Shadow of the Colossus

Επική επανέκδοση, άφθαρτη απ' τον χρόνο

Όλα αυτά θα παρέμεναν ενδιαφέροντα ακόμη και αν το Shadow of the Colossus δεν ήταν το καλλιτεχνικό αριστούργημα που αποδείχθηκε μέσα από την αμείλικτη δοκιμασία του χρόνου πως είναι - όμως αυτό είναι το στοιχείο τοποθετεί την παραγωγή της Team ICO, και την εξαιρετική δουλειά που έκανε η BluePoint Games για την μεταφορά του τίτλου στα δεδομένα του PS4, στην περίοπτη και ξεχωριστή θέση που τής αξίζει. Η αποχρωματισμένη αλλά ρομαντική παλέτα του τίτλου, το αφαιρετικό στυλ των τοποθεσιών του και η παραμυθένια αλλά συναρπαστικά κινηματογραφική του ατμόσφαιρα συνεργάζονται ώστε να προσφέρουν οπτικό αποτέλεσμα που ακόμη και πολύ πρόσφατες παραγωγές με μεγαλύτερο κόστος σε πανίσχυρα συστήματα ψυχαγωγίας δεν μπορούν να αγγίξουν. Ειδικά αν έχει κανείς την ευκαιρία να δει το Shadow of the Colossus σε προβολέα και μεγάλη διαγώνιο, θα καταλάβει αμέσως τί εννοούμε: ο τίτλος της Sony παραμένει, 12 χρόνια μετά την πρώτη του εμφάνιση, τόσο ονειρικά κι εκθαμβωτικά απόκοσμος όσο ήταν πάντοτε.

Στον αρχικό του σχεδιασμό το Shadow of the Colossus είχε αυτονόητα δοθεί έμφαση στους ίδιους τους κολοσσούς απ' ότι σε οποιοδήποτε άλλο στοιχείο - λογικό, καθώς εκείνοι είναι ουσιαστικά οι πρωταγωνιστές του τίτλου. Δεν είναι μόνο η εμφάνισή τους που εντυπωσιάζει, αλλά και το γεγονός ότι η Team ICO είχε κατορθώσει να αποδώσει ρεαλιστικά τον όγκο και το μέγεθός τους, πάντοτε σε συνάρτηση και με το γύρω περιβάλλον. Αυτό, δε, εξισορροπεί έξοχα την λεπτομέρεια στο design των κολοσσών με τον μονιμαλιστικό, σχεδόν καταθλιπτικά "άδειο" χαρακτήρα του: ο κόσμος του Shadow of the Colossus σχεδιαστικά υπονοεί πως η ερήμωση που τον διακρίνει είναι αποτέλεσμα της αμείλικτης φθοράς του χρόνου, ενισχύοντας την αίσθηση της μοναξιάς ή και κατάθλιψης ακόμη που προξενείται στον παίκτη o οποίος διασχίζει με το άλογό του τον χάρτη των τοποθεσιών από την μία του άκρη στην άλλη αναζητώντας κολοσσούς σε ένα σκηνικό εγκατάλειψης. Ο μηχανισμός είναι πανέξυπνος και λειτουργεί σήμερα τόσο αποτελεσματικά όσο και το 2005.

Το οπτικό αποτέλεσμα, φυσικά, βοηθά πάρα πολύ και ο τεχνικός εκσυγχρονισμός του τίτλου για τα δεδομένα του PS4 και του PS4 Pro. Από μία πλευρά τους... ζηλεύουμε σχεδόν τους κατόχους των νεότερων οικιακών συστημάτων της Sony, οι οποίοι θα είναι σε θέση να παίξουν από την πρώτη μέρα το Shadow of the Colossus χωρίς απολύτως κανένα πρόβλημα στον ρυθμό ανανέωσης της οθόνης: τα γραφικά του αποδίδονται σε υψηλή ευκρίνεια στο PS4 σε αδιαπραγμάτευτα σταθερά 30 καρέ, ενώ στο PS4 Pro προσφέρονται τα ίδια καρέ σε υπερυψηλή ευκρίνεια (με πολλαπλασιασμό γραμμών) ή επιλογή για χαμηλότερη ανάλυση αλλά σταθερά 60 καρέ. Αυτή είναι - κατά τη γνώμη μας - και η πλέον απολαυστική. Με εξομάλυνση ακμών (antialiasing) παρούσα σε όλες τις παραπάνω περιπτώσεις, την απεικόνιση του Shadow of the Colossus απλώς δεν θα μπορούσαμε να την φανταστούμε καλύτερη. Οι κάτοχοι τηλεοράσεων ικανών ν' αποδώσουν σωστά την διευρυμένη χρωματική παλέτα της απεικόνισης HDR, δε, έχουν άλλο ένα μοντέρνο στοιχείο που δεν υπήρξε στις περασμένες εκδόσεις του τίτλου, στο οποίο μπορούν να προσβλέπουν.

Βελτιωμένα στην επανέκδοση αυτή είναι τόσο η κίνηση του πρωταγωνιστικού χαρακτήρα, όσο και ο έλεγχός του - ενώ για την μουσική έχει επιλεχθεί η ιδανική προσέγγιση: τα αγαπημένα, κλασικά κομμάτια εγχόρδων και πιάνου δεν έχουν αλλάξει μελωδία, αλλά έχουν εμπλουτιστεί με περισσότερα όργανα κι ενορχηστρωθεί με περισσότερο "βάθος", έτσι ώστε να ακούγονται καλύτερα σε πολυκάναλα ηχοσυστήματα και να συνοδεύουν την κλίμακα των τοποθεσιών και των μαχών με τρόπο ταιριαστό. Η μουσική αυτή παραμένει, ακόμη και εν έτει 2018, ποιοτικά ενδοσκοπική, θλιμμένη, συναρπαστική και επική περισσότερο απ' όσο συναντά κανείς στις πιο πολλές παραγωγές του Hollywood: συναισθηματικά φορτισμένη σε όλα τα σωστά σημεία με όλους τους σωστούς τρόπους. Καμία απορία που το soundtrack αυτό κυκλοφορεί στις ΗΠΑ σε διπλό βινύλιο: είναι ο ενδεδειγμένος τρόπος να απολαύσει ένας πραγματικός λάτρης της μουσικής ένα ορχηστρικό αριστούργημα όπως αυτό.

Στην εποχή των υπερπαραγωγών games με budget ταινιών του Hollywood και των εμπορικών μοντέλων που θέλουν πολλά από αυτά να "φέρνουν λεφτά" χρόνια μετά την κυκλοφορία τους, το Shadow of the Colossus είναι μία δήλωση τόσο ισχυρή, όσο κι ελπιδοφόρα: αν μία παραγωγή είναι τόσο πρωτότυπη, τόσο προσεγμένη και δημιουργημένη με τόση αγάπη και συναισθηματική εμπλοκή όσο η συγκεκριμένη, τα ίδια... έσοδα σε ένα Excelόφυλλο μπορεί να μην καταγράψει όταν κυκλοφορήσει, θα παραμείνει όμως τμήμα της ιστορίας των video games και θα επανέρχεται στις συζητήσεις και στο μυαλό των παικτών πολύ καιρό αφότου οι εμπορικές παραγωγές ξεχαστούν. Αυτή είναι η κληρονομιά που αφήνει η Sony, η Team ICO και η Bluepoint Games αφήνουν με το Shadow of the Colossus στα PS4/SP4 Pro και αυτή υποχρεώνει όλους τους κατόχους των συστημάτων αυτών να το εντάξουν στην συλλογή τους. Κολοσσιαίας σημασίας κυκλοφορία; Το δίχως άλλο. Ανεπανάληπτη; Το πιθανότερο. Γιατί όταν τα games-as-a-service του 2018 ξεθωριάσουν και γίνουν ένα με την σκόνη των ερημικών περιοχών του Shadow of the Colossus, η δική του λάμψη θα συνεχίσει να ξεχωρίζει στον ορίζοντα όπως το σημάδι που ακολουθεί ο πρωταγωνιστής με το σπαθί του. Τόσο απλά.

Βαθμολογία: 10 αστεράκια αθηνόραμα digital - top spot

ΔΕΣ ΑΚΟΜΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΕΣΤΕΡΑ ΘΕΜΑΤΑ