτη μέρα, αλλά και των games του Xbox 360 που έχουν καταστεί συμβατά με Xbox One. Υπάρχει ακόμη και η - απροσδιόριστη, αλλά μάλλον όχι τόσο δύσκολη να υλοποιηθεί - υπόσχεση πως οι πρότεροι αυτοί τίτλοι θ' αποδίδουν καλύτερα στο Scorpio χωρίς την ανάγκη ενημερώσεων. Ναι, εκείνοι που θ' αγοράσουν πρώτοι το νέο Xbox θα το κάνουν για να παίξουν τις νεότερες παραγωγές σε εικόνα 4Κ - αλλά έτσι η Microsoft "δίνει έναν λόγο παραπάνω" σε όσους έχουν Xbox One να "περάσουν" στο Scorpio κρατώντας όλα τους τα games. Γίνονται ήδη συζητήσεις για πλάνα προσφορών "αναβάθμισης" από One σε Scorpio που συζητούν οι εμπορικοί συνεργάτες της Microsoft στις ΗΠΑ - και η εγκατεστημένη βάση του Xbox One αυτή τη στιγμή προσεγγίζει παγκοσμίως τα 29 εκατομμύρια συστήματα.

Από την άλλη πλευρά ο μετασχηματισμός της Microsoft - όπως τον παρακολουθούμε την τελευταία τριετία σχεδόν - σε εταιρεία "προϊόντων και υπηρεσιών" αντί για απλώς "λογισμικού" δεν γίνεται με τρόπο ακριβώς ομαλό. Από το "παραδοσιακό" Office στο "Δικτυακό", ναι, δεν υπάρχουν ιδιαίτερα θέματα: τί να εγκαθιστά κανείς το πιο πρόσφατο Office από DVD, τί να το εγκαθιστά από το Internet μέσω της υπηρεσίας Office 365. Η αξιοποίηση, ωστόσο, της πολυσυζητημένης Δικτυακής υποδομής (cloud) σε video games στο Xbox One, η οποία υποτίθεται πως θα ωθούσε τα games του σε νέα επίπεδα ρεαλισμού με την πρόσθετη επεξεργαστική ισχύ των αμέτρητων servers της Microsoft, δεν συνέβη ποτέ. Αντιθέτως από όλα αυτά έως τώρα έχουμε εισπράξει μόνο τα αμφιβόλου αξίας "Drivatars" των τελευταίων Forza MotorSport, ενώ ο μόνος τίτλος που φαινόταν πως θα αξιοποιούσε δημιουργικά το Microsoft Cloud, το Crackdown 3, όλα μέχρι στιγμής δείχνουν πως έχει μετατεθεί για το 2018.

Και μιλώντας για software, φυσικά, δεν μπορεί να μην αναφερθεί κανείς στο μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει αυτή τη στιγμή το Xbox Scorpio, των games αυτών καθ' αυτών δηλαδή - και δη των αποκλειστικών. Ναι, το νεότερο σύστημα της Microsoft προφανώς θα φιλοξενήσει το χειμώνα το επόμενο Call of Duty, το επόμενο Need for Speed και το επόμενο Destiny. Όμως κανείς δεν αγοράζει ένα ακριβό καταναλωτικό προϊόν για να κάνει με αυτό κάτι που μπορεί να κάνει και μ' αυτό που έχει ήδη (ακόμη κι αν συνυπολογιστεί ο ανώτερος τεχνικός τομέας στην περίπτωση του πρώτου). Το αγοράζει για να παίξει σε αυτό κάτι ποθητό που δεν μπορεί να παίξει πουθενά αλλού - και, πέραν του πρακτικά επιβεβαιωμένου Forza MotorSport 7, δεν υπάρχει τίποτε άλλο αποκλειστικό στον ορίζοντα του Xbox Scorpio πέραν μετριοτήτων όπως τα Sea of Thieves και State of Decay 2, τα οποία αναφέρει η Microsoft ξανά και ξανά σαν να υπήρχε ενδιαφέρον γι' αυτά (ενώ δεν υπάρχει). Όλοι ελπίζουμε σε κάποια μεγάλη, πολύ μεγάλη έκπληξη στο πλαίσιο της Ε3 2017 τον Ιούνιο, αλλά αν υπήρχε κάποια άλλη αποκλειστική παραγωγή επιπέδου ΑΑΑ για το Xbox Scorpio ή έστω το Xbox One, δεν θα είχαμε ακούσει... κάτι;

Από όποια πλευρά κι αν επιλέξει να σχολιάσει κανείς το ζήτημα των αποκλειστικών τίτλων, δεν μπορεί να αμφισβητήσει την σημασία τους. Και μόνο κρίνοντας από πρόσφατα παραδείγματα - όπως το νέο Legend of Zelda που πρακτικά "πούλησε μόνο του" το Nintendo Switch τον Μάρτιο ή τα πολλαπλά αποκλειστικά AAA games των PS4/PS4 Pro που τα βοήθησαν να διατηρήσουν υψηλές πωλήσεις κατά την διάρκεια του παραδοσιακά... βαρετού 1ου τριμήνου της χρονιάς - κανείς μας δεν μπορεί να καταλήξει σε διαφορετικό συμπέρασμα: οι αποκλειστικότητες σε ΑΑΑ games "μετρούν" πάρα πολύ για ένα πρωτοεμφανιζόμενο σύστημα ψυχαγωγίας. Γεγονός πού καθιστά, με τη σειρά του, επώδυνα προφανή τον διχασμό της Microsoft στο θέμα του software: ο αμερικανικός κολοσσός από την μία έπραξε όσα έπρεπε ώστε η πλευρά της υποδομής λογισμικού του Xbox Scorpio να είναι άρτια και πολλά υποσχόμενη, από την άλλη δείχνει να υποτιμά κατάφωρα τον ρόλο των παραγωγών επιπέδου ΑΑΑ που πρέπει να το συνοδεύσουν στα καταστήματα με εμφανή τα πλεονεκτήματα που θα προσφέρει. Έχει ο κολοσσός του Redmond με τόση επιτυχία κρύψει κάτι τόσο σημαντικό; Σε δύο περίπου μήνες, θα ξέρουμε. Έως τότε...

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ